Uitstekende informatie over biologische media en potfilters (engels)


edje555

Well-known member
Lid geworden
11 november 2015
Berichten
1,316
Leeftijd
53
Ben al jaren enorme fan van deze Engelse Pondguru die enorm veel informatie en uitleg geeft over filtratie en nog andere dingen van het wel of niet doen en waarom.
Misschien hebben Julie er ook wat aan en al deze filmpjes zijn te vinden op youtube.

1e filmpje wordt uitgelegd speciaal voor mensen die niet weten of nog helemaal begrijpen hoe belangrijk filtratie is voor een aquarium en hoe dat in zijn werk gaat.
Ook verschillende biologische media ( keramische/sinterglas/Lavasteen/poreusheid en goedkope troep) worden onder een microscoop getoond waarom wel en waarom niet geschikt voor nuttige bacterien.

2e filmpje gaat over de grote van een filter dat toereikend moet zijn aan de aantal liters water van een aquarium en ook hoeveel biologische media nodig is om de juiste cycle van bacterien op te bouwen en waarom.

Helaas zijn beide filmpjes in het Engels gesproken maar neem aan dat de meeste van ons wel Engels kunnen verstaan.

Hoop dat mensen er iets aan hebben omdat deze meneer veel filmpjes op YouTube heeft staan meer zeer veel nuttig informatie en ook de fabrikanten die filters maken en met hun technische gegevens door de mand vallen met foute beweringen over de werking en capaciteit.

1e filmpje gaat over biomedia.



Het 2 filmpje over potfilters en hun doel en waar ze wel en niet voor geschikt zijn en hoeveel biomatriaal je nodig hebt voor de grote in liters van een aquarium en vis bezetting.




Ben het helemaal eens met deze beste man omdat hij alles ook tot de bodem uitzoekt en met feiten en mogelijk bewijzen komt.
 
Wel mooi hoe hij de hydra en purigen aanhaalt en de schuld geeft van het niet slagen van een volledige stikstof cyclus.

Maar vind het vooral mooi dat ie alles zo lekker rustig en kalm uitlegd, net als in de rest van de filmpjes
 
De uitleg lijkt volkomen logisch maar ik blijf het vreemd vinden dat alle fabrikanten een andere filter volgorde aangeven. Vaak eerst de biologische media onderin en de foam van grof naar fijn bovenin. Het lijkt me dat juist de producenten belang hebben bij een goede filtermethode teneinde de verkoop van hun filter te promoten. Verder moet je om de alternatieve methode te gebruiken bij het schoonmaken van het foam telkens het hele filter uit elkaar halen. Dat heeft weer z'n eigen nadelen. Wel zie ik dan de voordelen van het getoonde "voor-filter".
 
De uitleg lijkt volkomen logisch maar ik blijf het vreemd vinden dat alle fabrikanten een andere filter volgorde aangeven. Vaak eerst de biologische media onderin en de foam van grof naar fijn bovenin. Het lijkt me dat juist de producenten belang hebben bij een goede filtermethode teneinde de verkoop van hun filter te promoten. Verder moet je om de alternatieve methode te gebruiken bij het schoonmaken van het foam telkens het hele filter uit elkaar halen. Dat heeft weer z'n eigen nadelen. Wel zie ik dan de voordelen van het getoonde "voor-filter".
daarom zijn JBL filter zo fijn met hun voorfilter in de bovenste mand.
maar zoals hij het uitlegt zijn alle biologen ingericht die ik heb gezien.
en ik ga er nu van uit dat het simpelweg makkelijker is om een filter op te bouwen zoals een eheim of sunsun is gebouwd, scheelt in ontwerp kosten en je hebt minder last van toleranties en ruimtes tussen de manden en filter wand.
dit omdat je water via een centrale (oversized) pijp naar beneden gaat of gewoon vanaf onder je filter binnen komt, in tegenstelling tot JBL waar het water langs de manden naar beneden moet en dan weer omhoog.

het is niets meer dan een simpele afweging om het goedkoper te kunnen produceren en zo gebruiksvriendelijk te maken, en dat je dan wat vaker filter materiaal moet verkopen aan je klanten is alleen maar extra winst
 
Ben blij dat hij erg positief is over de Eheim.

