Verhuizing ideeën?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo forumvrienden,

Hebben jullie ideeën hoe ik een verhuizing naar een andere woning zo goed mogelijk organiseer voor mijn vriendjes?

Zelf heb ik uiteraard ideeën maar misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.

Zelf maak ik me zorgen over bijv. de bacteriecultuur zo goed mogelijk in stand houden, planten herplanten, vissen veilig vervoeren, ect.

Groetjes nicktrix

PS: ik wist niet waar ik dit onderwerp moest plaatsten op het forum
 
Hoelang gaat de reis duren?
Dat is nog niet bekend maar zo goed als zeker niet meer als een uur. Als alles klaar staat bedoel ik dan.
 
Ik weet niet hoeveel liter de bak is maar is hij te vervoeren met de bodem er nog in en een laag water? De filter zal een dik uur niet draaien wel overleven en ik zou deze dan bij aankomst gelijk weer laten draaien in een emmer water of zo mogelijk de bak. Een paar uur kan voor een buitenfilter in de regel niet veel kwaad.
 
Ik weet niet hoeveel liter de bak is maar is hij te vervoeren met de bodem er nog in en een laag water? De filter zal een dik uur niet draaien wel overleven en ik zou deze dan bij aankomst gelijk weer laten draaien in een emmer water of zo mogelijk de bak. Een paar uur kan voor een buitenfilter in de regel niet veel kwaad.
Ik heb 2 bakken. 180 en 110 liter. Beiden binnenfilter. Ik vind het een risico om de bodem er in te laten of valt dit wel mee? De 180 bak heeft +/- 30kg bodem + het laatste restje water. Het is dan ook niet erg licht om te sjouwen. Denk 80+ kg op die manier. Als hij valt is het over..

Ps: Ik heb geen voedingsbodem btw
 
Nee dat is wat teveel inderdaad maar dan zou ik de filtermedia eruit nemen en in een emmer doen waar je aquawater in hebt gedaan en dit vervoeren en dan moet dat wel goedgaan.
De vissen zou ik ook in emmers vervoeren en er zijn ook emmers te koop met deksel. Gelukkig duurt de reis niet zo heel lang en kun je de bak redelijk snel weer inrichten.
 
Het filter
Nee dat is wat teveel inderdaad maar dan zou ik de filtermedia eruit nemen en in een emmer doen waar je aquawater in hebt gedaan en dit vervoeren en dan moet dat wel goedgaan.
Dat was ik ook van plan
 
De vissen zou ik ook in emmers vervoeren en er zijn ook emmers te koop met deksel. Gelukkig duurt de reis niet zo heel lang en kun je de bak redelijk snel weer inrichten.
Hiermee zat ik idd te denken aan een bak of emmer met deksel. Ik maak me wel zorgen over de temperatuur. De 180 bak vissen kunnen wel wat hebben. Maar de 110 bak zijn tropische vissen..

Mogelijk dat ik de tijd heb om ze te bewaren in een 3de aquarium en die tijdelijk op temperatuur houden. Dan de 110 bak in het nieuwe huis installeren en dan pas de vissen snel verhuizen. Of omgekeerd. De nitriet, ect zal niet snel genoeg oplopen hiervoor dus dat kan tijdelijk wel denk ik. Ik weet alleen niet of ik genoeg tijd heb om te verhuizen op deze manier.

Ik heb het 3de aquarium in huis met verwarming en ik zou zelfs voor de verhuizing een 2de filter in de 110 bak kunnen plaatsten om bacteriën te kweken. Als weet ik eigelijk zeker dat dat laatste niet nodig is als het een dag duurt.
 
Laatst bewerkt:
Vissen zitten vaker bij transport uren wat kouder en als je de verwarming in de auto aan hebt dan valt de afkoeling wel mee denk ik. Eenmaal aangekomen zou je er desnoods een verwarming bij kunnen hangen en de bak zsm inrichten.
 
