UPS


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Heeft iemand ervaring met een UPS?
Ik bedoel een nood accu wat ook voor computers wordt gebruikt.

In geval van stroom uitval zou ik graag mijn pomp laten doorlopen.
Op het moment gebruikt die 53W maar kan oplopen tot 80w wanneer hij op 10k l/h loopt.

Welk UPS zou geschikt zijn en hoe lang loopt de pomp door op een volle accu?

Verlichting en CO2 mag uitvallen.
Eventueel zou het mooi zijn als de inkbird met 2 maal 600w er ook op zou kunnen maar ik vrees dat ik dan een hele dure UPS nodig heb.

Iemand ideeën?
 
de standaard ups zijn vooral bedoeld om je systeem zonder verlies van data te kunnen afsluiten als de stroom uit valt.
niet zozeer om vrolijk door te werken.

hoe lange storing wil je op kunnen vangen?
 
UPS nah... zijn veel te duur en koop een aggregaat van c.a 600-850Watt , een nieuwe powerkick 850 4Takt kost 269-289euro en je kan hem overal inzetten had hem vanavond ook weer nodig wegens stroom uitval rond 19:30 en bijna mooi 2uur zonder gezeten en dat is niet fijn voor je Discusbak.
Dus je bent beter af met een aggregaat die je ook overal voor kan gebruiken , powerkick heeft hier een keer 8uur lang staan draaien wegens onderhoud aan het stroomnet en de Tank van 2.1liter was daarna nog niet leeg.

 
Heb mezelf ook wel eens verdiept in een UPS, maar inderdaad veel te duur voor onze doeleinde.
Daarnaast gaan de accu's ook relatief snel kapot / worden ze minder, moet je om de zoveel jaar nieuwe aanschaffen.

Klein aggregaat zoals @edje555 voorstel werkt 10x beter, en staat bij mij dus ook nog op het lijstje.

aan de andere kant: zelf heb ik hier nog nooit stroomuitval mogen meemaken, en als het gebeurd zal het doorgaans eerder voor een paar uurtjes zijn.
Iedere bak kan wel een paar uurtjes zonder stroom.

Wil je echt zekerheid, dan is een aggregaat m.i. de betere optie.
 
Maar dan moet je wel thuis zijn om hem te starten.
Denk dat die iets zoekt wat automatisch aan gaat?

Mvg ronald
 
Ja ik heb er twee. Voor elk aquarium één. Paar keer gebruik van mogen maken (gisteren nog)👍🏻
Ik heb UPS die ik heb zijn 650 en 1500 VA. Dus die houden het wel ff vol..
Maar ze nemen zonder onderbreking alles over, het licht knippert niet eens. Daarvoor zijn ze ook gemaakt natuurlijk 😁

Edit: voordeel van de UPS is dat ze het overnemen bij een stroomstoring ook als ik niet thuis ben. Ik weet niet precies hoe dat zit met een (noodstroom) aggregaat?
 
UPS lijkt mij prima geschikt voor jouw doel. Verwarming a 600W erop zetten weer niet.

Stel je koopt deze UPS met 650VA dan kun je daar jouw 53W pomp op 240V zo'n 12 uur op laten draaien. (650VA/53W).
Stel je doet daar je verwarming ook bij dan heb je slechts een uurtje.

En het mooie is je hoeft helemaal niets te doen, de UPS schakelt automatisch naar batterij zodra de spanning weg valt.
 
UPS lijkt mij prima geschikt voor jouw doel. Verwarming a 600W erop zetten weer niet.

Stel je koopt deze UPS met 650VA dan kun je daar jouw 53W pomp op 240V zo'n 12 uur op laten draaien. (650VA/53W).
Stel je doet daar je verwarming ook bij dan heb je slechts een uurtje.

En het mooie is je hoeft helemaal niets te doen, de UPS schakelt automatisch naar batterij zodra de spanning weg valt.

Maar hoe zit dat met de snelle achteruitgang van de accu's?
 
Mijn berekening is trouwens een versimpeling van hoe het eigenlijk zou moeten. Je mag niet zomaar aannemen dan VA gelijk is aan W maar voor deze situatie zal het niet veel verschil maken.
 
Edit: voordeel van de UPS is dat ze het overnemen bij een stroomstoring ook als ik niet thuis ben. Ik weet niet precies hoe dat zit met een (noodstroom) aggregaat?
Hah dat deden wij vroeger in het datacenter. Stond een grote diesel aggregaat in de kelder met een vliegwiel die altijd mee draaide, als de stroom uit viel zwengelde het momentum van het vliegwiel de diesel generator aan en die nam het dan direct over. Erg mooi systeem, ietwat gecompliceerd om bij Raoul in de kruipruimte te maken (afvoer van het aquarium zit waarschijnlijk in de weg).

