UV-C Unit


P

Patries

Guest
Mag ik vragen wie er allemaal een UV-C unit in gebruik hebben en zo ja wat voor merk en of die bevalt?
Hoeveel aantal watt per hoeveel liter wordt aangehouden?

Ben namelijk van plan zo'n unit aan te schaffen en nu zie ik er van diverse merken waaronder de JBL en Eheim maar weet niet goed wat of welke.
 
heb zo'n ding gratis bij mijn filter gekregen (van jbl), ligt nog steeds in de kast..... dat is toch alleen nodig bij zweefalgen etc?
 
Aquael UV-c 500. UV leds zijn 3 watt.
Ook als gewoon filter te gebruiken-UV uitzetten.
 
@Goldie83: Een UVC elimineerd ook de pathogene (ziekmakende) bacteri�n en vermindert hiermee het risico op infecties bij je vissen. Daar doe ik het eigenlijk voor en het kristalheldere water is mooi meegenomen

@Bertus: Die heb ik bij aquaplantsonline ook gezien maar ik wil geen binnenfilter en daarbij is de zwaarste versie daarvan maar tot 350 liter.

Heb nu de Eheim reeflex 800 op het oog maar twijfel beetje waar ik hem het beste kan aanschaffen. Bij ons plaatselijke aquariumhandel kost deze 170,- dan bij Aquaplantsonline waar ik weleens meer wat bestel 149,- en tenslotte het goedkoopste bij Discusshop.nl voor 130,- alleen heb ik daar nog nooit besteld.

Wat zal ik doen?
 
Er zijn er ook voor tussen de Filter uitvoer slang.
Stukken goedkoper.
 
Dat herinert mij ineens,dat ik nog een UV kast heb.
Met 2 UV buisjes, was om electronica printplaten te belichten.
Eens kijken wat ik daar mee kan doen.
 
@Bertus: Dat is die van Eheim ook voor tussen het filter te plaatsen en aangezien ik ook Eheim filters heb en die UV Unit van Eheim dezelfde aansluitingen heeft neig ik daar naar.

@Dirk-Jan: Zal toch ook eens naar die van Superfish gaan kijken, zit allemaal wel erg veel prijsverschil in hoor. Ben ook benieuwd naar jouw bevindingen over een tijdje, flink filter heb je trouwens gekocht. Op welke bak met wat voor inhoud aan liters laat je die draaien? Tevreden over ook en lekt hij niet? Misschien ook wel wat voor een mooie kleinere vijver buiten?
 
Is ook een bIO pond,he. voor buiten.

Jij kan er gewoon 1 tussen je slangen zetten.
Er zijn er ook met verloop in slangmaat.
Hoeft geen dure te zijn.
Aquael UV 3W sterilizer is universeel. Model: 0028872
Spaarpunten: 32

Prijs: �39,00
 
bertus, het maakt niet uit of het een biopond of niet is. UV is UV.



@Patries: Hij lekt niet en heb hem tussen mn 250cm bak en de bioloog in zitten. Al met al een kuub water. Staat 24/7 aan(wat eigenlijk niet hoeft) maar mn penceelalg en draadalg ben ik nu wel geheel kwijt!
 
Vertel mij wat.
Het is WEL UV-C.
Niet UV.
 
UltraViolet is en blijft UltraViolet bertus. je kan er niet opeens spontaan een letter achter plakken. UltraViolet is van toepassing op de KLEUR.
 
Nou,hang jij dan een Ultra violet boven je bak.
Kijk wat er gebeurt.

UVC-filter: een troebele vijver en vijverwater helder maken met UVC ...


Vijverhulp: UVC-filters. Wat is een UVC-filter en hoe werkt het? Wordt met een
UVC-filter het groen-troebel water in mijn vijver weer helder? Alles over ...
www.vijverhulp.nl/UVC-filter%20vijver.htm

HEE,er hangt ineens een C achter.
 
Gast, ga je nu weer net zo eigenwijs doen als een paar maand terug? Ga ergens anders eigenwijs doen.
 
Wikipedia zei:
Ultraviolet (afgekort uv, ook wel ultraviolette straling, black light of uv-licht genoemd) is elektromagnetische straling net buiten het deel van het spectrum dat met het menselijk oog waarneembaar is (zie ook: licht). De golflengte van ultraviolette straling ligt tussen 10 en 400 nanometer, dus 'voorbij het violet', wat ook de letterlijke betekenis is van 'ultraviolet'. In verband met de effecten van ultraviolet licht op mens en milieu wordt onderscheid gemaakt tussen uv A, uv B en uv C. Uv A is ultraviolette straling met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm ("lange golven"). Uv B heeft een golflengte tussen 280 en 315 nm. Uv C heeft een golflengte tussen 100 en 280 nm ("kortgolvige straling").[1] Straling met een golflengte tussen ruwweg 10 en 100 nm noemt men extreem ultraviolet (EUV of XUV). Deze straling dringt niet ver door in de atmosfeer.

