Vallisneria wil maar niet!!


Rosiewozie

Member
Lid geworden
25 september 2023
Berichten
17
Leeftijd
40
Na een poosje diverse topics te hebben gelezen toch maar eens besloten een eigen topic te openen.

Onze nieuwe bak, een Juwel 180 met 2 sluierstaartjes draait nu een paar maanden.
Hij heeft netjes 6 weken ingedraaid (met plantjes) voordat de vissen erin kwamen.

Echter de vallisneria spiralis wil maar niet! En dat vind ik super frustrerend!
Ze krijgen veel nieuwe jonge uitlopers maar gaan niet de hoogte in. Het blijven kleine frot plantjes met gekrulde bladeren.

De water waarden:
Nh3 0
N02 0
No3 0
Ph 8
Kh 7
Gh 7

Ik ben ook al eens terug geweest naar de aquarium winkel om advies te vragen en een aantal dingen aangepast maar het lijkt vooralsnog allemaal weinig uit te maken.

Voeding ed:
- Voorheen C02, easy carbo, dagelijks 3 ml, op advies winkel nu mnd of 2 verdubbelt naar 6 ml per dag. Ik had inderdaad ook witte aanslag op de waterpest (vond het al bijzonder dat ze die niet op aten). Dat is nu weg en de vissen eten nu dan ook de plantjes...
- Voorheen dagelijks profito 3 ml (volgens verpakking), op advies winkel tijdje over gegaan op ferropol (ivm geen ijzer in profito) wat een enorme toename van alg tot gevolg had. Echt binnen 1-2 dagen alles onder bruine aanslag. Toch maar even aangehouden maar weinig verandering op vallisneria, al heb ik dit geen weken volgehouden... had het idee dat ik meer alg aan het voeden was dan andere waterplanten...
Daar weer mee gestopt en terug gegaan naar de profito en los de Ferro toegevoegd. Beiden nu dagelijks 3 ml. Ik geef het dagelijks ipv 1x in de week de aanbevolen dosis omdat het gevoelsmatig beter voelt dagelijks een beetje te geven dan 1x in de week van beiden zo'n hele dosis.
- Uren licht op advies van de winkel verminderd, voorheen zo'n 11-12 uur, nu 9 uur.
- Krijtjes bij de wortels gestopt (nu circa 3 weken)

Ik twijfel nu om alles eruit te trekken en opnieuw te beginnen maar vrees dat dat niet de oplossing zal zijn. Gezien ze wel steeds uitlopers krijgen maar niet de hoogte in groeien zijn ze wel levensvatbaar maar mankeert er toch iets aan de balans van wat ze nodig hebben.
Opvallend is overigens dat een uitloper onder het filter is doorgegaan en deze lijkt wel enigszinds de hoogte in te groeien. Het jonge blad daarvan is nog niet op gaan krullen in ieder geval.
De plantjes staan niet te diep in de grond, eerder dat soms de wortels iets bloot komen te liggen door het grondelen van de vissen.

Wie o wie heeft nog tips om deze als "makkelijke en snelgroeiende" beschreven plant te doen aanslaan??
 
Nul nitraat in een goudvissenbak, das wel bijzonder. Trekt de waterpest je waterkolom leeg (aan voedingstoffen)? Iig heeft je plant eten nodig in de vorm van nitraat. Stuur anders een foto mee, dan kunnen we je beter adviseren. En easy carbo is een anti alg middel, geen plantenvoeding.
 
Ik heb ook nog nooit succes gehad met Vallisneria. Ik wijt het aan het zachte water dat hier uit de kraan komt. Onlangs voor de laatste keer alles uit de bak getrokken; het komt er nooit meer in.
 
Begin eens met plantenvoeding waar alles (dus ook nitraat en fosfaat) in zit te geven, en voedingstabletten bij de wortels. Kijk eens bij (bijv) aquariumbemesting.nl.
Easycarbo is gif, en er staat op de verpakking dat juist vallisneria daar slecht tegen kan. Daar zou ik dus ook mee stoppen.

