Van gezelschapsaquarium naar malawi


T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik ben er over na aan het denken of ik mijn aquarium ga ombouwen naar een Malawi bak (op dit moment is het een gezelschapsbak). De maten van de bak zijn 180 x60 x 60.

Ik heb op Internet al eens gezocht en al wat informatie vergaart; veel stenen, zand en de vissen kun je onderverdelen in drie groepen. Verder de bak te starten met tempex op de bodem daarbovenop eerst de stenen te plaatsen en dan pas het zand. Eventueel wat anubia, javavaren, vallisneria (misschien echinodorus?) plaatsen.

Uiteraard ga ik nog meer informatie vergaren, maar zou het fijn vinden als jullie mij ook informatie in dit topic willen geven.

Ik heb al een paar vragen:

- hoe weet ik welke vissen te combineren zijn?
- zou ik de drie groepen kunnen combineren of raden jullie dit af?
- hoeveel vissen zouden erin kunnen en wat zouden jullie aanraden?
- de jongen (mocht ik die krijgen) die eventueel overleven, kan ik die in de bak laten?
- aan hoeveel stenen zou ik moeten denken? Ik ben aan het denken om voor de Ardennen breuksteen te gaan.
- is het een idee de stenen aan elkaar te lijmen, zodat ze niet zo snel vallen?
- hoe zit het met de zuurstof in de bak? Is een zuurstofpomp echt nodig? Liever zou ik deze niet willen.

Voor nu zijn dit mijn vragen die mij binnenvallen, er zullen er denk ik wel nog wat volgen met de tijd :).

Alvast dank!

Groetjes


Tamara
 
Bedenk eerst wat je wilt. Voor de grote zandbewonersis je bak wat aa de klaine kant maar er zijn wel mogelijkheden. Een bak met Aulonocara's kan prima, een bak mutjevol mbuna kan ook.

Watvoor filter heb je? Voor mbuna heb je vanwege de overbezetting ook een serieus filter nodig.

Combineren, weet waar je aan begint. De mbuna's zijn druk, de rest moet daar niks van hebben. Mbuna's mogen slechts heel beperkt "vlees" binenkrijgen (meest voorkomende doodsoorzaak van mbunas is teveel dierlijk voer binnenkrijgen, "Malawi bloat"), hun dieet is grotendeels plantaardig maar hoe ga je dat regelen als je ook vleeseters in je bak hebt?

Jongen doen ze wel ja, en zie ze vervolgens maar eens kwijt te raken. In jouw bak zou een aal wellicht niet misstaan als rover.

Een luchtpomp is wel aan te raden als je een bak hebt zonder planten, zeker in de warme zomermaanden.

As je mbuna neemt: een stenenstapel over de hele lengte en liefst tot aan de waterlijn. Dat is een hoop steen dus en erg zwaar ook.
Ik zou niks gaan lijmen dan krig je het er toch nooit meer uit en kun je erachter/tussen lastig schoonmaken.
 
Ik heb een Eheim professional 3e 700 en zo'n zelfde 450. Ik heb nog een nieuwe Eheim prof 3e staan die de 450 gaat vervangen. Dus als ik hiervoor ga, zullen er twee filters 3e 700 draaien (filtert 1850 per uur).

Ik weet nog niet precies voor welke van de drie groepen ik wil gaan.

Het enige wat ik wel weet wat ik wil is: mooie kleuren en het moet bij elkaar kunnen. Leuk gedrag zou ook leuk zijn :)

Combineren zal ik dan maar achterwege laten.
 

Terug
Bovenaan