Van TL naar LED


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Goedenavond volgers ,

ik heb een rio 180 bak van juwel met TL verlichting er in .
nu wil ik graag de stap maken naar led , maar ik weet nog niet welke.
hebben jullie tips of een idee waar ik een betaalbare led balk kan scoren .
ik hou van een lekkere volle planten bak .
 
Goedenavond volgers ,

ik heb een rio 180 bak van juwel met TL verlichting er in .
nu wil ik graag de stap maken naar led , maar ik weet nog niet welke.
hebben jullie tips of een idee waar ik een betaalbare led balk kan scoren .
ik hou van een lekkere volle planten bak .
Ik ben fan van de Helialux Spectrum (inclusief de Smartcontrol, waarmee je verschillende kleuren kunt instellen en dimmen).
Waarschijnlijk zijn er ook wel goedkopere LED's. Ik vond de Helialux ook gewoon makkelijk omdat het gelijk pasklaar is. Je hoeft niet de kap te verbouwen.
 
Ik heb verschillende low-tech aquaria en bij een aantal ben ik geswitched naar LED. Ik heb simpele Superfish retroled bright lampen gebruikt maar achteraf gezien zou ik ook kiezen voor een wat duurdere verlichting. Het is mij toch tegen gevallen hoe je de balans tussen licht en voedingsstoffen goed kan krijgen als je de LED zelf niet kunt regelen. Tegenwoordig heb ik er een simpele LED 12-24V dimmer tussen zitten en nu gaat het beter.
Ik heb nog een oud aquarium met T8 balken en die laat ik lekker zo, daar groeit alles langzaam maar wel stabiel.

Zelf zit ik eventueel te kijken naar de Goldline lampen van HVP Aqua, maar die vind ik nog wel prijzig.
 
hebben jullie tips of een idee waar ik een betaalbare led balk kan scoren
1 tip ga niet voor goedkoop bij led (goedkoop is meestal duurkoop)
Goede led verlichting kost nu eenmaal flink geld
je kan bv kijken naar jbm led of hvp led of mijn persoonlijk favoriet daytime led
de laatste is niet goedkoop maar voldoet hier op de 250 prima
 
Goedenavond volgers ,

ik heb een rio 180 bak van juwel met TL verlichting er in .
nu wil ik graag de stap maken naar led , maar ik weet nog niet welke.
hebben jullie tips of een idee waar ik een betaalbare led balk kan scoren .
ik hou van een lekkere volle planten bak .
Definieer 'betaalbaar'. Wat voor jou betaalbaar is, kan voor een ander ver buiten budget zijn. Zoals al aangegeven, goedkoop = duurkoop bij LED. Je kunt deze overwegen.
 
Zo ook met die goldline van HPV Aqua en de goedkopere retroled SuperFish buisjes.
Ik weet het niet meer zeker. Maar had de HVP ook de wit en RGB in 1 lamp? 🤔
Zodra er meerdere lampen opgehangen moeten worden begint het knutselen weer 🤣

Volgens mij konden lampen van Sera er ook met weinig aanpassen in een Juwel gehangen worden.
 
Ik weet het niet meer zeker. Maar had de HVP ook de wit en RGB in 1 lamp? 🤔
Zodra er meerdere lampen opgehangen moeten worden begint het knutselen weer 🤣

Volgens mij konden lampen van Sera er ook met weinig aanpassen in een Juwel gehangen worden.
Jahoor die goldline heeft drie led strips naast elkaar (4000K+7000K+RGB) en past in de houders van de TL verlichting, daar zijn ze speciaal voor ontworpen! Ik vind het een ogenschijnlijke mooie lamp maar wel prijzig als je het vergelijkt met oude TL buisjes kopen.
Screenshot_8.png
 
Goedenavond volgers ,

ik heb een rio 180 bak van juwel met TL verlichting er in .
nu wil ik graag de stap maken naar led , maar ik weet nog niet welke.
hebben jullie tips of een idee waar ik een betaalbare led balk kan scoren .
ik hou van een lekkere volle planten bak .
Ook ik heb een Rio 180. En ging destijds van TL naar led. Boven mijn plantenbak hangen drie JMB balken. En daar heb ik tot op de dag van vandaag, ik heb ze al jaren, nog geen minuut spijt van gehad.
IMG_20201015_100852.jpg
 
In mij lido heb ik de easy-led van Aquatlantis. Draait in januari 4 jaar problemen. Groot voordeel is dat je deze module zo in je armatuur van je tl hangt. Uiteraard heeft de led wel zijn eigen voeding.
 

Terug
Bovenaan