uitvallen van vissen


M

Marjelle

Guest
Afgelopen tijd ben ik wat vissen verloren.:'( Even op een rijtje:

- ong. 3 weken geleden: een dode neontetra in mijn bak, helaas overleden tijdens afwezigheid en alleen graat in de bak terug gevonden. Zocht hier niks achter, wat deze neon had al een tijdje niet zo veel kleur, witte vlekken over het lichaam en is waarschijnlijk een slechte kweek geweest (dat is tenminste wat een mede-aquariaan zei).
- even daarna: een dode ottocinclus, dit weet ik aan de piek in nitriet en fosfaat die hoogstwaarschijnlijk is ontstaan in combinatie met de dode neon in mijn bak en het herplanten van wat planten. (Weet niet of dit mogelijk is?)
- 1 week geleden: dode dwerggoerami (vrouw), wist nog niet precies wat er aan de hand was, na wat lezen en zoeken hier op het forum en op het internet, hoogstwaarschijnlijk het iridovirus. :(
- 5 dagen geleden: heel erg verzwakt dwerggoeramie vrouwtje, zelfde symptomen als die hierboven. Moeite met zwemmen, opgeblazen buik, doorzichtige uitwerpselen. Zelf maar uit het lijden verlost. Goeramie mannetje ziet er overigens ook niet fris uit (witte vlekken, kleine gaten in vinnen, verminderde eetlust, vanaf vandaag ook doorzichtige uitwerpselen), maar de rest van mijn vissen leken nergens last van te hebben (neontetra's en overige ottocinclussen).
- vandaag: nog een dode ottocinclus in mijn bak :(

Waar ik mij eerst niet al te veel zorgen maakte, behalve natuurlijk over het iridovirus en het daardoor niet meer kunnen houden van dwerg goeramies, begin ik nu toch wel een beetje af te vragen wat er aan de hand is....

Hier info over mijn bak om een zo goed mogelijk antwoord te krijgen:

Aquafish aquaexpert 70 met led verlichting
temp: ong. 24/25 °C

Waterwaarden (gemeten 12 januari, morgen tijd om nog een keer te meten, zal deze waarden dan ook hier even vermelden)
pH: 7,5
kH: 4
GH: 12
NH: 0 mg/L
NO2: 0 mg/L
NO3: 10 mg/L
PO4: 0,5 mg/L

Naar mijn weten zijn dit geen gekke waarden...
Ik voeg zelf nog CO2 toe met een Colombo co2 basic set.

Samenstelling bak (wat nog over is):
1 Dwerggoerami
14 neon tetra
3 ottocinclus
ong 5 Anatome helena

Hopelijk kan iemand mij hier gerust stellen of verder helpen? :help:
 
witte vlekken o
Witte stip?;)
- even daarna: een dode ottocinclus, dit weet ik aan de piek in nitriet en fosfaat die hoogstwaarschijnlijk is ontstaan in combinatie met de dode neon in mijn bak en het herplanten van wat planten. (Weet niet of dit mogelijk is?)
Lijkt mij onwaarschijlijk, dat een nitrietpiek ontstaat, door een dode neontetra en planten. Hoelang draaide het aquarium toen al?;)
Hopelijk kan iemand mij hier gerust stellen of verder helpen? :help:
ik denk niet dat ik je kan geruststellen, er is denk ik wel war aan de hand;)
 
Geen witte stip, ik weet hoe dat er uit ziet en het zijn echt witte plekken, geen kleine witte stipjes. Zal zo kijken of ik het op de foto kan krijgen.

Hoelang draaide het aquarium toen al?
Het aquarium draaide toen al sinds ongeveer april vorig jaar, dus zo'n 8 maanden.

Foto?

En heb je ook een foto van het aquarium?

Foto's komen er aan.
 
Foto's met mijn mobiel genomen, probeer morgen betere foto's te nemen.

Niet helemaal tevreden over de rechter kant van het aquarium. Had wat plantjes herplant en gesnoeid, hierin iets te rigoureus geweest. Dit wilde ik aankomend weekend oplossen, door wat opnieuw in te richten.

IMG_20170116_205359404.jpg


Ook geprobeerd de goerami op de foto te krijgen, valt niet mee. Hopelijk kunnen jullie er wat van af zien. Hij heeft dus witte plekken op zijn lichaam, ook zijn rechtervin (voor ons op de foto links) is beschadigd en er zitten gaatjes in zijn borst- en rugvin.

