Verloop aquarium temperatuur


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik wil eens een situatie schetsen om te kijken of dit een herkenbaar fenomeen is bij anderen.

Ik heb mijn bak in april opgestart. De temperatuur van het water was rond de 30 graden toen ik starte.

Omdat ik werk met 2 thermostaten ben ik de nacht temperatuur omlaag gaan brengen naar de 28 graden Celsius. Deze temperatuur wordt middels een Eheim Jager van 300W geregeld.

Op de dag wordt de temperatuur door mijn 2178 naar de 29 graden gebracht.

Toen de huiskamer temperatuur opliep, was dit geen enkel probleem en bleef deze "instelling" stabiel.

Helaas is op dit moment mijn 2178 uit roulatie ivm reparatie, dus ik draai alleen op de staaf verwarming.

Toen de huiskamer temperatuur zakte, zag ik de water temperatuur van 28 graden zakken naar de 27,3. Om dit te corrigeren heb ik de thermostaat wat omhoog gezet tot de watertemperatuur weer op 28,1 graden zat. Nu is de kamer temperatuur aan het dalen door het weer, waarbij ook de aquarium water temperatuur weer zakt. Deze zit nu op de 27,7 graden.

Wat ik hier totaal niet aan begrijp is dat de unit de bak probleemloos op 34 graden kan brengen. Als ik hem in heb gesteld zou deze waarde toch "vast" moeten zijn, ongeacht de omgevingstemperatuur?????

Waarom zakt de watertemperatuur dan nu, samen met het zakken van de omgevingstemperatuur?

Of het fenomeen komende zomer andersom werkt kan ik nu natuurlijk niet beoordelen.

Heeft iemand hier ervaring of een voor de hand liggende verklaring voor.

Mijn water temperatuur meet ik digitaal met een gekalibreerde thermometer, dus hier "mag" ik toch echt op vertrouwen.

Ik ben heel benieuwd.
 
Zover ik snap zal de omgevingstemperatuur niet van belang zijn zolang de ingestelde temperatuur hoger staat ingesteld dan de omgevingstemperatuur. In dat geval zal de verwarming namelijk steeds moeten aanspringen en bijverwarmen. Bij het zakken van de temp in de kamer zal de verwarming vaker moeten aangaan maar ik kan het niet anders beredeneren.
 
Zover ik snap zal de omgevingstemperatuur niet van belang zijn zolang de ingestelde temperatuur hoger staat ingesteld dan de omgevingstemperatuur. In dat geval zal de verwarming namelijk steeds moeten aanspringen en bijverwarmen. Bij het zakken van de temp in de kamer zal de verwarming vaker moeten aangaan maar ik kan het niet anders beredeneren.

Dat is ook mijn idee, daarom snap ik het proces wat ik nu waarneem niet
 
Zover ik snap zal de omgevingstemperatuur niet van belang zijn zolang de ingestelde temperatuur hoger staat ingesteld dan de omgevingstemperatuur. In dat geval zal de verwarming namelijk steeds moeten aanspringen en bijverwarmen. Bij het zakken van de temp in de kamer zal de verwarming vaker moeten aangaan maar ik kan het niet anders beredeneren.
Je kan met je verwarming maximaal een delta van 5-6 graden bereiken als je de fabrieksdata aanhoud.
Dat wilt dus zeggen dat een verwarmer voor een 300L aquarium een maximaal verschil kan maken tussen kamer en water temperatuur van 5-6 graden als je hem daadwerkelijk in een 300L bak gebruikt.
Nee zeer zeker niet!
Raar verhaal...
 
inderdaad of open bak dan zou het nog te volgen zijn
trouwens het duurt hier een behoorlijk tijd voor dat de bak op zich afkoelt bij lagere omgevings-temperatuur
 
Ik meet de water temp zeker niet dagelijks, meer 1 x per 2 a 3 weken. Dus het is ook niet dat het in 1 dag plaats vind. Maar ik neem dus wel een trend waar en dat snap ik vooral niet
 
Je kan met je verwarming maximaal een delta van 5-6 graden bereiken als je de fabrieksdata aanhoud.
Dat wilt dus zeggen dat een verwarmer voor een 300L aquarium een maximaal verschil kan maken tussen kamer en water temperatuur van 5-6 graden als je hem daadwerkelijk in een 300L bak gebruikt.


