verkennend onderzoek voor Juwel 350Rio


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,172
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik ben aan het denken en onderzoeken wat ik in de toekomst met mijn Juwel Rio350 wil.
Ik heb nu Melanotaenia praecox, en die blijven hoogstwaarschijnlijk.
Voor de oppervlaktelaag wil ik 'een' killi, welke precies wordt ook nog onderzocht, mede door een bezoek aan de KFN tentoonstelling in Asperen op 23 maart.

Voor de bodem weet ik het nog niet.
Ik heb nu een bak met behoorlijk wat planten erin, ook wat meer tere soorten, en een zandbodem (?) 0,4-0,8mm.

Ik ben aan het onderzoeken of en zoja welke cichlide hier een goede match bij is. In beginsel wil ik de bak met planten zo houden, maar als er wat steviger planten in of bij moeten, is dat een optie.

Ik heb voorlopig (o.a.) mijn oog laten vallen op Pseudocrenilabrus nicholsi, Pseudocrenilabrus multicolor, Pseudocrenilabrus philander.
Iemand ervaring met deze vissen en enig idee hoe de combinatie met de regenboogjes en/ of de planten zou kunnen verlopen?

P.S. in mijn andere bak heb ik Thorichthys elliotti, en ik wil een cichlidesoort die duidelijk anders is dan deze. Maanvissen wil ik niet meer, ze zijn mooi, maar hun gedrag ben ik nu wel zat gekeken.
 
Ik zou in jouw schoenen een gezelschap zoeken rond de vis die je er absoluut wilt houden. En met een gezelschap bedoel ik relatief biotoopcorrect. Dat beperkt de mogelijkheden, vergemakkelijkt de keuze, bezorgt je een uitdagender zoektocht en je hebt dan nog eens visjes die zowat van dezelfde regio zijn....
 
Sorry @Christoph maar ik ben niet iemand die 'biotoopcorrect' wil werken. Ik vind dat de vissen in het aquarium elkaar niet in de weg mogen zitten en zich onder de omstandigheden van het aquarium lekker moeten voelen, maar ze hoeven daarbij niet uit dezelfde streek te komen. Vissen zijn intelligent genoeg om zich snel te realiseren welke vissen ze beter uit de buurt gaan, of welke wel gezellig zijn om bij in de buurt te zijn.

@jessicapilon Wat betreft de killi's, denk ik aan de Aplocheilus lineatus gold, of een mooie Epiplatys soort (Epiplatys infrafasciatus bipindi??), maar niet de 'gewone' dageti of annulatus. Maar dat ga ik dus uitzoeken op de KFN bijeenkomst en anders bij een killikweker in de buurt langs in Duitsland.

Dit draadje gaat me dus vooral om de bodem/middenvissen, en dan (hopelijk?) de genoemde cichliden of een mooi alternatief.
 
De vissen leren heel goed van elkaar en precies wat minder biotoopcorrect kun je ook best van elke vissoort er 1 nemen want ze gaan elkaar toch nog wel opzoeken of ontwijken.
Gaan ze nog samenscholen op de meest ongelofelijke manieren👍het is een gezelschapbak.
 
De vissen leren heel goed van elkaar en precies wat minder biotoopcorrect kun je ook best van elke vissoort er 1 nemen want ze gaan elkaar toch nog wel opzoeken of ontwijken.
Gaan ze nog samenscholen op de meest ongelofelijke manieren👍het is een gezelschapbak.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat de cichlidensoort zoals ik ze genoemd heb, in dit aquarium passen en happy zijn?
 
Sorry @Christoph maar ik ben niet iemand die 'biotoopcorrect' wil werken. Ik vind dat de vissen in het aquarium elkaar niet in de weg mogen zitten en zich onder de omstandigheden van het aquarium lekker moeten voelen, maar ze hoeven daarbij niet uit dezelfde streek te komen. Vissen zijn intelligent genoeg om zich snel te realiseren welke vissen ze beter uit de buurt gaan, of welke wel gezellig zijn om bij in de buurt te zijn.

@jessicapilon Wat betreft de killi's, denk ik aan de Aplocheilus lineatus gold, of een mooie Epiplatys soort (Epiplatys infrafasciatus bipindi??), maar niet de 'gewone' dageti of annulatus. Maar dat ga ik dus uitzoeken op de KFN bijeenkomst en anders bij een killikweker in de buurt langs in Duitsland.

Dit draadje gaat me dus vooral om de bodem/middenvissen, en dan (hopelijk?) de genoemde cichliden of een mooi alternatief.
Geen probleem he, het is niet omdat de een daar een goed gevoel bij krijgt dat het bij de ander ook zo is.
Gebruik je hardleidingwater of regenwater ?
 
Wat bedoel je hier precies mee? Dat de cichlidensoort zoals ik ze genoemd heb, in dit aquarium passen en happy zijn?
1 individu van elke soort, een halve ark ahw.
Je hebt het over muilbroeders die willen juist een muil vol en je bak biotoop maken😀
 
Geen probleem he, het is niet omdat de een daar een goed gevoel bij krijgt dat het bij de ander ook zo is.
Gebruik je hardleidingwater of regenwater ?
Leidingwater, maar dat is hier in de buurt behoorlijk zacht.
 
1 individu van elke soort, een halve ark ahw.
Je hebt het over muilbroeders die willen juist een muil vol en je bak biotoop maken😀
Geweldig advies, alleen is het niet helemaal wat ik wil. Ik heb buiten mijn bakken al een soort van ark met katten, honden, schapen, vogels, vissen....Dan mag het in de bak een kleurrijk maar toch iets rustgevender geheel zijn.
 
Niemand die iets kan vertellen over het gedrag, karakter en behoeftes van de Pseudocrenilabrus familie?
 
Of iemand die er iets over kan zeggen of via via iemand kent ofzo?
 
ja, meestal gaat het op fora over de multicolor, maar dat beschouw ik dan maar min of meer als vergelijkbaar met de nicholsi.
 

Terug
Bovenaan