vaarwel Zuid-Amerika ..... en nu?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Al een jaar of 6 heb ik geprobeerd van mijn bak (Juwel Rio 400, 150 x 50 x 55 cm) geleidelijk een volledig Zuid-Amerikaans aquarium te maken. Met de planten is dat eigenlijk nooit een groot succes geweest (met uitzondering van wat Echinodorussen deden Zuid-Amerikanen het bij mij steeds vrij slecht, en Aziaten uitstekend). En onlangs zijn bij een blauwalg-explosie mijn koppel Cleithracara maronii en mijn man Mikrogeophagus ramirezi overleden.

Ik ben er nu serieus over aan het denken er een gezelschapsbak van te maken.
Want uiteindelijk vind ik het toch belangrijker dat de inrichting mooi en visvriendelijk is en dat ik kan kijken naar mooie vissen die goed over de waterlagen verdeeld zijn.
Met natuurlijk wèl als uitgangspunt dat de vissen in de juiste temperatuur en waterwaarden kunnen zwemmen en zo min mogelijk last van elkaar hebben!

De omstandigheden:
Op dit moment is de watertemperatuur 25 graden Celsius, dat zou eventueel 26 of 27 kunnen worden.
De pH houd ik m.b.v. eiken- en beukenbladeren op 6 tot 6,5, de hardheid op ongeveer 7.

Deze bewoners zitten er nu in en die ik sowieso wil houden:
- Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) wildkleur: 1m
- Ancistrus cf. cirrhosus (borstelneusmeerval) "Fire Orange": 1m
- Hoplosternum thoracata (kwi-kwi): 2m + 2v
- Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm): 10
- Laetacara dorsigera (roodborstacara of Bobo-cichlide): 1m + 1v
Ik heb nog een vrouw M. ramirezi zwemmen en ik zou daar weer een man bij kunnen kopen, maar ik heb deze soort al vaker gehouden maar niet met heel groot succes. Ook zwemt er nog een aantal Ameca splendens (hooglandkarpertje) rond, maar die passen sowieso niet bij de temperatuur en als ik die gevangen kan krijgen wil ik die er graag uit (liefhebbers?).

Ik overweeg dit bestand uit te breiden met:
- Melanotaenia praecox (diamantregenboogvis)
- Pseudomugil furcatus (popondetta, vorkstaartregenboogvis)
- Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel)
- Otocinclus sp. (dwergharnasmeerval)

Een optie zou ook kunnen zijn de L. dorsigera uit te breiden naar een groep, bijvoorbeeld 2m + 4v.
En misschien is het leuk er een aantal appelslakken bij te zetten.

Graag jullie op- en aanmerkingen en tips!
 
Zou het niet mooier ogen om te kiezen voor 1 school in plaats van de fantoomzalmen en de regenbogen samen? En dan een mooie grote school doen?
 
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op het nieuwe idee en de mogelijkheden daarin, het GROTE IDEE heb ik nog niet. In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen daaraan!

Ik begrijp de voorkeuren voor één school.
Maar ik vond het juist een groot voordeel van een bak van dit formaat (400 liter) dat daar twee scholen in passen.

Voorlopig denk ik dan aan de Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm) die er al in zitten in het midden en (vooral) daaronder, en Melanotaenia boesemani var. 2 (het kleiner blijvende ras) òf M. praecox in het midden en daarboven.

Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars) heb ik al vaker gehad, en om de een of andere reden is dat bij mij steeds geen groot succes. Daarom doe ik de overgebleven vrouw liever cadeau aan iemand bij wie ze wèl goed zit dan dat ik er wéér een man bij koop.
In de ruimte op de bodem die daardoor vrijkomt wil ik graag Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel) laten zwemmen. Ik twijfel nog tussen één of twee vrouwen met 1 man; ervaringen?

Als tweede cichlide-soort wil ik misschien een koppel vlagcichliden (Mesonauta festivus, M. egregius of M. mirificus) houden.
Het lijkt mij dat die de Laetacara dorsigera niet al te erg in de weg zitten en omgekeerd. Ook hier: ervaringen?
 
Of de behoorlijk drukke zwemmer Melanotaenia (zelfde geldt voor Pseudomugil) goed combineert met de statige Mesonauta valt te betwijfelen. Zowel wat betreft het optische voor degene die naar het aquarium moet kijken als voor de rust waar de cichlide op gesteld is. Beide zoeken ook nog eens voor een groot deel dezelfde waterlaag op.

Die overgebleven ramirezi vrouw kun je ook haar dagen laten slijten bij je in plaats van ermee gaan zeulen naar iemand anders inclusief alle bijkomende stress van dien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, geen combinatie Mesonauta / Melanotaenia dus. Misschien 2 Melanotaenia extra dan.
En de ramirezi-vrouw zou ik wegdoen voor haar eigen welzijn, als het haar in haar eentje goed gaat blijft ze gewoon lekker bij mij.

Ik kom dan (van boven naar beneden) op:
- Melanotaenia boesemani var. 2 (Boesemani's regenboogvis, 10 stuks)
- Laetacara dorsigera (2 stuks)
- Otocinclus sp. (dwergharnasmeerval, 5 stuks)
- Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm, 12 stuks)
- Hoplosternum thoracatum (kwi-kwi, 4 stuks)
- Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars, 1 stuks)
- Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel, 3 stuks)

Aan jullie het verzoek hier eventueel nog op te schieten vóórdat ik er de mist mee in ga.

Overigens: liefhebbers voor gratis Ameca splendens (super-algenetende levendbarende, subtropisch) mogen zich bij mij melden!
 
Tateurndina ocellicauda is een erg leuk visje, wel zorgen voor wat pvc buisjes of legholletjes :)
 

Terug
Bovenaan