Type alg ?


D

Drepie

Guest
Een paar maanden geleden startte ik een nieuwe aquarium op.

Alles leek prima te werken.
Planten groeiden prima, waterwaardes OK, en na paar weken eerste visjes erin, waterwaardes nog altijd OK tijdens wekelijkse checks, water glashelder, ...

Echter, sinds een goeie week begint er zich overall alg te vormen.
Ook op de plantjes begint er zich alg te vormen (vooral op mijn javamos en vooral mijn 'rode' plantjes beginnen er slechter uit te zien.
Op de ruiten zie ik nog niet echt sporen van alg.

De waterwaardes zijn nog altijd OK.
Co2 wat aan de lage kant maar ik doe aan CO2 bemesting (JBL proflora u402) en 's morgens dagelijks paar ml Easycarbo bij.

Mijn vraag is nu :
1) Is dit normaal of moet ik me zorgen beginnen maken ?
2) Over welk type alg gaat het hier ? (baardalg/blauwalg ?)
3) En vooral, hoe kan ik dit oplossen (en tegengaan in de toekomst) ?

PS : Aquarium staat niet in direct zonlicht (
of aan een venster maar in de hoek van de kamer)
PSS : Lampen branden +- 14-tal uren (misschien teveel ?)
Infeite blijven de plantjes voor de rest wel prima groeien...

alg_5402.jpg


alg_5403.jpg
 
Wat zijn je waterwaarden en wat voeg je toe??
ik denk dat 14 uur zeker aan de lange kant is. ik heb de lampen 9 uur branden dus ik zou als ik je was terug gaan naar max 10. hoe langer het brand des temeer voeding er nodig is voor je planten.

Zie ik op de bovenste foto op de blaadjes groene alg zitten?? Kleine plekjes zeg maar??
 
Hoi John,

Ik zal inderdaad het aantal uren wat terugschroeven.
Het betreft een nieuwe rio180 bak (met nieuwe lampen dus, die nog heel 'fel' branden).
Misschien is 12-14 uur wat overdeven... zal er 10 van maken.
Nietgenstaande groeien mijn planten als bloemkolen...
(Ze krijgen ook nog eens wekelijks Profito en Easy-life Ferro)

Is dit OK als ik pas om 12u00 's middags de lampen doe branden ?
of moet dit specifiek reeds 's morgens gebeuren ?
Ik blijf laat op, en de aqua staat in mijn bureau.
Ik heb graag dat hij toch op zijn minst tot 22u00 blijf branden zodat ik de visjes blijf zien ;-)
De aqua staat in de hoek dus overdag kan er infeite weinig ligt aan...


Ik zal ASAP de waterwaarden eens doorgeven.
Een paar ken ik van buiten :

PH : 7,4 (ik zou dit graag naar 7,0 zien)
GH : ??
KH : 18 (ik probeer deze ook te verlagen,
't Probleem is dat ons kraantjeswater reeds heel hard is.
Ik ververs nu wekelijks met 25liter gefilterd regenwater om dit naar beneden te krijgen) (Aqua = RIO 180)

NO2 : 0
NO3 : 0
NH3/4 : 0
PO4 : 0
FE : 0,25 (soms ook maar 0,15)
CU : 0

temp : 26-27 C�


Externe JBL filter Cristalprofi 701 (greenline)


Visbestand :
- 1 Betta
- 3 honinggoeramietjes
- 13 Neon tetras
- 2 Bristlenose pleco's
- 1 Chaetostoma thomasi
- 2 Indische modderkruipers

PS : kan hier nog wat bij ?
(voorlopig wacht ik eventjes omdat mijn honinggoeramie volop bezig is met schuimnestjes te bouwen, en ik reeds tweemaal een 'nestje' Bristlenose pleco's heb gehad - helaas allemaal gestorven in de eerste dagen.. :( van de honger of opgegeten door de ouders/andere ?)
 
Je mag best de lampen later aandoen hoor. ik zie dat je geen nitraat en fosfaat in de bak hebt en een hele hoge kh.
Je moet altijd zorgen voor voldoende voedingsstoffen in de bak en daarbij zijn de no3 en de po4 erg belangrijk evenals de sporen die in plantenvoeding zitten.
Natuurljk is voldoende co2 ook van belang.
Bij een hele hoge kh is het ook moeilijker voor planten om de stoffen op te nemen.
Ik zou dus eerst zorgen dat de no3 en de po4 hoger komen. ik denk zo n 15mg/L no3 en 1,5 mg/L po4 en dan moet je ook plantenvoeding gaan geven.

