UVC


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Weet iemand of er een soort van alleen UVC lamp met stekker optie bestaat die je gewoon in je aquarium kan hangen? Dus geen die tussen een filter word gekoppeld/aangesloten. De interne Aquael ook buiten beschouwing gelaten. Ik denk aan een soort zoiets als een verwarming staaf.

Betreft 1.60x0.50x0.50.

Tips en links welkom want dat scheelt mij een hoop uitzoek werk op het WWW.
 
Niet om het 1 of ander maar is het niet de bedoeling dat bij uvc het water er goed langs stroomt
Is dan een intern filter met uvc niet beter.
 
Top, zo iets dacht ik aan. Ik had dan in me hoofd om hem bij de out flow te hangen maar daar is de stroming natuurlijk sneller en wat ik ervan begrijp is het beter dat het water zo langzaam mogelijk langs de lamp komt. Hoewel ik dit weer niet erg logisch vind gezien de meeste in je slangen worden verwerkt waar de kracht van stroming op zijn hards is? Maar dat ding kun je overal ophangen.

Wat ik zo zie is de lamp open en bloot. Is dit niet schadelijk voor oogjes en slobbers die er ws. op gaan hangen etc. Heb jij er iets om heen?

Wat qua sterkte is denk de beste voor mijn geval?
 
Lijkt me ook niet gezond voor de eigen ogen toch
 
Niet om het 1 of ander maar is het niet de bedoeling dat bij uvc het water er goed langs stroomt
Is dan een intern filter met uvc niet beter.

Ik heb nu 2 interne stuk dus nu maar eens een andere optie bekijken.
 
Top, zo iets dacht ik aan. Ik had dan in me hoofd om hem bij de out flow te hangen maar daar is de stroming natuurlijk sneller en wat ik ervan begrijp is het beter dat het water zo langzaam mogelijk langs de lamp komt. Hoewel ik dit weer niet erg logisch vind gezien de meeste in je slangen worden verwerkt waar de kracht van stroming op zijn hards is? Maar dat ding kun je overal ophangen.

Wat ik zo zie is de lamp open en bloot. Is dit niet schadelijk voor oogjes en slobbers die er ws. op gaan hangen etc. Heb jij er iets om heen?

Wat qua sterkte is denk de beste voor mijn geval?
Ik heb hem onbeschermd in de bioloog hangen en als er soms een pygmaeusje beland in de bioloog dan alstie groter gegroeid is is die vis kleurloos, dus de uv-lamp werkt wel, of jouw vissen dan ook kleurloos gaan worden, geen flauw idee, je zou er eventueel zo'n verwarmingsstaafbeschermer omheen kunnen doen, voor je ogen kan het geen kwaad alvast
 
Top, zo iets dacht ik aan. Ik had dan in me hoofd om hem bij de out flow te hangen maar daar is de stroming natuurlijk sneller en wat ik ervan begrijp is het beter dat het water zo langzaam mogelijk langs de lamp komt. Hoewel ik dit weer niet erg logisch vind gezien de meeste in je slangen worden verwerkt waar de kracht van stroming op zijn hards is? Maar dat ding kun je overal ophangen.

Wat ik zo zie is de lamp open en bloot. Is dit niet schadelijk voor oogjes en slobbers die er ws. op gaan hangen etc. Heb jij er iets om heen?

Wat qua sterkte is denk de beste voor mijn geval?
Ik zou er zelf geen grote voorstander van zijn om de lamp los in een bioloog hangen. UVC open en bloot laten schijnen is gewoon een risico. Misschien is Nicolientje daar heel handig in, maar ik lees van jou dat jij nog wel eens ongelukjes wilt hebben. ;) En ik reken mezelf ook tot jouw categorie.

Even los van het risico voor je ogen: het is al gauw minder efficiënt om zo'n lamp los in een bak te hebben, zoals @flipper34 al zegt. Het water moet echt binnen een paar cm van de lamp stromen. Laat daar zo'n inline systeem nou handig voor zijn. ^^ Of inderdaad een andere optie waarbij het water direct langs de lamp gedwongen wordt.

