verdamping


Een open bak kost heel veel extra energie, je verliest niet alleen warmte door convectie maar het is vooral de warmte die aan het water onttrokken wordt door verdamping. En als je dan ook nog eens veel ventileert is de lucht minder verzadigd waardoor het verdampen sneller gaat en je bovendien meer kosten hebt om je huis aangenaam te houden. Waarom niet een kap over de verlichting?
 
Waarom niet een kap over de verlichting?
Veel huidige lampen moeten hun warmte kwijt. Daarom zijn de meeste zeeaquariums ook open.
Vaak hangen deze ook nog wel een eindje van het wateroppervlakte af dus dan is een kap geen gezicht 🤷‍♂️
Wil je het gewoon een strak uiterlijk geven met een kap dan zijn er wel ledbalken die vlak boven het water kunnen eventueel aangevuld met t5 balken.
Veel standaard bakken zoals de reefer van redsea zijn allemaal zonder lichtkap dus die verdamping en energie die verloren gaat neem je op de koop toe.
 
Ik heb een open zoutwater aquarium van netto 300l en die verdampt zeker 2L per dag. Door de mechanische ventilatie en de ventilatie roosters die het hele jaar open staan merk ik eigenlijk niets van vocht in de huiskamer.

Het grootste verschil met een gemiddeld zoetwater aquarium is denk ik dat een zoutwater aquarium meestal een sump heeft en daardoor dus een veel grotere wateroppervlak. Ook is de oppervlakte beweging/stroming in een zoutwater aquarium vaak vele malen groter dan in een zoetwater bak, hierdoor is er veel meer verdamping.
 
Ik heb een open zoutwater aquarium van netto 300l en die verdampt zeker 2L per dag. Door de mechanische ventilatie en de ventilatie roosters die het hele jaar open staan merk ik eigenlijk niets van vocht in de huiskamer.

Het grootste verschil met een gemiddeld zoetwater aquarium is denk ik dat een zoutwater aquarium meestal een sump heeft en daardoor dus een veel grotere wateroppervlak. Ook is de oppervlakte beweging/stroming in een zoutwater aquarium vaak vele malen groter dan in een zoetwater bak, hierdoor is er veel meer verdamping.
Des te groter is het warmteverlies door verdampingswarmte. Daarbij is het ook nog zilte lucht die eraf komt, niet heel erg goed voor elektronische apparatuur.
 
Des te groter is het warmteverlies door verdampingswarmte. Daarbij is het ook nog zilte lucht die eraf komt, niet heel erg goed voor elektronische apparatuur.

Klopt, dit is duidelijk te zien aan bijvoorbeeld de lampen. De lampen (2× 100w) hangen 20cm boven het water en er zit altijd zoutaanslag op.
 
Verwarming is trouwens voor een zoutwater aquarium meestal niet het probleem, een klein verwarmingselement is meestal wel voldoende. Koeling is vooral voor de iets grotere bakken een veel groter probleem. Het beetje warmte dat je verlies door de verdamping is een groot deel van het jaar eerder een besparing dan een kostenpost.
 
Mijn ervaring met mijn huidige 500L bak is dat ik in de lente-/zomermaanden +/- 30-35L water dagelijks moet bijvullen, in de herfst-/wintermaanden is dat tussen de 10-20L per dag.
Schimmelplekken heb ik nog niet echt gezien, wel dat er genoeg condens op de ramen staat waar je zo ongeveer mee kunt douchen :p.

In de lente-/zomermaanden staan hier de ventilatieroosters open en in de avond de ramen. In de herfst-/wintermaanden alleen de ventilatieroosters.

Daarnaast staan er in huis meerdere slimme apparaten om lucht te ontvochten en het huis een beter geurtje te geven dan zeewater-/afschuimergeurtjes.
 

Terug
Bovenaan