Van Lido 120 naar Lido 200 door Roberto1983


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,495
Leeftijd
41
Hallo,

Als alles doorgaat zoals afgesproken (marktplaats...) gaan wij morgen een Lido 200 ophalen. Deze komt op de plek waar momenteel onze Lido 120 staat (past net 😂).
De vorige keer bij de verhuizing van de Lido 120 van vorige eigenaars naar hier, hebben we alles zo veel mogelijk volgens het boekje gedaan maar hadden we helaas toch
veel sterfte, dus wil onze gedachtengang toch even checken. De 200 komt op dezelfde plek als de 120 dus eerst 3 weken laten draaien is geen optie. Mijn idee was om de
bewoners morgen met hun huidige water in onze quarantaine bak te zetten (ong 100liter) en daar kan ik het filter denk ik ook wel op laten draaien.
De 120 leeghalen, de 200 er neer zetten en zsm weer vullen. De huidige bodem gaat mee en zal nog wat aangevuld worden gezien de grotere bodemoppervlakte.

Ik denk dat we de vissen dan sowieso een dag in de quarantaine laten zitten om de nieuwe 200 bij te laten komen van de verhuizing. Ik vermoed dat we vorige sterfte hebben
gehad door het gewoel in de bodem en door de aanwezigheid van een nieuw extern filter. Deze gaat nu mee en is ingedraaid, maar er komt wel een tweede nog naast te
draaien voor extra capaciteit. Het filter zal dan toch van de quarantaine bak over moeten naar de 200, wat onze vissen zonder filtratie in de quarantaine laat zitten, maar dan
kan ik daar een luchtsteen in leggen. Vergeten we dan nog iets of zien we iets over het hoofd?

20230928_085452.jpg


Voor de oplettende kijker, wat hangt daar toch aan het raam..? We zijn vorige week bij onze LFS tegen de Sturisomatichthys leightoni aangelopen, en ik moest m hebben!
Gezien we al een Sturisoma hebben is de soort ons niet vreemd en hadden we niet meteen onzekerheid over de verzorging ervan.
Zelfs daarna nog weer terug gegaan om een tweede op te halen toen we zagen hoe mooi ie in het licht van het aquarium was tov bij de winkel. Ik vind er alleen heel weinig
over terug op het internet, ook hier op de site maar een paar topics waarin ze vernoemd worden. Ze zeiden in de winkel al dat het een zeldzaam beestje was, maar dat was
in dit geval dus niet gelogen. Iemand toevallig ervaring met deze beestjes?
 
Ik vraag me af of het mee verhuizen van de bodem een goed idee is, door de filters en scape over te zetten krijg je al een goede start voor het indraaien van de nieuwe bak en zie ik in het overnemen van de bodem alleen maar onnodig risico.
 
Ik denk dat ik ook niet de bodem zou meenemen want daar kunnen stoffen inzitten die je liever niet in de waterkolom krijgt.
 
De bodem zit er net 2 maanden in, zou er dan al zoveel ongein in zitten als we het heel rustig overzetten van de ene naar de andere bak? Vind k wel een beetje zonde van een vrijwel nieuwe bodem :cry:
 
De bodem zit er net 2 maanden in, zou er dan al zoveel ongein in zitten als we het heel rustig overzetten van de ene naar de andere bak? Vind k wel een beetje zonde van een vrijwel nieuwe bodem :cry:

Geloof me, het is het risico niet waard, begin met een nieuwe bodem in je nieuwe bak.
 
Ik heb eigenlijk nooit een aquarium ingedraaid als hij een ander ging vervangen.
Ik deed altijd het volgende:
De oude bak gedeeltelijk leegmaken en dat water in emmers bewaren. (schone 10ltr emmers aangeschaft bij de bouwmarkt)
Nieuwe aquarium op z'n plek schuiven. Vullen met zand, planten/stenen. Water uit de emmers erin toevoegen.
Filter overzetten. Nog wat meer water/planten/hout/stenen uit de oude bak overplaatsen naar de nieuwe.
Dieren overzetten. Filter aan zetten. Laatste water over (voor zover dat nog niet vies is) En de rest aanvullen met nieuw kraanwater.
Ik hield de boel dan wel in de gaten maar ik heb eigenlijk nooit veel sterfte gehad op deze manier. Zolang je maar zo snel mogelijk het filter weer laat draaien zonder dat hij uit staat.
Al heb ik ook wel eens een 100ltr bak van de ikea/action gebruikt als tijdelijk opvang voor de vissen en daar draaide het filter dan een dagje op.
Lukt ook prima!

