van bioloog terug naar externe filter


M

Misty341

Guest
Hallo,
Ik heb een aquarium van 650l die ik 2dehands gekocht heb. Achter de achterwand is er een gat in het aquarium voor aan te sluiten op een bioloog. Maar ik heb eigenlijk liever een externe filter om erop aan te sluiten. Zou dit kunnen? Wat zou ik dan moeten veranderen? En hoe dicht ik het gat of is dit niet nodig?
 
Weet niet hoe groot het gat is maar je zou een doorvoer erin kunnen zetten en je filter aansluiten met pvc
 
Wordt dit nogal gedaan of ben ik de enigste? Want in zou er graag een hydro filter op aansluiten
 
Hoopjes mensen hier die met pvc werken, in jouw geval moet je een doorvoer vinden die past en een stuk pvc en wss wat verlopen vinden om alles passend te krijgen
 
Tik op de site van Aquarium Veldhuis maar eens 'pvc doorvoer' in als zoekterm. Je hebt een aantal verschillende mogelijkheden.

Wil je het dichten, dan zou je er een stukje glas of plexi langs de binnenkant kunnen tegen zetten en afdichten met kit.
Neem dat stukje 3x zo groot als het gat. Een dikte van 3mm is waarschijnlijk al voldoende maar wat dikker kan je toch een beter gevoel geven.
Als je ervoor zorgt dat er kit (dun laagje van 0,5mm is genoeg) zit over de ganse achterzijde van dat stukje dan verdeel je de druk van het water mooi over de aanliggende wand en hoeft dat stukje glas niet zo dik te zijn. Het is de achterwand die de druk als kracht naar de hoeken moet overdragen, een grotere afstand moet overbruggen en dus veel steviger moet zijn.
Kit langs de randen kan vermijden dat je een snijwonde oploopt bij het reinigen (als het glas niet afgekant is).
De druk van het water zorgt er voor dat de stukken op mekaar gedrukt worden, wat de dichting ten goede komt.
War kit langs de randen kan vermijden dat je een snijwonde oploopt bij het reinigen (als het glas niet afgekant is).

En uiteraard dagelijks controleren dat het niet lekt :D
 

Terug
Bovenaan