Vallisneria spiralis


Erik1404

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
162
Leeftijd
26
Locatie
Zwolle
Hallo allen,

Ik heb een vraagje m.b.t. de Vallisneria spiralis.
Ik lees op internet dat deze plant ontzettend de hoogte in zou moeten groeien en ik zie die ook op foto's van andermans aquaria. Maar de mijne maakt alleen ontzettend veel uitlopers en wil maar niet de hoogte ingroeien. Heeft er iemand enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Ik voeg dagelijk 2ml Easycarbo toe.
Waterwaarden weet ik zo niet. Ik heb ook niet de mogelijkheid om dit zelf te testen. (ja, teststrips, en we weten allemaal hoe betrouwbaar die zijn...)

Groet,
Erik
 
Ik heb weleens gelezen dat de combi valisneria en easy carbo niet altijd goed werkt.
 
Vaak zegt men dat deze plant er niet goed tegen kan alhoewel ik ook wel heb gelezen dat het soms goed gaat.
 
Ik zou een een paar weekjes kunnen stoppen met Carbo...
Maar wel vaag dat de plant dan wel veel uitlopers laat groeien.
 
Zelf merkte ik dat alleen de Valisneria Gigantea er goed tegen kan, maar de andere kleinere soorten hadden er meer moeite mee.

Soms duurt het ook even voordat ze aanslaan hoor, dus wie weet groeien ze strakjes wel gewoon.
 
Ik zou een een paar weekjes kunnen stoppen met Carbo...
Maar wel vaag dat de plant dan wel veel uitlopers laat groeien.


Zoals ik al zei hoor je wel vaker dat ze er niet of weinig last van hebben maar ook de andere geluiden hoor je met regelmaat.
 
En als je toch Carbo geeft en Vallisneria hebt: zo ver mogelijk van de Vallisneria vandaan Carbo toedienen.
 
Hallo allen,

Ik heb een vraagje m.b.t. de Vallisneria spiralis.
Ik lees op internet dat deze plant ontzettend de hoogte in zou moeten groeien en ik zie die ook op foto's van andermans aquaria. Maar de mijne maakt alleen ontzettend veel uitlopers en wil maar niet de hoogte ingroeien. Heeft er iemand enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

Ik voeg dagelijk 2ml Easycarbo toe.
Waterwaarden weet ik zo niet. Ik heb ook niet de mogelijkheid om dit zelf te testen. (ja, teststrips, en we weten allemaal hoe betrouwbaar die zijn...)

Groet,
Erik

De naam Vallisneria spiralis vertelt ons in ieder geval dat het een plant is die een voorkeur heeft voor akalisch, carbonaatrijk water. Middelhard tot hard water voldoet het best. Wat de hoogte betreft; er zijn verschillen vormen. Zo is er de Vallisneria spiralis, met rechte, geen gedraaide bladeren. Kan wel zo'n 100 cm. hoog worden. Een betere, voor onze bakken, hoogte bereikt de Vallisneria spiralis "torifolia". Zo'n 50 cm. In een aquarium vaak niet hoger dan zo'n 25 cm. Deze heeft prachtige, vind ik tenminste, gedraaide bladeren. Je hebt ook nog de Vallisneria spiralis "tiger", weer met rechte bladeren waarop een bruinige streep zit. Volgens mij kan ook die wat hoger worden. Dan is er ook nog een Vallisneria spiralis "torta", deze wordt ook in aquaria wel zo'n 50 cm. Ook die heeft een gedraaid blad. Alle Vallisneria soorten hebben er wel een handje van om, zo lijkt het, niet aan te slaan maar naar verloop van wat langere tijd "doen" ze het gewoon.
 
het harde en alkalistische water ben ik het niet helemaal mee eens, hier groeien ze de pan uit in zacht, lichtzuur water. daarom misschien ook de term "voorkeur" maar wou het maar even gezegd hebben :book:

maar het duurt inderdaad soms wel een tijdje voor ze aanslaan, maar als ze eenmaal aanslaan doen ze het goed :)
 

Terug
Bovenaan