En net wat Ben zegt.

Ik geloof zijn verhaal wel over dat filtervlies. Maar om dit nu werkelijk in de onderste mand te stoppen. Vind ik eigenlijk niet zo praktisch. Zeker omdat ik het filter liefst 3 maanden met rust wil laten. En in de onderste mand, zal het filter vroegtijdig ermee stoppen.
Gelukkig heeft mijn filter wel een prefilter bovenop.

Er zijn ook mensen welke helemaal geen filtervlies gebruiken. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Mijn water is erg helder en ik heb ook niet teveel nitraat. Voeg zelfs toe. Dus iets wat goed werkt, durf ik niet zomaar op de schop te gooien.

Misschien kan ik het vlies eens weglaten de volgende keer bij de schoonmaak. Maar ik ben daar toch een beetje bang voor.


Daarnaast heeft deze meneer geen woord gerept over siporax. Terwijl dit hier zeer hoog staat aangeschreven.

Dat goedkope chinese spul heb ik hier ook. In de vorm van superfish crystal max. Dit knijp je ook zo stuk.
 
Zijn getoonde (passieve) voorfilter lijkt me gemakkelijk zelf te maken met wat PVC pijp met onder een inlaat boven een uitlaat en voorzien van afsluit schroefdoppen. Gevuld met bijvoorbeeld watten en foam kan je zo'n ding voor je externe filter zetten en de laatste vervolgens vullen met alleen biologisch materiaal. Hij, de maker van het filmpje wel bewoner van de United Kingdom maar gezien z'n accent kennelijk meer Schots, vertelt al dat het iets zal schelen in je uiteindelijke debiet maar dat zou ik nog wel voor lief nemen. Misschien is het aan te bevelen wanneer je voor het voorfilter een ruimere maat in- en uitlaat neemt met bijbehorende slangen, zo bedenk ik me.
 
Laatst bewerkt:
Siporax is sinterglas en redelijk sterk maar je kan het met je vingers breken, ik zie Siporax een verglijkbaar biomedia als dat van Biohome enkel de vorm is anders maar de structuur is vrijwel het zelfde dus goed bruikbaar voor bacterien.

Opzich maakt het weinig uit hoe het filer zijn reiniging doet, van boven naar beneden zoals de Eheim filter Professional 3+ en 4+ of de oude Eheim classic van onderen naar boven, zolang je maar de juiste volgorde aanhoud met mechanische en biologische en chemische aan houd dan zal elke potfilter dat reikend is aan je aquarium gewoon goed werken.
Debiet is op zich ook wel van belang maar minder van belang dan de juiste media en hoe je deze in het filter plaatst, nu snappen misschien sommigen dat de flowrate/debiet soms te overdreven wordt aangegeven, als ik een Eheim Professional 4+ 600 neemt heeft deze een debiet van 1250liter per uur.
mja filter up to 600 liter aquarium inhoud en 1250ltr debiet.. maar deel dit is door 600liter dan is dan maar ongeveer 2.2x dat een aquarium van 600liter wordt gefilterd in 1 uur ! en das gewoon te weinig voor een aquarium met een gemiddelde bezetting.
halveer je deze capaciteit waarde van het filter van 600 naar 300 dan is je debiet 4 tot 5x per uur wat meer realistische is en bruikbaar om voldoende circulatie in het aquarium te krijgen en het water helder te houden, dus alles valt wel op zijn plaats.
Dus Size does matter ( sorry voor de dames onder ons, ik bedoel potfilters :D ) dus filters met over capaciteit en groter dan aangegeven is altijd beter dan te krap of net voldoen aan het aquarium, zo ook het aantal volume van de pot zelf waar de media in gaat is van belang hoeveel liters biologische media we er in kwijt kunnen waar de bacterien kunnen huisvesten.

