Verlichting 2 meter aquarium


D

dice

Guest
Hallo

Ik heb een vraag

Ik ga morgen een 2 meter aquarium ophalen maar er zit geen licht bij/in

Het is volglas en de ombouw/meubel is gemaakt door een meubelmaker er zitten glas strips in waar ik de lampen op kan leggen maar ik weet niet wat ik wil

Led of t5 .. hoeveel licht ik wil kwa watt/liters

Afmeting is 200cm lang 45 diep 50 hoog... water hoogte is 41 cm dus niet erg hoog maar wel mooi ik zit tedenken aan veel hout met windelov en javaren soorten en crypto.s .. beetje de azie kant op dus planten die met weinig licht genoegen nemen..

Ik weet me nu geen raad kwa licht en wil niet teveel of teweinig licht

Mvg rick
 
Dat dilemma had ik ook tot voor kort.

Ik ben mn nieuwe bak begonnen met led verlichting. 4 strips van 1.20m per stuk. 72 leds per strip.
Dit alles op mn rio 400. Mooie van led is, is dat je met een controller (tc420) kan werken en daarmee de lichtsterkte en kleur kan instellen. Ik heb 1 x een 3000k warm wit, 1x een 6000k helder wit, 1 x rgb en 1x blauw voor de nachtverlichting.
Ik heb dit alles bij ledstripxl vandaan. Kant en klare waterdichte led strips. Mijn strips leveren leveren 18 lumen per led.

Bijkomstig voordeel t.o.v. t5 is minder stroomverbruik en je lampen gaan langer mee.
Met een waterhoogte van 41cm moet led helemaal geen probleem zijn.
 
Kijk hier heb ik wat aan super bedankt voor je bericht en idd wat je zeg met 41 cm moet het geen probleem zijn ....
 
Hallo

Ik heb een vraag

Ik ga morgen een 2 meter aquarium ophalen maar er zit geen licht bij/in

Het is volglas en de ombouw/meubel is gemaakt door een meubelmaker er zitten glas strips in waar ik de lampen op kan leggen maar ik weet niet wat ik wil

Led of t5 .. hoeveel licht ik wil kwa watt/liters

Afmeting is 200cm lang 45 diep 50 hoog... water hoogte is 41 cm dus niet erg hoog maar wel mooi ik zit tedenken aan veel hout met windelov en javaren soorten en crypto.s .. beetje de azie kant op dus planten die met weinig licht genoegen nemen..

Ik weet me nu geen raad kwa licht en wil niet teveel of teweinig licht

Mvg rick
In elk geval heb je een hele belangrijke stap genomen die velen, jammer genoeg, overslaan. je weet al hoe je bak eruit gaat zien qua beplanting. Top dus! Een tip! Kies voor kwaliteit! Het lijkt dat dit nodeloos duur is maar ik verzeker je dat je later blij zult zijn met dit advies.
 
In elk geval heb je een hele belangrijke stap genomen die velen, jammer genoeg, overslaan. je weet al hoe je bak eruit gaat zien qua beplanting. Top dus! Een tip! Kies voor kwaliteit! Het lijkt dat dit nodeloos duur is maar ik verzeker je dat je later blij zult zijn met dit advies.

Bedankt voor je reactie leuk ook tehoren .. en ja idd ik ben eigenlijk wel fan van de dennerle lampen en altijd genoeg licht en goede groei gehad..... led heb ik totaal geen ervaring mee en kwaliteit ben ik voorstander van :) net als nu alles eheim en dennerle
 
JMB zijn de balken die gemiddeld in prijs zijn en een van de betere soorten zijn. Er zijn natuurlijk ook andere merken die kwalitatief goed zijn maar hier heb ik ervaring mee en ben er meer dan tevreden over.
 
