'veilige' scholenvis in een kweekbak


A

Alex D

Guest
Ik wil graag een nieuwe bak opstarten van 400 liter waarin een XXX aantal appistogramma's (waarschijnlijk de borellii opal) en een XXXX aantal Laetacara curviceps in geplaatst zullen worden.Zijn er scholenvisjes die volledig van een broedsel afblijven, of minimaal toch beperkt aandacht hebben voor de jonge visjes?

De bak zal sowieso flink beplant worden en voorzien zijn van veel schuilplaatsen, maar dan nog heeft de scholenvis een grote invloed lijkt mij.

Scholenvissen die ik zou overwegen/mooi vind voor in mijn bak zijn:

-Hyphessobrycon Amandae
-Hyphessobrycon Bentosi
-Hyphessobrycon Flammeus
-Hyphessobrycon Megalopterus
-Aphyocharax rathbuni
-Danio Choprae
-Ladigesia Roloffi
-Aplocheilichtys normani
-Orzyias Woworae
-Paracheirodon Simulans
-Pristella Maxillaris

Dit zijn al overwegend kleinere vissen die overigens niet allemaal uit Zuid-Amerika komen. Welke van deze soorten zouden geschikt zijn voor in een 'kweek'bak waar ik zonder vissen uit te vangen en dergelijke toch wat jonge vissen over kan houden?

Andere suggesties zijn overigens ook welkom :thumbs:
 
Hyphessobrycon soorten zijn echte rovertjes, zelfs de kleine amandae. Hetzelfde geld voor Paracheirodon soorten. Met de temperatuur waar je borellii en curviceps op houdt zou Tanichthys albonubes een goede mogelijkheid zijn. Kleine bekjes, en laten jongen over het algemeen met rust. Nannostomus soorten (behalve beckfordi) gaan ook vaak goed. Ik twijfel trouwens nog over de combinatie van borellii met curviceps in deze bak. Ik zou denk ik liever voor een grote groep van 1 soort gaan. Bijvoorbeeld 4m8v Borelli.
 
Tucanoichthys tucano is een mooie soort, welke max. 2 cm groot wordt. Alleen qua waterwaardes zeker niet de makkelijkste vis en zijn ook vaak niet voorradig bij de groothandel.
Een sterk scholende Nannostomus soort, zoals de Nannostomus espei, is ook een goede combinatie met chicliden.
 
Bedankt voor de reacties! Dat zijn tips waarmee ik verder kan :thumbs:

Afrikaanse blauwoogjes lijken mij ook een goede mogelijke keus, waar ik wellicht zelfs nog een aantal kleintjes van zou kunnen krijgen, al zou dat niet de prioriteiten hebben natuurlijk. Wie weet daar het een en het andere van?
 
Met genoeg dichte fijnbladerige planten lukt het wel om de Oryzias woworae te kweken zonder ouderdieren uit de bak te halen.
 
Ik heb zelf de simulans bij mijn Apistogramma's zitten en daar nooit problemen mee gehad. Verder zou ik de nannostomus soort aanraden. Deze zijn allemaal geschikt behalve de Nannostomus beckfordi. Ik heb zelf altijd de Nannostomus Eques, deze blijven absoluut van de jongen af en hebben hier totaal geen aandacht voor.
 
Ik wil graag een nieuwe bak opstarten van 400 liter waarin een XXX aantal appistogramma's (waarschijnlijk de borellii opal) en een XXXX aantal Laetacara curviceps in geplaatst zullen worden.Zijn er scholenvisjes die volledig van een broedsel afblijven, of minimaal toch beperkt aandacht hebben voor de jonge visjes?


Andere suggesties zijn overigens ook welkom :thumbs:
Ik heb zelf de simulans bij mijn Apistogramma's zitten en daar nooit problemen mee gehad. Verder zou ik de nannostomus soort aanraden. Deze zijn allemaal geschikt behalve de Nannostomus beckfordi. Ik heb zelf altijd de Nannostomus Eques, deze blijven absoluut van de jongen af en hebben hier totaal geen aandacht voor.
Die soorten willen niet zo warm (20 - 22 graden is warm zat). En de soorten die jij aanraad wel.
 
Die soorten willen niet zo warm (20 - 22 graden is warm zat). En de soorten die jij aanraad wel.

Als het goed is doen de simulans het prima op 24 graden. Voor zover ik weet is dit ook een optimale temperatuur voor de Apistogramma Borrelli. De temperatuur voor de nannostomus soorten zou ik niet zo snel weten.
 
Ik heb het gelezen en je hebt inderdaad gelijk. Al vraag ik me af hoe het zit met de kweek varianten. Denk dat die wel aangepast zijn aan wat warmere temperaturen. Dan weet ik helaas geen scholenvisje.
Ik heb geen idee hoe dat bij Cichliden zit.

Ik weet wel dat ik kweekvarianten van de Prachtbarbeel en Zebradanio momenteel buiten heb zitten die het erg goed doen.
 

Terug
Bovenaan