Het is logisch dat je nu algen hebt omdat er geen voedingsstoffen in je water zitten. de planten kunnen dan niet of amper groeien en de algen krijgen de overhand hierdoor.
 
Hallo John,

Ik heb zopas nog eens alle waterwater onderzocht
Dit waren de resultaten :

(Zo. 15/12/2013)
Temp : 26,5
PH : 7,5
GH : 15 (ons kraantjeswater is zeer hard daarom dat ik nu wekelijks 20liter ververs met gefilterd regenwater om dit geleidelijk naar beneden te krijgen)
KH : 8
CO2 : 12 (volgens tabel)
CO2 : 28 (volgens Tetra druppeltest)
NH3/NH4 : 0,00/0,0
NO2 : 0
NO3 : 0
PO4 : 0,5
FE : 0,10
CU :0


Wat bemesting betreft :

Ik doe om de twee weken in het aquarium :
- 20ml Aqua Vivo

Ik doe wekelijks in het aquarium :
- 15ml Easy-Life Ferro
- 15ml Easy-Life Profito

Ik doe dagelijks in het aquarium :
- 3 ml Easy-Live Carbo

Volgens mij is dit toch meer dan voldoende bemesting ?


vanaf gisteren heb ik mijn timer ingesteld op 10 uur licht (ipv 14 uur licht)

Zou het teveel aan licht het grote probleem geweest zijn ?

* Mijn planten groeien zeer goed
* Ik heb last van alg (over welke alg gaat het hier ?

(zie foto's volgende post)
 
alg01.jpg


alg02.jpg


alg03.jpg


alg04.jpg



1) Welke type alg is dit ? Draadalg ?

2) Hoe los ik dat best op ? Hoeveelheid licht terugschroeven of middeltjes in water doen ?
Vb. : Protalon of Tetra AlgMin ?


Dank !
 
(1) Ziet er uit als penseelalg. Dat is vaak CO2 gerelateerd: te weinig CO2 of te weinig circulatie ervan. Als ik de tabel die ikzelf altijd gebruik erbij pak kom ik nog lager uit dan die 12, namelijk bij ca. 7,5. Dat zou al een boel verklaren.

(2) Middeltjes zijn mijns inziens niets anders dan lapmiddelen - symptoombestrijding - dwijlen met de kraan open. Algen ontstaan als de waterwaarden niet in balans zijn (dat wilt niet zeggen dat het een ongezond milieu is voor de vissen!); er is een tekort ergens van en in dit geval CO2. Tekorten kun je verminderen door aan te vullen, maar ook door de behoefte aan voedingsstoffen te verlagen en dat is minder lang verlichten en/of een flinke portie drijfplanten toevoegen om het licht te dempen. Ik zou je beiden aanraden. Niet in de laatste plaats omdat veel vissoorten drijfplanten ook bijzonder waarderen.

~ Ivo
 
Ivo, Is dat geen groene puntalg die je ziet op de onderste foto??
Ook zie ik baardalgen dacht ik, op foto 1 en 2.

Als ik de waterwaarden bekijk dan is er geen no3 en heel weinig po4. Die 2 zijn ook erg belangrijk voor de planten.
Ik denk dat de bak een tekort heeft aan veel stoffen. Ik zou het licht eerst niet langer dan 8 uur laten branden.
Zoals Ivo zegt ook lekker veel drijvers erin doen want dat dempt het licht en dus de vraag naar voeding.

Je ontkomt er denk ik niet aan om ook no3 en po4 toe te voegen. Ook plantenvoeding is belangrijk en ik zou zeker 2x de aanbevolen dosis gebruiken en kijken of dit voldoende is.

Je mag in deze bak zeker wel een no3 van 15-25 aanhouden en een po4 van 1,5 tot 2.
Tekorten geeft algen.
 
Ik meende het te zien aan de tweede foto, maar ik kan mis zitten. Hoe dan ook CO2 is niet veel en het verhaal over onbalans blijftstaan. NO3 en PO4 zijn ook erg laag inderdaad.

Is het niet een idee om eens met de Ferro te stoppen en met Profito (zit ook ijzer in) op zoek te gaan naar een Fe-waarde van 0,1-0,2? Dan zou van de andere mineralen die planten gebruiken normaliter ook voldoende hoeveelheid aanwezig moeten zijn. Als je ook Ferro toevoegt kun je daar lastiger dingen over afleiden.

Ik zou zelf zeggen begin eens lekker met een NO3 van rond de 10 en PO4 van rond de 1. Met niet al te veel verlichting is dat voor veel bakken genoeg. Meer kan altijd nog, als dat nodig is. Onze behoorlijk dicht geplante Rimboebiotoop kan het ook af met nitraatwarden van nog geen 10, bijvoorbeeld.