Als je daar mee begint, zou dat toch al behoorlijk resultaat moeten opleveren.
 
Wij hebben het ook in de bak met sluiers staan en die zien het als gras en grazen ze telkens kort.
 
Oke, interessant de reacties over de easy carbo. Dat de aquariumwinkel adviseert het te verhogen en hier het weg te laten...
Toch liet de witte afzetting op de waterpest wel degelijk zien dat er een tekort was aan C02 en nu niet meer.
En eerlijk gezegd vind ik een hele C02 installatie weer een beetje teveel van het goede.
Of de waterpest alle voeding wegtrekt betwijfel ik. Er staat eigenlijk maar 1 plantje in die ze deels op eten. De stukken die aangroeien of nog goed zijn plant ik weer terug samen met af en toe een nieuw plantje. Het zijn dus geen hele bossen.

Een andere plantenvoeding incl. Nitraat en fosfaat zou ik eens kunnen proberen inderdaad.
Die waarden zijn bij ons inderdaad heel laag (waar we eigenlijk heel blij mee zijn voor de vissen). Met 2 jonge visjes op deze hoeveelheid liters, 2x in de week mest zuigen en elke week deel water verversen blijven die waarden heel laag.

Die tabletten bij de wortels had ik helemaal in het begin toen ik de planten aanschafte. Maar toen waren de planten er niet beter aan toe en las dat de vallisneria vooral via het blad voeding opneemt en de wortels met name gebruiken om zich vast te zetten.
Daarop ben ik op een gegeven moment dus overgestapt op vloeibare voeding.
 
Dat de aquariumwinkel adviseert het te verhogen en hier het weg te laten...
Ik ken de lfs niet maar die hebben vaak minder kennis, de goede daargelaten, en ze verkopen soms graag dingen die niet nodig zijn.
Ik heb jaren de bak vol met Vallisneria gehad zonder co2 en dat heeft deze plant normaliter niet nodig.
 
Ik heb hier ook vallisneria staan,
heb er ook wat kleikegels bij in de bodem zitten en geef wekelijks 25ml all in one voeding in een 240l bak,
co2 voeg ik niet toe.
Hier groeit hij ook heel goed zonder extra co2.
Mss kun je ze eens helemaal uit de bak halen die er nu in staan en eens enkele nieuwe kopen,
ik heb de grote versie,de gigantea,die word wel 80cm (en langer) .
 
Allereerst carbo is geen plantenvoeding. Verder lees ik dat je in 6 weken tijd al van alles gewijzigd hebt. Wanneer je een wijziging doorvoert in je bak vergt het minimaal twee weken aleer je een resultaat ziet.
Daarom zorgt ervoor dat je nooit meer als één wijziging in je bak invoert. Wacht dan eerst het resultaat af voor je een volgende wijziging doet. Alle planten hebben voeding nodig. Welke voeding en hoeveel hangt af van je lichtsterkte. Niet de lichtduur, die kan je op zo'n 8 uur laten maar je lichtsterkte! De lichtsterkte die boven je bak zou moeten zijn hangt af van je plantenkeus. Wanneer je deze dingen leest begrijp je misschien dat in een aquarium alles samenhangt. Dus toen je bezig was met al die wijzigingen heb je de verhoudingen in je bak flink door elkaar gegooid.

We gaan dus nu beginnen bij het begin. Dat is je plantenkeus. Welke planten heb je en welke lichtsterkte vragen ze? Als je dit niet weet kijk je even bij de online aanbieders, zij vermelden bij elke plant wat ze vraagt om te kunnen groeien dus ook de lichtsterkte. Je ziet daar ook, weinig licht, een gemiddelde lichtsterkte en veel licht. En nogmaals dat gaat niet over de duur maar over de sterkte. Wanneer je planten hebt die veel licht vragen zal je meestal ook CO2 moeten toevoegen. Bij een gemiddelde lichtsterkte is dat in veel gevallen niet nodig. Wanneer je je licht op een juiste manier hebt ingesteld gaan je planten vragen om voeding en hoewel bij die voeding dus ook CO2 hoort ziet dit laatste al in voldoende mate in je water. Dit betekend voeding is een afgeleide van het licht!! Voeding moet bestaan uit micro elementen zoals die bijvoorbeeld in Easy-life Profito zit maar ook makro delen zijn nodig. Nitraat en fosfaat bijvoorbeeld. Standaard zit dit niet in Profito. Planten kunnen voeding via de waterkolom opnemen maar ook via hun wortels en soms ook op beide manieren. Valisneria is een echte waterplant, in tegenstelling tot de meeste andere planten in je bak welke moerasplanten zijn, en zij neemt dan ook haar voeding op via de waterkolom. Om op een wat voordeliger manier aan voeding te komen kan je eens denken aan de poeders van Aquariumbemesing.nl. Deze leng je aan met water. Je kan ook alle benodigde zaken apart bestellen wat maakt dat je alles in je bak precies kan sturen. Probeer eens op deze logische manier te denken en te werken. Ga niet altijd af op een Lfs advies. Te vaak spelen daar de financiën een te belangrijke rol. Heel veel succes!!
 
Ik herken de kleine krullende bladeren bij vallisneria. Dit is een tekort aan voeding welke zich vanzelf oplost zodra de wortels ver genoeg gaan reiken. Geef de planten nog een maand de tijd om goed in te wortelen en haal de ongezonde uitlopers gerust weg.

Let wel op; Vallisneria houdt van harder water.
 
Een op zich juist makkelijke aquariumplant.
Gewoon op ons leidingwater door het hele land.
Als deze plant in een bepaalde situatie het niet meer goed doet dan is het toch zonde van de co2 en mest voor zoiets opzich simpels.
 
CO2 toevoeging voor mooie planten is aboluut GEEN must. Wat ze nodig hebben is voldoende licht (dus niet te veel en niet te weinig), voeding: nitraat, fosfaat (kallium dat zit er standaard bij) en sporenelementen, bij de wortels en/of inde waterkolom.
Ze doen het voor geen meter als ze één onderdeel te kort komen.
CO2 zit in de lucht (dat ademen wij en je vissen uit) en wordt in het water opgelost door oppervlaktebeweging. Alleen hightech (=moeilijke) planten hebben niet voldoende aan het natuurlijke CO2 en daar zou je een installatie voor moeten aanschaffen, maar waterpest en vallisneria behoren daar niet toe. Sterker nog, dat zijn makkelijke planten. Het 'effect' dat je zag van de easycarbo op je waterpest kwam omdat je de algen gericht aan het doden was.
Laat je niets aansmeren door de LFS, die zijn in 99% van de gevallen vooral goed in het spekken van hun eigen portemonnee.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Benvo en ook Lysia.
Ik heb inderdaad niet naar de licht sterkte gekeken, alleen de duur. Ik zal dit eens nauwkeurig nakijken.
En ik zal ook eens de plantenvoeding gaan geven van aquariumbemesting waar ook nitraat en fosfaat in zit want het is duidelijk dat dat in ieder geval mist.
De easy carbo zal ik mee stoppen. Begrijp van meerdere mensen dat dat eigenlijk voor vallisneria en een bosje waterpest dus helemaal niet nodig is.

Overigens heb ik niet de aanpassingen in die 6 weken gedaan hoor. De bak draait nu een aantal maanden en heb het na een aanpassing steeds de tijd gegeven om te kijken wat het deed.
 
Dan gooi ik nog even een knuppel in het hoenderhok; je zegt dat je nitraat nihil is omdat je zoveel schoonmaakt en ververst. Kijk eens of minder verversen helpt. Dan hoef je ook geen voeding toe te gaan voegen. Natuurlijke nitraat lijkt me beter als chemische, voor je vissen. Stuur naar een waarde 10 a 20 nitraat en 1 a 2 fosfaat. Nitriet is giftig voor de vis maar nitraat is pas bij hogere waarde giftig. Bij een low tech aquarium met een goede verhouding planten/vissen mag je best wat langere tijd tussen je waterwissels hebben.
 