Een aggregaat zal je dus zelf aan moeten zetten en stekkers omprikken. Bij een langdurige storing niet zo'n probleem natuurlijk maar om in ieder geval de doorstoming van je filter te kunnen garanderen voor een halve dag is een simpele UPS de makkelijkste oplossing. En ook nog wel de investering waard als je een fortuin aan tosti's hebt zwemmen.
 
Een aggregaat zal je dus zelf aan moeten zetten en stekkers omprikken.

nou kan me niet voorstellen dat er bij ziekenhuizen en datacenters iemand klaar zit bij een aggregaat om die aan te zwengelen.
neem aan dat daar wat duurdere machines staan die bij de eerste hik inschakelen.
 
nou kan me niet voorstellen dat er bij ziekenhuizen en datacenters iemand klaar zit bij een aggregaat om die aan te zwengelen.
neem aan dat daar wat duurdere machines staan die bij de eerste hik inschakelen.
Dat leg ik in diezelfde post toch uit? Die systemen zijn er maar voor thuis gebruik natuurlijk niet haalbaar. Laat ik het dan duidelijker omschrijven. "Een aggregaat die je als consument koopt zal je zelf aan moeten zetten en omprikken"
 
je hebt ook van die DIY builds voor solar generators meschien is da wa?
 
En als je het "groener" wil houden... een thuisbatterij hoef je niet per sé op zonnepannelen aan te sluiten. Je kan die evengoed gebruiken om bvb enkel op nachttarief op te laden.
En dan kan je ganse huis er ff op teren.
 
ik ken (zee)aquarianen die dit met vrachtwagen baterijen hebben opgelost maar vraag me niet hoe dat technisch werkt. je moet makkelijk gesealde baterijen kunnen vinden , zoals in carvans en campers (of motorboten) gebruikt worden.
 
(Nood)stroom aggregaten zal je ook regelmatig moeten testen en laten draaien
omdat anders de motor erin vast kan lopen en de brandstof zijn potentie kan verliezen waardoor het aggregaat niet start wanneer je het nodig hebt.

die dikke diesels bij ziekenhuizen worden periodiek getest en gedraaid (deels ook voor de verzekering), iets wat je thuis denk ik snel vergeet als het aggregaat in de schuur staat te wachten op aktie
 
Wat @tuinkabouter zegt klopt. hier op mijn werk gebeurd het ook 2x per jaar dan gaat alle stroom uit waardoor de aggregaat zijn werk zou doen.
Ik heb sinds kort een UPS. maar simpel op de pompen geplaatst nu zodat ie doordraaien ingeval van.
 
Als de stroom een paar uur uitvalt gaat de temperatuur misschien een paar graden naar beneden. Gaat echt géén probleem opleveren. Maar het filter moet niet te lang stil
staan voordat de aerobe bacteriën gaan afsterven. Maar dat vermogen is natuurlijk een stuk minder, dus de capaciteit van je batterij kan een stuk lager zijn.
 
