Vallisneria in Buren?


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Afgelopen zomer waren we een dagje in Buren en daar in de Korne zag ik deze planten, zou dat ontsnapte Vallisneria zijn of toch iets anders? Het groeit een beetje in bosjes met de afstand van een soort rizoom ertussen, dus vandaar dat ik aan Vallisneria dacht.

23-7-2020 022.jpg
23-7-2020 023.jpg
23-7-2020 025.jpg
23-7-2020 026.jpg
23-7-2020 027.jpg
23-7-2020 028.jpg
 
Op de onderste foto lijkt wel een andere soort te staan, breder blad, spitse punt. Was trouwens mooi om te zien hoe het tussen deze planten vol zat met vissen. Duidelijk een schuilplek annex kraamkamer!
 
Dank je Ben!
 
Dat kan heel goed. Het gaat dan om een invasieve plantensoort:
Ik meende te weten dat ook de Vallisneria americana hier wel gezien wordt.
Gezien je kennis over planten; Is deze soort ook echt winterhard? M.a.w. is het noodzakelijk om deze plant uit te roeien of zou dit uit zichzelf opgelost worden?
 
Er is kennelijk iets misgegaan. Even nog weer mijn reactie op je bericht; Mijn kennis van planten valt wel mee hoor. Vallisneria is natuurlijk een plant die van oorsprong uit minimaal een sub-tropisch gebied komt. Toch valt het met de kou voor zo'n plant hier wel mee. Zeker in dieper water komt de temperatuur hier nauwelijks of niet onder de nul graden. Bij de wat hoger staande planten zie je wel dat de bladeren verdwijnen maar het leven vanuit de wortels komt dan meestal wel weer terug. Tot nu toe is Vallisneria nog geen plaag in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Cabomba caroliniana.
 

Terug
Bovenaan