Verlichtingsschema


Dijk

New member
Lid geworden
15 maart 2022
Berichten
1
Leeftijd
64
Ik heb een vraag over het licht schema voor LED verlichtng (een LUMINUS SMART LED CONTROLLER) en misschien kan iemand me helpen?
Ik heb sinds kort een LUMINUS SMART LED CONTROLLER en sinds 1,5 jaar een AQUA TOWER PRO 163 van aquatlantis. Ik weet niet wat de beste licht schema voor mijn planten is, Ik heb Java varen in mijn bak.
licht schema & licht sterkte op dit moment:
Kanaal 1, gaat om 10:30 tot 20:30, op 50%
kanaal 2 gaat om 11:30 tot 21:30, ook op 50%
Mijn planten doen het helemaal niet goed, ze worden bruin. en heb ook last van groene algen, vandaar de
een LUMINUS SMART LED CONTROLLER.

Kan iemand me misschien advies geven over een tijdschema voor LUMINUS SMART LED CONTROLLER?

In mijn bak heb ik goede luchtpomp en nieuwe Eheim externe filter (250) EHEIM Aquarium buitenfilter, 2213.
Oh ja, ik geef de planten ook een keer per week plantenvoeding.

Gr,
Dijk
 
Ik heb de led 2.0 van Aquatlantis ook icm de Lumines. Ik heb ze op zo n 70% staan en dat is al geen vetpot maar voor hier genoeg. Javavaren is vrij makkelijk dus wat zijn je waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding en heb je een totaaltje van de bak?
Hoelang draait je bak nu?
 
Kanaal 1 brandt bij mij van 7.45 uur tot 19.45 uur op 100 %. Kanaal 2 brandt van 9.45 uur tot 16.45 uur op 75%. Ik geef 1xpw aio van plantedbox en ik heb kleibolletjes in de bodem. Planten gaan goed. Ik heb een aquatlantis elegance expert 80 met luminus smart led controller
 
Voor makkelijke planten kan je ongeveer 20 lumen per liter aanhouden gedurende 8 uur per dag.
 
Die vraag is pas goed te beantwoorden als alle omstandigheden bekend zijn. Sowieso niet minder licht dan je planten nodig hebben. Maar bij meer licht gaan de planten druk aan het groeien. En daarvoor hebben ze dan weer bouwstoffen nodig zoals CO2 en Macro en micro voedingsstoffen. Krijgen ze die niet genoeg dan loopt de plant vast en krijgen algen een kans.

Luchtpomp heeft alleen zin als je zoveel vissen hebt dat er anders niet genoeg zuurstof zou zijn. Beluchten drijft CO2

Vraag 1 is welke planten je hebt en hoeveel licht deze nodig hebben.
 
Voor makkelijke planten kan je ongeveer 20 lumen per liter aanhouden gedurende 8 uur per dag.
Zomaar een voorbeeld: Ik heb een hond aangeschaft en voer het beestje liefdevol elke dag een beetje gras, ok, ik wissel het nog wat af met hooi en een wortel. Water krijgt het dier ook. Het hondje overleefd het niet. Zo'n hond is dus een moeilijk beest. Mijn konijn niet want dat beest leeft nog terwijl ik hetzelfde doe. Onzin natuurlijk, we weten allemaal wel waar het aan schort. Toch volgen we plotseling bij planten een andere redenatie; we kennen dus wél makkelijke en moeilijk planten? Zou het niet zo kunnen zijn dat moeilijke planten bij de juiste behandelijk toch gewoon makkelijk zijn? Of veel beter nog, leer jezelf aan om voor dat je een plant aanschaft te wten wat dit, ook levende wezen, vraagt om optimaal te kunnen leven.
Dan weet je dat er geen makkelijke en/of moeilijke planten zijn. Wel kunnen er planten die niet bij je passen omdat je ze niet of wilt geven wat ze vragen!
 
Die vraag is pas goed te beantwoorden als alle omstandigheden bekend zijn. Sowieso niet minder licht dan je planten nodig hebben. Maar bij meer licht gaan de planten druk aan het groeien. En daarvoor hebben ze dan weer bouwstoffen nodig zoals CO2 en Macro en micro voedingsstoffen. Krijgen ze die niet genoeg dan loopt de plant vast en krijgen algen een kans.

Luchtpomp heeft alleen zin als je zoveel vissen hebt dat er anders niet genoeg zuurstof zou zijn. Beluchten drijft CO2

Vraag 1 is welke planten je hebt en hoeveel licht deze nodig hebben.
@Ronald_J stelt hier de juiste vraag! "Vraag 1 is welke planten je hebt en hoeveel licht deze nodig hebben." Maar misschien mag ik z'n opmerking nog wat aanvullen? Weet welke plant je koopt en wat deze nodig is om te kunnen groeien. Vraag je dan af of je aan deze vraag kan en wilt voldoen!
 
Ja=32345]@Ronald_J[/USER] stelt hier de juiste vraag! "Vraag 1 is welke planten je hebt en hoeveel licht deze nodig hebben." Maar misschien mag ik z'n opmerking nog wat aanvullen? Weet welke plant je koopt en wat deze nodig is om te kunnen groeien. Vraag je dan af of je aan deze vraag kan en wilt voldoen!
Ja, op zich de juiste redenatie. Maar daar lijken de meesten pas achteraf achter te komen. Dus dan blijft eigenlijk alleen nog over om te kijken wat je erin hebt en wat je kunt doen om het ze alsnog naar de zin te maken. Met een beetje geluk zijn het planten die een beetje vergelijkbare behoeften hebben.
Als niet, dan blijft alleen nog over te kiezen welke planten je het naar de zin gaat maken en de rest op te geven.
Na dit zelf ook pas achteraf geleerd te hebben pleit ik ook voor een rubriek "samenstelling plant bestand"
 
Ik ben het met de vraag en opmerking hierboven eens verder maar ik denk dat de meeste nieuwe bakken eerder teveel dan te weinig licht hebben. Maar goed het is zaak om daar op te letten bij de koop van de bak en om dan dus te bezien of de bak voldoende licht kan bieden aan de planten die jij graag wil.
 
Voordeel van teveel licht is dat je daarmee dan weer de aankoop van een dimmer kunt rechtvaardigen. Vaak niet goedkoop, maar wel leuk speelgoed. 😜
 
Voordeel van teveel licht is dat je daarmee dan weer de aankoop van een dimmer kunt rechtvaardigen. Vaak niet goedkoop, maar wel leuk speelgoed. 😜
Ik heb die ook gekocht maar na het eenmaal instellen niet meer beroerd dus dan is het duur speelgoed. Ik denk dat het meer handig is maar als speelgoed zie ik het niet;)
 
Zelf vind ik die zonsopgang en zonsondergang heel mooi. Daar kan ik nog elke dag van genieten.
 
Ja ik laat het een uur eerder langzaam aangaan en dat gebeurt ook bij het uitgaan en vaak zie ik dat de Manen met wat minder licht beter gaan kleuren.
 

Terug
Bovenaan