Als de stroom een paar uur uitvalt gaat de temperatuur misschien een paar graden naar beneden. Gaat echt géén probleem opleveren. Maar het filter moet niet te lang stil
staan voordat de aerobe bacteriën gaan afsterven. Maar dat vermogen is natuurlijk een stuk minder, dus de capaciteit van je batterij kan een stuk lager zijn.
Dat is leuk als je een bioloog hebt met een 12volt pomp of ander 12volt DC apparatuur maar denk dat de meeste gewoon op 230volt wisselspanning de boel hebben draaien dus dan moet er een convertor tussen 12volt DC > 230vlt AC en die zijn helaas niet zo effiecient met omzetten en beetje vermogen vragen zijn ze knap prijzig dan is een aggregaat denk toch een beter keus.
Mensen Normale bezine is niet zomaar verlopen en is pas verlopen als het gaat vlokken, hier zit het al 6maanden in de tank en hij start prima, ja helaas je zal zelf de stekker moeten ompluggen en de aggregaat zelf moeten aantrekken voor stroom.
Als je hem eens in de 3 a 6 maanden even 10min laat lopen dan gaat de motor ook niet vast zitten geloof dat iedereen tegenwoordig erg makkelijk is en alles maar automatische moet zonder er maar iets voor te doen of bij na te denken.. niet dat het mij uit maakt maar wel allemaal een beetje gemaktzucht..en ja ben je niet thuis en het stroom valt uit tja... dan maar even geen stroom op het aquarium en het beste maar hopen bij thuis komst.
Een hobby is leuk maar het moet niet je leven gaan beinvloeden naar mijn idee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Dat is leuk als je een bioloog hebt met een 12volt pomp of ander 12volt DC apparatuur maar denk dat de meeste gewoon op 230volt wisselspanning de boel hebben draaien dus dan moet er een convertor tussen 12volt DC > 230vlt AC en die zijn helaas niet zo effiecient met omzetten en beetje vermogen vragen zijn ze knap prijzig dan is een aggregaat denk toch een beter keus.
Mensen Normale bezine is niet zomaar verlopen en is pas verlopen als het gaat vlokken, hier zit het al 6maanden in de tank en hij start prima, ja helaas je zal zelf de stekker moeten ompluggen en de aggregaat zelf moeten aantrekken voor stroom.
Als je hem eens in de 3 a 6 maanden even 10min laat lopen dan gaat de motor ook niet vast zitten geloof dat iedereen tegenwoordig erg makkelijk is en alles maar automatische moet zonder er maar iets voor te doen of bij na te denken.. niet dat het mij uit maakt maar wel allemaal een beetje gemaktzucht..en ja ben je niet thuis en het stroom valt uit tja... dan maar even geen stroom op het aquarium en het beste maar hopen bij thuis komst.
Een hobby is leuk maar het moet niet je leven gaan beinvloeden naar mijn idee.
En als je een weekend niet thuis bent? Dat wordt dan wel vervelend...
 
volgens mij is E10 wel een stuk gevoeliger dan de oude normale benzine
in mijn campingbrander wou het na een paar maanden voor geen meter meer branden
Maar voor kleine machines kan je ook brandstof kopen die geschikt is om lang stil te staan
Bijvoorbeeld aspen benzine

Een automatische noodstroom aggregaat vind je niet zo in het schap je moet goed weten wat je doet als je een dergelijk apparaat aansluit
anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan of gaat bij de buurman het licht ook weer aan
 
volgens mij is E10 wel een stuk gevoeliger dan de oude normale benzine
in mijn campingbrander wou het na een paar maanden voor geen meter meer branden
Maar voor kleine machines kan je ook brandstof kopen die geschikt is om lang stil te staan
Bijvoorbeeld aspen benzine

Een automatische noodstroom aggregaat vind je niet zo in het schap je moet goed weten wat je doet als je een dergelijk apparaat aansluit
anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan of gaat bij de buurman het licht ook weer aan
Normale benzine heb ik vaker problemen mee gehad in camping branders (coleman multi fuel) als het langer dan 1 jaar stond.
Uiteindelijk werkte het wel maar moest wel eerst ff schoon branden.
Dat is leuk als je een bioloog hebt met een 12volt pomp of ander 12volt DC apparatuur maar denk dat de meeste gewoon op 230volt wisselspanning de boel hebben draaien dus dan moet er een convertor tussen 12volt DC > 230vlt AC en die zijn helaas niet zo effiecient met omzetten en beetje vermogen vragen zijn ze knap prijzig dan is een aggregaat denk toch een beter keus.
Mensen Normale bezine is niet zomaar verlopen en is pas verlopen als het gaat vlokken, hier zit het al 6maanden in de tank en hij start prima, ja helaas je zal zelf de stekker moeten ompluggen en de aggregaat zelf moeten aantrekken voor stroom.
Als je hem eens in de 3 a 6 maanden even 10min laat lopen dan gaat de motor ook niet vast zitten geloof dat iedereen tegenwoordig erg makkelijk is en alles maar automatische moet zonder er maar iets voor te doen of bij na te denken.. niet dat het mij uit maakt maar wel allemaal een beetje gemaktzucht..en ja ben je niet thuis en het stroom valt uit tja... dan maar even geen stroom op het aquarium en het beste maar hopen bij thuis komst.
Een hobby is leuk maar het moet niet je leven gaan beinvloeden naar mijn idee.
Dat periodiek starten zal eerder het probleem worden dan de brandstof, zeker als je een aggregaat hebt zonder trekstarter
 
volgens mij is E10 wel een stuk gevoeliger dan de oude normale benzine
in mijn campingbrander wou het na een paar maanden voor geen meter meer branden
Maar voor kleine machines kan je ook brandstof kopen die geschikt is om lang stil te staan
Bijvoorbeeld aspen benzine

Een automatische noodstroom aggregaat vind je niet zo in het schap je moet goed weten wat je doet als je een dergelijk apparaat aansluit
anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan of gaat bij de buurman het licht ook weer aan
Ja dat kan ook dat blijft c.a 1jaar goed en is iets schoner kwa verbranding dus beter voor de bougie en kleppen en zuigerkop met minder kool aanslag.
 