Vissen zitten vaker bij transport uren wat kouder en als je de verwarming in de auto aan hebt dan valt de afkoeling wel mee denk ik.
Ik zat idd ook aan de verwarming in de auto te denken. Wou het alleen ff zeker weten. Als je m'n laatste lange bericht checkt zie je wat ik eventueel kan doen met een 3de aquarium.
 
De vissen zou ik ook in emmers vervoeren
Met 3 sluierstaarten en een pleco-achtige hoeveel liter / tijd moet ik dan aanhouden ivm de zuurstof? Ze zijn ongeveer tussen de 10 en 20 cm.
 
Ik zou t als volgt doen:
Vooraf:
- luchtpompje kopen op usb, deze opladen en achter de hand houden voor als een van de emmers lucht nodig heeft.
- in het nieuwe huis de plaatsen waar de aquaria komen gereed maken.

Op de dag zelf:
- techniek inpakken voor transport ( filter kan wel wat hebben, gewoon afsluiten en aansluiten in t nieuwe huis).
- Vissen in afsluitbare emmers doen.
- Hout, stenen en planten eruit en alvast even omspoelen en in transportbakken.
- water uit de aquaria en tegelijk grind eruit zuigen en opslaan in transportbak(ken).
- aquaria afnemen.
- Aquaria veilig in de auto vastzetten.
- alle materialen erbij in ze auto zetten.
- naar nieuwe huis rijden met de verwarming op aangenaam.
- in het nieuwe huis vissen op een rustig plekje zetten, even checken of ze niet aan het lucht happen zijn oid, anders luchtpompje er even bij.
- aquaria uitladen
- aquaria inrichten
- water erin
- techniek aansluiten
- Vissen over laten wennen (ik doe dat door het aquariumwater iets meer richting kamertemperatuur te vullen, zodat de tenperatuurswisseling voor de vissen van de emmer naar de bak niet groot is. En dan warmt het aquarium vanzelf op met de vissen erin.).
- goed checken of alles het doet zoals je wilt.
- na een half uurtje weer checken of er geen lekkages oid zijn.
- en… genieten maar weer.😀

Vissen verhuizen zou ik doen op een andere dag dan de eigenlijke verhuizing.
 
Met 3 sluierstaarten en een pleco-achtige hoeveel liter / tijd moet ik dan aanhouden ivm de zuurstof? Ze zijn ongeveer tussen de 10 en 20 cm.

Ik heb grote levensmiddelenemmers gebruikt. Te koop via internet met deksel. Daar heb ik discussen in vervoert. Niet teveel water, dan zit er ook nog veel lucht bij. En af en toe even een check op lucht happen.

Ik vervoer soorten als het nodig is wel apart. Ik zou de pleco apart vervoeren van de sluiers. Gewoon voor de zekerheid. Stel dat ie stress krijgt en iets geks gaat doen, vastzuigen aan een sluier ofzo.

Cory’s ook apart vervoeren vanwege stofje dat ze loslaten als ze stress hebben wat giftig is.
 
Stel dat ie stress krijgt en iets geks gaat doen, vastzuigen aan een sluier ofzo.
Mooie opsomming..

Je heb helemaal gelijk w.b. de pleco. Hier had ik ff niet aan gedacht omdat ze het in de bak goed doen. Idd als de pleco stress heeft kan hij zoiets zomaar doen ja.
 
Cory’s ook apart vervoeren vanwege stofje dat ze loslaten als ze stress hebben wat giftig is.
Bedoel je corydoras? Ik heb namelijk de julii variant
 
Bij ons heet dit een zuurkoolvaatje maar daar kun je ook goed vis in vervoeren die dingen zijn uberhandig
 

Bijlagen

  • 16784578231752017984369.jpg
    16784578231752017984369.jpg
    114.9 KB · Weergaven: 33
  • 1678458035636104777262.jpg
    1678458035636104777262.jpg
    124.2 KB · Weergaven: 35

Terug
Bovenaan