Veel uitval, kan ik nog wat doen?


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Goedemiddag allemaal,

Vorige week heb ik de bodem van mijn aquarium vervangen. Ik had een tweede reserve aquarium waar ik de vissen in gedaan heb voor 3 dagen. Toen mijn aquarium leeg gehaald, het interne filter eruit gehaald (draaide al 3 maanden samen met mijn nieuwe externe filter), nieuw stuk achterwand erin gekit en mijn bodem vervangen. Vervolgens 48h laten drogen en toen 3x gespoeld met water, 1 nacht met warm water laten staan en toen nog 2 keer gespoelt.

Vervolgens heb ik mijn vissen vorige week woensdag weer terug geplaatst en alles leek prima te gaan. Echter, donderdagavond keek ik nog en was er niks aan de hand. Toen ik een half uur later weer keek hingen al mijn vissen verticaal aan het oppervlak, de sewellia's half buiten water en alle garnalen aan het oppervlak/buiten het water. Toen direct:
- 75% water gewisseld
- actieve kool aan filter toegevoegd
Mijn vissen gingen toen weer naar beneden, maar waren erg bleek en bleven laag en vrij stil zwemmen.

De volgende 2 dagen nogmaals elk 75% water verversd en een week niet gevoerd. Na de 2 dagen waterwisselen deden mijn vissen weer normaal.

Nu mijn probleem. De eerste 3 dagen ben ik 4 vissen verloren, vrij logisch gezien de problemen. Maar nu nog steeds verlies ik elke dag 1 a 2 parcheirodon simulansen. Ze lijken gewoon prima te zwemmen en zitten in een mooie school om vervolgens in ene zich af te zonderen en in een half uur niet meer te kunnen zwemmen. Ik ben nu inmiddels mijn halve school kwijt. De andere vissen (rieseii, corydoras, bijlzalmen, garnalen, sewellia's, honingsgoerami's etc.) heb ik na die eerste 3 dagen geen uitval meer onder gehad.

Weet iemand of deze uitval nog steeds van het probleem van vorige week kan zijn? Of is er nog meer aan de hand?

Achtergrond informatie:
- Gaat om een vision 180 van 180L.
- Temperatuur is 22 graden
- Waterwaarden gemeten terwijl de vissen aan het oppervlak hingen, maar waren gelijk aan hoe ik ze altijd heb.
~ geen meetbaar nitriet/ammoniak
~ nitraat 10
~ PO4 0,5
~ pH 7
~ KH 10 en GH 12
- Vermoed zelf dat de oorzaak dus de nieuwe grond is (zwarte zand van hornbach), misschien niet goed genoeg uitgespoeld? Of anders de achterwand die twee dagen droog heeft gestaan? Of anders nog door de rotte bodem die ik eruit heb gehaald? Aangezien ik meermaals gespoeld heb lijkt mij de achterwand nog het meeste waarschijnlijk, maar dat ik niks kon meten vond ik vreemd. Ik heb dus maar gehandeld alsof het een nitriet vergiftiging was.

Heel lang verhaal geworden, maar ik vraag mij echt af of ik op dit moment nog meer kan doen voor mijn vissen en kan voorkomen dat alle valse neons straks overleden zijn. Ik ben eergister weer langzaam begonnen met minimaal voeren en wacht zeker 1 week nadat ik de laatste dode vis gezien heb voor ik mijn bestand weer langzaam durf uit te breiden.
 
Is dat het Aquasand van de Hornbach want dat ken ik en dat heb ik nooit uitgespoeld en dat kan volgens mij haast niet de oorzaak zijn. Ik neem aan dat de kit veilig is en dat je dat hebt gebruikt conform de gebruiksaanwijzing. Ik denk eerder dat door de nieuwe bodem de bacteriecultuur niet meer op orde is en je dus een nh3/4 en nitrietpiek hebt gehad.
Na het verversen ging het goed omdat toen de nitriet flink is teruggebracht. Heb je ook de nh3/4 of de no2 gemeten ten tijde van je problemen?
 
De waterwaarden die ik hierboven aan gaf waren van het water voor het verversen. Dus op het ergst van het vermoedelijke zuurstof te kort. Toen kon ik dus geen nitriet en ammoniak enzo meten wat ik heel vreemd vond. Wel waren al mijn vissen heel bleek en had de waterwissel en/of het filteren over kool geholpen. Ik vind het alleen vreemd dat ik nu nog steeds dagelijks uitval heb van vissen een week later.