Ja en als je 2weken op vakantie gaat dan heb je aan accu's of een UPS ook geen moer...
Zo lust ik er nog wel tien excuses :DD
2 weken stroomstoring... lijkt mijn sterk.

Als er weer spanning is gaat je aquarium weer aan en laad je ups weer op.
Beter iets dan niets.
 
Normale benzine heb ik vaker problemen mee gehad in camping branders (coleman multi fuel) als het langer dan 1 jaar stond.
Uiteindelijk werkte het wel maar moest wel eerst ff schoon branden.

Dat periodiek starten zal eerder het probleem worden dan de brandstof, zeker als je een aggregaat hebt zonder trekstarter
Iedereen zit toch op een PC of foon te klooien.. zet het dan in je agenda zodat op die dag bijv Zaterdag of Zondag om de 3 of 6 maanden dat je een melding krijgt dat je even de brandstof moet controleren + olie peil en de aggregaat 10 minuten moet laten draaien... is het allemaal zo moeilijk voor deze generatie om iets te vooruit te plannen ?
Desnoods haal je op die melding even verse bezine als je toch moet tanken... lastig allemaal hoor haha :eek::DD
 
Laatst bewerkt:
2 weken stroomstoring... lijkt mijn sterk.

Als er weer spanning is gaat je aquarium weer aan en laad je ups weer op.
Beter iets dan niets.
ja daar heb je gelijk in... maar als een stroomstoring langer als 6-8uur gaat duren zetten ze nood aggregaten in.. dus ook in het weekend.. althans dat deden ze hier wel in de wijk om schade claims te ontwijken.
Maar verder ach... iedereen moet zelf maar weten wat die inzet als nood middel, doe het al jaren met een simple aggregaat en dankzij niet erg veel uren draaien gaat die jaren mee. met een beetje onderhoud zoals 1xper jaar even olie verversen en een nieuwe bougie + luchtfilter even nakijken heb je er echt jaren plezier van als het stroom uitvalt en je bent gewoon thuis of je kan naar huis in die situatie.
 
Iedereen zit toch op een PC of foon te klooien.. zet het dan in je agenda zodat die die dag bijv Zaterdag of Zondag een melding krijgt dat je even de brandstof moet controleren + olie peil en de aggregaat 10 minuten moet laten draaien... is het allemaal zo moeilijk voor deze generatie om iets te vooruit te plannen ?
Desnoods haal je op die melding even verse bezine als je toch moet tanken... lastig allemaal hoor haha :eek::DD
Volgens mij realiseer jij je niet hoe veel gemakkelijker en nuttig een UPS is in deze situatie. Als je niet thuis bent neemt een UPS het automatisch over en een goedkoop ding kan de pomp van Raoul zo'n 10-12 uur laten werken. Een stroomstoring die langer duurde heb ik zelf nooit mee gemaakt. Je kunt je in allerlei bochten wringen maar een generator op brandstof is een veel duurdere zowel in aanschaf als in onderhoud oplossing en zal niet automatisch aanschakelen tenzij je daar ook allemaal constructies voor maakt die erg duur zijn en ook weer onderhoudsgevoelig. Dat is voor een thuissituatie niet te doen. Tenzij je natuurlijk de garage wilt ombouwen tot generatorhuis, gekheid.

Simpele UPS op je filterpomp en je hebt een redelijke zekerheid dat bij een korte storting, je filter in ieder geval blijft werken.
 
Als als als.... een UPS is gewoon een dure oplossing voor iets wat je maar een korte tijd gaat helpen.
En hoe vaak gebeurt het dat de stroom lang uitvalt.

Maar het kan natuurlijk wel. Ik heb hier ook lang naar zitten zoeken wat nu de beste oplossing is en ben tot het volgende gekomen.
Als eerste, hoe kom je er achter dat de spanning er af ligt als je niet thuis bent.
Hiervoor heb ik een handige app die mij verteld wanneer mijn KPN modem niet meer bereikbaar is (uptime robot).
Als ik een bericht krijg dat mijn modem niet meer bereikbaar is kijk je op Twitter of er een stroomstoring is.

Zo ja, ga ik met de auto naar huis. Parkeer ik voor de deur en pak ik mijn 300W omvormer voor een paar tientjes en leg ik een snoer naar binnen.
Ik verwacht hiermee wel 99,9% van alle stroomstoringen te kunnen overleven.