Merken van filter is denk ik een persoonlijke kwestie, vormgeving of kosten, makkelijk onderhoud en natuurlijk ervaring met een bepaald merk of type filter.

Filters waar de aan de zijkanten grove spons of medium sponzen zitten zoals bij Fluval en JBL zijn niet mijn favorieten filters wegens onderhoud en je vaak dit soort sponzen nieuw moet kopen en zelf moeilijk zijn te maken door zelf sponzen te knippen in de juiste vorm.

Ben al ruim 35jaar een Eheim man maar en ben blij dat dit filmpje ook Eheim gewaardeerd wordt als vrijwel enigste fabrikant die wel goede informatie geeft maar ook wel overdrijft met aantal liters aquarium waar het filter goed voor zou zijn.
Reden dat ik Eheim fan ben is de service en kwaliteit en zeker met de laatste Pro 4+ serie die goed werken maar wel een prijs kaartje hebben.
En nee Eheim heeft ook slechte producten gemaakt die van een andere merken beter waren en zelfs goedkoper zijn.
 
Laatst bewerkt:
images3YZBSRZW.jpg
eheim-aquarium-pre-filter.jpg
imagesKT8O12GI.jpg
imagesPA7FFFRM.jpg
imagesH5UZC4VN.jpg


Zomaar dingen die te koop zijn of te maken zijn als voor filtering, vroeger had de fabricant AM filters gewoon filterpotten los te koop zonder motor dus prachtig om een voor filter te maken, ook Eheim had ze vroeger maar die zijn nergens meer te vinden wat best jammer is.
Daarvoor in de plaats zijn ander oplossingen gekomen die aan de aanzuig buis worden gemonteerd en in het aquarium belanden, zonde voor het gezicht maar het werkt wel.

Dus voor de mensen die niet snapte waarom ik 2 Eheim 2013 in serieel had staan waarvan 1 filter enkel maar sponsen en filter watten en 2 filter enkel biologische matriaal zoals Siporax en Ehein substrate pro in had zitten gaf mij 3 liter biologische media om in te doen + het debiet werd ook niet afgeremd door 2x een pomp die beide 440liter per uur deden.

Zo zie je maar weer.... dat de ervaring die ik had weer is bevestigd waar sommigen mijn mening niet deelde of begrepen.
 
Laatst bewerkt:
Heel interessant, ga zo direct eens naar de indeling van mijn potfilter kijken en of er nog zo'n HW-603 in m'n kast past.
 
1f49ec0b293b84a59dfe918ddc070808.jpeg




Dit is het meganische deel van de Fluval G6
Verder alleen maar keramische zooi.

Dat filter kan je zomaar ene jaar of twee laten draaien.
Of ik die full circle heb geen idee maar in een planten bak maakt het naar mijn idee niks uit.

Deze cardridge kun je er namelijk makkelijk uit halen en schoonmaken en weer terug plaatsen.

Ik heb er zelfs een extra dus ik kan ze gelijk omwisselen.
 
Als je Fluval meer als 6 maanden of langer niet wordt gereinigd kan je met zulke omstandig een prima stabiel filter houden mits je debiet niet veel afneemt, maar hoeveel liter biologische media kan jou filter bergen en hoe groot is het aquarium.
Keramische buisjes ringetjes blokjes rondjes en weet ik veel wat daar allemaal van is gemaakt geeft niet het resultaat wat je dan zou kunnen behalen met wel goede poreuze media ! , keramische is glad en dicht van structuur maar wel duurzaam en goedkoop das een voordeel.
Naar mijn idee kan je het de volgende beter bij onderhoud vervangen door Siporax buisjes of Eheim Substrate pro of een andere waarvan is bekent dat het poreus sinterglas is gemaakt om je filter nog efficienter te maken dan dat die al is.

