Uitheemse vissen in Nederland


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Dag mensen ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke uitheemse vissen hier al, door toedoen van aquarianen, in de natuur terecht zijn gekomen. Ik weet zelf dat slangenkopvissen, zonnebaarzen, koikarpers en pacu's zijn aangetroffen in onze mooie natuur, en ik vroeg me af of jullie nog meer interessante soorten wisten. Ik heb hier GEEN bedoeling bij en ben puur nieuwsgierig.

Zet nooit of te nimmer vissen uit in de natuur, dit kan de inheemse flora en fauna erg aantasten!

Dit alles spookte door mijn hoofd na mijn vangst van afgelopen zondag. Een albino meerval van 83cm. Vorig jaar nog 55cm. Zwemt op een ondiep water met ontieglijk veel (wit)vis. Ik weet dat iemand deze vis ooit heeft uitgezet doordat hij te groot werd voor zijn aquarium, naam ga ik niet noemen. Nu is dit nog maar een milt geval en zal deze specifiek niet veel schade aanrichten, maar andere kunnen dat wel.

Hier nog een foto van het monstertje:
594293_0_82_2.jpg


Groeten, Thomas
 
Klopt is het ook, maar wil niet zeggen dat dit in een vijver geen schade kan aanrichten. Meervallen komen vrijwel alleen maar op stromend water voor in Nederland. De rest is meestal uitgezet. Hij was ooit bijna verdwenen uit Nederland, maar het gaat er weer beter mee volgens mij. Ik snap de verwarring, maar ik doelde puur op het feit dat een vijvervis ergens wordt uitgezet. Vissen uitzetten is nooit een goed idee en ik ben gewoon benieuwd welke vissen hier nog meer gedijen.
 
Ik weet van de guppy dat deze in de jaren 60/70 geleefd heeft in de koelwateren van een energiecentrale in Nederland. Die populatie heeft daar jaren geleefd, maar volgens mij worden ze er nu niet meer gevonden.
 
Stichting RAVON heeft een lijst van inheemse en ook exotische / invasieve diersoorten in Nederland, helaas vind ik geen aparte lijst van exoten / invasieve in Nederland.
(of ik kijk niet goed)

P.s. mooie foto Thomas :thumbs:
 
interessante website Ton! zonder dat je het door hebt zit je zomaar een half uur te lezen daar :)
 
algeneter12 zei:
Klopt is het ook, maar wil niet zeggen dat dit in een vijver geen schade kan aanrichten. Meervallen komen vrijwel alleen maar op stromend water voor in Nederland. De rest is meestal uitgezet. Hij was ooit bijna verdwenen uit Nederland, maar het gaat er weer beter mee volgens mij. Ik snap de verwarring, maar ik doelde puur op het feit dat een vijvervis ergens wordt uitgezet. Vissen uitzetten is nooit een goed idee en ik ben gewoon benieuwd welke vissen hier nog meer gedijen.

Sry maar ik ben vaker deze europese soort tegen gekomen maar nog nooit in stromend water. Zijn die dan allemaal uitgezet of was wat je zei over stromend water onzin?
 
Meerval paait pas als de watertemperatuur boven de 18 graden celcius is, hiervoor zijn er ten eerste al volwassen exemplaren nodig en deze zijn niet echt talrijk. De meeste meervallen zijn inderdaad uitgezet dat ik weet. Op rivieren en kanalen komen ze wel voor maar nogsteeds niet veel. Doordat dit een langgerekt stelsel is kunnen ze naar andere gebieden(warmere) zwemmen om te paaien. Bijvoorbeeld Frankrijk e.d. Ze komen ook wel in grotere en diepere meren voor, maar naar mijn weten paaien ze hier in Nederland dus niet echt. Ik gok erop dat je een andere soort te pakken hebt of inderdaad vis die is uitgezet door de HV.
 
Blauwband, draagt een parasiet bij zich die schadelijk is voor andere vissen.
Zoiets bedoel je?
 
Deze dame met de bijnaam Big Mama is meer dan 2,50 m en die zwemt hier in de buurt rond in de Kempervennen

WVo_kwFzT5oC4dhM9KbN8bWzr2sywQd8.jpeg
 

Terug
Bovenaan