Je hebt gelijk @LennoX ! Ik had dat over het hoofd gezien, maar het kan inderdaad goed zijn, dat het filter al voeding (genoeg) levert.
 
Nog heel even voor de licht intensiteit.
Onze lampen zijn de volgende:
Juwel led day
9000k/ 17 W - 895 mm
Bij de meeste leveranciers van Vallisneria spiralis staat bij lichtbehoefte ofwel gemiddeld ofwel veel. En om het makkelijk te maken staat er soms weinig bij 😅. Een site noemt 0,25 W/L maar of dit led is of ouderwets TL maakt wellicht ook uit?
Nou heb ik echt geen verstand van die "waarden".

Kan iemand meekijken of deze lampen in orde zijn? Of we hiermee voldoende of wellicht juist teveel lichtintensiteit leveren?
 
Nou Vallisneria heeft weinig licht nodig dus het zit vast niet in de hoeveelheid. 9000K is wel erg hoog en bijna geschikt voor zeewater.
Ik heb altijd bossen Vallisneria gehad in 60 cm bakjes met amper 15 lumen per liter.
 
Nog heel even voor de licht intensiteit.
Onze lampen zijn de volgende:
Juwel led day
9000k/ 17 W - 895 mm
Bij de meeste leveranciers van Vallisneria spiralis staat bij lichtbehoefte ofwel gemiddeld ofwel veel. En om het makkelijk te maken staat er soms weinig bij 😅. Een site noemt 0,25 W/L maar of dit led is of ouderwets TL maakt wellicht ook uit?
Nou heb ik echt geen verstand van die "waarden".

Kan iemand meekijken of deze lampen in orde zijn? Of we hiermee voldoende of wellicht juist teveel lichtintensiteit leveren?
Juwel gebruikt een marketing truc. Dezelfde die onze moeders en grootmoeders gebruikten om hun witte was echt wit te laten lijken, ze deden er een zakje blauw in! Juwel doet dit met deze lamp die veel te veel blauw bevat. En dan ook het idee geeft van véél licht. Een Kelvinwaarde van 9000? Dat is een waarde die je op een zeewater bak kan verwachten. Bij zoetwater denken we aan een waarde van maximaal 5000 kelvin, vergelijkbaar met het middaglicht. Want planten "zien" het licht heel anders dan wij mensen en hebben bovendien een voorkeur voor rood. Vallisneria, je noemt niet de precieze soort, doet het prima met een gemiddelde lichtsterkte hoewel de bandbreedte naar sterker licht groot is. Omdat er in je lamp m.i. te veel blauw zit kan je proberen de lamp op de een of andere manier te dimmen. Bijvoorbeeld met drijfplanten?

Reckitt-advertenties-klein.jpgOmschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Vallisneria groeit ook goed onder teveel blauw hoor.
Oftewel deze plant is niet veeleisend, veel lumen of weinig lumen en hoge kelvin of lage kelvinwaarde.
Als het eenmaal is aangeslagen dan hoef je alleen nog maar afentoe wat weg te halen.
Ik vind van juwel wel dat als je er voor licht een unit helialux spectrum lamp opdoet ,alles er heel mooi uitziet en ik weet dat de vis niet harder gaat groeien doordat😀
 
Ik heb begrepen dat krullende bladeren een teken van calsuim of magnesium tekort is. De kh/gh zegt weinig over de specifieke elementen. Het kan het kan betekenen dat je van iets meer dan voldoende heb en van iets anders een tekort hebt. Als je vooral de vallesneria wilt aanpakken zou ik eerst een wat magnesium of calsium toevoegen en kijken of daar verbetering in is, als dat niet werkt kan je altijd nog waterwissels verlagen. Voor vissen is schoon water alleen maar goed dus ik oordeel daar niet over. Liever en vallesneria die moeilijk doet dan alle vissen dood 😄

aangezien heel het aquarium ingesteld is op de vele malen waterwissels zal minder waterwissels ook een impact kunnen hebben op de andere planten (en vissen). Maar ook algen aantrekken. Het kan alle kanten op gaan. Een verandering kan pas na maanden op te merken zijn in iedergeval en als nitraat niet het tekort is van de plant dan zal de vallesneria er niet beter van worden om dat meer in het water te hebben.

