Uitbreiding, en vuur garnaal doet vreemt


Remys

Member
Lid geworden
12 november 2021
Berichten
16
Leeftijd
43
Heb sinds een paar weken een nano bak 30 liter. Ben begonnen met 6 vuurgarnalen, nu een week later 8 vuur
garnalen erbij gekocht en 6 danio margaritatus er bij gezet. 1 garnaal, die er voorige week ij is gezet doet nu heel vreemt. Zwemt laat zich vallen, ligt alsof hij dood is maar dan word aangeraakt sprint hij weg en gaat weer liggen.
Moet ik me hier zorgen om make. Of is dit normaal / toeval?

M.v.g.
Remys
 
 
20 minuten zak in het water, half bekerte toegevoegt, 10 minuten gewacht. Toen doot netje heen gegoten in en emmer en netje toegevoegt. Deze garnaal zat er al vanaf vorige week in. De andere en nieuwe lijken het goed naar hun zin te hebben. Eten en bewegen veel.
 
Valt me op dat het witte deels weg is en doorzichtig is geworden. Bij alleen deze garnaal
 
Is het trouwens geen lage gradatie Crystal Red?
 
wat voor voer geef je ze?
 
IMG_20211112_232105.jpg
 
Klopt idd crystal red, 7 stuks en gok crystal black 7 stucks
 
je kan garnalen niet zomaar in de bak hangen de temperatuur verschil warschijnelijk te groot geweest en daar hebben ze een opdonder van gehad denk ik
 
Het gekke alleen, deze garnaal met afwijking zit er nu een week in zonder problemen, de nieuwe en de andere oude lijken fris en fruitig. Lekker eten en zwemmen
 
Je moet er altijd rekening mee houden dat je met garnalen wat uitval kan krijgen en dan vindt ik 1 nog netjes.
 
Dankjewel, vanmorgen was deze garnaal overleden. Derest zwemd vrolijk rond en is druk bezig. Wellicht idd een enkele uitval, nog weinig ervaring. Dus wilde zeker weten dat het niet een begin van het einde was :)
 
vuurtjes.
Over een week of 8 heb je het dubbele aantal in je bak.
 
Zou me er niet te druk om maken.
 
Zijn het nou vuurgarnalen of crystal red garnalen? Dat is toch een heel verschillende soort?
 
Hoi drup, zal crystal red zijn. Ben nog vrij nieuw en dacht dat het een vuurgarnaal met andere kleur :)
 
Dat is nogal een verschil.

Heb je een ph-verlagende bodem in je bak? Ik zie van die grote bruine korrels.
 
IMG_20211113_095708.jpg

Temp 24 graden, ph 6,5 net gemeten
 
Ik heb geen verstand van soils en voedingsbodems en al die dingen, dus ik kan, ook met je plaatje erbij, niet inschatten wat jouw bodem wel en niet doet.

Je begon je verhaal over vuurgarnalen, en twijfelt nu of je misschien toch crystal reds hebt begrijp ik?

Heb je in de winkel om vuurgarnalen gevraagd of iets aangewezen? Hadden al je garnalen in het begin dezelfde kleur en wat was dat? Waren ze toen helemaal rood?

Weet je toevallig wat je gh en kh zijn in je aquarium nu?
 
Klopt was te snel met type bepalen, het zijn crystal red, en week later crystal black toegevoegd, dat was gister. Kh /gh geen idee, ze hebben in de winkel voorige week me water getest. Was toen iig goed. Vandaag water ververst 1/3 eruit en nieuw erin daarna de temp en ph gemeten. Aangezien ik die meters wel heb.
 
Die bodem is ph en kh verlagend en dan moet je eigenlijk met osmose verversen want anders verliest de bodem snel de verlagende eigenschappen.
 
Wanneer het inderdaad crystal reds zijn dat is mijn eerste zorg weg :)

De omstandigheden waar Crystal reds in kunnen leven zijn anders heb ik begrepen, en die zouden zich waarschijnlijk juist prettig voelen op zo'n lage ph?

Waren het vuurgarnalen geweest had je mogelijk een probleem gehad met de waarden, maar dat is dus niet zo. En ik dacht dat het plaatje bij je naam misschien van jezelf was. En dat lijkt dacht ik meer op neocaridina, vuurgarnaal.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je osmosewater?

Ik weet niet hoe het zit met verversen. Gaan de waarden niet erg schommelen als je ververst met kraanwater en een pH verlangende bodem?
 
Hangt ook van de gradatie af en op welke waarden ze gekweekt zijn. Heb hier lage gradatie crystal red op kraanwater en gewone inerte bodem.
 
Huidig leven in de bak, 6 crystal red, 7 crystal black, 2 puntslakken (kwamen mee met de planten) 1 helena slak, 6 danio margaritatus, 2 tijger gastromyzon
 
Ph kraanwater is hier tussen de 6 en 6,5 en weinig tot geen kalk.
 
Ph kraanwater is hier tussen de 6 en 6,5 en weinig tot geen kalk.
De bodem zorgt ervoor dat de pH naar beneden gaat denk ik.
De pH uit de kraan is altijd boven de 7 namelijk, anders zou het niet zo goed zijn voor de leidingen 😜
 
En wat is de kh want de bodem trekt die juist naar beneden en door kraanwater te gebruiken wordt de werking minder.
Hier een uitleg van oud lid Backplay:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
Dank iedereen voor de reacties en informatie, ik ga kijken naar osmose water, en nu aankijken wat het aquarium gaat doen.
 
denk nie dat het nodig is maar altijd handig osmose
 

Terug
Bovenaan