Uitstroompijp richting en kracht Juwel binnenfilter


T

Tim82

Guest
Welke richting raden jullie aan voor de uitstroom van het binnenfilter?
Ik heb alle richtingen geprobeerd, maar bladeren van de planten wapperen hard heen en weer. De bak ziet er onrustig uit.
Hebben jullie tips om dit te verhelpen? (bepaalde opzetstukjes?)
 
Naar de oppervlakte.
Als het filter pas draait ,is hij nog niet vervuild.
Gaat wel over als hij langer draait.
Wat heb je voor materiaal erin?
 
Ik heb de standaard dingen erin die erbij zitten. Nieuw gekocht.
 
Dan moet je zwart en groen eruit halen.

Kool heb je niet nodig, en groen haalt voeding voor je planten weg.
Doe er dan Siporax (ceramische rolletjes)onder op,en de rest daar weer op.
 
Kool om medicijnen uit te filteren. Heb je nog niet!!
Groen is een nitraat filter,als er teveel nitraat de bak zit .
Nitraat No3 mag 10 zijn.
Dus is voeding voor je planten.
Wordt het hoger kan je water verversen,daalt het ook.
 
Bedankt, weer wat geleerd! En waar kan ik het pijpje het beste heen richten?
 
En om de uitstroomsnelheid te verminderen dus vol stoppen met filterwatten?
 
Ik had nu bedacht om wat gaatjes in het uitstroompijpje te boren aan de zijkant. Zou dat ook werken?
 
Op zo'n kort stukje gaat dat niet werken,water gaat langs de weg van de minste weerstand en zal toch het grote gat rechtuit zijn.
 
Of schuin afzagen en dan naar de achterwand?
Met filterwatten erin ben ik bang dat het ding oververhit raakt omdat er weerstand is.
 
Meetsal is het gewoon goed als de uitsroom schuin naar de achterwand en iets omhoog gericht staat.
Hoeveel capaciteit feeft het pompje en hoeveel liter is de bak dan?
 
Het is een hoekbak, Trigon 190 met de standaard binnenfilter Biofow.
 
De kale bak is 190 liter, ik denk met alle inhoud (zand, hout, achterwand) 170 liter. De pomp is 600 liter p/u.
 
Tim82 zei:
Dan kunnen de vissen naar binnen zwemmen het filter in.
Denk je dat echt? De stroming was toch behoorlijk aan de maat? Waarom zouden ze dan niet nu ook het buisje in kunnen zwemmen? Is maar een gedachte... :)

~ Ivo
 
Ik ga vanmiddag wel even wat zagen en boren. De filterwatten worden gelanceerd als ik ze in de uitstroompijp stop.
 
Die moet je ok niet in het buisje doen!!
waar zit het andere materiaal? In het filter. !!

Als alles verzadigd is, wordt het vanzelf minder.
Zijn er misschien al 100.000 van verkocht, en jij hebt een probleem met uitstroom.
Dan doe je dat bij de instroom,he.
 
Ik wil de instroom niet blokkeren, dan slipt de boel binnen de kortste keren dicht.
Ik ga vanavond de uitstroom dichtmaken en dan 20 gaatjes in de buis boren zodat het water meerdere uitgangen heeft.
 
Kan me bijna niet voorstellen dat als je de uitstroom schuin naar boven richt de planten letterlijk staan te wapperen.
Hoe lang staat de bak dan al te draaien.

De kans is groot dat als je het doet op de manier die je aangeeft er zo'n aparte stroming gaat ontstaan het filter niet optimaal z'n werk kan doen.
Hoe lang staat de bak al te draaien?
 
6,5 maanden. Als ik de gaten naast elkaar boor heb je toch een mooie stroming die zachter is?
 
Ik heb voor een heel ander idee (want ingrijpen kan altijd nog):

Maak anders eens een filmpje (is met veel camera's zeker mogelijk) en upload dat, desnoods naar youtube.
Als de stroming werkelijk zo hard is als uit jouw berichten blijkt zouden wij op dat filmpje ook een soort van wildwaterbaan moeten kunnen zien. Als je gelijk hebt dat de stroming te hard is zullen we dat eerlijk zeggen, maar wie weet vinden we het allemaal wel meevallen en moet jij er alleen nog even aan wennen.

Als je eenmaal hebt zitten boren is teruggaan niet meer zo eenvoudig (dan wel kost het je een paar centen voor een nieuw uitstroombuisje).

~ Ivo
 
Juwel heeft gewoon opzetsetjes voor de uitstroom om de richting wat te sturen. Ik gebruik ze zelf om de stroming te sturen voor mijn waaierhandjes en dat werkt goed. Gaatjes boren in het bijgeleverde pijpje is zinloos - gaat geen water door.
 
Ik heb in diverse dierenzaken en tuincentra gezocht naar opzetsetjes, echter niet te vinden. Heb je een foto zodat ik een idee heb van wat zou kunnen werken?
 
Dit bedoel ik:http://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Meer/Filtering/Pompen-toebehoren/Extra-toebehoren/Uitstromerset.html

Volgens mij moet iedere lfs die Juwek verkoop ze wel hebben.
 
Mag ik jouw binnenfilter hebben neem jij de mijne maar? Ik krijg juist niet genoeg stroming uit het binnenfilter (terwijl in de Vision 180 hetzelfde filter zit...). Volgens mij zal het dan ook meevallen, maak eens een filmpje. Vergeet niet dat je voor een goede overdracht van voedingsstoffen overal stroming moet hebben. De uitstroom richten op de achterwand zal plaatselijk een te grote werveling cre�ren maar zal ervoor zorgen dat je veel "dode" punten in je aquarium zal krijgen. Richt je uitstroom eens gewoon schuin naar voren diagonaal over je bak en dan zover omhoog tot je een kleine rimpeling aan het oppervlakte ziet zodat je oppervlakte mee beweegt.
 
Ik heb goed nieuws, de stroming loopt al wat terug en is minder hevig dan voorheen.
Het verzagen en boren van gaatjes werkte inderdaad niet, ik heb dit gedaan met een stukje pvc pijp.
 

Terug
Bovenaan