Verminkte Black Molly.


P

PascaldeLigt

Guest
Help, mijn Black Molly mist een oog. Ze schijnt er geen last van te hebben.
Ik heb een Jewel 125ltr van 80 x 35 x 30.

mijn temperatuur staat op 26-27C.

Mijn vissen bestand is:

1 x Black Molly (v)
1 x Golden Molly (m)

5 x Guppen (2m/3v), op dit moment apart voor de kwe
7 x Tetra
6 x Platy
1 x Meerval
1 x bodem vis die ik bij naam even niet weet
1 x Rietslang

iemand enig idee welke vissen een conflict zouden kunnen hebben of is er iets anders aan de hand.
0AC1FB36-B339-4EBD-9FAE-4CDDF3953FE1.jpeg
 
Zag je de laatste tijd al afwijkingen of is dit van het een op het andere moment?
 
Geen afwijkingen gezien in het gedrag van de Black Molly of de andere vissen.
De rietslang is een carnivoor, maar de Black Molly is te groot voor hem en ik zie hem eigenlijk geen enkele vis najagen.
 
Misschien is deze afbeelding iets duidelijker.

2A171D22-A896-4725-A938-5C28EF233305.jpeg
 
Nog even een puntje van kritiek: je zit geen 24/7 voor je bak, gemiddeld genomen kijk je bijelkaar opgeteld op 1 dag nog geen 15 minuten naar je bak, dus in die resterende 23 uur en 45 minuten kan er van alles misgaan in je bak zonder dat je het ziet, dus die opmerking
De rietslang is een carnivoor, maar de Black Molly is te groot voor hem en ik zie hem eigenlijk geen enkele vis najagen.
Raakt kant noch wal
 
Ja het kan zijn dat de wimpelaal door zijn slechte zicht dacht dat de blackmolly een makkelijke hap was en dat daardoor de blackmolly beschadigd is geraakt, zou de blackmolly even in een apart bakje doen (kan een curverbak zijn) en een kuurtje voogle geven dat ondersteunt het herstellend vermogen en de weerstand van de vis https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/easy-life-voogle.html

Nog wat leesvoer over je wimpelaal https://www.aquainfo.nl/artikel/erpetoichthys-calabaricus-wimpelaal/
 
Nog even een puntje van kritiek: je zit geen 24/7 voor je bak, gemiddeld genomen kijk je bijelkaar opgeteld op 1 dag nog geen 15 minuten naar je bak, dus in die resterende 23 uur en 45 minuten kan er van alles misgaan in je bak zonder dat je het ziet, dus die opmerking

Raakt kant noch wal
Sorry hoor maar waar baseert u op dat ik 15 minuten per dag spendeer aan mijn aquarium.

ik ben misschien wel een redelijk groentje met een aquarium maar ik spendeer/observeer gemiddeld een 90 minuten per dag aan mijn aquarium. In de ochtend als die in de nachtstand staat/donker is een half uurtje en dan in de late middag en de avond bij elkaar een uurtje. Het is wel geen 24/7 maar zeker wel meer dan een kwartiertje en tuurlijk weet ik niet wat ze in de tijd doen wanneer ik niet kijk maar ik weet wel wat er gebeurd in de tijd dat ik aan mijn aquarium bezig ben met voeren en schoonmaken en gewoon genieten met een bak koffie op de bank.
En de wimpelaal/goudaal/rietslang is totaal niet agressief naar mijn andere vissen toe. Wel heel actief met bewegen en als die al bij andere vissen in de buurt komt houden al een gepast afstand.
 
Het is een Black molly...

Lekker laten zwemmen, legt hij het loodje is het jammer maar waarschijnlijk zwemt hij nog wel even die door een zorgt voor 1000 kleine blackmolly in de tussentijd.
 
Het is een Black molly...

Lekker laten zwemmen, legt hij het loodje is het jammer maar waarschijnlijk zwemt hij nog wel even die door een zorgt voor 1000 kleine blackmolly in de tussentijd.
Ik hoop dat er inderdaad wel een paar kleintjes komen.
 
Sorry hoor maar waar baseert u op dat ik 15 minuten per dag spendeer aan mijn aquarium.

ik ben misschien wel een redelijk groentje met een aquarium maar ik spendeer/observeer gemiddeld een 90 minuten per dag aan mijn aquarium. In de ochtend als die in de nachtstand staat/donker is een half uurtje en dan in de late middag en de avond bij elkaar een uurtje. Het is wel geen 24/7 maar zeker wel meer dan een kwartiertje en tuurlijk weet ik niet wat ze in de tijd doen wanneer ik niet kijk maar ik weet wel wat er gebeurd in de tijd dat ik aan mijn aquarium bezig ben met voeren en schoonmaken en gewoon genieten met een bak koffie op de bank.
En de wimpelaal/goudaal/rietslang is totaal niet agressief naar mijn andere vissen toe. Wel heel actief met bewegen en als die al bij andere vissen in de buurt komt houden al een gepast afstand.
Ik basseer dat op gemiddeldes, en oke, dan besteed je 2 uur aandacht aan je Aquarium, is nog altijd 22 uur dat je dat niet doet op een dag, dus blijft het nog steeds een momentopname wat je ziet, en de meeste dingen in een aquarium gebeuren nu juist op momenten dat je niet kijkt, das het enige wat ik ermee probeer te vertellen, hoef je niet meteen in je wiek te schieten hoor :LOL: :koffie:
 
Zou je niet toevallig daar ergens een botia soort tussen eitten hebben?
 
Ik heb wel eens gelezen dat een huisdier, of dat nu een vis, een cavia, een hond een kat of een paard is, gemiddeld (!) 5 minuten onverdeelde 1:1 aandacht per dag van de baas krijgt....
Ik moet eerlijk bekennen, dat als je het middelt, dat bij mij wel aardig klopt.
De ene dag meer dan de andere, maar gemiddeld...

Maar dat ter zijde.
 
Zou je niet toevallig daar ergens een botia soort tussen eitten hebben?
Zou kunnen, ik heb deze bodem vis/algen eter er tussen zwemmen van af het begin. Is af en toe een drukte makertje maar niet echt dat die continu achter andere vissen aan zit.
D1525985-C4EE-4F28-8EB4-B3CBCCD2011D.jpeg
 
Die siamese algeneter zal normaal gesproken geen ogen eten, of überhaupt getriggerd worden door een molly.
Hooguit onderling kunnen ze wat jagen, wanneer de rangorde niet stabiel is. Hier zijn ze ondanks hun grootte verreweg de braafste vissen in de bak.
 

Terug
Bovenaan