Verdwijnen algen met CO2?


betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
52
Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag. Verdwijnen algen na het toevoegen CO2?

Heb 5 maanden een 60l zonder CO2 gehad, bruinalg heeft zich daarin aardig kunnen opbouwen, want was klaar met handmatig weghalen. Verdwijnt deze alg nu ik CO2 toevoeg?
 
Nee, algen verdwijnen niet door het toevoegen van CO2.
CO2 is een meststof die planten nodig hebben om te groeien.
De hoeveelheid licht in je aquarium bepaald de vraag naar CO2 en andere meststoffen. De hoeveelheid licht moet afgestemd zijn op je plantenkeuze.
Ontstaat er in je aquarium een gebrek aan 1 of meerdere meststoffen, dan gaan je planten slechter groeien met meer algengroei als gevolg.
De truc is om je planten optimaal te laten groeien, zodat algen geen kans krijgen om te gaan overheersen.
 
Nee, algen verdwijnen niet door het toevoegen van CO2.
CO2 is een meststof die planten nodig hebben om te groeien.
De hoeveelheid licht in je aquarium bepaald de vraag naar CO2 en andere meststoffen. De hoeveelheid licht moet afgestemd zijn op je plantenkeuze.
Ontstaat er in je aquarium een gebrek aan 1 of meerdere meststoffen, dan gaan je planten slechter groeien met meer algengroei als gevolg.
De truc is om je planten optimaal te laten groeien, zodat algen geen kans krijgen om te gaan overheersen.
Thanks voor je reactie!

Wellicht dat ik het in dit geval kan verduidelijken. Licht staat 9u per dag aan op 60% sterkte. Het is LED verlichting met blauw en rood licht. Nu weet ik niet exact in hoeverre dat invloed heeft, maar heb gelezen dat dat goed schijnt te zijn. Ik gebruik voeding van PlantedBox. Nu dus icm CO2.

Planten:
Javavaren
Rotola Bonsai
Bucephalandra Kedagang
Limnophila heterophylla
Staurogyne repens
Mayaca fluviatilis
Alternanthera reineckii

En als het effe kan komen daar nog wat planten bij :)
 
Weet je hoeveel lumen je verlichting geeft? Voor een aantal planten in je bak heb je nogal wat licht nodig.
Denk hierbij aan meer dan 30 lumen per liter. Dus voor jouw aquarium minimaal 1800 lumen op volle sterkte!
Kan je verder je aquariumwater (laten) testen met een druppelset?
Van belang zijn PH, KH, NO3, PO4.
Gebruik je bodembemesting?
 
Nee, algen verdwijnen niet door het toevoegen van CO2.
CO2 is een meststof die planten nodig hebben om te groeien.
De hoeveelheid licht in je aquarium bepaald de vraag naar CO2 en andere meststoffen. De hoeveelheid licht moet afgestemd zijn op je plantenkeuze.
Ontstaat er in je aquarium een gebrek aan 1 of meerdere meststoffen, dan gaan je planten slechter groeien met meer algengroei als gevolg.
De truc is om je planten optimaal te laten groeien, zodat algen geen kans krijgen om te gaan overheersen.
Door co2 hef je het voedingstekort inderdaad op en er zullen dan geen nieuwe algen, vaak baardalg, bijkomen volgens mij.
De alk bestaande alg kun je of handmatig weghalen maar ik denk dat de oude alg ook wel zal afsterven op den duur maar snel gaat dat niet.
 
