Vergroeiingen...


N

Niekserr

Guest
Laatste tijd kijk ik nogal vaak op dit forumgedeelte omdat ik goudvissen en met name sluiers erg mooie dieren vind.
Alleen nu vraag ik me al een tijdje iets af..
Je hoort van alle kanten dat goudvissen/sluiers ernstig kunnen vergroeien, waar natuurlijk geen twijfel over bestaat dat dat gebeurd.

Maar hoe kun je dat nou eigenlijk herkennen?
Waaraan zie je dat een vis vergroeid is?

Zou iemand me uitleg kunnen geven hierover? Liefst met plaatjes als dat mogelijk is :p.
 
Een kromme rug bijvoorbeeld. Je ziet het ook aan de ogen. Die groeien namelijk wel door en het lichaam niet.
 
Oke bedankt. Maar wat is nou krom voor zo'n vis....?
 
Je ziet meestal dat ze een beetje sip hangen zeg maar.
Alsof ze verdrietig zijn, vind ik dan!
En sommige hebben absurd lange vinnen.
 
Dit plaatje schept misschien wat duidelijkheid:

_2IxZS8M0Ek3z8Kv9vrd3VA8UYz6vwo0.jpeg


Ranchu's zijn kortvinnig en bij kortvinnige goudvissen groeien de vinnen vreemd genoeg niet door dus is het oog een goed referentiepunt.
 
Anders zijn de vinnen ook een goede indicator. Bij behoorlijk vergroeide vissen hebben ze ook moeite om de rugvin nog fier rechtop te zetten, puur omdat die veel groter is dan hoort.
 
Ah, bedankt allemaal.

Dat plaatje schept ook veel duidelijkheid.
 
Soms, als mensen goudvissen (in het algemeen) te klein houd, en men ze dan verplaatst naar een groter aquarium gaan ze nog (een beetje) groeien en wordt het heel zichtbaar dat er ergens een probleem is met de vis. Ze hebben dan geen mooie, gezonde bouw.
Heb er helaas geen foto van gevonden
 

Terug
Bovenaan