v. tropisch n. koudwateraqua


J

justme

Guest
Beste Leden,

Ik wil graag mijn tropisch aquarium veranderen in een koudwaterbak met goudvissen erin .
Kan ik niet gewoon mijn verwarmingselement eruit halen en
de helft planten eruit/zuurstof app. erin .
En goudvissen kopen ?
Omdat ik nu het perfecte evenwicht/balans waterwaarden heb .
Anders moet je weer van voor af aan beginnen ?

Groetjes van Bas ;)
 
Hoe groot is je bak?
 
Als je met het aquarium je Juwel rio 180 bedoelt die ik in je andere topic tegenkwam, dan kan dat niet want deze is te klein om goudvissen in te houden.
 
Of dat kan ligt er vooral aan hoe groot je aquarium is. Goudvissen zijn vooral geschikt voor ruime vijvers, niet voor aquaria. Wil je ze toch in een aquarium houden dan is 300 cm. en 200l. per vis het minimum.

Sluierstaarten zijn geschikter voor aquaria. Daarvoor is de minimummaat 120 cm. en 50l. per vis (het dubbele als ze ca. 15 cm. zijn).

Voor kleinere aquaria zijn er leuke alternatieven zoals Puntius schuberti, die wat op goudvissen lijken.
 
Hoi geachte leden,

Rio 180 ja .
Ik had eigenlijk geen antwoord verwacht ,dus bedankt alvast !
Ja het lijkt mij ook veel verstandiger om 2 of 3 sluiers te kopen dan ,
maar jullie keuren het niet af dus,ik bedoel het belangrijkste wat ik wilde weten was of ik
zomaar van warm naar koudwater kon omschakelen .
Nu het mogelijk is zou ik mijn Pterygoplichthys gibbiceps (weet geen L-nr.)
kunnen houden ?? moet eigenlijk 24-27graden zijn ,hij is al 12.5cm lang en vind het zo'n
gaaf beest !!
 
Een gibbiceps wordt er groot, te groot voor een 100cm eigenlijk...

In de omschakeling zie ik geena problemen, het is meer subtropisch wat je bedoelt, anders moet je e cht een koeler (van een paar 100 euro) instaleren. Wat in jou bak aan koud water wel zou kunnen zijn bijv. Stekelbaarsjes misschien?
 
Wat bedoel je dan met subtropisch/probleem ? want als ik mijn verwarming uitzet = de bak
na een week tijd toch ook 14 of 15 graden denk ik .
 
hoe warm is de ruimte waar de bak in staat?
 
De bak zal inderdaad niet kouder worden dan de omgevingstemperatuur. Dus voor echt koud water zal je dan de mogelijkheid moeten hebben om te koelen.
 
Ok dat heb ik nooit geweten ! het is nu 17 graden in huis,
maar rond etenstijd en s�vonds op de bank dan staat de kachel wel op 19.5 a 20
graden deze winter .
Ik doe de dingen altijd erg rustig aan dus zal nog wel wat info. vergaren en erover nadenken .
Voor ik mijn aquarium begon = er geloof ik anderhalf jaar aan vooraf gegaan !

Bas
 
17�? Is de gas op? :)
Hier altijd 22�
 
Ideaal voor subtropisch, maar ga je over op sluierstaarten omdat dat makkelijker is, of vanwege de stroomrekening.
Er zijn namelijk erg veel dieren die prima op kamertemperatuur kunnen zo doe ik het ook en wel meer forumleden met mij.
 
17�C + de warmte die je lampen afgeven komt de temp. overdag niet onder de 17-19�C
 
Overdag heb ik nooit de kachel aan (alleen weekend)
Als het onder de 16a17graden word slaat ie vanzelf aan .
En s�vonds+weekend 19a20graden .

Zit al twee jaar aan goudvissen/sluiers te denken ,nu zag ik paar dagen
terug dat het ook met de stroomrekening scheelt (niet echt belangrijk).

Zijn ledlampen misschien minder warm ?
 
Kamertemperatuur is prima voor sluiers hoor :)
 
led is volgens mij wel duurder, misschien moet je dan ook nog je kap ombouwen, maar dat weet ik niet.
 
Zoals Jones ook al aangeeft kamertemperatuur is prima voor sluiers dat is een prima koudwaterbak voor sluierstaarten.
Bij mij is de temperatuur van het water altijd zo'n 22 graden ook in de winter dit komt uiteraard door de huiskamerwarmte en de warmte van de lampen. Sluierstaarten doen het daar prima op.

In de Rio zou ik maximaal 3 sluierstaarten houden dat gaat prima.

Inderdaad verwarming eruit, zachte planten eruit (anders worden ze door de sluiers vanzelf wel opgegeten hahaha), flinke waterwissel (zeker 50%) met koud water en laat die sluiers maar komen!

Veel plezier alvast met de hobby en wees gewaarschuwd.........sluierstaarten zijn verslavend.... :p :D
 
Leuk dat je aan sluiers gaat beginnen. Moet wel zeggen dat ik 2 flinke filters op mijn bak heb staan dus weet niet of dat veel zou schelen qua stroom dan met verwarming. Die staat namelijk niet de hele dag aan maar filters wel.
 

Terug
Bovenaan