Vallisneria wil maar niet!!


Goed nu zit ik dus online naar andere lampen te kijken. Zo veel variaties en soorten!
T5, T8, verschillende lumen, verschillende Kelvin, watt, mm etc...
Daar kom ik nooit zelf uit...

Is er iemand hier nog die mij concreet kan zeggen pak "deze" met "deze" specificaties?
(Dus voor een juwel rio 180, 2 sluierstaartjes, vallisneria en een bosje waterpest om te snoepen)
 
Is dat een bak met led of T5,T8?
In de regel stelt men dat 4000-5000 Kelvin een goede kleur is. Ik had vroeger zelf ook TL en kocht dan vaak kleur 840 of 830. Nu passen de standaard buizen van de bouwmarkt weer niet in een Juwel maar ik weet niet wat voor type er nu boven zit.
 
Waarom wil je nu lampen kopen eigelijk? Omdat ze sterker moeten? Of juist minder sterk? Waarom begin je niet bij zorgen voor voeding voor de planten zodat ze daadwerkelijk kunnen groeien? Snap het niet meer hoor 😂 doe waar je blij van wordt!
 
Ik ga eventjes terug naar het begin: een nieuwe lamp is een forse uitgave.
Is het niet veel eenvoudiger om die vallisneria spiralis te verwisselen met bijv een vallisneria gigantea? En daar wat aquariumbemesting oplossingen bij te doen?

TS heeft een sluierstaartenbak, deze vissen staan toch al niet echt bekend om hun plant'vriendelijkeheid'....
 
@LennoX omdat Benvo een vrij uitgebreid en duidelijk antwoord schreef (en later nogmaals kort en bondig hetzelfde advies gaf) dat het begint bij de lichtsterkte... Daarna als de planten gaan groeien de voeding aanpassen naar wat ze nodig hebben.
Zelf geef je ook aan dat een flinke lichtsterkte en nul nitraat voor alg zorgt (die dus idd ook steeds blijft terug komen).
Daar bovenop de reacties van meerdere mensen dat de lampen die we nu hebben geschikt zijn voor zee aquarium en eigenlijk niet voor zoet water.
Ik investeer dan liever in het kernprobleem dat er te sterk licht boven hangt dan andere voedingen te gaan geven.

@Lysia want de gigantea zou het beter doen op 9000K dan de spiralis dan?? Waarom zou ik ze verwisselen. De spiralis zou het normaliter gewoon moeten kunnen doen.

@jessicapilon bedankt voor het meekijken en de link.
 
@LennoX omdat Benvo een vrij uitgebreid en duidelijk antwoord schreef (en later nogmaals kort en bondig hetzelfde advies gaf) dat het begint bij de lichtsterkte... Daarna als de planten gaan groeien de voeding aanpassen naar wat ze nodig hebben.
Zelf geef je ook aan dat een flinke lichtsterkte en nul nitraat voor alg zorgt (die dus idd ook steeds blijft terug komen).
Daar bovenop de reacties van meerdere mensen dat de lampen die we nu hebben geschikt zijn voor zee aquarium en eigenlijk niet voor zoet water.
Ik investeer dan liever in het kernprobleem dat er te sterk licht boven hangt dan andere voedingen te gaan geven.

@Lysia want de gigantea zou het beter doen op 9000K dan de spiralis dan?? Waarom zou ik ze verwisselen. De spiralis zou het normaliter gewoon moeten kunnen doen.

@jessicapilon bedankt voor het meekijken en de link.
Waarom wil je nu lampen kopen eigelijk? Omdat ze sterker moeten? Of juist minder sterk? Waarom begin je niet bij zorgen voor voeding voor de planten zodat ze daadwerkelijk kunnen groeien? Snap het niet meer hoor 😂 doe waar je blij van wordt!
@LennoX dat zit ik me ook af te vragen.

@Rosiewozie Als je kijkt naar de plant die gebreken lijd en het gaat over een plant die echt maar een beetje licht vraagt. Dan vraag ik me dus af wat aangepast moet worden. De lichtvraag gaat voor omdat de planten keus al gemaakt is(eigenlijk gaat de plant voor en daar baseer je je lichtkeuze op). En de lichtvraag word al meer dan voldoende beantwoord. Dan is dus de volgende stap de voedingsvraag aanpassen niet de lichtvraag. Of je zou kunnen stellen dat er méér dan genoeg licht gegeven word. Dan zou je zelfs kunnen dimmen om tot een balans uit te komen. Zolang alle planten maar genoeg licht krijgen.