Weet je hoeveel lumen je verlichting geeft? Voor een aantal planten in je bak heb je nogal wat licht nodig.
Denk hierbij aan meer dan 30 lumen per liter. Dus voor jouw aquarium minimaal 1800 lumen op volle sterkte!
Kan je verder je aquariumwater (laten) testen met een druppelset?
Van belang zijn PH, KH, NO3, PO4.
Gebruik je bodembemesting?
2340 lumen, dus dat moet voldoende zijn!
Vandaag nog getest:
PH 7,2
KH 4
Weet je hoeveel lumen je verlichting geeft? Voor een aantal planten in je bak heb je nogal wat licht nodig.
Denk hierbij aan meer dan 30 lumen per liter. Dus voor jouw aquarium minimaal 1800 lumen op volle sterkte!
Kan je verder je aquariumwater (laten) testen met een druppelset?
Van belang zijn PH, KH, NO3, PO4.
Gebruik je bodembemesting?
Mijn verlichting geeft 2340 lumen. Het is een LED lamp met ook rode en blauwe ledjes. Ik weet niet exact wat daar de toegevoegde waarde van is, maar heb gelezen dat dat wel goed schijnt te zijn. Sterkte is nu overigens 60%.

PH 7,2
KH 4
NO3 5
PO4 zit niet in mijn testkit..
 
Zie dat mijn reactie dubbel geplaatst is, kreeg gister avond een foutmelding maar blijkbaar is mijn reactie toch geplaatst!
 
Heb
Door co2 hef je het voedingstekort inderdaad op en er zullen dan geen nieuwe algen, vaak baardalg, bijkomen volgens mij.
De alk bestaande alg kun je of handmatig weghalen maar ik denk dat de oude alg ook wel zal afsterven op den duur maar snel gaat dat niet.
Heb je nog een tip om alg te verwijderen? Vaak veeg ik het er gewoon af met een doek oid, maar dan scheuren soms de blaadjes…..
 
Sommige algen zoals bruinalg kun je eraf wrijven maar andere algen zoals baardalg niet. Dan zul je erg bealgde bladeren moeten verwijderen.
 
1685468857949.png

Volgens de bovenstaande PH tabel heeft je aquarium een gebrek aan CO2.
Verder zit je NO3 gehalte aan de lage kant; dit mag 10 tot 20 zijn. Het PO4 gehalte moet ongeveer 1/10 van het NO3 gehalte zijn: 1 tot 2. De tabel is een leidraad, je kan beter uit gaan van de dropchecker. Deze hoort licht groen te kleuren.
Als je besluit om meer CO2 toe te gaan voegen, dan gaan je planten ook meer voedingsstoffen gebruiken. Dit gebeurt ook als je verlichtingssterkte gaat verhogen!
Stel eerst je verlichting goed af, verhoog geleidelijk de CO2 gift tot de dropchecker de goede kleur heeft, en zorg dan dat je planten voldoende meststoffen krijgen zodat ze goed blijven groeien.
 
Door co2 hef je het voedingstekort inderdaad op en er zullen dan geen nieuwe algen, vaak baardalg, bijkomen volgens mij.
De alk bestaande alg kun je of handmatig weghalen maar ik denk dat de oude alg ook wel zal afsterven op den duur maar snel gaat dat niet.
In die zin verdwijnen algen door het toevoegen van co2?
De tekorten die de planten hebben hebben niets temaken met de alg. De alg heeft voeding, licht, co2 alles wat hij nodig heeft. De plant jaagt de alg niet weg. Dus het is de co2 die de groei van de alg tegenhoud en zorgt dat het verdwijnt. Toch? Ik vind het nog al een vage maargoed 😄
 
In die zin verdwijnen algen door het toevoegen van co2?
Indirect wel ja.
De tekorten die de planten hebben hebben niets temaken met de alg.
Jawel, algen hebben maar weinig voedingstoffen nodig. Wanneer de planten tekorten hebben (te weinig licht, micro- en macronutriënten (waaronder co2)) dan zullen zij niet langer concurreren met de alg en zal de alg harder groeien.
De alg heeft voeding, licht, co2 alles wat hij nodig heeft. De plant jaagt de alg niet weg.
Alg heeft inderdaad alles, maar de plant niet. Wanneer de planten goed groeien blijft er niks over voor de alg en zal deze verdwijnen. De plant ‘jaagt’ de alg dus wel degelijk weg.
Dus het is de co2 die de groei van de alg tegenhoud en zorgt dat het verdwijnt. Toch?
En o.b.v. bovenstaande, en ervan uitgaande dat de voedingstof die tekort komt co2 is, klopt deze conclusie dan weer.
 