Of, heeft Drepie erg veeleisende planten? Foto hier: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1105141

~ Ivo
 
Mag ik hier iets aan toevoegen?
Persoonlijk zou ik hier geen drijfplanten gebruiken om het licht te minderen omdat drijfplanten veel nitraat uit het water halen en je hebt er al bijna geen. Eerder het licht terugbrengen naar 8 u. Ik gebruik zelfs nooit meer.
Voor de rest zoals al werd aangegeven vooral nitraat en fosfaat toedienen. De Profito wordt anders toch niet opgenomen en de algen... die maken er gretig gebruik van.
 
Ik bedoelde dus ook na toevoeging van de benodigde stoffen er veel drijvers indoen. Anders heeft het weinig nut nee. Je moet het helemaal aanpakken en anders kun je net zo goed niets doen want bij afwezigheid van 1 voedingsstof wordt de groei al geremd en kun je heel gemakkelijk algen krijgen.

Ik denk dat de bak best goed belicht is met de net nieuwe lampen en waarschijnlijk T5.
Dus ik zou ook de nitraat en fosfaat voldoende doseren, omdat je anders weer met een tekort komt te zitten.
En zoals Chris al zegt de duur van de verlichting naar 8, max 9 uur terugbrengen.
 
Vooreesrt iedereen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden !!!

Het is inderdaad zo dat ik al een tijdje sukkel met het CO2 gehalte in het aquarium.
(Dit was trouwens ook het geval met mijn vorige aquarium)
Deze is inderdaad te laag en daar ben ik me van bewust.
Net om het CO2 percentage op te drijven heb ik me zo'n JBL proflora u402 aangeschaft.
Deze draait nu al een paar weken (dag en nacht en aan een serieus interval)
maar de CO2 is slechts lichtjes omhoog gegaan.

Hij hangt zo'n 3 cm onder het wateroppervlakte juist naast de uitstroom van van (externe) filter.
(dus niet aan de zuiger maar daar waar het water terug in mijn aqua komt)
Ik veronderstel dat die plaats OK is ?


Ik zal beginnen met jullie raad op te volgen en vooral de belichting terug te schroeven naar 8 uur !!!


In het begin haalde ik wel een Fe van 0,25 maar de laatste weken amper 0,10. Maw de Fe zakt !
Ik moet er wel bijvertellen dat alle planten infeite vrij goed groeien. (ik moet wekelijks snoeien)



"...De Profito wordt anders toch niet opgenomen en de algen... die maken er gretig gebruik van..."
-> Dit wist ik dus niet !!! Bedankt voor de info !!!

"...Je mag in deze bak zeker wel een no3 van 15-25 aanhouden en een po4 van 1,5 tot 2. ..."
-> Dankuwel... ik probeer dit omhoog te krijgen !


Bijkomend : ik heb ook zo'n vulkaantje staan waaruit zuurstof komt.
Nu heb ik dit de laatste weken uitgezet omdat overdag de planten (photosynthese)
CO2 uit het water halen en dit omzetten naar O2.
Dus weinig nood aan extra O2 en tevens had men mij verteld dat O2 de CO2 uit het water haalt;
Klopt mijn redenering ?
Betekent dit dat ik het best nooit meer aanzet,
of mag ik dit gerust 's avonds wel doen (omdat de platen dan toch "slapen" en er geen O2 wordt aangemaakt)

Bijkomend : infeite gelijkaardige vraag met mijn CO2 toevoeging.
Zet ik deze 's avonds uit en overdag aan of mag dit gerust (vooral nu in mijn geval bij een serieus tekort aan CO2)
ook dag en nacht laten aanstaan...
PS : Ik zie mijn vissen niet naar lucht happen (behalve uiteraard mijn labyrinth visjes maar dat is dan weer normal)

groetjes
Bart
 
--> OK dank u John.. ik zal uw goede raad opvolgen !!!!!!!!!!!
Ik alat u dan wel het resultaat weten.

Thx
Bart
 
Je moet het zuurstof steentje maar ver achter in de kast zetten denk ik. Dat verjaagt namelijk de co2.
De co2 kun je s nachts uitdoen want dan verbruiken de planten geen co2. Het beste is het 1 a 2 uur voor het aangaan van de lampen weer op te starten en ook een uurtje ofzo voor het uitgaan van de verlichting de co2 uit te doen.
Je hebt denk ik geen magneetschakelaar?? Zo ja, dan is een tijdklokje erg gemakkelijk hoor.
Als je co2 te laag is dan moet je het aantal bellen iets opschroeven. Wel goed uitkijken en voorzichtig doen hoor.
 
