Vanaf hoeveel liter aquaria is cv efficiënter dan een staafverwarming?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
Kamer temperatuur is bij mij 17-19°c (afhankelijk van hoeveel mijn buren stoken...) mijn aquarium zit nu op 20°c en wil ik naar 22-23 verhogen...

Wat is de beste oplossing? de thermostaat van mijn cv en het aquarium beide een paar graden hoger of alleen de staaf in mijn aquarium omhoog?

Ik vind het zelf prima op 17°c, zeker zonder stookkosten.
 
Klopt, en hangt ook een beetje af van de gewenste temperatuur in je bakken.
Hou er rekening mee dat door verdamping je bak altijd 1-2 graden onder de kamertemperatuur blijft.

In een kweekruimte die helemaal vol staat is de keuze simpel, maar een grote kamer met één bak op 24 graden houden gaat je altijd meer kosten dan een staaf.
Je kan altijd tegen de achterkant een isolatieplaat zetten, dan scheelt ook weer iets.
 
Het hangt ook van de oppervlakte van de ruimte af maar ik gok dat de cv openzetten duurder zal zijn.
 
Iemand hier op het forum heeft het ooit eens uit gerekend..
Meen me te herinneren dat je dan meer dan 2000L moest hebben wil het een verschil gaan maken, maar dan hebben we het over 18 graden kamer temperatuur en 26-28 aquarium
 
Zou dan lekker de verwarming in het aquarium omhoog zetten, of inderdaad de buren eens lief aankijken, maar dan krijg jij het ook weer warmer :juggle:
 
Huizen bezitters kunnen een aftakking maken vanaf de CV,en een RVS verwarmings plaat in de bioloog hangen en deze in het totaal laten meedraaien met het interne woning verwarmingssysteem.Wat ik vertel is niet nieuw maar is vooral bij de grotere bakken en een bijpassende hoge temperatuur naar ik meen wel een besparing.
Bij een huiskamertemperatuur van 17-19 Gr. denk ik meteen van ik ga mijn schaatsen opzoeken,brrrr.
 
Huizen bezitters kunnen een aftakking maken vanaf de CV,en een RVS verwarmings plaat in de bioloog hangen en deze in het totaal laten meedraaien met het interne woning verwarmingssysteem.Wat ik vertel is niet nieuw maar is vooral bij de grotere bakken en een bijpassende hoge temperatuur naar ik meen wel een besparing.
Bij een huiskamertemperatuur van 17-19 Gr. denk ik meteen van ik ga mijn schaatsen opzoeken,brrrr.
Maar dan moet de cv wel altijd aan staan.
Of het aquarium moet een warmtevraag aan de cv kunnen geven.
Maar dan nog lijkt me het niet efficient.

Als je gaat rekenen met energie en geld.
1 kuub gas is ongeveer 10 kWh
Rendement cv 90%

Dan is de warmte uit een cv 2,5 goedkoper dan uit electra.

Dus een warmtepomp wordt vanaf een COP van 2,5 al goedkoper.
 
Bij mij staat de verwarming vanaf deze periode meestal ingesteld op 22,5 Gr.Dit kan soms wat afwijken.Als de verwarming aanslaat is de verwarmings-radiator? behoorlijk warm dus bij 22,5 graden als de verwarming aanslaat gaat deze ( in de bioloog) ook meeverwarmen,het is natuurlijk wel de vraag hoe warm het afgetakte element wat dan in de bioloog zou hangen dan daadwerkelijk aan warmte afgeeft,in een bioloog kunnen we geen groot ( roestvrij) element kwijt,maar het lijkt mij voor de grote aquaria vooral een aanwinst omdat de warmte die normaal gesproken wordt afgegeven via de standaard radiatoren een extra aanwinst in verwarming van het aquarium is,ga ik te ver als ik zeg dat het een extra gratis verwarming is die meehelpt de verwarmingskosten van het aquarium wat omlaag te krijgen,en in het totale plaatje van de inhuis verwarming is de afgifte van de CV verwarming in de bioloog dus gratis.

In de zomer hebben we niet zoveel aan deze extra verwarming,maar het gaat vooral om de buitentemperatuur in verhouding tot de huiskamer temperatuur nu en in de aankomende tijd.
Woon zelf in een huurflat,anders had ik al jaren geleden de verwarming aangepast.
 
Ik zou het niet zo klakkeloos in lijn zetten met je normale cv.
Je kan dan beter met zonekleppen gaan werken en een aparte leiding voor je aquarium.

Je weet namelijk niet hoeveel je aquarium opwarmt door de warmtevraag die uit je huis komt
 

Terug
Bovenaan