In die zin verdwijnen algen door het toevoegen van co2?
De tekorten die de planten hebben hebben niets temaken met de alg. De alg heeft voeding, licht, co2 alles wat hij nodig heeft. De plant jaagt de alg niet weg. Dus het is de co2 die de groei van de alg tegenhoud en zorgt dat het verdwijnt. Toch? Ik vind het nog al een vage maargoed 😄
Elke alg heeft een trigger nodig en als er een co2 tekort is dan is dat voor bepaalde algen de trigger. Ga je meer toevoegen dan is de trigger weg en zullen er geen nieuwe algen verschijnen mits de rest van de voeding ook op orde is.
Voor de ene alg is co2 tekort een trigger en voor de ander een po4 tekort. Algen zijn best een ingewikkelde materie waar nog niet alles over is bekend.
 
Ik vind het ook niet plausibel dat de plant de voedingsstoffen zou wegkapen voor de algen. Als dat zo zou zijn dan zou dit niet werken bij de EI. Daar zijn altijd ruim voldoende voedingsstoffen aanwezig.
Ik vind de theorie met de afweerstoffen de enige plausibele. Alle andere theorieën vind ik logisch niet te verklaren.
Je kunt iets niet verjagen door het meer te geven van iets waarvan je weet dat ze er goed op gaan.
 
Ik vind het ook niet plausibel dat de plant de voedingsstoffen zou wegkapen voor de algen. Als dat zo zou zijn dan zou dit niet werken bij de EI. Daar zijn altijd ruim voldoende voedingsstoffen aanwezig.
Ik vind de theorie met de afweerstoffen de enige plausibele. Alle andere theorieën vind ik logisch niet te verklaren.
Je kunt iets niet verjagen door het meer te geven van iets waarvan je weet dat ze er goed op gaan.
Inderdaad en met de EI neem je de trigger weg voor de algen. Maar goed het is gecompliceerde materie hoor. Algen hebben zo weinig voeding nodig dat ze altijd wel genoeg hebben.
Juist in bakken met geen of weinig voeding zie je ze omdat ze dan getriggerd worden. Dus voeding wegnemen zou eerder meer algen veroorzaken. En je hongert je planten uit die het dan ook nogeens slechter gaan doen.
 
Elke alg heeft een trigger nodig en als er een co2 tekort is dan is dat voor bepaalde algen de trigger. Ga je meer toevoegen dan is de trigger weg en zullen er geen nieuwe algen verschijnen mits de rest van de voeding ook op orde is.
Voor de ene alg is co2 tekort een trigger en voor de ander een po4 tekort. Algen zijn best een ingewikkelde materie waar nog niet alles over is bekend.
Hoe bedoel je tekort en trigger? Stel je voor ik heb een aquarium zonder planten. Of ik doe is gek, een halflange vallesneria in een hoekje desnoods. Waar is het co2 tekort? Voor wie is er tekort. Als de alg begint te groeien, is er dus duidelijk geen tekort voor de alg? Sterker nog dat zou betekenen dat de alg zn ideale waardes juist bereikt worden.

Tegelijkertijd zou dat allerlij onderzoeken tegen spreken die zeggen dat algen/roodwieren juist dol zijn op extra co2.

Wat ik wel snap is dat schommelingen algen heel erg kunnen triggeren. En dat zwakke planten meer mogelijkheid bieden voor de algen om te bestaan omdat zwakke planten meer oppervlakte bieden voor de algen om zich aan te hechten. Maar een leeg aquarium zonder planten weerhoud de alg niet om te groeien lijkt me. Terwijl tekorten in een aquarium zonder planten niet bestaan. Alleen overschotten.

Daarom denk ik ook niet dat algen perse afhankelijk zijn van andere planten. Maar wat de alg nou precies doet onstaan en verdwijnen blijft me onduidelijk.