Aangezien de rest van de planten goed groeien zou ik absoluut niets veranderen aan de verlichting. Als je het over baardalg hebt. Wat is een recept voor baardalg, schommelingen en veranderingen. Ik zou vooral de microelementen aanpassen en daar voldoening in proberen te geven. Dit heeft geen impact op de planten groei en dit helpt alleen maar ondersteunend tegen het probleem en voor de rest van de planten. Of verlaag dmv een drijver boven de vallesneria de belichting. Minder licht is een tragere groei, tragere groei is minder tekorten. Ook de temperatuur wijzigen kan de groei beinvloeden. (Warmer is sneller)

Ik zou vooral voor een vertraagde groei kiezen omdat je dan meer nitraat over gaat houden
 
@Rosiewozie Als je kijkt naar de plant die gebreken lijd en het gaat over een plant die echt maar een beetje licht vraagt. Dan vraag ik me dus af wat aangepast moet worden. De lichtvraag gaat voor omdat de planten keus al gemaakt is(eigenlijk gaat de plant voor en daar baseer je je lichtkeuze op). En de lichtvraag word al meer dan voldoende beantwoord. Dan is dus de volgende stap de voedingsvraag aanpassen niet de lichtvraag. Of je zou kunnen stellen dat er méér dan genoeg licht gegeven word. Dan zou je zelfs kunnen dimmen om tot een balans uit te komen. Zolang alle planten maar genoeg licht krijgen.

Aangezien de rest van de planten goed groeien zou ik absoluut niets veranderen aan de verlichting. Als je het over baardalg hebt. Wat is een recept voor baardalg, schommelingen en veranderingen. Ik zou vooral de microelementen aanpassen en daar voldoening in proberen te geven. Dit heeft geen impact op de planten groei en dit helpt alleen maar ondersteunend tegen het probleem en voor de rest van de planten. Of verlaag dmv een drijver boven de vallesneria de belichting. Minder licht is een tragere groei, tragere groei is minder tekorten. Ook de temperatuur wijzigen kan de groei beinvloeden. (Warmer is sneller)

Ik zou vooral voor een vertraagde groei kiezen omdat je dan meer nitraat over gaat houden

Eigenlijk precies dat. Zoals ik het begrijp overbelicht ik een plantje wat veel minder licht nodig heeft.
Minder licht is een tragere groei en minder tekorten. En met een tragere groei zal er meer nitraat over blijven (wat nu mist in de voeding).
Het begin is dan toch het licht? Minder sterk in dit geval.
En niet het gevolg, tekorten door te veel lichtsterkte, in dit geval overbelichting voor de vallisneria.
Dan concludeer ik daaruit stap 1 zachtere lampen en stap 2 minder verversen (voor meer nitraat) en/of andere voeding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk precies dat. Zoals ik het begrijp overbelicht ik een plantje wat veel minder licht nodig heeft.
Minder licht is een tragere groei en minder tekorten. En met een tragere groei zal er meer nitraat over blijven (wat nu mist in de voeding).
Het begin is dan toch het licht? Minder sterk in dit geval.
En niet het gevolg, tekorten door te veel lichtsterkte, in dit geval overbelichting voor de vallisneria.
Dan concludeer ik daaruit stap 1 zachtere lampen en stap 2 minder verversen (voor meer nitraat) en/of andere voeding.
Denk dat een sterke lamp niet uit maakt of hij moet wel heel sterk zijn. Hoewel bij mij de vallesneria ook niet goed groeit. Als je andere planten maar niet lijden aan minder licht. Die zijn helemaal gewend geraakt aan de lichtsterkte en je lamp helemaal veranderen is wel drastisch natuurlijk. Het is niet zo dat de vallesneria teveel licht krijgt denk ik, hij krijgt te weinig voedingsstoffen van iets en wil door de hoge verlichting meer en meer. Je kan het natuurlijk proberen zo er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Alle planten gaan minder hard groeien.

Dit zorgt er voor dat er ook minder behoefde is aan co2, ik weet niet of je dat toevoegd. Maar als je dit niet aan past bijvoorbeeld dan willen de planten door alle co2 harder groeien ze nemen een heleboel co2 op en transpireren dit weer. Of lekken dit uit. Ze kunnen er niets mee en zijn niet anders gewend dan zo veel binnen te krijgen. Hier moeten ze allemaal op aanpassen wat maanden kan duren voor het stabiel is, tenzei je ook de co2 toevoeging aanpast. Dan is het op is op, tengoedde van de plant. Die moet eerst wennen aan de nieuwe lamp.

Zo bepaald namelijk niet alleen licht de groeisnelheid, maar co2, h2o en sommige micronutriënten kunnen de plant trager laten groeien. Ook bepaald de co2 ook de lichtvraag, en kan een tekort aan nitraat ook de groei volledig staken. (Sommige planten groeien door en krijgen last van tekorten, andere planten stoppen met groeien en wachten af tot er meer beschikbaar is)

ik geloof in iedergeval niet dat de rest van de planten hard groeien, of wel? Ze groeien waarschijnlijk traag, klein en vol. Wat ook prima kan zijn. Nu wat extra nitraat en alles schiet de lucht in denk ik.

