Veel alg aanslag


F

Fruitje21

Guest
Mijn zeeaquarium staat nu al een tijdje, en heb nooit echt last gehad van veel alg aanslag.
Nu opeens worden de stenen helemaal bruin/oranje. Ook ligt er een hele laag op de bodem en op het glas.
Gisteren even snel een sponsje langs het glas gehaald aangezien er amper wat te zien viel. Maar er groeit nu al weer nieuw spul.
Er zit een poetsgarnaal in, maar die doet weinig goeds.

En dat terwijl ik de stenen nooit zo bij andere zie.

Iemand die weet hoe ik dit kan voorkomen? Of oplossen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je iets van metaal in je bak of sump zoals een slangenklem? Hoelang draait je bak nu?
 
Mijn zeeaquarium staat nu al een tijdje, en heb nooit echt last gehad van veel alg aanslag.
Nu opeens worden de stenen helemaal bruin/oranje. Ook ligt er een hele laag op de bodem en op het glas.
Gisteren even snel een sponsje langs het glas gehaald aangezien er amper wat te zien viel. Maar er groeit nu al weer nieuw spul.
Er zit een poetsgarnaal in, maar die doet weinig goeds.

En dat terwijl ik de stenen nooit zo bij andere zie.

Iemand die weet hoe ik dit kan voorkomen? Of oplossen?

Een poetsgarnaal heeft deze naam omdat hij vissen poetst en ze zo bevrijd van parasieten. Algen eten ze niet.
 
Die aanslag hier is al enige tijd geleden maar ik heb toen een ATI test gedaan en daaruit bleek dat ik veel metalen in het water had en zeg maar gerust heel erg veel. Welke weet ik zo niet meer maar dat veroorzaakte de metalen slangenklem hoogstwaarschijnlijk want na het vervangen van deze en veel verversen kwam het weer goed.
Heeft wel een week of 3 geduurd terwijl ik dagelijks 10% ververste.

Heb jij ook een foto van de aanslag?
 
Die aanslag hier is al enige tijd geleden maar ik heb toen een ATI test gedaan en daaruit bleek dat ik veel metalen in het water had en zeg maar gerust heel erg veel. Welke weet ik zo niet meer maar dat veroorzaakte de metalen slangenklem hoogstwaarschijnlijk want na het vervangen van deze en veel verversen kwam het weer goed.
Heeft wel een week of 3 geduurd terwijl ik dagelijks 10% ververste.

Heb jij ook een foto van de aanslag?

Als ik het goed herinner was het bij jouw zink wat er heel veel in het water zat.
 
Hier even een wat foto's:
WhatsApp Image 2021-02-06 at 18.50.42.jpeg
WhatsApp Image 2021-02-06 at 18.50.43.jpeg

Op de foto's is het wat slecht te zien, in rl is het veel meer oranje. En een stuk erger.


Zover ik weet heb ik er geen metalen klemmen in zitten, of iets in sump kwa metaal. Zal zo eens even kijken.
 
Op de foto's is het wat slecht te zien, in rl is het veel meer oranje. En een stuk erger.
Volgens mij kon ik het ook niet op de foto goed vastleggen maar dat weet Lauwrensz misschien nog wel. Kun je het er met bv een kwast makkelijk afstoffen?
 
Heb even geen kwast, maar als ik met mijn vinger langs het glas ga is het meteen weg.
Ik weet dat er af en toe wat algen op het glas horen te zitten, maar zoals dit heb ik het nog niet eerder bij iemand gezien. Ook vooral niet op de stenen...
Die hebben al eerder bij iemand in de bak gezeten, en ze waren nog helemaal mooi, alg vrij, toen ik ze overnam.
 
Ja ik las dat al over de overname en ik weet niet in hoeverre door de verhuizing bacterien zijn dood gegaan en dat dit nu bruinalg kan zijn. Maar ik kon de bruine aanslag met een kwast of penseel er zonder enige moeite afstoffen kun je wel zeggen. Dan bedoel ik van de stenen.
 
Ik heb ff snel een kwast gepakt. Ik kan de algen zonder moeite van de stenen weg stoffen.
 
Voor mij heel herkenbaar dus maar ja of dit herzelfde is kan ik niet garanderen. Wel lijkt het erg op want de mijne as ook moeilijk te fotograveren en de kleur leek dan anders en het stofte je er ook zo af.
 
Hmn ja, inderdaad.
Hoe zou ik dat kunnen testen? En als het dat is, moet ik me dan zorgen maken over de vissen die er in zitten?
 

Terug
Bovenaan