Het is wat ronald zegt. Dan zal er toch iets met die gezonde plant zijn dat de plant in het water vrij laat om de algen daar ook weg te houden. Want meer co2 is dus in mijn ogen ook voor de alg goed te gebruiken. Alleen zolang er andere planten sterker zijn de alg, kon de alg geen kans krijgen. Maar hoe 🤔
 
De oplossing is vrij simpel. Doe een groepje Japonica’s in je bak en je algenprobleem kan zomaar ineens beheersbaar zijn. En ja ik weet het, het is symptoombestreiding en je waterwaarden moeten allereerst op orde zijn etc. ….mee eens! Maar het kan wel het verschil betekenen tussen plezier aan je hobby of je bak op Marktplaats zetten.
 
Op deze site is heel veel over algen te vinden en hier kun je de diverse algen zien met de reden dat ze ontstaan. Zoals je zult zien is dat bij de meesten een bepaald voedingstekort zoals co2 en/of po4 of andere voedingsstoffen. Door deze tekorten ontstaan de algen en deze worden dus getriggerd door een tekort van iets. Ook nh3/4 is vaak een trigger voor algen.

Vaak zie je ook dat je enkel algen krijgt op dode objecten zoals buizen of de verwarming. In dat geval kan de plant zich beschermen tegen de alg en zal je deze enkel op de dode objecten zien.
 
De oplossing is vrij simpel. Doe een groepje Japonica’s in je bak en je algenprobleem kan zomaar ineens beheersbaar zijn. En ja ik weet het, het is symptoombestreiding en je waterwaarden moeten allereerst op orde zijn etc. ….mee eens! Maar het kan wel het verschil betekenen tussen plezier aan je hobby of je bak op Marktplaats zetten.
Het kan helpen maar soms is de combi niet ideaal of zelfs niet mogelijk met de vissen die je hebt. Daarbij doen ze vaak niks met bv baardalg of groene puntalg.
 
Op deze site is heel veel over algen te vinden en hier kun je de diverse algen zien met de reden dat ze ontstaan. Zoals je zult zien is dat bij de meesten een bepaald voedingstekort zoals co2 en/of po4 of andere voedingsstoffen. Door deze tekorten ontstaan de algen en deze worden dus getriggerd door een tekort van iets. Ook nh3/4 is vaak een trigger voor algen.

Vaak zie je ook dat je enkel algen krijgt op dode objecten zoals buizen of de verwarming. In dat geval kan de plant zich beschermen tegen de alg en zal je deze enkel op de dode objecten zien.
Tekort voor wie als er geen planten in zitten is mn vraag vooral. Tekort voor de alg is het niet als het de alg triggert 😄
 
Daar heb je denk ik een punt want er is geen tekort voor de planten als je die niet hebt. Vaak zie je in bv Malawi bakken met alleen steen veel groen alg. Deze ontstaat omdat er te weinig co2 of po4 aanwezig is tov de hoeveelheid licht. Dan krijg je vrij rap algen op de stenen.
Dus ook in een bak met stenen kan er een tekort zijn ook al heb je er geen planten in. In dat geval krijg je dus de algen wel op de stenen omdat zoals ik al aangaf er te weinig co2 of andere voedingstekorten zijn.
Het heeft geen nut om in die bakken plantenvoeding te doen en daarom zie je bij dat soort bakken ook heel vaak algen de kop opsteken. Vaak zegt men het hoort bij dat soort biotopen en dat is ook zo.
Naast tekorten in voeding zijn er meer triggers voor algen zoals je in het stukje van Corne kunt lezen zoals teveel organische belasting of blauw licht.
 
Op deze site is heel veel over algen te vinden en hier kun je de diverse algen zien met de reden dat ze ontstaan. Zoals je zult zien is dat bij de meesten een bepaald voedingstekort zoals co2 en/of po4 of andere voedingsstoffen. Door deze tekorten ontstaan de algen en deze worden dus getriggerd door een tekort van iets. Ook nh3/4 is vaak een trigger voor algen.