Misschien mis ik iets maar ik heb op een onverwarmde kamer een bakje staan met Tylo s en daar is het in de winter nog geen 18 graden. De verwarming staat op 26 ingesteld en dat trekt een buis van 50W makkelijk in een nano van 60 liter. Waarom zou een verwarming het maar met 5-6 graden kunnen opwarmen?
 
Heb je denk ik mazzel met 8 graden
Weet niet meer waar ik het zag maar dacht dat eheim een tabel had met de maximaal te bereiken verschillen, maar de aangeraden vermogens per bak maat konden "slechts" 5 graden verschil maken
 
Heb je denk ik mazzel met 8 graden
Weet niet meer waar ik het zag maar dacht dat eheim een tabel had met de maximaal te bereiken verschillen, maar de aangeraden vermogens per bak maat konden "slechts" 5 graden verschil maken
Is wel logisch dat de omgevings temperatuur verschil uitmaakt.
Maar dan heb je het over de aanbevolen wattage.
Ik hou mijn 350 liter prima op temperatuur met 125 watt in de zomer.
In de winter waneer het plm 18 graden of iets lager is dus niet.
Hoop dat dan 200 voldoende zal zijn, zo niet heb ik nog wel wat reserve capaciteit liggen.
 
IMG_0269.JPG

JUWEL geeft dit bijvoorbeeld aan met hun verwarming.
 
Tsja, conform de norm zit ik dan op zich goed.

Huidige kamer temperatuur 20,5 graden celcius
Huidige aquarium temperatuur 27,9 graden celcius

Eheim Jager 300W
Netto ongeveer 500 liter

Echter het optredende fenomeen wordt hiermee naar nog niet verklaard, waarom deze afwijking bij een in de bak hangende thermostaat met een ingestelde waarde
De heater is trouwens niet oud, ongeveer 1 tot 1,5 jaar nu en werkt verder probleemloos
 
Niet geschoten altijd mis. Heb je al eens de stekker los en 180 graden omgekeerd ingestekkerd? Klinkt misschien raar, maar ik heb zo ook wel eens met raadsels gestaan.
 
Omdat het probleem zich nog niet heeft opgelost en ik vermoed dat het komt door het gewijzigde temperatuurverschil tussen het water en de omgeving heb ik maar een Inkbird ITC306T besteld. Hiermee kan ik straks evt. twee thermostaten in 1 x regelen. Dus ik kan dan een tweede staaf bij plaatsen, zonder te hoeven "knoeien" met de instelling van de separate units.

Ik zie de thermostaat nu wel VEEL vaker en langer branden, dus het is duidelijk dat er in ieder geval harder gewerkt moet worden.

Ik hoop deze over een poosje binnen te krijgen, en zal deze daarna toepassen en testen. Over de bevindingen zal ik een terug koppeling geven hierna.

Ik heb nog een Eheim Jager liggen. Die zal ik dan denk ik eerst bij plaatsen, maar mogelijk stap ik dan op termijn over op een Aqua Medic titanium, dat lijkt mij wel mooi spul......

To be continued
 
Via Amazon of Ebay, als je even zoekt, goedkoop te krijgen. Let er dan wel op dat je de juiste stekker/stekkerblok (EU) kiest en de voorraad vanuit Duitsland verzonden wordt en niet vanuit China. Je hebt hem dan met ca 2 dagen in huis, anders moet je 1 tot 4 weken geduld hebben.
 
Ik laat hem uit Duitsland komen, dus ik ben heel benieuwd voor straks. Maar ik denk inderdaad dat ik hier veel positief gemak van ga ervaren, ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in!
 
In principe werkt mijn huidige dupla controller nog goed maar wel goed om te weten dat er een goed betaalbaar alternatief is.
 
Sinds gisteren heb ik de INK Bird ITC-306T in huis en ook direct in de bak geïnstalleerd. Ik zal mijn bevindingen in mijn foto album plaatsen, maar ik ben super enthousiast!
 

Terug
Bovenaan