Verlichting Juwel Rio 240


J

JosVermeulen

Guest
Ik ga waarschijnlijk met twee timers werken waarbij ik van 10u tot 20u de achterste tl laat branden (JBL Solar Color) voor de kleur van de vissen, en van 13u tot 16u beide tl's (de andere is JBL Solar Tropic) voor de planten. Is dit een goed idee? En ik vroeg mij af of ik de tl's dan niet beter van plaats verwissel, aangezien de meeste planten vanachter zitten en de vissen waarschijnlijk mooier hun kleur laten zien als ze van voor belicht worden. Wat denken jullie?

Dit is met beide tl's:
D5ozUza.jpg


Dit is enkel met de achterste tl:
ZgcmhPr.jpg


De bovenkant en sommige delen zien er vele lichter uit dan ze in werkelijkheid zijn.
 
Goed idee,heb zelf ook achter een tl speciaal voor de planten en voor zo'n color idd.

EDIT-trouwens,wat betreft tijden kan je ze toch ook gewoon samen laten branden tijdens die 10 uur...
 
Ik dacht om zo minder licht te hebben, waardoor er minder kans is op algen. Ook denk ik dat het beter is voor mijn beoogde bestand om minder licht te hebben, niet? (Zie signatuur)
 
Zolang je genoeg voedingsstoffen toevoegt kan je best 2 lampen licht geven.
Als je dit niet van plan bent is dit misschien wel een goed idee.
Maar misschien werkt het je ook tegen.

Als van 1 tl ineens een 2e aanspringt, kunnen je planten zich dan gelijk aanpassen aan 2x zoveel licht? Hoe lang duurt dit?
Kunnen algen juist van deze periode profiteren?
Misschien wel interessant om uit te proberen.

@onbelangrijk
Ik gebruik zelf ook ditzelfde idee trouwens alleen met een tl dimmer over 10 uur tijd.
Om 12 uur 1% licht.
Opbouwend naar 15 uur 100% (dus 2xTL op 100%).
Tot 19 uur 100% (dus 4 uur 2x 100%).
En dan weer afbouwen naar 1% tot 22 uur.

Het verschil is dat de lichtsterkte rustig opbouwt en niet ineens 100% meer licht erbij komt natuurlijk.
 
Is dit dan met een EVSA? En hoe time je dit allemaal? En is dit niet duur? En gaat dit met de tl's die ik heb?

Sorry voor zoveel vragen, maar ik dacht, ik vraag het allemaal tegelijk.
 
Ik ga je geen flora-mate aansmeren daarom zei ik ook @onbelangrijk
Ik denk dat je 100E kwijt bent voor dit apparaatje, en dan moet je nog dimbare EVSA's hebben. (50 eu?)
Dus waarschijnlijk niet goedkoop!

Maar ik denk dat het wel mijn beste koop is voor mijn aquarium.
Als je het licht kan 'doseren' kan je de bemesting daarop aanpassen en niet andersom.

Maar zoals ik al zei, probeer het.
Misschien is het effect hetzelfde.
 
Ik denk dat ik gewoon de volgorde van mijn lampen ga veranderen, maar ze niet elke apart laten branden, omdat dan de tl die de kleur van mijn vissen extra in de verf moet zetten, het minste brandt. Ik vroeg me wel nog af of het mogelijk is om beide lampen dan op 1 EVSA aan te sluiten in serie?
 
Die zitten toch al op 1 Evsa?
Gaan toch allebei tegelijk aan?
 
Neen hoor, ik heb deze bak van m'n neef overgenomen. Deze had ontdekt dat er iets niet juist was met de aansluitingen van Juwel (teveel wattage voor het licht of net te weining, ik weet het niet meer) waardoor de tl's sneller kapot gingen. Er zitten dus nu 2 vsa's op met starters. Voor elke tl 1. Vandaar dus mijn vraag.
 
Ik heb de volgorde van de verlichting omgedraaid. Dus als voorkant de roze Tropic voor de kleur en aan de achterkant de Color voor de planten. Nu vroeg ik mij af of ik ze nu 10u allebei laat branden ofdat ik 10u enkel de voorste laat branden en ik 4u de achterste voor de planten laat branden? Of een overgang: 3u voor, 4u beide, 3u achter (of omgekeerd)?

Enkel voor:
9XWwQhS.jpg


Enkel achter:
f5KHqNM.jpg


Beide:
6XkAwZV.jpg


Ik kan het van voor naar achter laten overgaan en zo een dageffect cre�eren?
 
JosVermeulen zei:
Ik ga waarschijnlijk met twee timers werken waarbij ik van 10u tot 20u de achterste tl laat branden (JBL Solar Color) voor de kleur van de vissen, en van 13u tot 16u beide tl's (de andere is JBL Solar Tropic) voor de planten. Is dit een goed idee? En ik vroeg mij af of ik de tl's dan niet beter van plaats verwissel, aangezien de meeste planten vanachter zitten en de vissen waarschijnlijk mooier hun kleur laten zien als ze van voor belicht worden. Wat denken jullie?

hoe kan je van de Rio 240 de TL apart schakelen dan? ik heb maar 1 stekker aan mijn verlichtingset zitten en heb hem net een week staan?
 
Dat kan je niet zomaar. Het tussenstuk waar de bedrading in zit is opengehaald en de EVSA is vervangen door twee VSA's met starters. Ik heb nu ook maar 1 stekker omdat ze parallel geschakeld zijn, maar ik zou perfect een extra stekker kunnen aanhangen. Dus met een gewone bak gaat het niet, ik doe het nu trouwens ook niet apart, maar telkens met beide tegelijk. Het resultaat zie je bij mijn foto's (zie signatuur).
 

Terug
Bovenaan