Ultraviolette straling is in 1801 door Johann Wilhelm Ritter ontdekt toen hij met zilverchloride werkte. Ultraviolette straling laat zilverchloride snel van kleur veranderen.

Zo dan hoeven we niet meer te steggelen ;)
 
Dirk-Jan zei:
Gast, ga je nu weer net zo eigenwijs doen als een paar maand terug? Ga ergens anders eigenwijs doen.
Misschien ben jij wel eigenwijs aan het doen. Bertus heeft namelijk gelijk en jij niet.
 
Gast, ga je nu weer net zo eigenwijs doen als een paar maand terug? Ga ergens anders eigenwijs doen.

Kennen wij elkaar? Dirk -Jan?

Meksjoef.Bedankt. veur die Blumen.
 
Beide hebben gelijk Jones :)

Want of het nu UV A, B, C of EUV is het blijft ultra violet...
Maar in dit specifieke geval gaat het om UV C vanwege de hoeveelheid straling die gebruikt word.
 
Natuurlijk blijft het ultraviolet, maar of het a b of c is maakt wel degelijk verschil. Een beetje alsof het niet uitmaakt of je Corydoras panda, paleatus of sterbai hebt, het zijn toch allemaal Corydoras. Terwijl ze wel andere eigenschappen hebben en andere eisen stellen.

Dirk-Jan zegt dit:

Dirk-Jan zei:
UltraViolet is en blijft UltraViolet bertus. je kan er niet opeens spontaan een letter achter plakken. UltraViolet is van toepassing op de KLEUR.

Klopt niet met de volgende reden: er wordt niet spontaan een letter achter geplakt, het is gewoon een bekende term en er zijn goede redenen voor om het onderscheid te maken (anders zou het �berhaupt niet gedaan worden). Hang maar een UV-A lamp bij je vijverfilter, heeft geen enkele zin maar UV-C wel.
 
Het maakt inderdaad verschil, dat beweer ik ook niet :) Ik gaf Dirk Jan alleen gelijk dat het allemaal UV is. Daarna gaf ik Bertus gelijk omdat er verschil in zit.

Dat stukje van Dirk Jan had ik overheen gelezen :)
 
Please zeg waar gaat het nog over.

UV....UVC ik weet wat er bedoeld wordt.
Als er net zoveel energie in de topicvraag zelf gestoken werd door sommige was dat beter geweest :rolleyes: Niet alleen komen om discussie's op te starten waar het niet over gaat.

@Meksjoef: bedankt voor de nette opheldering.

Inmiddels ben ik geslaagd en heb de Eheim Reeflex 800 aangeschaft wat een magnifiek apparaat is van super kwaliteit.

972623_0_82_eheim_uvc_reeflex_800_042.jpg
 
Patries zei:
Als er net zoveel energie in de topicvraag zelf gestoken werd door sommige was dat beter geweest :rolleyes:
:thumbs:

Wat is de reden waarom je UVC op je bak wilt?
 
Altijd schoon,en bacterie vrij water.
Tast niet de bacterie in bodem en filter aan.
 
Perfect antwoord Bertus zo is het maar net ;)

Een UVC elimineerd dus inderdaad de pathogene (ziekmakende) bacteri�n en vermindert hiermee het risico op infecties bij je vissen. Daar doe ik het eigenlijk voor en het kristalheldere water is mooi meegenomen :D
 
Daarom heb ik de Aquael. UV-C.
Verhuis hem telkens naar een andere bak.

Heeft nu een week in de kamerbak gehangen.Ook helder water.
 
Ik heb eens gelezen dat dergelijk water te sterriel zou zijn en juist ervoor zorgde dat de vissen geen weerstand meer opbouwen.
 
Niet waar.
Zit in het filter,en in de bodem,wat weer aanvult.
 
Om maar even aan te geven hoe het zit met de verschillende soorten UV straling:

UV-a is de UV straling die overal doordringt en zorg voor veroudering van de mens bijvoorbeeld. (A van Aging.)
UV-b is de UV straling die tot in je opperhuid doorkomt en zorgt voor bruinig of zelfs verbranding. (B van Burning.)
UV-c is eigenlijk de gevaarlijkste soort maar wordt gelukkig tegengehouden door de dampkring en bereikt ons dus niet.
Deze soort gebruiken we bij of in ons aquarium middels lampen die UV-c licht uitstralen. Deze UV soort is in staat om groene zweef algen maar ook witte vertroebeling uit het water te halen.

http://www.uvbescherming.com/wat-is-uv-straling.html

Groet,
Ben.


Bewerkt door benvo (27/03/16 06:42 PM)
_________________________
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1810703
 

Terug
Bovenaan