En het maakt niet uit of water kort of lang wordt blootgesteld; het gaat om de totale blootstelling per [tijdseenheid]. Dus als het water één keer per uur langs die lamp gaat voor vijf seconden, doet dat net zoveel als vijf keer per uur één seconde. Daarom is het prima om zo'n ding midden in een snelle waterstroom te hebben hangen.

Qua sterkte van de lamp, dat hangt deels ook weer af van hoe efficiënt het systeem is. Je zit ongeveer goed bij 1 watt per 40 liter.
 
Laatst bewerkt:
Vissen die ontkleuren :unsure:

Maar een pvc pijpje, bescherming hoes of zo erom en dan de out flow erdoor heen laten blazen moet een niet al te moeilijke klus zijn.

De 11 watt voor nog geen tientje kan er nog wel wat knutsel materiaal bij.

Vanwaar eigenlijk de UVC lamp?

Zo af en toe in kader van ziekte ellende en algen inperking.
 
Vissen die ontkleuren :unsure:

Maar een pvc pijpje, bescherming hoes of zo erom en dan de out flow erdoor heen laten blazen moet een niet al te moeilijke klus zijn.

De 11 watt voor nog geen tientje kan er nog wel wat knutsel materiaal bij.



Zo af en toe in kader van ziekte ellende en algen inperking.
PVc-pijpje zou ik niet doen, zou dan een thermostaatbeschermer gebruiken en daarvan de onderkant open maken, zo'n beschermer is vaak ook aan de zijkanten open gewerkt dus meer opties voor doorstroming
 
Een UVC lamp is om dingen te ontsmetten. Oppervlaktes en of water.
Het tast de cellen aan. En daardoor gaan bacterien en virussen kapot.

Het spreekt daarom ook voor zich, dat een UVC lamp nooit gebruikt mag worden op plaatsen waar zich levende have bevind. Of materialen welke aangetast worden door UVC straling.

Dus deze lampen mogen alleen vakkundig gebruikt worden.

Dat de Afhaal Chinees deze dan ook zomaar te pas en te onpas verkoopt, daar mag men zich dan ook zeer ernstige zorgen over maken.

Het is absoluut niet de bedoeling deze lampen ombeschermd te bpgebruiken, danwel te gebruiken zonder enige vorm van beveiliging tegen onbedoelde blootstelling.

Er is ooit eens een voorval geweest waarbij er voor een evenement de verkeerde ‘black light’ is gebruikt. Namelijk UVC.
De mensen zijn met brandwonden opgenomen in het ziekenhuis.
 
Ik begrijp dat een open lamp geen optie is. Zou dit wat wezen?


Zag bij APO ook nog een sera intern UVC filter maar dit stelt eigenlijk ook niet veel voor. Lamp zit gewoon in een plastic filterhuis. De filter toestand heb ik eigenlijk niet nodig. Als je het filmpje al zie om die media vakjes eraf te halen..............

 
Als je al filters zat hebt, ligt die tweede optie misschien niet zo voor de hand nee.

Dat eerste ding zou kunnen. Ik snap nog niet helemaal hoe hij werkt qua aansluitingen, maar daar zal vast over nagedacht zijn. :p Ik zou dan wel voor minstens een lamp van 9 watt gaan voor jouw formaat bak.

Zelf heb ik mijn UVC's hier gekocht. Daar zijn ze best goedkoop.
 
Als je al filters zat hebt, ligt die tweede optie misschien niet zo voor de hand nee.

Dat eerste ding zou kunnen. Ik snap nog niet helemaal hoe hij werkt qua aansluitingen, maar daar zal vast over nagedacht zijn. :p Ik zou dan wel voor minstens een lamp van 9 watt gaan voor jouw formaat bak.

Zelf heb ik mijn UVC's hier gekocht. Daar zijn ze best goedkoop.

Daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik kan natuurlijk gewoon z on kale lamp in een intern filter stoppen. (y) De aquael kan ik de leds uithalen en het snoer door heen doen.

