Van aqua tot paludarium


L

little-nurse

Guest
Hallo allemaal,

Zoals de titel al verraad ga ik een aquarium verbouwen tot paludarium.
De toekomstige bewoners : Geosesarma sp. ook wel bekend als de vampierkrab.
Het liefste de paarse variant. 1 man 3 vrouwen zou de ideale verhouding zijn.
De reden voor deze krab is de kweek op zoetwater in tegenstelling tot een aantal andere 'zoetwaterkrabben'.

Echter is hiervan niet veel te vinden op internet of zoek ik zoals gewoonlijk met mijn neus.
Vandaar dat ik hier graag jullie tips te lezen zou krijgen. Misschien heeft 1 van jullie al een keer een poging ondernomen.

De bak is 60cm lang en zou gevuld met water 54l zijn.

Het plan is om 2 land gedeeltes te maken met daartussen water, een grote lavasteen met mos erop in het midden als eilandje.
De landgedeeltes worden aan de ene kant zand en aan de andere kant ga ik m.b.v. turf humus grond maken. Dit schijnen ze heerlijk te vinden.

Er komt om het water te filteren een kleine buitenpomp van eheim. De aan- en afzuigbuis wil ik verstoppen tussen de 2 landgedeeltes.
In het water gedeelte komt waarschijnlijk een klein laagje afgerond grind.

Over de kap ben ik nog aan het tobben waarschijnlijk laat ik daar 2 glazen plaatjes voor snijden met daartussen een strook om het beslaan van de ruiten zo ver mogelijk te voorkomen. Echter weet ik dan niet of je lichtvoetigheid op peil blijft. Voor de lucht temperatuur schijnt een pc ventilator ideaal en niet al te duur te zijn.

Alvast bedankt voor al jullie hulp!
 
Bak word toch een andere dan ik al had staan. Mijn vader heeft zijn 100l bak aan mij gegeven dus deze ga ik schoon/leeg maken om vervolgens een opbouw te beginnen.

Heeft iemand ervaring met hoe ik makkelijk een achterwand kan maken met piepschuim/ purschuim? Graag tips!
Ook ben ik op zoek naar aarde of iets wat daarop lijkt wat geschikt is voor een aqua/palu. Ik heb al gekeken naar terrarium aarde misschien heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Ik sta open voor alle suggesties! Dus help alsjeblieft ;-)
 
Bedankt niekser.
De aarde wil ik alleen vochtig houden maar niet zeiknat. Zal wel uitzoeken of dit met vijeraarde ook kan.
 
Vijveraarde zal wel een beetje gaan drijven. Ben ik achter gekomen toen ik planten in mn vijver zette haha.
Als je het vochtig houdt wil het prima denk ik.
 
Cocopeat als aarde.

Ik heb ook 5 vampier krabben, en de mijne zitten eigenlijk nooit in het water. Maar meer achter mijn waterval en achter de planten. Erg schrikkerig en je zult ze bijna niet zien. Bij mij kruipen ze al achter de planten als ik er langs loop. ( en ze zien mij al van erg erg ver )

Dus veel planten en weinig water is voldoende. De man waarvan ik mijn vampier krabben heb, dacht dat ze eieren legden in nat aarde. Maar daar kan ik zelfs niks over zeggen als dit juist is of niet. Maar hij heeft nakweek rondlopen. Zelf heb ik 3 paarse en 2 rode overgekocht. Ik kreeg te horen dat ze groenten en fruit eten. Maar heb ze eigenlijk nooit zien eten. Bij mij eten ze volgens mij de viezigheid op uit mijn waterval. ( bruine smurrie )

Succes met je opbouw.
 

Terug
Bovenaan