0 nitraat is ook bijna onmogelijk. Het kan best zijn dat je planten lekker alles op eten voor het kan opstapelen en je het met waterwissels op peil houd. Maar er is altijd wel iets te vinden. Compleet uithongeren zullen ze niet en als er echt nitraat tekort was had je dit ook aan andere planten moeten opmerken
 
Weet je zeker dat je vallisneria spiralis hebt? De naamgeving is nogal verwarrend bij vallisneria.

De spiralis is niet gekruld en wordt wat hoger, meestal wordt 40 tot 60 ongeveer aangegeven geloof ik (werd bij ons soms wel een meter of meer).

De asiatica heeft wel gekruld blad en blijft beduidend lager (meestal tussen 30 en 45cm).

Screenshot_20230926_152601_Chrome.jpg
 
Hele sterke lampen hebben we dus in ieder geval. Duss... we leren elke dag weer iets bij. Naar de lichtsterkte en kleur heeft de aquarium winkel nooit gevraagd... Maar juwel doet dat idd goed want het ziet er wel mooi uit als ze aan zijn!

Wat betreft een eventueel calcium/magnezium tekort zou ikzelf hebben gedacht dat ze het beter waren gaan doen nadat de krijtjes erbij waren gegaan bij de wortels. Ookal nemen ze voornamelijk via het blad voeding op.

We zullen eens beginnen met 1 ding aanpassen. En dan is het makkelijkste de waterwissels iets langer uitstellen. De waarden zullen we dan vaker meten zodat het voor de vissen gezond blijft.
De profito met ijzer wil ik dan nog wel even doorgeven. Immers als het een tekort aan nitraat/fosfaat is zal dat beteren door minder waterwissels zonder dat er evt tekorten aan andere stoffen ontstaan die nu wel in die profito en ijzer zitten. En wil ook niet alles tegelijk om gooien. Indien de planten het dan over een aantal weken beter zouden gaan doen kan ik dan de profito/ijzer aanpassen en observeren wat dat doet.
De easy carbo denk ik idem, ook omdat dat de alg nu een beetje in toom houd, de waterpest het daar wel duidelijk beter op is gaan doen en vallisneria niet nog slechter is geworden na toevoegen daarvan.
Als er meer plant groei is zal de balans met de alg als het goed is ook beter worden.

Qua lichtintensiteit zal er sowieso ook iets veranderen. Dus uiteindelijk zijn er stiekum dan toch alweer 2 dingen die veranderen.
De natuur draagt daar aan bij. Zoetjes aan zal de zon minder lang en hard gaan schijnen en daarmee een invloed hebben op de sterkte van het natuurlijk daglicht wat het aquarium bereikt. (Staat niet in de zon maar krijgt wel licht inval van buiten). En de lichtduur wordt daardoor ook beinvloed doordat het buiten nu donker is als de lampen al uit zijn terwijl een tijdje terug dan nog wat natuurlijk daglicht binnen kwam.
Dit wordt overigens ook het eerste najaar en winter voor het aquarium. Benieuwd wat dat doet met de plantengroei en ook de algen...
Dat eventuele verschil kunnen we dan mooi observeren.
 
@Drup op het kasrtje stond spiralis. Een menselijk foutje kan altijd maar ga er vanuit dat het gewoon de spiralis is.