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met de aqualantis led balken met controller

2 balken van 40 wat 89.5 cm op een 2 meter bak met 41 cm water hoogte en 43 cm diep zou dit voldoende moeten zijn of moet ik er meer plaatsen

Planten voornamelijk op hout .... en wat rood bvb lotus
 
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met de aqualantis led balken met controller

2 balken van 40 wat 89.5 cm op een 2 meter bak met 41 cm water hoogte en 43 cm diep zou dit voldoende moeten zijn of moet ik er meer plaatsen

Planten voornamelijk op hout .... en wat rood bvb lotus

Mijn bak heeft 2x 52 watt aquatlantis led balken. Is 50 cm diep, en de netto water hoogte is 55 cm.
Het 40 cm diepte model heeft standaard 1 balk. Vanaf 50 cm worden dit 2 balken achter elkaar.
De balken geven heel veel licht. Neem je veel drijfplanten, dan toch 2 balken. Houd je het oppervlak vrij, dan kan 1 balk ook wel.
 
Mijn bak heeft 2x 52 watt aquatlantis led balken. Is 50 cm diep, en de netto water hoogte is 55 cm.
Het 40 cm diepte model heeft standaard 1 balk. Vanaf 50 cm worden dit 2 balken achter elkaar.
De balken geven heel veel licht. Neem je veel drijfplanten, dan toch 2 balken. Houd je het oppervlak vrij, dan kan 1 balk ook wel.


Kijk super antwoord ..... nee ik neem geen drijf groen dit blijft volkomen open ....

Dus als ik goed begrijp is 40/40 1 balk en 50/50 2 balken bvb ...(40/40 mijn aquarium bedoelt) ik moet er wel rekening mee houden dat het van achter bvb minder water hoogte heb ivm oplopend zand
 
Kijk super antwoord ..... nee ik neem geen drijf groen dit blijft volkomen open ....

Dus als ik goed begrijp is 40/40 1 balk en 50/50 2 balken bvb ...(40/40 mijn aquarium bedoelt) ik moet er wel rekening mee houden dat het van achter bvb minder water hoogte heb ivm oplopend zand

Dat klopt. En met jouw planten keuze moet dit wel volstaan. Ga je planten nemen die meer licht verlangen, zou ik toch de dubbele balken nemen.
Maar met 45 cm diepte (voor tot achter), zit je een beetje op een grensgeval.
 
Dat klopt. En met jouw planten keuze moet dit wel volstaan. Ga je planten nemen die meer licht verlangen, zou ik toch de dubbele balken nemen.
Maar met 45 cm diepte (voor tot achter), zit je een beetje op een grensgeval.

Buiten kant glas is btw 43cm dus binnenkant 41 cm dacht ik .... heb je mss een foto van jou dubbele balk ?
 
Dat ik kan zien hoe jou balken liggen bvb ivm 2 stuks

Ja maar hoe? Moet ik ze omdraaien en dan een foto maken. Of gewoon de bovenkant op de foto zetten?
Of in het aquarium?

Heb een paar foto's geschoten. De voorste balk is al uit.

Met kleppen erop.

IMG_0480.JPG


met kleppen eraf.

IMG_0484.JPG



IMG_0486.JPG




Led weerspiegeling in water en stabilisatie strip.


IMG_0488.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ja maar hoe? Moet ik ze omdraaien en dan een foto maken. Of gewoon de bovenkant op de foto zetten?
Of in het aquarium?

Heb een paar foto's geschoten. De voorste balk is al uit.

Met kleppen erop.

Bekijk bijlage 8009

met kleppen eraf.

Bekijk bijlage 8010


Bekijk bijlage 8011



Led weerspiegeling in water en stabilisatie strip.


Bekijk bijlage 8012


Kijk duidelijk zat :) is eigenlijk het zelfde als bij.me rio 400 met 3 kleppen en ik geloof idd dat je veel licht heb met 2 x led balken .... ik ga eerst met 2 balken proberen denk ik en als.dit teweinig blijkt kan ik altijd bij plaatsen ... super bedankt voor de info en foto.s
 
Dice, je kan me eventueel een pb sturen, ik heb 1 895mm balk liggen waar ik niets mee doe, is een jaartje oud.
 

Terug
Bovenaan