verlichting in mijn nieuwe meter bakje


A

aylabayla

Guest
hallo,

even een vraag over de verlichting, is dit noodzakelijk om te doen of is het daglicht voldoende?

en als het noodzakelijk is wat raden jullie aan?
 
Dat is de vraag,Zit er een rand op,waar de balk op kan rusten.

Is zeker wel nodig,voor de planten.
 
dit word de bak, nu nog wel heel vies maar dat gaat goed komen als ik hem hier heb


475285_0_82_image001.jpg
 
Tja,dan zien te ondekken,welke bak het is.
Dan weten we meer.
 
Ik zou ledbalken doen, stukken goedkoper in stroomverbruik.
 
Ja Ivo, ik kijk recht voor me en zie groene bakken (nee geen alg, groene planten) en hioer draaien de stellingen op ledbalken.
 
Led heeft op dit moment nog een lagere lichtopbrengst per watt dan een goede tl installatie.
Het lijkt me stug dat je minder stroomverbruik hebt bij dezelfde lichtopbrengst. We zullen het ook maar niet hebben over de kleurweergave e.d.

Terug naar de oorspronkelijke vraag:
Als je een bak wil met planten erin, dan is verlichting noodzakelijk.
Afhankelijk van welke soorten planten je wil, is er meer of minder licht nodig.

Voor een gemiddelde meterbak zijn 2 of 3 tl buizen van 30 watt (T8) toereikend.
TL verlichting is goedkoop in de aanschaf en in enorm veel kleuren verkrijgbaar, en wanneer je kiest voor electronische voorschakelapparaten net zo zuinig als de moderne T5 en zuiniger dan led.
 
Ben het eens met bovenstaande...
 
Ok� bedankt voor alle tips,de lampen hangen nu in de bak,vanavond zal ik foto's maken als ze aangaan.

Hoe lang hebben jullie de lampen branden?
 
Om 9 uur gaan ze aan,en om 8 uur uit.
Bij mij in de vissenkamer.

In de kamer 8 uur aan 8 uur uit.
Ben ook bezig de verwarmingen op tijdklokken te zetten.
1 uur aan,3 uur uit. 1 uur aan........
 
Hmm had de tijd op twee uur gezet maar ze branden nog niet,even kijken wat verkeer is gegaan :oops:
 
Spannend, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien :)
 
heb al twee foto's gemaakt, kon niet wachten tot het donker werd, klik maar op mijn linkje ;)
 

Terug
Bovenaan