Dat eerste ding hebben ze niet in 9watt.

Jouw link zie ik alleen een plaatje die je op een slang moet koppelen?

Soms heb je wel goede ingevingen ;))
 
Een kale lamp in een intern filter stoppen... wait, dat is niet wat ik bedoelde... 😂

Als je toch zoiets overweegt kan je net zo goed een kant-en-klare nemen? Die zijn er tenminste voor gemaakt. Anders krijg je misschien beschadigd plastic o.i.d..

Ik vind op die site zo gauw geen "dompel-UVC", als dat soms is wat je zoekt.
 
Nou ja, in die sera zit toch ook gewoon een kale lamp en die van jouw link ook maar deze vind ik ook een mooie oplossing (y) Ziet er wel wat fool proof uit. Media is niet van belang kan mooi als hufter stroming gebruikt worden. 700 liter zal ook wel wat kracht hebben denk ik. Prijs technisch prima te doen

Heb jij wel eens besteld van die web shop? Goede ervaring mee qua levering etc?
 
Ik bedoelde meer dat als je zelf dingen in elkaar gaat knutselen, je het risico loopt dat niet alle materialen bestand zijn tegen dat UV-licht. :) Ingebouwd in zo'n filter is daar door de fabrikanten in ieder geval rekening mee gehouden.

Op die site heb ik mijn UVC-lamp gekocht, een HOB-filter en een stel potfilters. Ging allemaal prima, ook goed te woord gestaan toen ik vragen had. 👍

Haha ik ga nog één poging doen: inline UVCs are tha bestttttt. 🤟😎 Buy them all, yo.
 
Ja ik snap dat een reflux oid een optie is maar geloof me dat je mij niet in de buurt van je hard ware wil hebben hoewel ik het altijd goed bedoel en snap, denk ik.

Even schakelen he. De aquael heeft ook UVC hoewel die dus bij mij sneuveld. Die draadjes zijn nogal dun en fragiel. Dus mag ik aannemen dat het filterhuis UVC geschikt is. De UVC haal je zo uit de aquael en plaats je een nieuwe erin (ander vorm, dat dan wel)

9 watt lamp is toch 9 watt lamp ongeacht waar hij nu geplaatst word in een filter of tussen een slang? In beide opties ligt ie toch in de stroming?

Maar zal jouw optie inkopen want iets compleets voor dat geld ga ik het niet moeilijker maken.
 
Welke aquael is dat eigenlijk, die bij jou kapot is? En heeft ie het lang gedaan? Maar inderdaad, als een andere lamp er goed in past.... ik snap hem.

9 watt lamp is toch 9 watt lamp ongeacht waar hij nu geplaatst word in een filter of tussen een slang? In beide opties ligt ie toch in de stroming?
Ja klopt. Ik vind het zelf wel fijn om zo min mogelijk apparaten in de bak te hebben hangen.

Ik ben benieuwd hoe dat ding het gaat doen. (y) 🙃
 

De 750 en 1000. Hoelang ze hebben gedaan beetje moeilijk omdat ik ze niet heel veel gebruik maar beide totaal minder dan een jaar zekers.
 
Heb ze even opgezocht. Ik kon geen wattages vinden voor het UV-gedeelte van die Aquaels, vreemd. Dus handleidingen bekeken en een youtube-video... Blijkt alleen een pietepeuterig klein paars onderdeeltje bovenin het filter iets van een UV-led te bevatten. Dat is homeopathisch UVC-licht. :DD

Ik denk dat je er hoe dan ook op vooruit gaat nu. ;)
 
Zo af en toe in kader van ziekte ellende en algen inperking.

Waarom ik het zeg, en wellicht zijn er mensen die andere ervaringen hebben, heb het zelf 2 jaar in gebruik gehad en of ik er wat mee ben opgeschoten behalve extra kosten aan een vervangingslamp / elektra... aan ziektes heb ik nooit kunnen meten, m.b.t. alg hielp het 0,0 niks.
 
