Verhuizen sluierstaarten


R

Roy1986

Guest
Ik ga in December verhuizen en nu is mijn vraag hoe kan ik het best mijn vissen verhuizen zonder dat ze worden blootgesteld aan teveel stress.

Ikzelf zat te denken om plastic bakken te kopen om daar mijn Filtermateriaal, vissen(1per bak) en planten in the vervoeren. Mijn zorg hierover is hoe groot zal ik de bak nemen en kan ik hem luchtdicht afsluiten? Mijn vissen zijn tussen de 10 en 15cm groot.
 
Neem een aasemmer met luchtpomp. ik denk niet dat ik hier een link van een verkoopsite mag plaatsen maar als je op de term aasemmer + luchtpomp zoekt ga je ze vast vinden.
 
Ik ben op het moment ook bezig met een verhuizing.

Mijn aanpak word koibowl of badkuip vullen met vers water. Gezien de afstand niet te groot is ga ik eerst mijn filters verhuizen en plaatsen op de koibowl. Dan blijven de bacterieen in tact. Vissen blijven in aquarium met luchtpomp totdat ik ze dezelfde dag ophaal.

Vissen gaan in action curvers, curvers vul ik met hun aquariumwatertje, die met de twee kleppen erop en niet geheel afgevuld zodat er nog wat ruimte is voor het schommelen van het water. luchtpompje word moeilijk in een auto. Tempratuur meten van curvers en koibowl en tempratuur in curver langzaam aan naar tempratuur brengen van koibowl. Tempratuur gelijk dan curver in koibowl laten zakken en zwemmen maar.

Geen koibowl of badkuip zou speciekuip ook een optie zijn. denk wel aan dat je filters lager moeten staan dan je wateroppervlakte anders gaat het niet werken.

Afhankelijk van tijd,

Volgende dag ga ik het aquarium leeg pompen en verhuizen. In nieuwe huis weer vullen, filters weer overzetten en dan de vissen.

Zal zo en zo wat stress gaan geven maar belangrijkste is trachten te vangen met een emmer of afwasteil met water en al. Schepnet geeft veel stress en kan je ze beschadigen. Tempratuur van de verschillende nieuwe watertjes gelijk houden dat geeft ook een stuk minder stress.
Succes met de verhuizing
 
Ik had wat aasemmers van 16L gezien denk je dat dat genoeg ruimte is voor een sluier(zit een luchtpomp op batterij in)? ik verwacht dat ze er een uur of 2 in moeten zitten. Wat voor afmeting curver box gebruik jij michelle? De vissen vang ik vaak met een maatbeker.
 
De emmers ken ik niet wel handig als er een luchtpompje in zit. De liters zou best kunnen voor die korte tijd maar ik weet niet hoe groot de diameter is. Als de diameter kleiner is dan je vis zou ik het wel een beetje zielig vinden want dan kan de vis niet rechtuit liggen.

Ik heb verschillende maten curvers van action. Die zijn erg goedkoop en heb je in vele maten. De deksels zijn twee flappen zodat er gewoon lucht in kan komen. Ik heb ze ook van 50 liter en kunnen er 2 sluiers in. Ik gebruik ze ook voor zoutbadjes ed. Zijn niet heel erg stevig dus optillen doe ik bij de bodem.

Als je een vis koop zit hij ook in een zak met een laagje water dus een emmer of curver is luxe reisverblijf. je heb ook wel rustgevende middeltjes die je kunt toevoegen wat stress verminderd. Weet zo niet de naam ervan maar als je even google icm koi zal je vast wel iets vinden.
 

Terug
Bovenaan