Nu snap ik ook waarom mijn vallesneria zo slecht doet en mn rode moeilijke planten goed groeien. Heb weinig nitraat in het water 😄 ik dacht dat ik calsium of magnesium tekort had. Valt waarschijnlijk mee dus.

Je hoort het niet vaak maar heb je niet gewoon te weinig vissen 😂 of je aquarium is tegroot 😂
 
Er zijn ook mensen die zo werken: neem een aquaruim, plant hm vol, stop een paar vissen er in en afwachten. Na een paar weken meten. En omdat je weinig vis hebt genomen kan je rekenen op 0 nitraat, vervolgens neem je elke week nieuwe vissen er bij tot je je nitraat ziet stijgen tot het gewenste niveau. Dat is ook een manier van aquaruim houden 😄
 
Er zijn ook mensen die zo werken: neem een aquaruim, plant hm vol, stop een paar vissen er in en afwachten. Na een paar weken meten. En omdat je weinig vis hebt genomen kan je rekenen op 0 nitraat, vervolgens neem je elke week nieuwe vissen er bij tot je je nitraat ziet stijgen tot het gewenste niveau. Dat is ook een manier van aquaruim houden 😄
Laten we hier wel een kanttekening bij plaatsen: is de bak goed vol beplant dan is hij overbevolkt ruim voordat de nitraatwaarden op peil zullen komen.
 
Laten we hier wel een kanttekening bij plaatsen: is de bak goed vol beplant dan is hij overbevolkt ruim voordat de nitraatwaarden op peil zullen komen.
Met een sterke lamp en snelle plantengroei zou dat zo maar eens kunnen. Ik weet niet hoe ver je dan moet gaan. Ook wel afhankelijk van de vis en de bodem denk ik. Vandaar ook, aquarium is te groot als niet serieuse opmerking 😜 te groot aquarium omdat er te veel planten in passen 😂
 
Opvallend is overigens dat een uitloper onder het filter is doorgegaan en deze lijkt wel enigszinds de hoogte in te groeien.
Hoi @Rosiewozie - Rosie.

Ik heb gelezen dat sluierstaarten echte bevuilers zijn. Beschik je, behalve een groot aquarium, ook over een buitenfilter?

 
Hoi @Rosiewozie - Rosie.

Ik heb gelezen dat sluierstaarten echte bevuilers zijn. Beschik je, behalve een groot aquarium, ook over een buitenfilter?


Nee heb geen buitenfilter. Zuig de poepjes 2x per week op maar 1x in de week kan ook prima hoor. Heb licht zand erin en vind dat dan gewoon zo viezig staan. Maar als het een drukke week is doen we het ook wel 1x per week. Meestal verzameld het zich rond dezelfde plekken door de stroming.
 
Even een kleine update want dat is wel echt de moeite waard!
Een nieuwe lamp is onderweg en in de tussentijd heb ik eens de lampen helemaal uit gelaten en alleen het natuurlijke daglicht zijn ding laten doen.
We zijn een kleine week verder en voor het eerst in maanden groeit de vallisneria omhoog en zijn een groot deel van de krullende blaadjes weg!!!

Duidelijker kan niet, mijn plantjes waren al die tijd gewoon overbelicht...
Iedereen bedankt die heeft meegedacht.
 
Tja Vallisneria wat overbelicht is dat is vreemd volgens mij. Zonder licht gaan ze het licht zoeken denk ik maar met normaal licht zouden ze ook de hoogte in moeten gaan lijkt me zo.
Maar goed het belangrijkste is dat je resultaat ziet.
 
Tja Vallisneria wat overbelicht is dat is vreemd volgens mij. Zonder licht gaan ze het licht zoeken denk ik maar met normaal licht zouden ze ook de hoogte in moeten gaan lijkt me zo.
Maar goed het belangrijkste is dat je resultaat ziet.
Het is de licht/voeding verhouding dan. De plant wilt harder groeien dat zn natuurlijke groei aan zou bevelen. En aangezien het een vrij vergevingsgezinde plant is kan die best redelijk met minder licht doen. Zolang de tekorten maar niet meer aanwezig zijn. Als je de plant zn groei tot een halt roept dan hoeven ze zichzelf alleen maar levend te houden. Volgens mij is vallesneria wel een taaie wat dat betreft. Een rode plant zal snel verslijmen die heeft veel meer basisbehoeften.

Ik heb vallesneria het mooiste gezien in laag licht en weinig voedsel/ nitraat. Zo heb ik wel eens een bakje gehad met vallesneria waar ik 2 maanden niet naar om had gekeken. Het water was lichtelijk voedzaam en ik heb 2 maanden lang er geen lamp boven gehad en de bak stond op de grond verstopt in de schaduw van mn eettafel. Na 2 maanden haalde ik de vallesneria er uit en het was 🤌
 

Bijlagen

  • IMG_20230511_190829.jpg
    IMG_20230511_190829.jpg
    3 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20230511_201129.jpg
    IMG_20230511_201129.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 29

Terug
Bovenaan