Verdampte water bijvullen?


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,825
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Het verdampte water uit je aquarium hoe kan je dit het beste bijvullen.
met osmose water of met kraanwater.
 
Ik zou het met osmose doen want de zouten blijven achter in de bak en als je met kraanwater ververst zullen die anders oplopen.
 
Maakt niet zoveel uit. :) In de vorm van voer (en plantenvoeding als je dat gebruikt) gooi je aan de lopende band opgeloste stoffen in de bak. Daar kan dat beetje opgeloste stof van water aanvullen niet tegenop.
 
Maakt niet zoveel uit. :) In de vorm van voer (en plantenvoeding als je dat gebruikt) gooi je aan de lopende band opgeloste stoffen in de bak. Daar kan dat beetje opgeloste stof van water aanvullen niet tegenop.
Is het niet zo dat je dan ook bv de kh verhoogd als je met kraanwater aanvuld terwijl er alleen water is verdampt.
 
Je kunt ook juist blij zijn met dat beetje KH erbij van de wateraanvulling. ^^ Kun je in theorie je bak net wat langer verwaarlozen (bij wijze van spreken) zonder dat je te maken krijgt met een pH crash. Al moet je het wel heel bont maken inderdaad, wil je dat punt bereiken.
 
als je verder geen osmose nodig hebt is het onzin om dat wel te doen om verdampt water te vervangen
(iets wat ik overigens nooit appart doe dat gaat mee met de verversing)
 
Het speelt denk ik alleen bij open bakken. In de zeewaterbak van 170 liter moet ik wekelijks wel 7-10 liter bijvullen met osmose.
 
Gewoon met hetzelfde water als waarmee je je wekelijkse verversing ook mee doet
 
In m'n beginjaren had ik een open aquarium van 800liter. Van water verversen had ik toen nog nooit gehoord.
Die bak verdampte gemiddeld 5 liter per dag, dit vulde ik steeds aan met leidingwater.
Toen ik eindelijk door had wat er moest gebeuren had de bak een geleidbaarheid van meer dan 2000ppm en een Gh-Kh die onmeetbaar was geworden met een druppeltest.
 
In m'n beginjaren had ik een open aquarium van 800liter. Van water verversen had ik toen nog nooit gehoord.
Die bak verdampte gemiddeld 5 liter per dag, dit vulde ik steeds aan met leidingwater.
Toen ik eindelijk door had wat er moest gebeuren had de bak een geleidbaarheid van meer dan 2000ppm en een Gh-Kh die onmeetbaar was geworden met een druppeltest.
Nou ja dat is ook wat ik een beetje bedoelde met mn eerdere post als er zouten achterblijven. Het zal niet van vandaag op morgen zijn maar ja het is denk ik voor de langere termijn wel zaak om ook voldoende te verversen naast het aanvullen.
 
Het speelt denk ik alleen bij open bakken. In de zeewaterbak van 170 liter moet ik wekelijks wel 7-10 liter bijvullen met osmose.
Ik heb een open bak waterbox 50.3 wat ik hiervoor als zeeaquarium gebruikte. Tijdens het gebruik als zeewateraquarium verdampte er veel meer water. Dit komt door de eiwitafschuimer en grotere water beweging door de stromingspompen.
Ik heb nu mijn Tunze 3155 bijvul nog in gebruik en scheelt ongeveer de helft met zoetwater.
 
In m'n beginjaren had ik een open aquarium van 800liter. Van water verversen had ik toen nog nooit gehoord.
Die bak verdampte gemiddeld 5 liter per dag, dit vulde ik steeds aan met leidingwater.
Toen ik eindelijk door had wat er moest gebeuren had de bak een geleidbaarheid van meer dan 2000ppm en een Gh-Kh die onmeetbaar was geworden met een druppeltest.
2000ppm vind ik wel knap ik volg een vis kweker die gebruikt ook mineraal water met hoge ppm maar krijgt bij de uit stroom dan mineralisatie en de ppm stabieliseerd gewoon
 
Dit is nu iets wat ik me nooit afgevraagd heb.
Vul altijd gewoon met kraanwater bij.
 
Door welke invloeden kan de kh dan zakken want planten doen niks ermee als het goed is en het is dan ook puur de buffer voor de kh dacht ik.
 
Door welke invloeden kan de kh dan zakken want planten doen niks ermee als het goed is en het is dan ook puur de buffer voor de kh dacht ik.
iedere keer dat de Kh moet bufferen wordt het een beetje afgebroken.
Zie Kh als een muur die Ph moet beschermen tegen zuuraanvallen. Bij iedere aanval wordt de muur een beetje beschadigd (zakt de Kh een beetje)
Echter dit is geen proces van aanvallen maar een continu en geleidelijk iets.

Zo is het mij uitgelegd geweest
 
Maar goed als je co2 toevoegt dan buffert de kh ook en daarom moet je met een hoge kh meer co2 toevoegen maar toch zakt de kh niet zoveel dat wij dat kunnen meten.
 
Maar goed als je co2 toevoegt dan buffert de kh ook en daarom moet je met een hoge kh meer co2 toevoegen maar toch zakt de kh niet zoveel dat wij dat kunnen meten.
De enige verklaring die ik daarvoor kan geven is dat Co2 wss geen sterk zuur is. Maar ik kan geen Ph van Co2 terugvinden.
 
Dat is ook wat ik altijd dacht en dat klopt dan wel en dit staat ook in de link van aquainfo:

Conclusie:
Door CO2 toevoer zakt de pH
Door CO2 toevoer blijft de KH vrijwel gelijk.
Ja maar de Ph zakt ook niet veel.
In het eerste voorbeeld (Ph 6,7 Kh6) geeft het verdubbelen van Co2 slechts een daling van 0,3Ph
Hoe hoger de start Kh is, hoe minder het effect van Co2 op de Ph is.
Het Ph gestuurd gaan toedienen van Co2, bij een hogere Kh, is dan ook spelen met het leven van je vissen. Een daling van enkele tienden Ph kan dodelijke gevolgen hebben.
 
Nou hier is de kh 9 en ik denk dat het wel meevalt met het spelen met de levens van je vissen. De co2 bouwt zich rustig op. Tja ik denk dat je bedoeld dat je met de levens speelt als de controller niet goed werkt.
 
ben ook geen fan van co2 omdat er zoveel fout kan gaan enige wat ik ooit zou doen is een omgekeerd bakje voor de co2 zodat je nooit teveel kan toevoegen
 
Met een goede controller kan je CO2 veilig toevoegen, mits je de meetpen regelmatig ijkt en een dropchecker gebruikt.
 
Ja je moet wel weten wat je doet maar dat is ook logisch denk ik. Met gezond verstand kon je dan een heel eind denk ik.
 
Ja je moet wel weten wat je doet maar dat is ook logisch denk ik. Met gezond verstand kon je dan een heel eind denk ik.
Heden tendage kan iedereen met een beetje google vaardigheid voldoende info vinden om dat gezond verstand te versterken.
Maar toen ik 22j geleden m'n eerste Co2 instalatie met controler aanschafte, was die er niet.
Ik had toen enkel wat boeken. Die zeiden me dat een licht zure Ph het beste was.
Dis stelde ik m'n controler in op 6.8.
Met een Kh van 2 cijfers.
 
Dat is ook wat ik altijd dacht en dat klopt dan wel en dit staat ook in de link van aquainfo:

Conclusie:
Door CO2 toevoer zakt de pH
Door CO2 toevoer blijft de KH vrijwel gelijk.
nou nee, als je maar lang genoeg niet ververst heeft de co2 wel degelijk invloed op de KH
 

Terug
Bovenaan