Verhouding guppy’s


Nevaheinis2

Well-known member
Lid geworden
24 april 2023
Berichten
121
Leeftijd
23
Is het een goede verhouding 15 op 30?
 
Zeker weten, in zo,n ruime groep komen ze allemaal aan hun trekken.
 
Top, ik zit nog een beetje te twijfelen om gelijk voor het aantal te gaan dat de bak goed vol zit maar niet overbevolkt natuurlijk. Of zal ik eerst gaan voor een wat minder aantal en dan wachten tot ze kweken en een paar houden?
 
Dit zijn niet de moeilijkste vissen, maar wat je uit de winkel aanschaft kan al je succes en plezier bepalen.
Ik vind dunne buikjes bij ze na bevinding wel een slecht teken van gezondheid.
 
Top, ik zit nog een beetje te twijfelen om gelijk voor het aantal te gaan dat de bak goed vol zit maar niet overbevolkt natuurlijk. Of zal ik eerst gaan voor een wat minder aantal en dan wachten tot ze kweken en een paar houden?
Guppen staan erom bekend dat ze heeeeeeeel veel jonkies kunnen krijgen. Ik zou dus kiezen voor een wat kleiner harem. En dan de verhouding 1 man 3 vrouwen. @stanovic de gerenommeerde guppen kweker kan het nog beter weten dan velen van ons.
 
Hoeveel liter is de bak?
 
Oké, ik wil een aquarium van 180 liter of meer, met hoeveel vrouwtjes en mannetjes zou ik beginnen? En waar kan ik ze het best kopen?
 
Eigenlijk zit ik toch nog wel te twijfelen, het liefst haal ik de baby’s denk ik gelijk weg en dat ik gewoon hetzelfde aantal houd maar weet niet zo goed of dat wel haalbaar is.
 
@stanovic is de expert maar ik zou zeggen niet teveel want anders heb je snel een extra bak nodig;)
Wil je dan enkel voor Guppen gaan of ook andere visjes.
 
Nou dat weet ik nog niet zo goed.. heb nog niet heel veel gekeken naar andere soorten, heb jij nog leuke aanraders die bij guppy’s kunnen en die niet te moeilijk zijn?

Ohja, als ik toch besluit om het liefst geen mannetjes en vrouwtjes samen te nemen kunnen mannetjes ook goed samen of zijn vrouwtjes het beste om te houden zonder mannetjes? Ik vind op het internet veel verschillende meningen eigenlijk:)
 
platy’s en misschien ook Molly’s kunnen goed bij guppen. Er kan veel bij guppen zolang het geen vinnenbijters zijn.
 
kunnen mannetjes ook goed samen of zijn vrouwtjes het beste om te houden zonder mannetjes?
 
Als je echt zo'n grote groep erin wilt gaan plaatsen dan behoef je niet persé meer vrouwen dan mannen te nemen. Want de mannen zullen hun energie dan ook verplaatsen naar de andere mannen toe. Waardoor de vrouwen eigenlijk weinig tot geen last van de mannen zullen hebben. Dit geldt overigens ook voor andere eierlevendbarende tandkarpers.
 
Om de jonkies zelf weg te vangen, zie ik je niet doen. Dat wordt een gejaag van jewelste. Niet goed voor jou, niet goed voor je vissen. Wat je wél kunt doen, is er een paar vissen bij doen die het wel lekker vinden om een jonkie op te vreten. Als je dan wel bewust jonkies wilt, zul je een (paar) vrouwtje(s) tijdelijk uit moeten vangen en de jonkies apart groot brengen.
Ik ben geen fan van ze laten fokken tot er een evenwicht ontstaat. Dan heb je een bak die op het randje van ziekte-uitbraken staat.
(Ik heb geen ervaring met guppen, wél met Xyphophorus helleri, en die kweken ook enthousiast).
Kijk anders ook eens bij: https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-guppenpredators.179274/
 
Weet iemand of je alleen mannetjes in een grote groep kan houden? Of kan je beter alleen vrouwtjes doen? Vind mannetjes wel mooier eerlijk gezegd

Als geen van beide kan, welke visjes raden jullie aan die stiekem wat mee snoepen van de babyguppys?
 
Ik heb stanovic een berichtje gestuurd, ik zet hem ook even hierin zodat mochten jullie hier ook iets van weten zouden jullie ook kunnen reageren:)

Beste,
Ik heb een aantal vragen over het houden van guppy’s en ik hoop dat u mij daarmee een beetje kunt helpen.

Mijn eerste vraag is eigenlijk, kan je een redelijk grote groep mannentjes guppy’s samen houden zonder vrouwtjes? Met redelijk groot bedoel ik dan 30 of meer.

Als dat niet kan heb ik de vraag of alleen vrouwtjes wel samen kunnen, ook zo’n zelfde grote groep. Mocht geen van beide kunnen vraag ik me af wat voor andere visjes ik in een aquarium van 180 liter kan doen die stiekem wat meesnoepen van de babyguppys.

Het kan ook dat ik toch besluit om te gaan voor een wat kleinere groep maar ik weet niet of dat veel uitmaakt. Ik wil toch sowieso een aquarium boven de 100 liter.

Eigenlijk waren dit mijn enige vragen en anders stuur ik nog wel een berichtje:)

Mvg,
Neva Heinis
 
Kom je niet verder met die link?
 

Hier staat ook info te lezen en natuurlijk van Stan.
 

Terug
Bovenaan