Waarom ik het zeg, en wellicht zijn er mensen die andere ervaringen hebben, heb het zelf 2 jaar in gebruik gehad en of ik er wat mee ben opgeschoten behalve extra kosten aan een vervangingslamp / elektra... aan ziektes heb ik nooit kunnen meten, m.b.t. alg hielp het 0,0 niks.

Het is hier ook nooit een algen oplossing geweest, hoor. Nu ben ik ook niet panisch voor algen maar geheel groen water vind ik wel wat minder maar ook dan kraak helder water, nee. Minder zeker wel.

Ik gebruik microscoop en zie wel resultaat. Niet als ze vol zitten dan gaat het ook niet helpen maar ik zie stijging en zet dus voor uitbraak in. Soms lukt dit ook niet hoor en zul je toch meds moeten gebruiken. Na een bacterieel probleem of wondje van een vis zet ik hem graag in voor mijn gevoel. Voor 25 euro en mijn gemoedsrust dat de vis kan genezen in een sterieler watertje is het me wel waard. Kool erin icm UVC meds eruit filteren en even ter ondersteuning ook fijn.

Heb er nooit hoog staand onderzoek naar gedaan. Meer in het kader baat het niet schaad het niet.

Heb ook wel gelezen dat 24/7 UVC dan te steriel water word en vissen verminderde weerstand hebben. Kunnen niet meer tegen een stootje. Klinkt ook wel weer logisch. Maar deze discussie is meer voor degene die zich er beter in verdiept hebben dan mij.:DD
 

De 750 en 1000. Hoelang ze hebben gedaan beetje moeilijk omdat ik ze niet heel veel gebruik maar beide totaal minder dan een jaar zekers.
Hier was Bertus een fan van toch?
Ik heb die ook gehad. Sloeg nergens op imo.

Je kan als je echt niet zo een oase of eheim externe ding wilt welk in mijn mening vele malen beter is. Gaan voor wat Antje in haar garnalenbak legt.
 
Hier was Bertus een fan van toch?
Ik heb die ook gehad. Sloeg nergens op imo.

Je kan als je echt niet zo een oase of eheim externe ding wilt welk in mijn mening vele malen beter is. Gaan voor wat Antje in haar garnalenbak legt.

Vandaar mijn topic. Wil wat anders. Ik laat graag andere het zware denk werk doen :DD

De meningen; lamp los in aquarium misschien geen goed idee. Losse lamp met afschermer uit het oosten bijna dezelfde prijs als een interne met lamp is toch prima optie?

Lamp is lamp daar gaat het me om, niet het filter die heb ik meer dan genoeg. Albino, ontkleurde of blinde sluiers en slobbers is ook zo wat. Ik heb ze juist vanwege o.a. de mooie kleuren
 
Naja pros en cons

Pros
Externe is niet in het zicht
Werkt naar mijn beleving beter

Cons
Filter opgang laten komen na onderhoud heb je iets meer geduld voor nodig.
Wel weer extra lek gevaar


Pros
Interne simpel in en uit halen

Cons
Doorn in het oog.


Het dood geen algen maar wel zweef algen en bacteriën.

Het helpt zeker wel. Maar nog wilt het niet zeggen dat het 100% helpt.
 
Niet helemaal..
UVC=UVC
Maar een UVC lamp is niet per definitie allemaal hetzelfde.
Het aandeel UVC straling wat met het licht word geproduceerd kan tussen de diverse lampen behoorlijk verschillen.
Ook is de halfwaardetijd niet overal gelijk.


Ehhhh? 9 watt UVC is geen 9 watt UVC? Staat voor licht? Hoe kan ik dan zien wat het aandeel UVC is
 
Zelf heb ik pas deze gekocht.


Gaat 30000 uur mee.
Speciale lamp, hoog rendement.
Ingebouwde timer.

Mijn reeflex 9 watt stond 24/7 aan.
Deze nieuwe maar 10 uur. Alleen ‘s nachts.

Water ziet er sinds installatie extra fris uit. Net alsof je er net een nieuw zakje purigen in hebt gedaan.
Zo fris.
 

Terug
Bovenaan