Succes!
 
Kun je een bijna nieuwe bodem, 2 maanden oud, niet gewoon goed uitspoelen en dan overzetten naar het nieuwe aquarium? Ik heb nog nooit problemen gehad met schoonspoelen en opnieuw gebruiken.
 
Nou, gisteren was een druk dagje! Eerst de 200 opgehaald en naar huis gereden. De oude 50% leeg laten lopen de quarantaine bak in en aangevuld met nieuw water en daarna vissen eruit gehaald. Restant water eruit, bak verplaatst, nieuwe op de plek gezet en weer vol laten lopen. We hebben toch (🤞) de bodem overgezet en aangevuld met nieuw zand. De JBL 902 stond binnen een kwartiertje weer te draaien dus weinig bacterie verlies lijkt mij. Daarna de Oase 850 onder de grote bak gehaald en de nieuwe JBL 902 op de sponsen na gevuld met materiaal uit dat filter, dus in feite een goed ingelopen tweede 902 er bij onder gezet. Wat een ontzettend verschil in flow tussen die 2 zeg, de nieuwe spuit de bak bijna uit en die van een paar weken oud lijkt wel een bejaarde op het toilet. Ga die toch eens helemaal openhalen om te zien waarom dat verschil zo groot is. Toen bleek de achterwand, zo'n juwel poster, zich toch niet mooi te laten bevestigen, dus nog weer snel naar de action gereden voor verf en daarmee de achterwand 3 lagen gegeven. Hout er in, stenen er in en Inkbird + heater aangesloten.

De bak + filters uurtje laten draaien, water getest en wel wat hogere waarden maar niet schrikbarend. Vissen voor de zekerheid de nacht in quarantaine laten doorbrengen in ong. 80 liter water met luchtsteen, intern pompje en kleine heater, dat bleek vanochtend allemaal goed te zijn gegaan. Zojuist water gemeten en goede waardes, dus eerste kleine groepje overgezet (wat kardinaal tetra's, 2 platty's, 1 otocinclus en 1 van de gourami's. Even kijken hoe dat zich de komende uren gedraagt, als ik niks geks zie en meet gaat de rest later vandaag ook weer terug de bak in. So far so good :)

Heel blij met de 200 trouwens, hij zag er bij aankoop wel wat gekrast uit, maar eenmaal met water erin zie je er weinig meer van. En doordat de bak wat hoger is, heb ik m voor een klein stukje over mijn bureau nu, waardoor ik nog dichter bij onze visjes zit :cool::love::ROFLMAO:) maar waardoor de plaatsing in de ruimte ook veel mooier is. Later vandaag bij wat meer licht foto's :)
 
Laatst bewerkt:
Kun je een bijna nieuwe bodem, 2 maanden oud, niet gewoon goed uitspoelen en dan overzetten naar het nieuwe aquarium? Ik heb nog nooit problemen gehad met schoonspoelen en opnieuw gebruiken.
Als je het schoonspoelt dan zul je weinig of geen stoffen overbrengen.
 
Als je het schoonspoelt dan zul je weinig of geen stoffen overbrengen.

Dat, plus ingedraaide filters zijn er toch voor bedoeld schadelijke stoffen uit het water te filteren..? Er staan nu twee 902's onder, zeg dat die samen ongeveer 800 liter per uur weten te filteren, dan wordt de hele bak dus ruim 4 keer per uur schoon gefilterd, dan zou na een nachtje het water toch wel weer goed moeten zijn (zegt mijn boerenverstand, en mijn eerste meting van vanochtend).
 
Dat, plus ingedraaide filters zijn er toch voor bedoeld schadelijke stoffen uit het water te filteren..? Er staan nu twee 902's onder, zeg dat die samen ongeveer 800 liter per uur weten te filteren, dan wordt de hele bak dus ruim 4 keer per uur schoon gefilterd, dan zou na een nachtje het water toch wel weer goed moeten zijn (zegt mijn boerenverstand, en mijn eerste meting van vanochtend).

Dat is wel zo met uit te filteren troep, maar schadelijke stoffen worden niet zomaar uit het water gefilterd. Dan kun je zomaar een piek krijgen die je niet wilt. Maar als je de bodem wilt hergebruiken en schoonspoelt, is het alsof je start met een nieuwe bodem.
 
