Van brak naar zout


Ja dat s
Top dingen, alleen wel schoon houden . Als die dingen smerig worden loopt het debiet enoooorm snel terug .

Ik heb gister de mijne op "oceanic gyre mode" gezet . Zeker de moeite waard
heb er eerst 1 besteld als het bevalt schaf ik nog een tweede losse pomp aan.
En dan maar meteen emmertje Citroenzuur en dan maar maandelijks schoonmaken.
 
Even je topic gelezen. Mooi hoor.
Zijn de argusvissen en zilverbladvissen reefsafe? Ik dacht dat het echte veelvraten zijn die enkel geschikt zijn voor een fish-only.
 
Even je topic gelezen. Mooi hoor.
Zijn de argusvissen en zilverbladvissen reefsafe? Ik dacht dat het echte veelvraten zijn die enkel geschikt zijn voor een fish-only.
Argussen eten vooral algen en groenvoer.
de zilverbladvissen gedragen zich netjes en zie ik niet bezig zijn met koralen.
Veelvraten zijn het wel want ze hebben altijd honger.
 
Filmpje van hoe de bak er nu bij staat.
Deze week worden alle waardes weer gemeten en indien nodig bijgestuurd.
Enkele vissen toch witte stip gekregen maar gelukkig “nog” geen uitval gehad.
Ook op het moment last van rode flap.
Een middel daartegen is in huis maar wacht er nog even mee omdat bij gebruik de uv lamp uit zal moeten.
Deze laat ik liever nog even aan ivm de stip.
 

Bijlagen

  • 85ff71fbf879f75b1aa4a7b7aee5f2b8.mov
    28.8 MB
zojuist een mooie kleurrijke bestelling gedaan.
7 x royal gramma.
Planning is dat ze donderdag geleverd gaan worden.
Kleurrijk visje dat ook al even op mijn lijstje stond.
IMG_1669.jpeg
 
Is dat familie van de Gramma Loretto Mark? Daar heb ik er een van in zoals je weet maar die kan erg fel en territoriaal zijn in zn eentje.
 
Ooit 5 royal gramma gekocht. Die zijn bij het in de bak zetten allemaal tussen het rif gekropen en ik heb ze nooit meer terug gezien.:(:'(
 
Hoe bevallen ze? 😁
Ik ben ze redelijk snel verloren dus het was geen succes. Waarschijnlijk was stip de boosdoener maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
We hebben nu een krachtiger uv-c lamp en de rest van de vissen hebben geen problemen. Aankomende week komt er weer een nieuwe vis bij (kogelvis) dus we gaan zien hoe dat afloopt.
 
Ik ben ze redelijk snel verloren dus het was geen succes. Waarschijnlijk was stip de boosdoener maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
We hebben nu een krachtiger uv-c lamp en de rest van de vissen hebben geen problemen. Aankomende week komt er weer een nieuwe vis bij (kogelvis) dus we gaan zien hoe dat afloopt.

Ai wat jammer...fijn dat de stip iig niet overgesprongen is op de rest van je bewoners!
Welke kogelvis komt erbij?
 
Ai wat jammer...fijn dat de stip iig niet overgesprongen is op de rest van je bewoners!
Welke kogelvis komt erbij?
of het stip is geweest weet ik niet zeker. Heb wel vaker stip gezien en dat verdwijnt vaak ook weer van zelf.
De doktersvissen die er erg gevoelig voor zijn zwemmen gewoon nog vrolijk rond 🤷‍♂️

De kogelvis die deze week komt is de Canthigaster amboinensis.
 
of het stip is geweest weet ik niet zeker. Heb wel vaker stip gezien en dat verdwijnt vaak ook weer van zelf.
De doktersvissen die er erg gevoelig voor zijn zwemmen gewoon nog vrolijk rond 🤷‍♂️

De kogelvis die deze week komt is de Canthigaster amboinensis.

Mja soms weet je het ook gewoon niet idd. Toch jammer, wel opvallend dat het alleen die 5 waren. Hoelang heb je ze gehad voordat het mis ging?

Wat een mooie kogel is dat zeg! 😍
 
Mja soms weet je het ook gewoon niet idd. Toch jammer, wel opvallend dat het alleen die 5 waren. Hoelang heb je ze gehad voordat het mis ging?

Wat een mooie kogel is dat zeg! 😍
Waren niet alleen die 5 die ik verloren had helaas.
Deze kogel heb ik zelf ook nog niet gehad maar heb wel ervaringen met andere kogels uit de canthigaster familie dus verwacht dat dat niet veel zou schelen qua gedrag.
 
Waren niet alleen die 5 die ik verloren had helaas.
Deze kogel heb ik zelf ook nog niet gehad maar heb wel ervaringen met andere kogels uit de canthigaster familie dus verwacht dat dat niet veel zou schelen qua gedrag.

Ai dat is vervelend, verkeerd begrepen. Helaas, maar inderdaad zoals John ook al zei, onderdeel van de hobby. We zien je kogel graag tegemoet! 😁
 
Haha, ik begreep dat je op een kogel zat te wachten. O jee, je bedoelt dan zeker een kogelvis:eek::eek:.
Tja op dit soort momenten wordt ik er weer aan herinnert dat ik in mn jonge jaren blond was:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ik heb net geleerd dat niet alle kogels slakken eten, wat eet deze en hoe voer je hem/haar?
 
Mooie vis en hoe groot is die dan gelet op de XL?
Denk rond 9 a 10cm. Behoorlijk aan de maat. Dit formaat ben ik zelf nog nooit tegen gekomen in de winkel. Kan ook goed zijn dat een klant deze vis heeft terug gebracht naar de winkel ivm te klein aquarium.
 
Ik heb net geleerd dat niet alle kogels slakken eten, wat eet deze en hoe voer je hem/haar?
Hij struint heel de dag de rotsen af naar eten. Mossel vind die ook erg lekker.
Voor de rest is hij niet kieskeurig.
Het is nog niet nodig geweest om hem gericht te voeren met de tang.
 
Heb het idee dat het weer aardig lekker loopt. Zie totaal geen tekenen meer van zieke vissen dus voorzichtig positief.
Goed voeren veel rust en een nieuwe zwaardere uv-c lamp.

de uv-c heb ik nu zo gemonteerd dat deze het water rechtstreeks uit de bak haalt en niet meer uit de sump.



IMG_2279.jpeg
 

Terug
Bovenaan