Uitbreiding visbestand nieuw aquarium


Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste forum leden.

Vandaag hebben wij een nieuw aquarium gekocht en geïnstalleerd! En wat een vooruitgang is het.

Wij zijn nu de trotse bezitters van een juwel trigon 350. En komend van een 80 liter bakje is dit echt enorm.

Het visbestand van het oude aquarium gaat natuurlijk over. Dit willen we, gezien de grote, verder uitbreiden met zowel nieuwe soorten als het aanvullen van het huidig bestand.

Het huidige bestand:

10x kardinaal tetra
10x trigonostigma hengeli
3x dwerggoerami kobalt
2x Helena slak
Klein groepje japanico garnalen

De vraag is nu, wat kan hier eventueel nog bij en/of tot welke grote breiden we de huidige groepen uit?

Ik las bijvoorbeeld iets over de clownbotia wat me een heel leuk visje lijkt qua uiterlijk, maar las ik ook dat deze tot 40cm groot kunnen worden?

Nu is 350 liter aanzienlijk groter dan we hadden, maar of het ook groot genoeg is voor zoiets?

Alle tips zijn in ieder geval welkom. Ik wil de hobby serieuzer op gaan pakken, vandaar de aanschaf van dit grote aquarium namelijk.

Alvast bedankt!
 
Wat betreft de clownbotia kan ik je alvast uit de droom helpen: Nee, daar is je bak niet groot genoeg voor. Botia's zijn vissen die in een groep willen zijn, erg oud kunnen worden en ook erg groot. Een 2m bak is in feite voor hen ook al te klein.
Je kunt wel naar kleinere botiasoorten kijken, houd er dan wel rekening mee dat je slakken en garnalen eraan gaan.

Wat je er verder bij zou kunnen doen (scholen uitbreiden is hoe dan ook een goed idee):
je bodemlaag is -afgezien van de slakken en de garnalen- 'leeg'.
Je kunt dus kijken naar een bodemvis, bijv
corydoras (erg gezellige scharrelaars, die meteen ook je bodem voervrij houden OF
dwergcichilde (dan zijn waarschijnlijk wel je garnalen foetsie) OF
bodemkilli (garnalen idem) OF
eerder genoemde botia's OF
pauwooggrondel (garnalen idem) OF
...... (iemand anders nog suggesties?)

Je kunt eventueel in de middenlaag een wat grotere groepsvis toevoegen, al moet je met de relatief kleine visjes die je al hebt, wel oppassen. Manen staan er om bekend dat het soms wel en soms niet goed gaat met kardinalen.
 
Zoals Nathalie al zegt is de Clownbotia niet geschikt. Die vragen een hele ruime bak en je moet ze ook in een groepje houden.
Ik weet je waterwaarden verder niet maar de Sleutelgatcichlide is ook een mooie en rustige vis.
 
Zoals Nathalie al zegt is de Clownbotia niet geschikt. Die vragen een hele ruime bak en je moet ze ook in een groepje houden.
Ik weet je waterwaarden verder niet maar de Sleutelgatcichlide is ook een mooie en rustige vis.
Ik ben het meer eens met @Lysia dan met Nathalie. :):);)
 
Ik vergeef het je, het bewijst in ieder geval wel dat je menselijk bent.....
 
Zo zie je maar weer dat advies van de “expert” in de winkel, en toch schaar ik de winkel daar toch echt wel onder, niet altijd de waarheid is….

We hadden slakken, waarschijnlijk uit gekochte planten, in het kleine 60l aquarium en toen werden ons al over botia’s verteld…

Zal in het begin dan misschien goed gaan, maar dan moeten ze er ook al snel weer uit gezien het formaat. Sneu.

Dank voor de eerste tips qua bestand in ieder geval.

Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben, hoe groot kunnen de scholen kardinaaltetra’s en hockeystick barbeeltjes dan worden?

We nemen de tijd om de boel uit te breiden gezien de kosten etc. Maar we hebben nu in ieder geval een idee gekregen met bovenstaande vissen.

Meer tips en leuke suggesties zijn natuurlijk ook welkom 😁

Dank jullie wel
 
Wat ik zelf doe als ik scholen introduceer of vergroot. Ik koop er tien bij ( of minder) en ga dan kijken hoe het zich beweegt en hoe het eruit ziet. Vind ik dat de school groter kan, koop ik er nog een paar bij. Zo bouw ik een school op.
Heb het ook weleens andersom gedaan, heel enthousiast een grote school gekocht. Bleek het heel druk te zijn in mn aquarium, dat was een verkeerde inschatting.
 
De botia striata of botia lochachata vind ik zelf zeer mooi. Deze zullen echter inderdaad je slakken opeten, maar de japonica garnalen laten ze met rust. Ik vind (gouden) kongozalmen zeer mooi voor in grotere aquariums. Op zich denk ik ook dat je oppervlakte vrij leeg is. Je kan goerami's zoals de diamantgoerami houden. Killi's zijn ook zeer mooi vooral van het geslacht Aphyosemion en Nothobranchius. Er zijn ook nog halfsnavelbekjes, regenboogvissen, rijstvisjes, etc.

Naar ervaring kan ik zeggen dat bijna alle aquariumvissen de japonica's met rust zullen laten. Dat is dan met uitzondering van bijvoorbeeld roggen, arowanas en andere roofvissen.
 
Wat zijn de waterwaardes? Als we die weten kunnen we namelijk meer en beter advies geven.
 
Hoi @Blackwaterfish en anderen,

Sorry voor het ietwat late antwoord, we hebben een paar drukke dagen achter de rug.

Ik heb zojuist de volgende waterwaardes gemeten:

NO2: 0 mg/l (<0,5, te weinig kleurverschil om iets over te kunnen zeggen)

NO3: 15 mg/l

PH: 7.5

GH: 6

KH: 4/5

PO4: 0 mg/l (<0,5, te weinig kleurverschil om iets over te kunnen zeggen.

NH3/NH4: 0mg/l

Goed om te weten is dat ik wekelijks ververs met kraanwater (Regio Twente is het geloof ik vrij hard) voor ongeveer 20%.
 
Ik zou de kardinalen school uitbreiden tot minimaal 30. Ik heb er 25 in een 120cm bak en dat is wat mij betreft al wel het minste en zeker niet druk. Bij minder lijkt het niet eens op een school.
 
Beste forum leden.

Vandaag hebben wij een nieuw aquarium gekocht en geïnstalleerd! En wat een vooruitgang is het.

Wij zijn nu de trotse bezitters van een juwel trigon 350. En komend van een 80 liter bakje is dit echt enorm.

Het visbestand van het oude aquarium gaat natuurlijk over. Dit willen we, gezien de grote, verder uitbreiden met zowel nieuwe soorten als het aanvullen van het huidig bestand.

Het huidige bestand:

10x kardinaal tetra
10x trigonostigma hengeli
3x dwerggoerami kobalt
2x Helena slak
Klein groepje japanico garnalen

De vraag is nu, wat kan hier eventueel nog bij en/of tot welke grote breiden we de huidige groepen uit?

Ik las bijvoorbeeld iets over de clownbotia wat me een heel leuk visje lijkt qua uiterlijk, maar las ik ook dat deze tot 40cm groot kunnen worden?

Nu is 350 liter aanzienlijk groter dan we hadden, maar of het ook groot genoeg is voor zoiets?

Alle tips zijn in ieder geval welkom. Ik wil de hobby serieuzer op gaan pakken, vandaar de aanschaf van dit grote aquarium namelijk.

Alvast bedankt!
Ik zou de tetras en de kegelvlekjes terugschroeven naar 6 van ieder en wat levendbarenden toevoegen, triootje mooie zwaardragers, black molly's er bij. Succes.
 
Hoi @Blackwaterfish en anderen,

Sorry voor het ietwat late antwoord, we hebben een paar drukke dagen achter de rug.

Ik heb zojuist de volgende waterwaardes gemeten:

NO2: 0 mg/l (<0,5, te weinig kleurverschil om iets over te kunnen zeggen)

NO3: 15 mg/l

PH: 7.5

GH: 6

KH: 4/5

PO4: 0 mg/l (<0,5, te weinig kleurverschil om iets over te kunnen zeggen.

NH3/NH4: 0mg/l

Goed om te weten is dat ik wekelijks ververs met kraanwater (Regio Twente is het geloof ik vrij hard) voor ongeveer 20%.

GH 6 is niet zo hard denk ik ?
Kom ins in België is het minimaal GH 10 😅
Maar even in topic.

Corydoras zijn zeer leuke visjes. Ook enorm veel soorten sommige die max 3 cm worden andere die wel 10 cm worden. Ik zelf vind paleatus wel een leuke soort, graaft ook heel te tijd in de bodem wat je bij sommige cory's niet hebt zoals pygmaeus en hastatus.
 
Ik zou de tetras en de kegelvlekjes terugschroeven naar 6 van ieder en wat levendbarenden toevoegen, triootje mooie zwaardragers, black molly's er bij. Succes.
Van beide soorten zes terwijl TS nu 10 heeft? Waarom? Waarschijnlijk adviseer je dit om de overbevolking die de zwaarddragers en black mollies gaan veroorzaken te oompenseren?
 
Ik zou de tetras en de kegelvlekjes terugschroeven naar 6 van ieder en wat levendbarenden toevoegen, triootje mooie zwaardragers, black molly's er bij. Succes.
Waarom zou je hier nog 2 extra soorten willen adviseren?
 
Een soortje erbij zou op zich wel kunnen, maar dan meer iets in de richting van Corydoras.
En dan de trigonostigma hengeli en Paracheidon Axelrodi uitbreiden naar +- 20
Daarna kun je altijd nog kijken of er ruimte over is, om bestaande groepen verder uit te breiden, of niet.
 
Van beide soorten zes terwijl TS nu 10 heeft? Waarom? Waarschijnlijk adviseer je dit om de overbevolking die de zwaarddragers en black mollies gaan veroorzaken te oompenseren?
TS heeft nu 270 liters extra om mee te spelen, hij vraagt zelf advies toch ?:oops: ik zeg terugschroeven van de scholenvis en bijvoegen van wat levendbarenden. Ik lees dat het hier nog om een beginner gaat, vandaar ook levendbarend. Kort door de bocht om TS bang te maken voor overbevolking, jammer. We weten allemaal dat kleine visjes leuk zijn en zeker voor een beginner, dan zijn levendbarenden erg leuk. Nogmaals de schooltjes wat kleiner maken en wat molly's erin. Tis maar een tip hé ;)
 
TS heeft nu 270 liters extra om mee te spelen, hij vraagt zelf advies toch ?:oops: ik zeg terugschroeven van de scholenvis en bijvoegen van wat levendbarenden. Ik lees dat het hier nog om een beginner gaat, vandaar ook levendbarend. Kort door de bocht om TS bang te maken voor overbevolking, jammer. We weten allemaal dat kleine visjes leuk zijn en zeker voor een beginner, dan zijn levendbarenden erg leuk. Nogmaals de schooltjes wat kleiner maken en wat molly's erin. Tis maar een tip hé ;)
De vraag is waarom? Wat schiet het op om die 4 visjes per soort te verwijderen? Je maakt de kardinalen er ongelukkiger mee, en voor de overbevolking doet het nagenoeg niets.
 
Destijds als beginner gingen de Black Mollies binnen enkele dagen hemelen. Toen nog niks van een forum of internet. Boekjes uit de bieb konden het mij niet vertellen waar het misging. Zonder problemen bleven in leven en levendig de Corydoras aenus, guppys en een koppeltje Dwerg Goeramies (bouwden geregeld een schuimnest). Later bleek dat de Mollies een hogere temperatuur moesten hebben dan die in mijn bak van toen met 23 gr C. Ze kregen of eerst witte stip of waren opeens dood. De rest in de bak had geen last. In mijn geval was het dus geen beginners vis.
Met meer kennis was het dat misschien wel geweest.
 
TS heeft nu 270 liters extra om mee te spelen, hij vraagt zelf advies toch ?:oops: ik zeg terugschroeven van de scholenvis en bijvoegen van wat levendbarenden. Ik lees dat het hier nog om een beginner gaat, vandaar ook levendbarend. Kort door de bocht om TS bang te maken voor overbevolking, jammer. We weten allemaal dat kleine visjes leuk zijn en zeker voor een beginner, dan zijn levendbarenden erg leuk. Nogmaals de schooltjes wat kleiner maken en wat molly's erin. Tis maar een tip hé ;)
Kort door de bocht misschien, maar: slecht advies.
 

Terug
Bovenaan