Van CO2 naar non CO2


Kortere lichtduur bepaald de groeitijd van planten. In jouw geval is er dus niets anders gebeurd dan dat de groeitijd die planten hebben verkort is naar zes uur. Want zonder licht is er geen fotosynthese. Dat betekend dus ook niets voor aanwezige algen. De verhoudingen in je bak blijven gelijk. De lichtsterkte daarentegen doet wel iets wat de plantengroei aangaat, het bepaald namelijk de groeisnelheid van je planten. Wanneer je dus een zwakkere lamp gebruikt dan zal de planten groeisterkte afnemen en dientengevolge ook de voedingsvraag waaronder overigens ook CO2 hoort. Het huidige CO2 tekort zal dan dus afnemen. En dat is wel van invloed op algen!
Klopt helemaal maar dan moet de balans tussen voeding en licht wel goed zijn. Minder lichtintensiteit kan dan zeker helpen om tekorten te voorkomen maar als je aan de andere kant ook de voeding gaat terugschroeven dan ben ik benieuwd of dat veel helpt.
 
Misschien mis ik iets maar als je de voeding/co2 gaat verlagen dan worden de tekorten nog groter. Dan moet je dat flink compenseren met minder licht denk ik.
Van tekorten is nooit sprake geweest. Dropchecker was altijd licht groen. Micros en Macros altijd conform EI toegevoegd. Maar ik wil van de CO2 af, daarom dit topic gestart. De algen zijn aanwezig maar niet problematisch. Dat ik daar nu tijdens mijn vakantie toch een duidelijke afname in zie is dessalnietemin een prettige constatering die me uiteraard aan het denken zet.
 
Klopt helemaal maar dan moet de balans tussen voeding en licht wel goed zijn. Minder lichtintensiteit kan dan zeker helpen om tekorten te voorkomen maar als je aan de andere kant ook de voeding gaat terugschroeven dan ben ik benieuwd of dat veel helpt.
Minder licht verminderd hoe dan ook eventuele tekorten maar het kan ook iets betekenen voor de aanwezige planten. Alle planten hebben een optimale lichtvraag horende bij hun groei. En daar zit zeker een bandbreedte bij maar wanneer je voor de desbetreffende plant te weinig licht biedt blijft er alleen afsterving over. Zelf heb ik in het vroegere verleden bakken gehad met heel weinig verlichting en daarom zonder CO2 toevoegingen. Maar alle planten houden was toen beslist geen optie! Planten die nog net in leven kunnen blijven bieden daarnaast ook weer kansen voor algen. Dus ook voor bakken zonder CO2 toevoegingen blijven dezelfde verhoudingen opgeld doen.
 
Minder licht verminderd hoe dan ook eventuele tekorten
Ja dat klopt maar ja als je naast minder lichtintensiteit OOK de voeding gaat verminderen dan schiet het denk ik niet veel op. Ik zou eerder kiezen voor dezelfde hoeveelheid voeding en minder lichtintensiteit zodat de vraag afneemt naar de voeding en het tekort wellicht wordt opgeheven.
Dus licht verminderen is geen garantie dat de tekorten kleiner worden als je ook de voeding gaat afschalen.
 
Hoort niet thuis in deze discussie ( eventueel interessant voor nieuw topic) maar ik verlicht liever 4uur met 50lumen dan 8uur met 25lumen
 
Maar ik wil van de CO2 af, daarom dit topic gestart
Met de EI zul je niet snel een po4 tekort hebben dus ik denk eerder aan te weinig co2 met groene algen. En juist ook de co2 wil je minderen. Ik zou juist de co2 op peil houden en de intensiteit van het licht verminderen.
Het is uitproberen wat goed werkt maar zoals ik al zei kun je het licht wel verminderen maar als je ook de voeding, lees co2, gaat verminderen dan ben ik bang dat je het tekort houdt.
 
Hoort niet thuis in deze discussie ( eventueel interessant voor nieuw topic) maar ik verlicht liever 4uur met 50lumen dan 8uur met 25lumen
Ik zou zeggen start er een topic voor want ik ben benieuwd naar de reacties en de uitleg waarom;)
 
Hoort niet thuis in deze discussie ( eventueel interessant voor nieuw topic) maar ik verlicht liever 4uur met 50lumen dan 8uur met 25lumen
Deze vergelijking heeft weinig zin wanneer niet alle elementen worden meegenomen. Ik neem maar even aan dat je 50 lumen per liter water en 25 lumen per liter water bedoeld. Een voorbeeld: Wanneer je Anubias 4 uur zou belichten met 50 lumen per liter water overleven ze dat beslist niet. Wanneer je diezelfde Anubias 8 uur belicht met 25 lumen per liter kan de plant overleven. Je kan sowieso lichtduur niet vergelijken met lichtsterkte.
 
Met de EI zul je niet snel een po4 tekort hebben dus ik denk eerder aan te weinig co2 met groene algen. En juist ook de co2 wil je minderen. Ik zou juist de co2 op peil houden en de intensiteit van het licht verminderen.
Het is uitproberen wat goed werkt maar zoals ik al zei kun je het licht wel verminderen maar als je ook de voeding, lees co2, gaat verminderen dan ben ik bang dat je het tekort houdt.
Het is lastig. Feit is dat ik nu op 22 lumen per bruto-liter zit en alleen nog makkelijke planten heb. Ik denk dat er weinig mensen dan nog CO2 zouden adviseren… toch? Ik geef nog wel CO2 en heb een lichtgroene dropchecker. Een CO2 tekort lijkt me daarom zeer onwaarschijnlijk. Hoe dan ook; het is in mijn ogen van veel variabelen afhankelijk en alle verschillende adviezen maken het net zo interresant als ingewikkeld😉
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan