verlichting 180cm bak


cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Na de zomer ga ik voor GROTER.
Mijn 120cm bak wordt vervangen 180cm bak:D:D:D:D
Dit wordt een leuk projectje.
Nu ben ik aan het denken om er ledverlichting van sera in te hangen 1 daylight en 1 plantcolour
https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-led-x-change-tube-daylight-sunrise

Wat denken jullie? Is dit genoeg? Of toch voor drie lampen en er een laten "verspringen" zodat ik meer lengte kan verschaffen?
 
Belangrijke vraag is wat je in je aquarium wilt gaan doen, ik heb daar zelf ook (heel erg) lang over na zitten denken welke LED verlichting de juiste is, misschien eens goed om dit topic door te lezen: Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?

Wat voor planten wil je er in gaan hebben?
Wat is je budget?
Wat zijn de afmetingen van je aquarium (alleen 180cm staat in de openingspost)
etc.
 
Belangrijke vraag is wat je in je aquarium wilt gaan doen, ik heb daar zelf ook (heel erg) lang over na zitten denken welke LED verlichting de juiste is, misschien eens goed om dit topic door te lezen: Daytime Matrix, JMB Aqua Light, T5 of toch iets anders?

Wat voor planten wil je er in gaan hebben?
Wat is je budget?
Wat zijn de afmetingen van je aquarium (alleen 180cm staat in de openingspost)
etc.
De afmetingen worden 180 x 60 x 60

Maar mijn vraag ging me meer om of 150cm ledverlichting lang zat zijn voor een 180cm bak. En of 2 buizen genoeg zijn.
Merk heb ik me nog niet zo in verdiept, alleen verkoopt LFS hier sera vandaar dat ik die als voorbeeld heb gepakt
 
Dus eigenlijk is mijn vraag wat is de min lengte van de verlichting in een 180cm bak.
 
Na de zomer ga ik voor GROTER.
Mijn 120cm bak wordt vervangen 180cm bak:D:D:D:D
Dit wordt een leuk projectje.
Nu ben ik aan het denken om er ledverlichting van sera in te hangen 1 daylight en 1 plantcolour
https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-led-x-change-tube-daylight-sunrise

Wat denken jullie? Is dit genoeg? Of toch voor drie lampen en er een laten "verspringen" zodat ik meer lengte kan verschaffen?
Dat hangt er van af wat je eronder gaat zetten. Wat wordt dus je plantenbestand. De leds van Sera zijn niet al te krachtig. Zelf zou ik kiezen voor een betere kwaliteit. Het is goed om "over" te hebben mocht je later kiezer voor planten die je mooi vind maar een hogere intensiteit vragen.
 
lichtkap of openbak(al dan niet met dekruiten)?
beplant aquarium of (plantloos) biotoop?
wil je dimbaar, instelbaar, een hoge lichtkwaliteit, of vooral goedkoop?

je kunt de 150cm sera balken prima boven je bak hangen, je krijgt geen hoge lichtintensiteit, en zeker de hoeken zullen wat donker zijn. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.
Het is maar wat je met je aquarium wilt.
 

Terug
Bovenaan