Nou, het staat 😅
Net nog tweede watertest gedaan, waardes allemaal prima. Plantje rechts toegevoegd en wat extra zand nog;

20230930_105456.jpg


Geluidswerende foam op deurtje gemaakt, zijkanten kastje past het niet met die 2 filters erin 🙈
Gelukkig passen ze wel net samen op de tegel zonder elkaar te raken;

20230930_105507.jpg


Eerstvolgende grote beurt de slangen wat verder innemen, zijn aan de lange kant nog. Maandag komt een tweede Fluval Aquasky, mijn favoriete
verlichting (en inmiddels 5e hier in huis🙈), de ene die er nu boven hangt verlicht de bak wel maar staat op 100%, dus liever een tweede erboven
en dan 2x 50/60% draaien. Alle elektra van de grond, mocht het gaan lekken is dat jammer, maar geen kortsluiting.

20230930_105524.jpg


Binnenkort het leidingwerk nog wat verbeteren, maar nu visjes eerst ff rust geven, veel stress gehad laatste tijd. Helaas heeft welgeteld 1 visje
de quarantaine uiteindelijk niet overleefd...precies 1 van onze Sturisomatichthys leightoni 🙈🥺 Nouja, we hebben onze best gedaan, hopelijk
blijft de rest vrolijk zwemmen 🙏

Nu opruimen 😏
 
Is er een hoogte verschil? Ik ga namelijk hetzelfde doen binnenkort.
 
Mooi gedaan en is dat hout uit de andere bak? Ik zou voor de Gourami wel drijvers toevoegen want dat waarderen ze we.

Dit hout is "uit de andere bak" als in, dat het een week of 2 in de andere Lido had gestaan voordat deze er kwam, maar dit is niet hetzelfde hout als we in het grote aquarium hebben mocht je dat bedoelen?

Is er een hoogte verschil? Ik ga namelijk hetzelfde doen binnenkort.

Zeker, In totaal is het aquarium een stuk hoger (denk een cm of 25-30..?) en de waterkolom lijkt ook een stukje hoger. Het is wel een veel mooier formaat dan de 120, ga je ws geen spijt van krijgen 😊
 
Ziet er mooi uit! Waar ik benieuwd naar ben; Hoe is het geluidsniveau van de 2 pompen. Ik zie dat je er dicht op zit. Is het niet storend en maakt dat schuim veel verschil?
 
Ziet er mooi uit! Waar ik benieuwd naar ben; Hoe is het geluidsniveau van de 2 pompen. Ik zie dat je er dicht op zit. Is het niet storend en maakt dat schuim veel verschil?

Op zich zijn de JBL's vrij stil. Het verschil met het schuim is niet heel groot, mede doordat de kast van de Lido aan de achterkant grote openingen heeft. Maar ach, ik houd wel van een beetje knutselen en als het uiteindelijk 1 decibel scheelt, why not :)
Op dit moment zit ik tussen 1 oase biomaster 850 en Fluval FX6 links van me en rechts de 2 JBL's, maar ik heb het meeste last van onze kleinste pomp, de Eheim classic 250 die op ons aanrecht staat 🙈
 
Op zich zijn de JBL's vrij stil. Het verschil met het schuim is niet heel groot, mede doordat de kast van de Lido aan de achterkant grote openingen heeft. Maar ach, ik houd wel van een beetje knutselen en als het uiteindelijk 1 decibel scheelt, why not :)
Op dit moment zit ik tussen 1 oase biomaster 850 en Fluval FX6 links van me en rechts de 2 JBL's, maar ik heb het meeste last van onze kleinste pomp, de Eheim classic 250 die op ons aanrecht staat 🙈
Vind je de JBL's stiller dan de Oase?
 
Nee, de Oase is het meest stille filter dat hier staat. Het nadeel van de Biomasters is dat de flow niet heel indrukwekkend is, als je een beetje aquarium hebt staan zit je aan de 600 of 850, en de prijs daarvan is vrij hoog tov de JBL's. Maar dan heb je wel een heel mooi filter, degelijker gebouwd dan de JBL en veel ruimte voor filterinhoud.
 
