Verlichting in de avond


Lvms

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2023
Berichten
80
Leeftijd
67
Mijn verlichting is overdag aan van 0915 tot 1715. Uur en gaat dan op de avond/nacht verlichting .
In de avond en nacht is de verlichting blauw maar ik twijfel een beetje of dat de juiste kleur is . Ik zie mensen ook rood gebruiken voor de avond en nacht . Kan ik het beter anders doen of zo laten ?
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_211046.jpg
    IMG_20230726_211046.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 39
Wat is je doel met de avondverlichting? Ik heb het aan omdat ik het mooi vind en gebruik daarvoor een 2700 kelvin ledstrip, dit is zeer warm wit (veel rood inderdaad). Persoonlijk vind ik blauw niet mooi en onnatuurlijk, maar dat is ook smaak. Ik heb me ook laten vertellen dat blauw de algengroei stimuleert.
 
Wat is je doel met de avondverlichting? Ik heb het aan omdat ik het mooi vind en gebruik daarvoor een 2700 kelvin ledstrip, dit is zeer warm wit (veel rood inderdaad). Persoonlijk vind ik blauw niet mooi en onnatuurlijk, maar dat is ook smaak. Ik heb me ook laten vertellen dat blauw de algengroei stimuleert.
Dank voor je antwoord ,
Het doel is dat het sfeerverhogend is maar ik hoorde dat rood goed voor de planten zou zijn .Als het de algengroei stimuleerd dan wil er geen blauw in .
 
Dank voor je antwoord ,
Het doel is dat het sfeerverhogend is maar ik hoorde dat rood goed voor de planten zou zijn .Als het de algengroei stimuleerd dan wil er geen blauw in .
Je planten zullen het niet van de sfeerverlichting moeten hebben. Gewoon de kleur kiezen die je mooi vindt zou ik zeggen, op gedimde stand. En snachts helemaal uit, zeker als je blauw doet.
 
Dit waren respectievelijk mijn ochtend-, dag- en avondverlichting. Dit gebeurde met JMB ledverlichtingsbalken die overigens geen aparte instelbare color leds kenden.

Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Ik dimde de normale verlichting tot 1 of 2% als avondverlichting (wit). Gaf het effect als op de 3rde foto van @benvo. Hooguit met een beetje roodaandeel zou ik doen, ik denk dat je dan nog het meest natuurlijk effect krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Volgens mij het in de nacht gebruiken van weinig blauw licht niet aan te raden omdat algen hier juist van profiteren. Misschien dat @benvo of @Cornelius hier iets meer van afweten.
Ik heb dat niet zolang geleden ergens gelezen maar ja waar is de vraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar dus wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar dus wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
Dat bedoelde ik Corne en dank voor je uitleg.
 

Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar dus wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
Dank je corne
 
Mijn avond belichting dimde van 18:00 uur van zo'n 70% naar 10% en tot 0% om 23:00 uur. 10 % is voor mensen ogen in de avond nog tamelijk helder. Voor mijn dieren speeluurtjes! Maar dat is zelfs voor algen te weinig om tot ontwikkeling te komen. Bij mij in elk geval niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Maar dat is zelfs voor algen te weinig om tot ontwikkeling te komen. Bij mij in elk geval niet.
Zover ik altijd heb begrepen is het ook niet dat je er algen door ontwikkelt maar als je ze zou hebben dan gebruiken ze dat beetje licht nog wel en de planten niet.
 

Terug
Bovenaan