IMG_20170116_205608073.jpg

IMG_20170116_205618899.jpg

IMG_20170116_205633416.jpg

IMG_20170116_205657768.jpg
 
Je hebt een mooie bak hoor, het ziet er zeer verzorgt uit.
Tja, ik denk dat je zelf wel weet wat er aan de hand is, ik denk zelf dat dit soort gourami's te veel met z'n allen in kweekbakken hebben gezeten waardoor dat virus is ontstaan.
Niks aan te doen helaas.
Ik denk dat die andere visjes domweg pech hebben gehad.
Dit virus is wat ik weet niet besmettelijk voor je andere visjes.
Er zijn verder geen andere gourami's die in je bak zouden passen, die worden te groot, maar misschien wel een mooie betta
 
Dankjewel Astrid! Helaas wist ik voordat ik de dwergoeramies kocht niet van dit virus en de problemen met deze vissen af. Anders had ik van tevoren wel twee keer nagedacht voordat ik ze kocht.

geen andere gourami's die in je bak zouden passen

Ik dacht zelf nog aan honinggoeramies, ik dacht dat deze wel in mijn bak passen, omdat ze nog kleiner blijven dan dwerggoeramies. Maar nu gaan we of topic. Ik zal een andere topic starten over wat ik mijn bak mee kan aanvullen op de geschikte plek. ;)
 
Oh ja, honinggourami's, even vergeten:D
 
Oei dat ziet er zeer slecht uit...
Gaatjes in de vinnen? Ontstaan er ook gaten rond de kop of onder de witte proppen op de huid?
Hoe is/was je ververs schema?
 
Ontstaan er ook gaten rond de kop of onder de witte proppen op de huid?

Zo ver ik kan beoordelen niet op de kop, onder de witte plekken zou dat wel eens het geval kunnen zijn.

Hoe is/was je ververs schema?

Over het algemeen 1 keer in de week, maar door de kerstvakantie liep dit een klein beetje in de wat. In ieder geval zit er tussen de schoonmaakbeurten nooit meer dan 2 weken.
 
Over het algemeen 1 keer in de week, maar door de kerstvakantie liep dit een klein beetje in de wat. In ieder geval zit er tussen de schoonmaakbeurten nooit meer dan 2 weken
En hoeveel ververs je dan?
 
Het zouden flagellaten kunnen zijn..?
 
Flagellaten heb ik ook aan zitten denken, maar wat zijn daar verdere symptomen van? De twee goeramie vrouwtjes hadden namelijk niet deze witte plekken en gaatjes in de vinnen, maar verder wel de doorzichtige uitwerpselen, verminderende eetlust en blekere kleur.
 
Naar ik weet kunnen flagellaten zowel inwendig als uitwendig problemen veroorzaken..
het blijft vaak maar gissen als je geen microscopisch onderzoek hebt.. en ben zelf geen voorstander van zomaar medicatie gebruiken, maar in dit geval denk ik als je niks doet dat Ze er allemaal aan gaan..
Hopelijk reageren er meer mensen met een idee?
 
Ik zou me niet teveel zorgen maken, ik denk dat je pecht hebt met deze gourami's gezien wat we allemaal weten over het virus dat grotendeels bij deze voorkomt.
Ik zou verder rustig afwachten, een waterwissel kan nooit echt kwaad, van 50%, en verder geen stappen ondernemen.
Als de rest gezond oogt en gedraagd, is er verder niets aan de hand;)
 
Ik ben laatst ook 3 goeramie kwijtgeraakt aan een virus.... de rest van de vissen blijven gezond.
 
Wat naar!
Die goerami's zijn denk ik inderdaad slachtoffer van het Iridiovirus, wat je zelf ook al zegt. Net als Niek ben ik er ook een aantal aan kwijtgeraakt.
Wel typisch van de neon en de oto....... je waardes zien er niet zo gek uit en de bak oogt prachtig.
Zoals astrid zegt: extra waterwissel. En je kunt Catappa (amandelboomblad) in je bak gooien. dit werkt enigszins desinfecterend en helpt bijvoorbeeld ook om schimmels te voorkomen.
Ik vrees voor je Goerami mannetje, maar hopelijk blijft de rest van je bestand gespaard!
 
Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden. Waterwissel ga ik doen. Ik zat er wel aan te denken om volgende week wat oude planten er uit te halen en nieuwe erin te doen, aangezien ik dit weekend bij een speciaalzaak kom, waar ik een ruime keuze aan planten heb. Kan dit of raden jullie aan hier ook beter nog even mee te wachten?

Qua vissen ga ik het nog een tijdje aanzien. Als de rest gezond blijft, heb ik een tijdje om na te denken over wat ik dan in mijn bak wil.


de bak oogt prachtig
Dankjewel! Ik ben zelf niet helemaal tevreden met de rechterhoek, maar perfectionisme en een aquarium zorgen altijd voor bezigheid. ;)
 

Terug
Bovenaan