Vaak zie je ook dat je enkel algen krijgt op dode objecten zoals buizen of de verwarming. In dat geval kan de plant zich beschermen tegen de alg en zal je deze enkel op de dode objecten zien.
"Om even een fabeltje uit de wereld te helpen: van teveel anorganische voedingstoffen (dus de plantbemesting die je toevoegt) in je scape krijg je géén alg... tenzij je geen optimale omgevingsconditie met optimale parameters (licht, voedingsstoffen, CO2, stroming, bodem, enz) kan creëren. Lukt je dat niet dan speelt voeding een cruciale rol in de ontwikkeling van alg!
Ik lees vaak dat algen alleen zouden ontstaan bij tekorten, maar dat is niet geheel correct. Want bij bepaalde overschotten krijg je ook alg:
- een overschot aan organisch afval,
- een overschot aan ammonium
- een overschot aan blauw licht
- een overschot aan organische voeding zoals NO3 en PO4:"

Ik citeer ff een stukje uit je linkje john 😂
 
Daar heb je denk ik een punt want er is geen tekort voor de planten als je die niet hebt. Vaak zie je in bv Malawi bakken met alleen steen veel groen alg. Deze ontstaat omdat er te weinig co2 of po4 aanwezig is tov de hoeveelheid licht. Dan krijg je vrij rap algen op de stenen.
Dus ook in een bak met stenen kan er een tekort zijn ook al heb je er geen planten in. In dat geval krijg je dus de algen wel op de stenen omdat zoals ik al aangaf er te weinig co2 of andere voedingstekorten zijn.
Het heeft geen nut om in die bakken plantenvoeding te doen en daarom zie je bij dat soort bakken ook heel vaak algen de kop opsteken. Vaak zegt men het hoort bij dat soort biotopen en dat is ook zo.
Naast tekorten in voeding zijn er meer triggers voor algen zoals je in het stukje van Corne kunt lezen zoals teveel organische belasting of blauw licht.
Het was ook de alg die op een bepaalde biofilm aanhecht, en in het stukje wat je stuurde staat ook dat een ongezonde bak een dikkere biofilm heeft waardoor de alg dus meer plek heeft om te groeien.

Dit kon te maken hebben met te weinig zuurstof, en planten die hun stoffen lekken wat de alg als voedsel gebruikt:

"Wanneer de dikte van de biofilm echter te groot wordt, kan dit een aanwijzing zijn dat de planten niet gezond zijn.
Ongezonde planten verzuren grotere hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en lipiden als ze stress hebben, dus dit is een aanwijzing dat de verlichting te hoog is voor het niveau van voedingsstoffen, CO2 of stroomverdeling die wordt toegediend. Dit kan trouwens net zo gemakkelijk gebeuren in een bak zonder CO2. Planten scheiden namelijk van nature koolhydraten en lipiden af in de waterkolom als onderdeel van hun natuurlijke metabolische processen. Dus het is feitelijk een teveel van organisch afval, en hoe hoger het licht / CO2 hoe meer afval wordt geproduceerd. Als er helemaal geen beweging van het oppervlak zou zijn, krijg je vanzelf een dikkere filmlaag.

Als de opname van voedingsstoffen slecht of inefficiënt is, raken de planten gestrest en ongezond. Wanneer dit gebeurt, wordt de uitstoot van lipiden en organisch afval ongecontroleerd (denk aan diarree of braken). Lipiden zijn de basis bouwsteen van vetten en oliën, dus afgifte van dit product resulteert in de olieachtige film. Ontbindende koolhydraten en sommige eiwitten veroorzaken een ander soorten afval, zoals de bruine, naar detritus lijkende zwevende deeltjes. Bacteriën en algen voeden zich vaak hiermee omdat het veel koolstof bevat."

Dus een hogere co2 in combinatie met disbalans zorgt voor meer alg.

Het is de overschot die de alg doet ontstaan 😜
 
Het is de overschot die de alg doet ontstaan
Nou ik blijf erbij dat overschotten van voeding die wij toedienen geen algen veroorzaken. Anders zouden de EI gebruikers bakken met alg hebben. Overschotten van organische stoffen bijvoorbeeld is iets anders.
 