En het was inderdaad het aquarium zand van de hornbach en speciale aquarium kit die na 24h drogen al veilig zou moeten zijn, maar zelf al 48h aangehouden voor de zekerheid.. Vandaar mijn verdenking voor de achterwand die 2 dagen droog gestaan heeft...
 
Ik weet dat een aantal leden deze bodem gebruiken en dat kan haast niet de oorzaak zijn. Over de kit durf ik niets te zeggen maar ook aquariumkit zo geen problemen mogen geven.
 
Even een quote na wat te hebben gegoogeld,

“De Blauwe neon tetra is gevoelig voor plotselinge verandering van watersamenstelling regelmatig kleinere
hoeveelheden waterverversen is een goed hulpmiddel.”

“De Paracheirodon Simulans kent een kwetsbare gewenningsperiode.
Het overwennen van de Paracheirodon Simulans kan het beste met de druppelmethode.”

ik denk dat je het daarin moet zoeken,

Komt van deze site, http://vissen5.aquagids.nl/Paracheirodon_Simulans.html
 
Dat ze gevoelig zijn weet ik, maar dat is meestal alleen in het begin aangezien ze wildvang zijn. Heb deze nu al bijna 2 jaar en ook al een keer verhuisd dus al vaker (grote) waterwissels gedaan wat nooit problemen gaf. Maar ik misschien dat ze wel een grote klap hebben gehad van het zuurstof te kort? Maar zou er nog iets kunnen zijn wat ik kan doen om de andere 10 te redden? Ze lijken niks te mankeren, maar tot nu toe is er elke dag 1 die plots toch dood is...
 
Dat ze gevoelig zijn weet ik, maar dat is meestal alleen in het begin aangezien ze wildvang zijn. Heb deze nu al bijna 2 jaar en ook al een keer verhuisd dus al vaker (grote) waterwissels gedaan wat nooit problemen gaf. Maar ik misschien dat ze wel een grote klap hebben gehad van het zuurstof te kort? Maar zou er nog iets kunnen zijn wat ik kan doen om de andere 10 te redden? Ze lijken niks te mankeren, maar tot nu toe is er elke dag 1 die plots toch dood is...
Ik schreef het vandaag al eerder in het topic “met welke temperatuur wisselen jullie het water”

Een ding kunnen gevoelige visjes wel hebben maar 2-3 tegelijk of zeer kort na elkaar is vaak funest.
Ze zijn 2x kort na elkaar Gevangen, kregen vervolgens een klap vd “vergiftiging” gevolgd door 2x een giga waterwissel.....
Dat vissen daar ziek van worden en dood kunnen gaan is zeker, gevoelige eerder dan sterke vissen.

Zoals ik al zei, je moet het in die richting zoeken maar een antwoord heb ik helaas niet voor je.....

ik vrees dat vd groep alleen de sterkste zullen overblijven.
 
Mijn druppeltesten zijn 1,5 jaar oud. Geen idee of dat oud is en ze onbetrouwbaar maakt?
 
Ja meestal staat er een houdbaarheidsdatum op de verpakking, die testen gaan niet jarenlang mee namelijk
 
Mijn druppeltesten zijn 1,5 jaar oud. Geen idee of dat oud is en ze onbetrouwbaar maakt?
Je mag ze maar maximaal 1 jaar na opening vertrouwen, wat de houdbaarheidsdatum ook zegt. Da's zoals een fles melk, die wort ook sneller slecht eens er zuurstof aan kan.
 
Mij n vraag is, wat heb je in die 48 uur met je ingedraaide filter gedaan?
 
Dat is heel vervelend ik had dit anders gedaan geen kritiek hoor maar ik had gehandeld naar een nieuwe bak in laten draaien dus zeker 14 dagen wachten en dan niet alle vissen tegelijk de zwarte bodem van hornbach is niet het probleem ik gebruik het al jaren vissen vinden veranderingen niet fijn dus dat speelt ook mee ik denk bijna zeker dat je de bak gewoon als nieuwe indraai moet zien en zou dit alsnog doen voor alles dood gaat dat zou zonde zijn
 

Terug
Bovenaan