Uithardingstijd PVC Lijm


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
lets try again!

Hoewel je vroeger voornamelijk alleen pvc leidingwerk zag in winkels/groothandels en bij de grootschalige hobbyist, zie je het tegenwoordig ook bij de gewone aquaria/hobbyist steeds vaker voorkomen. Waar het in het begin voornamelijk in de zeehobby werdt gebruikt, zie je het steeds vaker ook in de zoetwater hobby (zowel met bioloog of met potfilters incl makkelijke aftap punten ect). afijn kijk hier maar eens rond op het forum, steeds meer en meer personen maken er gebruik van :)

De informatie hierover wordt dus ook steeds breder beschikbaar, maar 1 ding kom ik niet helemaal uit: uithardingstijd!

Dit zegt Griffon daar bijvoorbeeld over in zijn T88 factsheet:

Schermafbeelding 2020-02-24 om 00.14.35.png

Schermafbeelding 2020-02-24 om 00.14.57.png

oftewel: 1e tien minuten niet mechanisch belasten en daarna uithardingstijd per diameter & druk bar.

Maarja... vanaf wanneer is deze lijm niet meer giftig? is dat na die 10 minuten zoals in de 1e foto? of is dat pas als je het aantal uur hebt bereikt bij jou passende diameter/bar zoals in de 2e foto?

Waarom ik het vraag? bij mijn LFS hadden ze een paar maanden terug een reparatie van een stukje van het leidingwerk:

druk van de pomp -> zagen waar nodig en de te verlijmen delen droogmaken -> leidingwerk verlijmen -> 30 minuten wachten -> druk weer op de pomp.
en dat zonder nadelige gevolgen.

ik snap (hoop ik) dat de lijm bijvoorbeeld 4uur nodig heeft om 16bar druk aan te kunnen... maar dat halen wij bij lange na niet in onze hobby.
maar hoe lang moet je nu wachten alvorens de boel niet meer giftig is? ik kan mij niet voorstellen dat een loodgieter ook "ff" 4uur gaat staan wachten... :S

iemand daar kennis van?

PS: Heb al wat projectjes achter de rug, en eigenlijk wacht ik altijd gewoon even een dagje.
maar ben toch wel benieuwd.
 
Zeker weten doe ik het niet, maar gezien de stank die er nog 24+ uren vanaf komt, zou ik gewoon 2 of 3 dagen wachten voor de zekerheid...
 
Als je met enkele dingen rekening houdt...
Dat pvc zelden in kleine bakjes wordt gebruikt.
Dat volledige instalaties toch eerst vaan moeten indraaien.
Dat bij reparaties de hoeveelheid lijm tov de hoeveelheid water zeer minimaal is.
Dat er normaal gezien altijd op de buis wordt verlijmt en de overschot aan lijm dus altijd buiten hoort te zitten waardoor het contactoppervlak lijm/water per verlijming zeeeer klein is.

In al deze gevallen lijkt me de kans op gevaar voor de vissen geweldig klein, zelfs al wacht je slechts enkele minuten.
 
Ik heb er wat betreft het aquarium niet echt ervaring mee maar persoonlijk ben ik niet voor zagen omdat er dan zaagsel komt. Beter is een pvcsnijder (soort van tang) licht schuren en dan lijmen. Er is dan nog kans op lijm aan de binnenzijde dus zuinigjes met het borsteltje aanbrengen
 
als je goed verlijmt, komt er weinig tot geen lijm aan de binnenkant van de buis. en dat is het enige wat in contact komt met water. kleine reparatie op een groot systeem lijkt me geen probleem om het snel te doen. Hier laat ik projectjes altijd een dag/nacht drogen en spoel dan goed door. Nooit problemen mee gehad.
 
Ik heb laatst een modificatie en reparatie gedaan. Bij de reparatie was het lijmen, terug op zijn plek en draaien. Niets gespoeld en nauwelijks gewacht, en ik heb 0 problemen gehad.

Of dat dus de beste manier is, geen idee, maar werkt wel, zonder doden
 
Ik werk in de glastuinbouw, waar bijna alle leidingen van PVC zijn (tot +-6bar). Wij houden altijd een uur per bar droogtijd aan. Dus voor een aquarium ben je met een uurtje ver zat.
 
Nouja wat verschillende ervaringen dus, als het ff kan speelt men op safe (waarom ook niet?) maar ook meteen verlijmen en weer in gebruik nemen komt voor.

maar die giftigheid is er dus met enkele minuten al vanaf als ik het zo een beetje lees, en voor de druk hoeven we het niet te doen (potfilters hebben helemaal weinig druk, opvoerpompen iets meer maarja dan nog is het nog vrij weinig).
 

Terug
Bovenaan