Een plantenbak heeft nitraat nodig maar liefst tussen 10mg en 20mg en dat gaat prima samen als je een filter neemt die groter is dan aanbevolen voor je aquarium, maar als jij tevreden bent en je waardes zijn oke dan zou het zo blijven houden zoals het nu is.
Maar misschien een voorfilter pot zou je het onderhoud nog langer kunnen uit stellen aan je filter dan enkel het voorfilter eens in de 2 maanden of zo te reinigen maar dat is aan houder ervan om zelf te bepalen vind ik.
 
Als je Fluval meer als 6 maanden of langer niet wordt gereinigd kan je met zulke omstandig een prima stabiel filter houden mits je debiet niet veel afneemt, maar hoeveel liter biologische media kan jou filter bergen en hoe groot is het aquarium.
Keramische buisjes ringetjes blokjes rondjes en weet ik veel wat daar allemaal van is gemaakt geeft niet het resultaat wat je dan zou kunnen behalen met wel goede poreuze media ! , keramische is glad en dicht van structuur maar wel duurzaam en goedkoop das een voordeel.
Naar mijn idee kan je het de volgende beter bij onderhoud vervangen door Siporax buisjes of Eheim Substrate pro of een andere waarvan is bekent dat het poreus sinterglas is gemaakt om je filter nog efficienter te maken dan dat die al is.
Debiet neemt niet af. En ja er is denk beter biologische media te koop en ik denk zelfs dat er iets meer in kan als er nu inzit.
Maar aangezien ik nu dagelijks nitraat toevoeg voor de planten zie ik daar het nut niet van in. Het is wel iets waar ik over denk voor de nieuwe bak die erbij gaat komen want dat wordt geen plantenbak.


Maar misschien een voorfilter pot zou je het onderhoud nog langer kunnen uit stellen aan je filter dan enkel het voorfilter eens in de 2 maanden of zo te reinigen maar dat is aan houder ervan om zelf te bepalen vind ik.
Ik heb het filter een maand of twee geleden schoongemaakt na voorzichtig geschat twee jaar. Ik had toen al het idee dat het eigenlijk nog niet nodig was en na het zien van bovenstaande video's weet ik zeker dat ik dat niet had hoeven te doen.
De eerste volgende keer dat ik hem open maak is als er wat stuk gaat.
Ik heb nog een simpel filtertje om de inlaat om de garnalen er uit te houden en sinds ik dat heb kan de cardridge makkelijk een maand blijven zitten.
 
Als je natuurlijk al wat voor je filter inlaat hebt zitten houd dat al de nodige molm en vuil tegen, en Garnalen in je bak betekent een schoon aquarium omdat deze garnalen hoop rommel opeten en poetsen ! ja dat kan enorm schelen voor een filter die het anders met de stroming opzuigt.
Er zal dan ook een kleine bezetting aan vissen in zitten die weinig vervuilen heb ik het idee, dan heb je ook weinig ammonium om door bacterien om te zetten zodat de nitraat waardes erg laag blijven en te weinig oplevert voor de planten dus je moet nitraat toevoegen.
Nee dan heeft het weinig zin om je keramische biologische matriaal te vervangen omdat het filter nu al weinig te doen heeft dan dat klein beetje afbreken van ammonium en nitriet en dan wil je niet dat nitraat ook wordt omgezet en vervliegt.
 
Plus veel licht ruim co2 en voldoende sporen en macro als ook snel groeiende planten.

Heeft iemand die biohome ultra in gebruik?
 
Ik heb op andere forums wel eens gelezen dat in Belgie en Nederland een aantal mensen het 3 a 4 jaar geleden bestelde maar verder weet ik niet hoe de ervaringen zijn met Biohome Ultra omdat Siporax en Eheim substrate pro dezelfde structuur hebben en van het zelfde matriaal zijn gemaakt.
Dus ik verwacht niet dat veel mensen hier ervaring mee hebben met Biohome, omdat Siporax, Cirax van Juwel en Eheim substrate pro vrijwel de zelfde werking geeft en makkelijker verkrijgbaar is dan Biohome.
Maar ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die het gebruiken en wat hun ervaring is met Biohome.
 
Plus veel licht ruim co2 en voldoende sporen en macro als ook snel groeiende planten.

Heeft iemand die biohome ultra in gebruik?
En ultimate.
Het werkt bij mij prima, niet echt het idee dat ik een volle cyclus heb maar daarvoor doe ik het ook niet gezien ik de NO3 nodig heb voor me planten
 
Sunsun voorfilter in de grootste maat met slang aansluiting 16/22

https://nl.aliexpress.com/item/1-SE...-68d5-4600-9ea7-309ccd8b87b1&rmStoreLevelAB=3

Is het ook niet echt zelf voor te maken denk ik.........

Moet er eens even goed over denken,maar dit toepassen, lijkt mij opzich geen heel gek idee.
De 603 zojuist besteld. Je kan hem ook met pomp doen, maar ik ga hem voor mn jbl1501 zetten. Moet nu elke x die 2 1501 filters loskoppelen en onder mn meubel vandaan trekken, om de watten te vervangen. Dan lijkte zo een voor filter handiger om er tussen uit te halen.
 
vannacht eens door geworsteld zeer leerzaam zeker de media opbouw filter blijkt maar weer uit dat je eigen ideeën over de opbouw van de meest filters dan toch weer uit komen
trouwens een hoop gebruikers van de interne juwel filters zijn er niet te over te spreken maar als je naar de opbouw kijkt is dat zo slecht nog niet
Schermafdruk op 2017-12-12 11-04-41.png
 
vannacht eens door geworsteld zeer leerzaam zeker de media opbouw filter blijkt maar weer uit dat je eigen ideeën over de opbouw van de meest filters dan toch weer uit komen
trouwens een hoop gebruikers van de interne juwel filters zijn er niet te over te spreken maar als je naar de opbouw kijkt is dat zo slecht nog niet
Bekijk bijlage 237891

Juwel filter zijn geheel niet slecht maar ze zijn net niet groot en krachtig genoeg om een gezelschap aquarium goed helder te houden, ,maar werkt biologische met cirax bakjes onder in als een trein.
Nadeel van dit filter is het mechanische oppervlakte, na 2 a 3 weken neemt het debiet enorm af omdat de bovenste sponzen en fijn filter matje of filter watten dan al dicht slibben met vuil en moeten worden gereinigd (weet het uit ervaring) .
Maar de werking op zich is wel voldoende bij een niet te druk bezette bak met zalmpjes en kleine barbelen of tandkarpers en met veel planten, voor een cichlide bak echt onvoldoende en zelf met dwerg cichlides of grote barbelen onvoldoende stroming en filtratie door hun vervuiling.
Maar dat vertellen ze je er vaak niet bij als je als leek een nieuwe aquarium gaat kopen met een ingebouwd intern filter zoals Juwel.
 
Vandaag kwam mijn pakketje binnen....... toch nog iets leuks als je helemaal plat ligt van de griep

De SunSun HW-603

Zier er eerstelijns niet verkeerd uit. Voelt steviger als verwacht. Zie hier een overzichtje:

IMG_20171216_175122.jpg
IMG_20171216_175134.jpg
IMG_20171216_175149.jpg
IMG_20171216_175157.jpg
IMG_20171216_175205.jpg
IMG_20171216_175222.jpg
IMG_20171216_175259.jpg
IMG_20171216_175325.jpg
IMG_20171216_175448.jpg
IMG_20171216_175457.jpg


Als ik weer op de been ben hoop ik een stukje slang te halen en de boel eens te gaan aansluiten. Ben wel nieuwchierig hoe dicht het is.
De slangaansluiting aan de dekselkant zit "geklikt" of iets dergelijks en kan rond draaien. De onderaansluiting zit geschroeft met een afdichting aan de binnenkant en aan de buitenkant. Waarom nou weer net niet als bij Eheim met de o ring, tsja daar zal de prijs naar zijn.....

Ben er zeker niet ontevreden over. Als ik zover ben zien jullie het wel verschijnen in mijn foto album.

Ik kruip weer onder de wol....

edit: kan ik nog nadenken of ik deze kranen wil houden of dat ik overstap op dubbele van...., juist die jah
 
Vandaag kwam mijn pakketje binnen....... toch nog iets leuks als je helemaal plat ligt van de griep

De SunSun HW-603

....

edit: kan ik nog nadenken of ik deze kranen wil houden of dat ik overstap op dubbele van...., juist die jah


Bij mij werd er woensdag een pakket bezorgd met nagenoeg dezelfde inhoud. Een slagje kleiner ivm ruimte in de kast: de HW-602. SunSun doet goede zaken dankzij de Pondguru. Ik zal mijn ervaring ook delen.

Ik moet zeggen dat de clipjes wel wat goedkoop en fragiel aanvoegen maar verder is het een degelijk ding.

Ik heb de bovenkant open geschroefd om te kijken of ik de onder- en bovenkraan kon wisselen. Dat gaat dus niet maar ik kan hierdoor wel melden dat de bovenaansluiting degelijk geklemd zit tussen de twee delen waaruit het deksel bestaat. De onderkraan kan ook draaien zodat je hem bijvoorbeeld horizontaal kan aansluiten.

Dat onderste kraantje is alleen niet zo handig geplaatst. Als je die loskoppelt dan loopt het hele filtertje natuurlijk leeg. Ik ga niet overstappen op dubbele kranen vooralsnog. Ik zal het hele potje bij onderhoud gewoon in de kast laten staan en de sponzen er gewoon uithalen om ze uit te spoelen.
 
Vandaag kwam mijn pakketje binnen....... toch nog iets leuks als je helemaal plat ligt van de griep

De SunSun HW-603
beterschap gewenst waar heb je de besteld Steven
van uit China is het wel heel rap
 
Ook ik ben geinteresserd in Biohome en ben zeer verbaasd hoe mijn JBL401 in elkaar zit. In eerste instantie dacht ik er klopt helemaal niks van :mechanisch grof-biologisch (glazen kogels)- mechanisch medium. Geen mechanisch fijn. Vond het ook heel raar dat de kogels in het onderste mandje zitten tegen de molm aan. Hiervoor hat ik ook een camping wasbakafvoer in de bodem van de JBL geplaatst om bij waterwissels de molm eruit te zuigen.
Echter... begin ik het te snappen. De JBL lijkt eigenlijk erg op een externe Hamburger matten filter die eerst de mechanisch grove delen voorfiltert en de molm onder de filtermedia verzameld om de bacterien in de kogels te voeden. Daarna een medium filtermat voor de fijnere mechanische filtering. Een HMF heeft de molm ook nodig voor de bacteriecultuur te voeden waardoor er wordt afgeraden de mat frequent te reinigen of zelfs de molm uit de bak te halen.
Dat is een techniek uit de 60er jaren en dat die bewezen is lijkt me duideijk en zie nu de overeenkomst van HMF bij de JBL. Beide hebben ook geen fijn mechanisch filter omdat de fijnste partikels weer opnieuw door de pot gaan als voeding net als de HMF. Dat bij JBL de stroming langs de bakjes gaat is om de stroming te verlagen zodat de bacterien zich niet van het media loslaten en tijd hebben om te eten wat aansluit op de HMF theorie.
Best slim...Duurde even voordat ik het verband tussen de potfilter en de HMF zag.

Staat alleen haaks op de theorie van Biohome om eerst al het mechanische eruit te halen en daarna de media de biologische filtering te laten doen. Dan is er dus weinig tot nihil molm voor de voeding in het filtermedia (biohome) en lijkt het me duideijk waarom het meer dan 6 maanden duurt om een bacteriecultuur op te bouwen.

De HMF theorie is ook dat alleen de eerste 2 cm de bioogische filtering doet en de rest van de dikte van de mat alleen voor de stevigheid. Het heeft dan ook geen zin om meerdere matten achter elkaar te zetten ECHTER wordt er ook een waarschuwing gegeven dat daar anaerobe bacterien op kunnen gaan groeien die niet een volle cyclus geven als bij Biohome maar dat die ook weer amoniak kan gaan produceren dus een flinke terugslag.

Om deze redenen vind ik nu de Biohome mechanische voor filtering en forse toename van het media in tegenstrijd met de HMF theorie.

Een ander groot nadeel vind ik van de Biohome dat je een grote pot nodig hebt. Dit geeft ook extra pompvermogen die dan waarschijnlijk niet nodig is of zelfs te hoog kan zijn (HMF geeft 10cm/minuut voor de doorstroom aan) Het stroomverbruik van de SUNSUN vind ik ook aanzienijk, zeker op jaarbasis, en ben ik naar alternatieven gaan zoeken.

Na lweek zoeken over HMF ben ik dit filpje tegen gekomen. Is een HMF met een extra lege HOB filter . Lijkt me een mooie en vooral in de bak een minder ruimte vragende combi. In de HOB kan alsog een chemische filtering geplaatst worden. Vooralsnog lijkt me dit een hele sterke combi echter geef ik vooralsnog een wavemaker als waterverplaatser de voorkeur wegens zeer laag stroom verbruik (ca 3W/1200L/h )echter realiseer me ook dat als de mat verzadigd wordt dat een wavemaker niet voldoende onderdruk zou kunnen genereren voor de stroming.



Mischien is de reden dat Tuinkabouter geen volledige cyclus kan krijgen met Biohome omdat de Media dus niet voldoende voeding krijgt vanuit het mechanische deel? Hierdoor lijkt me Biohome niet een goed werkende theorie. Ook een mechanisch fijn filter na de potfilter zetten heeft een negatieve uitwerking omdat de fijne molm niet nog eens wordt aangeboden en al de voeding voor de bacterien opneemt.

Ik zit nog maar heel kort op dit forum hoor en kan zijn dat ik iets gemist heb in mijn denk beeld maar ik denk dat mijn analyse redelijk snijdt. Indien ik iets gemist heb laat me weten!

Wat me ook opvalt is dat ik bijna niks over de HMF kan vinden op dit forum of WWW terwijl de mensen die het gebruiken zeer enhousiast zijn. Kan er niks slechts over vinden.
Na het lezen van HMF theorie bregrijp ik ook beter dat je de bacterien moet voeden om te ze te kunnen laten groeien en daardoor ook een goede biologische buffer te krijgen. Als je die niet voedt zal die afsterven en kunnen de waarden gaan schommelen en je bak instabiel worden. Is een hele andere insteek dan ik eerst dacht. Daarom vind ik het filpje opmerkelijk dat alleen die mat het hele visbestand aankan. Ook zie je goed hoe langzaam kleine deeltjes naar de mat gezogen worden.

mvg,
Erik
 
Laatst bewerkt:
Misschien haal ik de full cycle niet omdat ik me filter “te schoon” houd.

Ik heb nu een bewegend media ervoor gezet in de hoop er meer NO3 beschikbaar is (zowel voor me planten als voor denitrificatie)
 
Die Biohome, is die érgens in Nederland te koop of moet je dat echt via ebay kopen. Ik heb het niet zo op ebay namelijk, geklooi met paypal enzo.

Ik overweeg mijn siporax te vervangen door biohome. Als ik Pondguru moet geloven is het spul zo veel beter dan alles wat er verder te koop is. Had al bijna een partij KSB filtermateriaal gekocht, daarvan wordt ook beweerd dat het veel beter is dan siporax maar daar heb ik toch een beetje twijfels bij. Iemand ervaringen?
 

Terug
Bovenaan