Volgens mij de goedkoopste en simpelste oplossing
 
Als als als.... een UPS is gewoon een dure oplossing voor iets wat je maar een korte tijd gaat helpen.
En hoe vaak gebeurt het dat de stroom lang uitvalt.

Maar het kan natuurlijk wel. Ik heb hier ook lang naar zitten zoeken wat nu de beste oplossing is en ben tot het volgende gekomen.
Als eerste, hoe kom je er achter dat de spanning er af ligt als je niet thuis bent.
Hiervoor heb ik een handige app die mij verteld wanneer mijn KPN modem niet meer bereikbaar is (uptime robot).
Als ik een bericht krijg dat mijn modem niet meer bereikbaar is kijk je op Twitter of er een stroomstoring is.

Zo ja, ga ik met de auto naar huis. Parkeer ik voor de deur en pak ik mijn 300W omvormer voor een paar tientjes en leg ik een snoer naar binnen.
Ik verwacht hiermee wel 99,9% van alle stroomstoringen te kunnen overleven.

Volgens mij de goedkoopste en simpelste oplossing

ja en niet iedereen kan ‘ff’ in de auto stappen en naar huis rijden vanaf zn werk.
 
Als als als.... een UPS is gewoon een dure oplossing voor iets wat je maar een korte tijd gaat helpen.
En hoe vaak gebeurt het dat de stroom lang uitvalt.

Maar het kan natuurlijk wel. Ik heb hier ook lang naar zitten zoeken wat nu de beste oplossing is en ben tot het volgende gekomen.
Als eerste, hoe kom je er achter dat de spanning er af ligt als je niet thuis bent.
Hiervoor heb ik een handige app die mij verteld wanneer mijn KPN modem niet meer bereikbaar is (uptime robot).
Als ik een bericht krijg dat mijn modem niet meer bereikbaar is kijk je op Twitter of er een stroomstoring is.

Zo ja, ga ik met de auto naar huis. Parkeer ik voor de deur en pak ik mijn 300W omvormer voor een paar tientjes en leg ik een snoer naar binnen.
Ik verwacht hiermee wel 99,9% van alle stroomstoringen te kunnen overleven.

Volgens mij de goedkoopste en simpelste oplossing

Ja is ook een oplossing, alleen omvormers geven vaak geen schone spanning van een paar tientjes dus ik zou er geen gevoelige apparatuur op gaan zetten al denk ik dat een filterpomp er geen problemen mee zal hebben mits hij wel goed beveiligd is tegen overspanning omdat omvormers vaak pieken en zeker de goedkope maar daar laat ik de keus aan jezelf of je het wil gokken.
Ik zou er zeker geen telefoon adaptors of Led verlichting met adaptor en Led controller op aan sluiten..
 
ja en niet iedereen kan ‘ff’ in de auto stappen en naar huis rijden vanaf zn werk.
Nu kan ik over het algemeen makkelijk vrij krijgen van mijn werk.
Maar buiten dat, voor je ene keer in misschien 5a10 jaar zal er voor de meeste toch wel iets te regelen zijn?
 
Als als als.... een UPS is gewoon een dure oplossing voor iets wat je maar een korte tijd gaat helpen.
En hoe vaak gebeurt het dat de stroom lang uitvalt.

Maar het kan natuurlijk wel. Ik heb hier ook lang naar zitten zoeken wat nu de beste oplossing is en ben tot het volgende gekomen.
Als eerste, hoe kom je er achter dat de spanning er af ligt als je niet thuis bent.
Hiervoor heb ik een handige app die mij verteld wanneer mijn KPN modem niet meer bereikbaar is (uptime robot).
Als ik een bericht krijg dat mijn modem niet meer bereikbaar is kijk je op Twitter of er een stroomstoring is.

Zo ja, ga ik met de auto naar huis. Parkeer ik voor de deur en pak ik mijn 300W omvormer voor een paar tientjes en leg ik een snoer naar binnen.
Ik verwacht hiermee wel 99,9% van alle stroomstoringen te kunnen overleven.

Volgens mij de goedkoopste en simpelste oplossing
Als dat voor jou werkt is dat prima natuurlijk. Niet iedereen kan zomaar even naar huis gaan als er een storing is en het is een afweging die iedereen zelf moet maken. Ik zal zelf ook geen UPS op mijn aquaria zetten daar zijn het er gewoon te veel voor. In het geval van de TS gaat het om 1 groot aquarium met een duur visbestand en dan kan een investering van 150-200 euro best de moeite en gemoedsrust geven.
 

Terug
Bovenaan