De Lido in de vroege ochtend;

04-08-23-2.jpg


Onze keuken in de vroege ochtend;

04-08-23-1.jpg


1 van de sturisoma leightoni

04-08-23-3.jpg


De zon komt op in de bak;

04-08-23-6.jpg



04-08-23-7.jpg



04-08-23-8.jpg


04-08-23-9.jpg



04-08-23-10.jpg
 
Het mannetje gourami, ik lees steeds over het virus waar ze last van zouden hebben maar gelukkig doen ze het hier vooralsnog prima;

04-08-23-11.jpg


04-08-23-12.jpg


Ik ben een groot fan geworden van de sturisoma leightoni, toen er 1 ervan de nacht in quarantaine niet had overleefd bij het verhuizen, heb ik er niet 1 maar
nog 2 bijgehaald, nu ze nog beschikbaar waren;

04-08-23-14.jpg


04-08-23-15.jpg


04-08-23-16.jpg


Onze baby platty groeit ook mooi door;

04-08-23-18.jpg


En de diamantzalmpjes beginnen steeds meer te schitteren;

04-08-23-23.jpg


De twee dames gourami's, zijn de hele dag door drukker met elkaar dan met het mannetje haha;

04-08-23-24.jpg
 
De Leightoni's hangen overal aan;

04-08-23-20.jpg


04-08-23-31.jpg


04-08-23-22.jpg


04-08-23-25.jpg


04-08-23-27.jpg


04-08-23-29.jpg


Met de zon bijna op;

04-08-23-32.jpg
 
1 van de otocinclusjes;

04-08-23-30.jpg


Met volledig licht;

04-08-23-71.jpg


1 van de Japonica's die zijn meegekomen vanuit de 120;

04-08-23-73.jpg


04-08-23-74.jpg


04-08-23-75.jpg


04-08-23-76.jpg


We zijn inmiddels ook eigenaar van 4 blauwe waaierhandgarnalen, maar die zien we maar heel weinig, we weten waar ze zitten maar ze zitten erg goed verscholen, we hopen
dat ze nog wat minder schuw gaan worden mettertijd..
 
IEK! Onze gourami is een nest aan het bouwen! Beetje sneu, er is weinig aan de oppervlakte dus hij is bellen aan het blazen tussen het glas en een blad van de valisneria maar dat lukt niet zo goed geloof ik...ga vanmiddag meteen wat drijvers voor m halen 🥰

Rechtsbovenin is ie bezig;

1696825979980.png
 
Ja zo blijft ie wel bezig. Mochten de drijvers door de bak gaan dan kun je ze voor hem een beetje op de plek houden door een stukje visdraad te gebruiken met zuignappen bijvoorbeeld.
 
Ja zo blijft ie wel bezig. Mochten de drijvers door de bak gaan dan kun je ze voor hem een beetje op de plek houden door een stukje visdraad te gebruiken met zuignappen bijvoorbeeld.

Goeie, ik vermoed dat de stroming de drijvers redelijk op zijn plekje zullen houden, het losse valisneria blad ligt er ook redelijk stil, maar anders zal ik ze idd verankeren 🙂
 
Ja dat verschilt per bak natuurlijk. Aan rondgaande drijvers heeft de Gourami niks maar dat komt vast goed.
 
Nou, het enige dat de LFS hier had was Salvinia Minima, drukke dag dus weinig tijd om naar mijn vaste toko iets verderop te gaan. Bleef natuurlijk voor geen meter liggen dus spraybar er weer opgezet, vastgeklemd met zuignapje en daarachter blijft het nu liggen 🙏

20231009_112539.jpg


Meteen ff waterwissel gedaan en gevoerd, z'n oude nest is daarbij verloren gegaan maar de nieuwe stek wordt meteen geinspecteerd;
Hopelijk kan ie hiermee ff uit de voeten voor nu;
(sorry voor de helse reflectie, ff snel met telefoon)

20231009_112824.jpg
 
Ik kan het slecht zien op de foto maar is die ruimte niet erg beperkt en kan hij daar wel fatsoenlijk een schuimnest maken? Is het niet beter om met zuignapjes en visdraad het zo te maken dat er iets meer ruimte is?
 
Ik weet niet hoeveel ruimte ie nodig heeft? Hij heeft de lengte van de spraybar met in de hoek een cm of 5 breedte en aan het loopt taps toe tot ong 2 cm. Hoeveel meer heeft ie nodig denk je? Dan maak ik dat vanmiddag in orde.
 
Ja lastig om te zeggen vind ik en volgens mij maken ze het nest vaak tussen de drijvertjes in zodat de bellen echt aan het oppervlak drijven dus dan moet er wel wat open ruimte zijn en dat kon ik niet goed zien.
 
Toch maar ff snel naar de winkel gereden, ze waren daar aan het aanvullen dus ook daar weinig voorraad, maar toch nog 5 plantjes weten te scoren. Heb het nu vastgezet met een schuinlopende draad, hopelijk genoeg ruimte zo?

20231009_151615.jpg


20231009_151624.jpg


Meneertje is er iig als de kippen bij :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan