Van CO2 naar non CO2


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
457
Locatie
Gelderland
Ik overweeg om te stoppen met CO2 bemesting.
Ik heb het gevoel dat mijn plantengroei in de 5e versnelling staat, terwijl dit niet noodzakelijk of wenselijk is. Ik heb ook makkelijke planten.
Qua verlichting zou ik dan van Juwel Nature en Color naar 2 keer Color gaan en extra drijfplanten toevoegen.
Heeft iemand ervaring met deze switch? En hoe pak je dat aan met afbouw van CO2 en plantenvoeding? Kan dit in 1 keer? Of bouw je dit langzaam af?
 
1ste rem aantal uren licht en sterkte verlagen
2de rem co2
Ik weet je huidige co2 waarde niet maar zou deze traag afbouwen(2maanden).
Indien je een co2 continu test gebruikt kun je met gemakkelijke planten tot blauw/groene kleur en toch nog algarm blijven.
3de rem
Voor de planten groei te verlagen is de No3 waarde laag houden/toevoeging.
Rond de 5mg/l (gemeten)zie je op veel planten duidelijke rem , lager durven kan dan nog door je no3 toevoeging te halveren om de maand (waarschijnlijk zal je no3 dan onmeetbaar worden)
Zelf pas ik dit al jaren toe en vertraag zo de groei/snoei in de zomerperiode tot op 25% en schroef ik deze weer op in de winter naar 100%
Kort samen vatten tussen de aanpassingen(50% halveren/verdubbelen )3a4 weken tussen laten en evalueren en eventueel deze stap herhalen of terug keren naar vroegere gehalte
Ps
Ik spreek bewust niet over de toevoeging van sporenelementen en fosfaat dit is eventueel voor later te verlagen
 
Laatst bewerkt:
1ste rem aantal uren licht en sterkte verlagen
2de rem co2
Ik weet je huidige co2 waarde niet maar zou deze traag afbouwen(2maanden).
Indien je een co2 continu test gebruikt kun je met gemakkelijke planten tot blauw/groene kleur en toch nog algarm blijven.
3de rem
Voor de planten groei te verlagen is de No3 waarde laag houden/toevoeging.
Rond de 5mg/l (gemeten)zie je op veel planten duidelijke rem , lager durven kan dan nog door je no3 toevoeging te halveren om de maand (waarschijnlijk zal je no3 dan onmeetbaar worden)
Zelf pas ik dit al jaren toe en vertraag zo de groei/snoei in de zomerperiode tot op 25% en schroef ik deze weer op in de winter naar 100%
Kort samen vatten tussen de aanpassingen(50% halveren/verdubbelen )3a4 weken tussen laten en evalueren en eventueel deze stap herhalen of terug keren naar vroegere gehalte
Ps
Ik spreek bewust niet over de toevoeging van sporenelementen en fosfaat dit is eventueel voor later te verlagen
Qua voeding verlaag je dus eerst alleen de CO2 en nitraat, maar niet fosfaat en sporen?
Met verlichting zit ik al op 8 uur. Lager niet gaan neem ik aan?
 
Ik heb er geen ervaring mee maar opzich zou het flink verminderen van de lichtintensiteit al moeten zorgen voor minder groei.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar opzich zou het flink verminderen van de lichtintensiteit al moeten zorgen voor minder groei.
Ik heb een standaard Rio bak dus kan niet dimmen. Maar zit nu al niet hoog met 23 lumen per netto liter. Met 2 color lampen kom ik op 19 lumen, maar weet niet of de kleur dan te warm wordt met 4425K.
 
Hier op forum is de 8uur verlichten beetje heilig.
Maar ik heb vroeger over lange periode 4uur verlicht(wel hogere intensiteit +-45l/w) en alle planten groeiden hierop wel trager en met minder kleur.
Vermoed dat 1uur minder licht geen probleem zal geven bij je maand erop eventueel nog een uurtje minderen.
 
Zit er bij die Juwel een reflector op je lampen, die weg kunt halen?
Anders kan een drijfplantjes zoals Braziliaanse klimop ook een hoop tegenhouden.
En een uurtje of 2uurtjes minder belichten remt ook aardig.

Persoonlijk zou ik de balans in no3 en p04 er wel inhouden. Maar zoals eerder gezegd is dit ook een beetje aanvoelen, observeren.
 
Zit er bij die Juwel een reflector op je lampen, die weg kunt halen?
Anders kan een drijfplantjes zoals Braziliaanse klimop ook een hoop tegenhouden.
En een uurtje of 2uurtjes minder belichten remt ook aardig.

Persoonlijk zou ik de balans in no3 en p04 er wel inhouden. Maar zoals eerder gezegd is dit ook een beetje aanvoelen, observeren.
Nee geen reflector. Ik ga denk ik maar voor meer drijfplanten erbij en dan langzaam aan de C02 uit faseren.
Omdat ik nu op vakantie ben heb ik de lichtduur al terug gezet van 8 naar 6 uur. Ook een beetje als experiment om te zien wat dit met de planten en ook algen doet.
 
Als je wilt dat je planten langzamer groeien moet je ze minder voeding geven (dus targets verlagen als je een rijke waterkolombemesting hebt). Maar.. dan moet je wel een bodem hebben die dat op kan vangen zoals een soil of voedingsbodem.
Een manier om te stoppen met CO2 is direct na een mega grote snoei. Dan kan de plant direct energie steken in het vormen van nieuw blad dat optimaal is
geconfigureerd op een omgeving zonder/minder CO2. Daarbij de belichting in intensiteit naar beneden brengen totdat er nieuw gewas is gevormd
 
Als je wilt dat je planten langzamer groeien moet je ze minder voeding geven (dus targets verlagen als je een rijke waterkolombemesting hebt). Maar.. dan moet je wel een bodem hebben die dat op kan vangen zoals een soil of voedingsbodem.
Een manier om te stoppen met CO2 is direct na een mega grote snoei. Dan kan de plant direct energie steken in het vormen van nieuw blad dat optimaal is
geconfigureerd op een omgeving zonder/minder CO2. Daarbij de belichting in intensiteit naar beneden brengen totdat er nieuw gewas is gevormd
Het punt in dit geval is dat ik een inherente bodem met alleen bijgestoken kleibolletjes heb.
 
Dan word het wel een stuk lastiger, maar niet onmogelijk. Dan zou ik gewoon alles lekker kort snoeien, intensiteit van de belichting iets naar beneden en stoppen met de CO2.
Wel een CO2 vervanger gebruiken zoals Easy Carbo.
 
Dan word het wel een stuk lastiger, maar niet onmogelijk. Dan zou ik gewoon alles lekker kort snoeien, intensiteit van de belichting iets naar beneden en stoppen met de CO2.
Wel een CO2 vervanger gebruiken zoals Easy Carbo.
CO2 afbouwen bedoel je dan? Of cold turkey ineens? De Crypto’s e.d. niet snoeien toch..?
 
gewoon cold turkey.
Ik verwacht dat je crypt's gaan verslijmen als je ze niet gaat snoeien, maar je kan het proberen natuurlijk. Snoeien kan altijd nog.
Snelgroeiende planten kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden dan langzaam groeiende planten. Wellicht is het ook een idee om tijdelijk wat snelgroeiers in de bak te plaatsen.
 
gewoon cold turkey.
Ik verwacht dat je crypt's gaan verslijmen als je ze niet gaat snoeien, maar je kan het proberen natuurlijk. Snoeien kan altijd nog.
Snelgroeiende planten kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden dan langzaam groeiende planten. Wellicht is het ook een idee om tijdelijk wat snelgroeiers in de bak te plaatsen.
Zou ik ook de CO2 toevoer en voeding in stappen kunnen verlagen zoals Triple aangeeft en dan kijken hoever ik kan gaan icm de aanwezige lichtintensiteit? Dit om de beoogde groeivertraging te realiseren. Ik kan namelijk, zoals gezegd, niet dimmen.
 
Stoppen met Co2 is een verstandige keus toevoegen van co2 kan een instabiele bak opleveren.

Ik heb een aantal juwels staan met de standaard ledbalken zonder alg.
Dus het kan zonder dimmen.
De verlixhting staat max 8 uur aan.
Bij voldoende planten en vissen zou je geen plantenvoeding nodig moeten hebben.

Geen Co2 toevoegen zou ook kunnen betekenen minder waterwissels.

Stoppen met Co2 zou je dirwct kunnen doen afbouwen is niet perse nodig. Pas wel je verlichtongsduur en plantenvoeding aan indien nodig.
 
Dan word het wel een stuk lastiger, maar niet onmogelijk. Dan zou ik gewoon alles lekker kort snoeien, intensiteit van de belichting iets naar beneden en stoppen met de CO2.
Wel een CO2 vervanger gebruiken zoals Easy Carbo.
Easy carbo is echt geen vervanging van Co2 het hoofdbestandeel is Glutaaraldehyde zoek maar na. Dat gebruikt men ook wel om te desinfecteren en hecht zich aan de eiwitten van de plant waardoor deze van binnen opgeblazen wordt en dus sneller lijkt te groeien.

Beter nooit gebruiken dus.
 
Dan word het wel een stuk lastiger, maar niet onmogelijk. Dan zou ik gewoon alles lekker kort snoeien, intensiteit van de belichting iets naar beneden en stoppen met de CO2.
Wel een CO2 vervanger gebruiken zoals Easy Carbo.
Grappig want in een ander topic geeft men juist aan hoe gevaarlijk dit is die carbo:DD
 
Easy carbo is echt geen vervanging van Co2 het hoofdbestandeel is Glutaaraldehyde zoek maar na. Dat gebruikt men ook wel om te desinfecteren en hecht zich aan de eiwitten van de plant waardoor deze van binnen opgeblazen wordt en dus sneller lijkt te groeien.

Beter nooit gebruiken dus.
Tja ik heb ook nooit nadelen ondervonden met carbo maar dan zou ik het zelf niet snel met uiterst gevoelige garnalen gebruiken. Zelfs een korte stootkuur van 5x de aanbevolen dosering ging prima. Er zal best iets van een schadelijk middel inzitten maar in onze bakken doseren we heel weinig. Maar goed een ieder moet zelf de keuze maken om het wel of niet te willen gebruiken.
 
Och ja, dat blijft een eindeloze discussie dat met regelmaat weer opleeft. Ik ga er ook verder geen energie in steken.
Haha, nee een ieder moet zelf bepalen of hij het wel of niet wil gebruiken en jij gaf ook al aan dat een normale dosering geen kwaad kan en dat is ook mijn ervaring.
 
Ik overweeg om te stoppen met CO2 bemesting.
Ik heb het gevoel dat mijn plantengroei in de 5e versnelling staat, terwijl dit niet noodzakelijk of wenselijk is. Ik heb ook makkelijke planten.
Qua verlichting zou ik dan van Juwel Nature en Color naar 2 keer Color gaan en extra drijfplanten toevoegen.
Heeft iemand ervaring met deze switch? En hoe pak je dat aan met afbouw van CO2 en plantenvoeding? Kan dit in 1 keer? Of bouw je dit langzaam af?
Makkelijk planten is eigenlijk een 'fout" begrip. Elke plant heeft een vraag waarop ze het beste groeit. Pas je verlichtingssterkte aan aan de lichtvraag van je planten! Je planten keus zal zich dus mogelijk gaan beperken dat een maximaal gemiddelde lichtsterkte van zo'n 35 lumen per liter. (Als je al planten hebt die aan deze vraag voldoen had je sowieso geen hogere lichtsterkte en al geen CO2 hoeven toe te voegen.) Je lichtduur moet je houden op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. Je planten voedingsvraag zal zich, min of meer automatisch, gaan beperken naar de lichtvraag koppeling. De voedingsvraag is namelijk een afgeleide van de groei snelheidsvraag die van de lichtsterkte afhangt.
 
Hier op forum is de 8uur verlichten beetje heilig.
Maar ik heb vroeger over lange periode 4uur verlicht(wel hogere intensiteit +-45l/w) en alle planten groeiden hierop wel trager en met minder kleur.
Vermoed dat 1uur minder licht geen probleem zal geven bij je maand erop eventueel nog een uurtje minderen.
Je moet er aan denken dat er een belangrijk verschil is tussen lichtduur, welke de groeitijd bepaalt, en lichtsterkte waarvan de groeisnelheid afhangt!!!!
 
Omdat ik nu op vakantie ben heb ik de lichtduur al terug gezet van 8 naar 6 uur. Ook een beetje als experiment om te zien wat dit met de planten en ook algen doet.
Vandaag teruggekeerd van 11 dagen vakantie. Bak staat er goed bij moet ik zeggen ondanks (of dankzij) de 2 uur minder licht. Ook beduidend minder groene aanslag op de ramen; Daarin speelt de verminderde micros/macros en visvoer wellicht ook een rol. Interresante ontdekking toch wel.
 
Micro s en macro s zullen de alg niet veroorzaken maar juist tekorten. Bij groene alg denk ik aan de co2 als je dat niet meer toevoegt.
 
Micro s en macro s zullen de alg niet veroorzaken maar juist tekorten. Bij groene alg denk ik aan de co2 als je dat niet meer toevoegt.
CO2 liep gewoon door tijdens de vakantie, wel 2 uur korter uiteraard. Die ga ik nu pas afbouwen in bellen.
Voor de vakantie kon ik iedere 4 dagen wel ruiten poetsen. Nu is zit er ook wel wat op, maar beduidend minder dan mormaal.
 
Groene alg komt vaak door een co2/po4 tekort. Ook al geef je co2 dan kan het te weinig zijn of de circulatie is minder goed.
 
Goed zo, nu enkele weken op dit ritme door doen en goed planten kijken .
Zie je al vertraging in de plantengroei?
 
Goed zo, nu enkele weken op dit ritme door doen en goed planten kijken .
Zie je al vertraging in de plantengroei?
Jazeker. 2 uur minder licht doet veel, ook met de algen! Al ga ik dit met het vervangen van de sterke voor een zwakkere lamp wel weer naar 8 uur brengen. Ik ga nu ook de CO2 en voeding langzaam proberen te verlagen.
 
Misschien mis ik iets maar als je de voeding/co2 gaat verlagen dan worden de tekorten nog groter. Dan moet je dat flink compenseren met minder licht denk ik.
 
Jazeker. 2 uur minder licht doet veel, ook met de algen! Al ga ik dit met het vervangen van de sterke voor een zwakkere lamp wel weer naar 8 uur brengen. Ik ga nu ook de CO2 en voeding langzaam proberen te verlagen.
Kortere lichtduur bepaald de groeitijd van planten. In jouw geval is er dus niets anders gebeurd dan dat de groeitijd die planten hebben verkort is naar zes uur. Want zonder licht is er geen fotosynthese. Dat betekend dus ook niets voor aanwezige algen. De verhoudingen in je bak blijven gelijk. De lichtsterkte daarentegen doet wel iets wat de plantengroei aangaat, het bepaald namelijk de groeisnelheid van je planten. Wanneer je dus een zwakkere lamp gebruikt dan zal de planten groeisterkte afnemen en dientengevolge ook de voedingsvraag waaronder overigens ook CO2 hoort. Het huidige CO2 tekort zal dan dus afnemen. En dat is wel van invloed op algen!
 

Terug
Bovenaan