Ik citeer ff een stukje uit je linkje john
Klopt maar dat zijn geen overschotten voeding die wij toedienen. Een overschot aan licht of nh3/4 is inderdaad ook een trigger maar als wij spreken over overschotten dan bedoeld men doorgaans overschotten van de voeding die wij toedienen en die de planten nodig hebben.
Daarom heb je normaliter met de EI ook geen algen. Blijft dan ook weer een punt dat naast de tekorten er bepaalde overschotten voor alg kunnen zorgen maar beide zijn dan een trigger voor algen. En daar ging het juist om want algen hebben dus een trigger komen en ontstaan niet zonder een bepaalde trigger.
 
Nou ik blijf erbij dat overschotten van voeding die wij toedienen geen algen veroorzaken. Anders zouden de EI gebruikers bakken met alg hebben. Overschotten van organische stoffen bijvoorbeeld is iets anders.
Ah zo er staat alleen wel dat er met organische stoffen dit bedoelt word:
een overschot aan organische voeding zoals NO3 en PO4
 
Ja dat kan kloppen maar dat is niet wat wij toevoegen. Vaak roept men dat door wat we toevoegen algen ontstaan maar dat is dus niet zo tenzij het toxisch wordt maar dan doe je iets niet goed.
 
In die zin verdwijnen algen door het toevoegen van co2?
De tekorten die de planten hebben hebben niets temaken met de alg. De alg heeft voeding, licht, co2 alles wat hij nodig heeft. De plant jaagt de alg niet weg. Dus het is de co2 die de groei van de alg tegenhoud en zorgt dat het verdwijnt. Toch? Ik vind het nog al een vage maargoed 😄
Algen ontstaan in z'n algemeenheid door tekorten. Je moet veel meer denken in een werkvolgorde. Je kiest planten die je lichtsterkte bepalen die zij nodig hebben om groei te verkrijgen. Wanneer ze die lichtsterkte gedurende ongeveer zo'n 8 uur, dat is de lichtduur, krijgen ontstaat er een voedselvraag, waaronder ook CO2 hoort, die een plant nodig heeft om die groei vol te houden. Wanneer je niet of niet goed genoeg aan die voedselvraag voldoet ontstaan er tekorten waaronder je planten gaan lijden en komen er kansen voor algen. Je hebt soms de neiging om iets op de kop te zetten, niet negatief bedoeld, en van daaruit te redeneren. Maar dan klopt heel veel niet meer. Dus gewoon beginnen bij en begin en van daaruit redeneren.
 
Algen ontstaan in z'n algemeenheid door tekorten. Je moet veel meer denken in een werkvolgorde. Je kiest planten die je lichtsterkte bepalen die zij nodig hebben om groei te verkrijgen. Wanneer ze die lichtsterkte gedurende ongeveer zo'n 8 uur, dat is de lichtduur, krijgen ontstaat er een voedselvraag, waaronder ook CO2 hoort, die een plant nodig heeft om die groei vol te houden. Wanneer je niet of niet goed genoeg aan die voedselvraag voldoet ontstaan er tekorten waaronder je planten gaan lijden en komen er kansen voor algen. Je hebt soms de neiging om iets op de kop te zetten, niet negatief bedoeld, en van daaruit te redeneren. Maar dan klopt heel veel niet meer. Dus gewoon beginnen bij en begin en van daaruit redeneren.
Ik lees het andersom ook terug op de link die john doorstuurde bijvoorbeeld. Het punt is waarom de alg niet groeit als de planten optimaal groeien en waarom de alg de kans pakt te groeien als de planten niet goed groeien. Wat zorgt er voor dat de alg weg blijft als de juiste omstandigheden voor planten gehaald zijn. En wat zorgt er voor dat de alg in eens kan groeien als de planten zwakker zijn? Wat als er geen planten zijn? Kunnen er dan ook tekorten zijn? Is het mogelijk algen weg te houden zonder planten? Je gaat een beetje de rest van de discussie voorbij 😜
 
Op deze site is heel veel over algen te vinden en hier kun je de diverse algen zien met de reden dat ze ontstaan. Zoals je zult zien is dat bij de meesten een bepaald voedingstekort zoals co2 en/of po4 of andere voedingsstoffen. Door deze tekorten ontstaan de algen en deze worden dus getriggerd door een tekort van iets. Ook nh3/4 is vaak een trigger voor algen.

Vaak zie je ook dat je enkel algen krijgt op dode objecten zoals buizen of de verwarming. In dat geval kan de plant zich beschermen tegen de alg en zal je deze enkel op de dode objecten zien.
Algen ontstaan in z'n algemeenheid door tekorten. Je moet veel meer denken in een werkvolgorde. Je kiest planten die je lichtsterkte bepalen die zij nodig hebben om groei te verkrijgen. Wanneer ze die lichtsterkte gedurende ongeveer zo'n 8 uur, dat is de lichtduur, krijgen ontstaat er een voedselvraag, waaronder ook CO2 hoort, die een plant nodig heeft om die groei vol te houden. Wanneer je niet of niet goed genoeg aan die voedselvraag voldoet ontstaan er tekorten waaronder je planten gaan lijden en komen er kansen voor algen. Je hebt soms de neiging om iets op de kop te zetten, niet negatief bedoeld, en van daaruit te redeneren. Maar dan klopt heel veel niet meer. Dus gewoon beginnen bij en begin en van daaruit redeneren.
Ik vind hier wel heel veel terug over overschotten. Minder over tekorten. Maar dat terzijde. Ik snap niet wat de plant nou met de alg doet

Ik citeer uit de link van john:

"Hieronder een opsomming van het ontstaan van alg of gecombineerde factoren hiervan:
- teveel licht = dit is de belangrijkste oorzaak
- te weinig voedingstoffen in het water, in relatie tot het plantenbestand
- teveel organische voedingsstoffen in je water (
- te weinig plantmassa
- als je planten in slechte conditie zijn - zijn ze kwetsbaar
- teveel NH3/ NH4 (ammoniak/ ammonium)
- teveel schommelingen in CO2 en te weinig CO2
- te hoge pH, maar ook een te lage pH
- slechte circulatie van waterstroom in je bak: je moet deadspots voorkomen
- slecht onderhouden filter
- verstoring van de bodemcultuur (omwoelen van het substraat)
- teveel silcaten in het water (bruinalg in nieuwe bakken)
- slecht en achterstallig onderhoud
- een hoge waarde van DOC

Mogelijke oplossingen:
- Meer CO2 en meer voeding en daarbij minder licht = uiterst effectief!
- groene alg: (op stenen) een verhoging van fosfaat helpt goed
- veel waterwissels - bij erge uitbraak tot wel 80 tot 90%
- minder uren licht geven - naar 6 uur per dag
- extra drijfplanten toevoegen of snelle groeiers
- watertest uitvoeren om te zien wat er teveel/ te weinig in zit
- constante CO2 level aanhouden,. Stabiliteit is belangrijker de ppm
- easycarbo toevoegen - liefst geen ander chemisch middel
- stug de normale verzorging vol te houden
- zoveel mogelijk alg verwijderen, met een tandenstokertje of tandenborstel
- Amano garnalen toevoegen of Otocinclus vittatus/ Otocinclus affinis
- Probeer wat KH2PO4 in een oplossing van 2-3ppm per week toe te voegen
- zorg voor zo gezond mogelijk plantenbestand
- geduld is ook een goed middel tegen algen"
 
Als je werkt met de Estimative Index, dan zorg je ervoor dat er altijd een overschot is aan voedingsstoffen, zodat planten nooit een gebrek aan voeding hebben. Er is echter wel een maximum aan het creëren van een overschot. Door de wekelijkse waterwissel van 50% voor kom je een overdosering en voer je afvalstoffen af die de plantengroei belemmeren.
 
Even voor goede
een overschot aan organische voeding zoals NO3 en PO4
Even voor de goede orde. Dat zijn Anorganische stoffen. Organische stoffen zijn koolstofverbindingen. En koolstof zit in geen van beiden.
 

Terug
Bovenaan