De plantjes worden niet veel hoger dan 3-5 cm. Echt frot plantjes.
Heb ook al eens een poosje steeds alle uitlopers weggehaald in de hoop dat alle energie dan de hoogte in zou gaan ipv naar de jonge uitlopers. Maar de blaadjes gaan krullen of komen uiteindelijk met een laagje alg en dan is het helemaal bekeken.
 
Of zou ik toch beter beginnen bij het licht en andere lampen halen ipv bij nitraat/fosfaat verhogen door minder water wissels...

Wil dus niet alles tegelijk veranderen.
 
@benvo eerder was genoemd dat het m een vallisneria spiralis gaat.
Dat had ik niet gezien, excuses dus. Maar op zich is een Vallisneria spiralis, waar overigens meerdere soorten van bestaan, geen veeleisende plant. Ze houdt van wat harder alkalisch water en wortelt het liefst in een ietwat zanderige bodem. Als waterplant is voedselrijk water van belang. Trouwens, Vallisneria soorten staan er wel om bekend dat ze soms een wat langere aangroei tijd nodig hebben.
 
@Drup op het kasrtje stond spiralis. Een menselijk foutje kan altijd maar ga er vanuit dat het gewoon de spiralis is.

De plantjes worden niet veel hoger dan 3-5 cm. Echt frot plantjes.
Heb ook al eens een poosje steeds alle uitlopers weggehaald in de hoop dat alle energie dan de hoogte in zou gaan ipv naar de jonge uitlopers. Maar de blaadjes gaan krullen of komen uiteindelijk met een laagje alg en dan is het helemaal bekeken.
Er zijn meerdere soorten Vallisneria spiralis. Zo is er een Vallisneria spiralis 'Torta', een Vallisneria spiralis 'Tortifolia' een Vallisneria spiralis 'Tiger' , of wat te denken van een Vallisneria spiralis 'Marmor' enz. Maar de benodigheden voor de groei zijn voor allemaal hetzelfde.
 
Weet je zeker dat je vallisneria spiralis hebt? De naamgeving is nogal verwarrend bij vallisneria.

De spiralis is niet gekruld en wordt wat hoger, meestal wordt 40 tot 60 ongeveer aangegeven geloof ik (werd bij ons soms wel een meter of meer).

De asiatica heeft wel gekruld blad en blijft beduidend lager (meestal tussen 30 en 45cm).

Bekijk bijlage 366373
Dat klopt! Dat zou inderdaad niet zo raar zijn. Bij een Lfs heb ik dit soort verwarringen ook al gezien. Maar deze japanse Vallisneria heeft, in mijn eigen ervaring, wel een echt hogere lichtsterkte vraag daar waar andere soorten ook met een gemiddelde lichtsterkte genoegen nemen.
 
Heb het kaartje nog en daar staat alleen vallisneria Spiralis op, niet welke soort spiralis dan nog weer.

Zouden jullie adviseren eerst de lichtsterkte aan te passen of eerst nitraat/fosfaat iets verhogen door minder waterwissels?
 
Heb het kaartje nog en daar staat alleen vallisneria Spiralis op, niet welke soort spiralis dan nog weer.

Zouden jullie adviseren eerst de lichtsterkte aan te passen of eerst nitraat/fosfaat iets verhogen door minder waterwissels?
In het eerdere bericht heb ik al aangegeven dat voeding een afgeleide is van de lichtsterkte. Hopelijk heb je dit bericht gelezen en heb ik het ook een beetje duidelijk kunnen maken? Je lichtsterkte moet dus eerst op orde zijn en dan gaat je plant groeien en vragen om voeding. Dus dan ook pas weet je hoeveel voeding een plant wil. De lichtsterkte bepaald namelijk hoe sterk een plant gaat groeien en om dat te kunnen doen gaat ze voeding vragen.

Nog even:
De lichtduur geeft de groei duur.
de lichtsterkte geeft de groeisnelheid.
 
Flinke lichtsterkte en duur in combinatie met nul nitraat betekend……. Wie gaat m opgooien? Begint met de B! 🤪
 

Terug
Bovenaan