Verbod tl buizen


flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,851
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
Kwam dit tegen in mijn mail
Zoals u misschien wel weet, wordt dit jaar alle TL verlichting uitgefaseerd. In de praktijk betekent dit dat de verkoop van TL lampen wordt verboden. En TL lampen gebruiken we bijna allemaal. Wat betekent dit voor u? En wat zijn de alternatieven? Op deze pagina leest u er alles over.

Belangrijke data:

• 24 februari 2023: verbod op compacte TL lampen
• 24 augustus 2023: verbod op T5- en T8 TL lampen
• 1 september 2023 verbod op halogeenlampen

Vooral T5, T8 en ronde TL buizen worden veel gebruikt. Gelukkig hoeft u niet uw volledige armaturen te vervangen, maar is het wisselen van lamp al voldoende. Om u op weg te helpen, geven we hieronder een aantal alternatieven.
doe er u voordeel mee
 
speciale toepassingen en eigen fabricage voor speciale doeleinden vallen niet onder dit verbod.
hier een filmpje van ati
 
Weet verder niet wat de andere fabrikanten doen van aquariumverlichting maar kan me voorstellen als de verkoop flink gedaald is dat ze er liever mee stoppen. Een bedrijf als juwel zal natuurlijk graag zien dat mensen nieuwe ledverlichting gaan kopen als ze de huidige t5 niet meer aanbieden.
 
Het aandeel TL zal al niet groot meer zijn dus ja de fabrikant kan dit aangrijpen om mensen te bewegen om led te kopen.
 
Dat mag je uiteraard zelf weten 👌🏼
Ik dacht zelf ergens gelezen te hebben dat er nog wat uitzonderingen zijn ?
In de praktijk komt het erop neer dat er al snel niks meer te koop zal zijn, er wordt iig niks meer geproduceerd, dus 'zolang de voorraad strekt'.
 
Zoals je kan zien in het filmpje mag Ati gewoon doorgaan met hun eigen productie t5 buizen .
Andere aquarium merken zullen wellicht wel stoppen omdat ze simpelweg niet genoeg meer verkopen. Voor zoetwater is dat tijdperk ook wel redelijk voorbij maar voor zeewater nog niet denk ik.
 
dr zit niets anders op, dan maar tl buizen van 29mm diameter maken. Die worden niet in de wet opgenomen 😂 het leven mag ook geen gevaren meer kennen he... Zouden thermometers ook worden afgeschaft? Zit ook kwik in 😐
 
Volgens mij zit er in de moderne geen kwik meer hoor en die met mogen niet meer verkocht worden.
 
Zit nog steeds kwik in. En omdat er nu prima alternatieven zijn vind ik.het een logische stap.
 
Ach als alternatief kunnen we een carbidlamp gebruiken.
Kost geen stroom en geeft mooi helder licht. Water voldoende aanwezig in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan