Uitbreiding visbestand bovenste waterlaag


florisv

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Goedenavond Iedereen,

Om wat meer leven te krijgen in de bovenste waterlaag van mijn aquarium zou ik graag mijn visbestand nog wat willen uitbreidden met wat vissen die op de bovenste waterlaag leven.

Dit is mijn huidige aquarium:

Aquarium:
Superfish 100 Tropical
Inhoud: 105 Liter
Temperatuur: 25 graden

276998


Huidige visbestand:
10x Kardinaal Tetra
5x Fantoomzalm
5x Japonica garnaal
1x Borstelneus (Antennemeerval)

Ik ben eigenlijk niet opzoek naar een scholen vis maar naar een koppeltje. Zouden jullie nog iets toevoegen en zo ja, wat zou je toevoegen?
 
De reden dat je tetra's te laag zwemmen is omdat je lampen te fel zijn voor ze, zou er wat drijfplanten in doen, dan zwemmen ze wat hoger in de bak (de plek waar ze horen te zwemmen)

Qua koppeltje voor de bovenlaag zou je aan een dwerggouramie kunnen denken, of een schooltje bijlzalmen
 
De reden dat je tetra's te laag zwemmen is omdat je lampen te fel zijn voor ze, zou er wat drijfplanten in doen, dan zwemmen ze wat hoger in de bak (de plek waar ze horen te zwemmen)

Qua koppeltje voor de bovenlaag zou je aan een dwerggouramie kunnen denken, of een schooltje bijlzalmen
Helemaal mee eens.
 
De reden dat je tetra's te laag zwemmen is omdat je lampen te fel zijn voor ze, zou er wat drijfplanten in doen, dan zwemmen ze wat hoger in de bak (de plek waar ze horen te zwemmen)

Qua koppeltje voor de bovenlaag zou je aan een dwerggouramie kunnen denken, of een schooltje bijlzalmen
Bedankt voor de tip, Ik heb de lamp op dit moment 50% gedimd met wat het was. ze zwemmen wel wat hoger maar komen nooit echt veel verder boven het midden. Daarom leek mij het leuk om het vis bestand uitbreidden.
 
Bedankt voor de tip, Ik heb de lamp op dit moment 50% gedimd met wat het was. ze zwemmen wel wat hoger maar komen nooit echt veel verder boven het midden. Daarom leek mij het leuk om het vis bestand uitbreidden.
Misschien eerst drijfplantjes en eventueel na enige tijd het licht terug naar omhoog als het te min wordt, en dan kijken als het bovenaan nog altijd niet de gewenste drukte heeft?
 
Helemaal mee eens.
Ik heb wel recent een paar artikelen gelezen dat de dwerggouramie snel ziek worden, hoe is jullie ervaring hier mee?

 
Ik heb wel recent een paar artikelen gelezen dat de dwerggouramie snel ziek worden, hoe is jullie ervaring hier mee?

Ervaring niet, maar zou hier niet meteen een probleem van inzien.
Elke vis kan ziek worden, en er valt dan in de meeste gevallen (niet in alle gevallen) iets tegen te doen.
 
Ik heb wel recent een paar artikelen gelezen dat de dwerggouramie snel ziek worden, hoe is jullie ervaring hier mee?

Dat virus is aleen bekend bij de Colisa lalia , de andere Gourami's niet.
 
Ervaring niet, maar zou hier niet meteen een probleem van inzien.
Elke vis kan ziek worden, en er valt dan in de meeste gevallen (niet in alle gevallen) iets tegen te doen.
Daar vergis je je in Cédric, nagenoeg alle Colisa lalia hebben last van het IridoVirus
 
K zou sws je fantoomzalmpjes uitbreiden, maar ja... 2x 10 visjes in het midden is redelijk druk, daarom zou ik persoonlijk voor 1 groepje gaan en daar 10-15 van doen. Ook garnalen zitten liever in een groter groepje. Bij een koppel in de bovenlaag denk ik toch al gouw aan gourami's enzo, ze zijn erg leuk en mooi, maar de temperatuur is denk ik te hoog voor ze. Als je deze omlaag doet is het weer niet goed voor de kardinalen. T is geen koppeltje maar ja... bijlzalmpjes? Miss dedermogenys pusillus (halfsnavelbekje) weet alleen niey of dit kan qua temperatuur. Voor de rest zou k ook niet weten.
 
En daar kan helemaal niets tegen gedaan worden?
Nee, is dodelijk voor de vis, ik durf te zeggen dat alle Colisa lalia in de reguliere handel daarmee besmet is, alleen via serieuze particuliere kwekers nog gezond te verkrijgen
 
Nee, is dodelijk voor de vis, ik durf te zeggen dat alle Colisa lalia in de reguliere handel daarmee besmet is, alleen via serieuze particuliere kwekers nog gezond te verkrijgen
Volgens mij zijn de dieren uit Duitsland nog erg gezond, heb ik ergens gelezen.
 
Waarschijnlijk niet aangezien het een genetische ziekte is.
 
een virus is niet genetisch ;)

Maar on-topic.

Een groepje Epiplatys annulatus?
of trio Trichogaster Chuna? al gaan die wel wat meer door de hele bak.

en oppervlakte visjes zonder drijfplanten is nooit een goed idee.
 

Terug
Bovenaan