Ik gebruik inderdaad timers. Geen probleem dus.

Ik heb het aantal bellen al serieus omhoog gebracht.
maar wil hierin overdrijven.

In het boekje staat 15 bellen per minuut per 100liter.
Ik hebb een RIO180 (theoretisch 180liter) maar substraat + bodembedekking + nog wat rotsen en achtergrond ongeveer een kleine 150liter. Zou dus ongeveer 23 bellen per minuut zijn.

Er staat in de handleiding ook vermeld dat ik mag gaan tot 25bellen/100liter -> ongeveer 38 bellen/15liter

Er staat tevens in de handleiding dat je zo nodig de toevoer met kleine stappen nog verder kan opvoeren maar durf niet zo goed meer. Ik zit nu al rond de 40 bellen....

Maar ik denk dat de hoeveelheid licht (14uren per dag met 2 nieuwe T5 lampen teveel zal geweest zijn)
Het licht is ook heel helder, als ik de kap van mijn aquarium doe dan verlicht dit mijn hele bureau :) :)
Zal nu beginnen met dat serieus terug te schroeven.
(naar 8 uren bijvoorbeeld)
 
Haha ja die boekjes ;)
Mijn waarden zijn kh5 en ph 6.65.
In de meterbak doseer ik 120 bellen en in de 80 cm doseer ik rond de 70 bellen.
Dus die 15 bellen per 100 liter is "dikke" nonsens en moet je meer zien als startpositie.
In de regel is dat niet genoeg. Ik zou dus per 100 liter eerder 50 a 60 bellen geven, maar dat hangt ook wat af van de kh. Hoe hoger de kh des temeer co2 er nodig is om de ph te verlagen.
 
Oh ja een rio180 was het. Nou ik heb in de meterbak ook rond de 190 liter en doseer 120 bellen bij een vrij lage kh van 5. Jij moet met de hoge kh dan nog meer toedienen om de ph te verlagen.
Je moet dus echt wel meer toedienen. Bij een kh van 8 is een ph van 6.9 a 7.0 wel mooi.
Dus rustig de bellen opvoeren en dagelijks even meten tegen de avond om te zien wat nu de juiste hoeveelheid is.
Ik zou in ieder geval wel een ph van 7 als uitgangspunt nemen en dan zit je ergens in de buurt van de 25mg co2.

In die boekjes zijn ze erg voorzichtig en in de regel moet je behoorlijk meer doseren zoals je nu merkt.
Maar het hangt van veel factoren af dus ze kunnen ook niet een bepaald aantal bellen van tevoren al voorschrijven.
 
chris10 zei:
Mag ik hier iets aan toevoegen?
Persoonlijk zou ik hier geen drijfplanten gebruiken om het licht te minderen omdat drijfplanten veel nitraat uit het water halen en je hebt er al bijna geen.
Je stipt wel een belangrijk punt aan.

Echter, het kan zomaar zijn dat de nitraathoeveelheid die drijfplanten opnemen (meer dan) wordt gecompenseerd door de hoeveelheid voedingsstoffen die de andere planten minder vragen. Dan slaat de balans de totaal andere kant uit. Ligt dus maar net aan hoe een en ander zal uitwerken. Kom ik weer bij ons Rimboebiotoop. Het halve oppervlak daar ligt vol met Pistia, maar genoeg voedingsstoffen voor de andere planten.

Daarnaast heeft Drepie gourami's en daarbij zijn drijfplanten eigenlijk toch zeer gewenst. Dan maar wat extra doseren als blijkt dat met drijfplanten er geen nitraat meer overblijft voor de andere planten.

~ Ivo
 
Hoi Jhon,

hartelijk dank voor uw antwoord !

"Oh ja een rio180 was het. Nou ik heb in de meterbak ook rond de 190 liter en doseer 120 bellen bij een vrij lage kh van 5. Jij moet met de hoge kh dan nog meer toedienen om de ph te verlagen."

--> Wist ik niet, zal ik zeker doen !!!
THX !!!
 
120 bellen .. nog meer toedienen om de ph te verlagen."

--> Wist ik niet, zal ik zeker doen !!!
THX !!!

Het kan ook zijn dat je co2 installatie dergelijke hoeveelheden niet aankan.
In plaats van het probleem daar aan te pakken, kun je beter werken aan de bron.
En daarmee mee bedoel ik eigenlijk de hoge hardheid van je leidingwater..
Dat heeft namelijk een veel grotere invloed op de plantengroei in het algemeen.
Je zou kunnen denken aan meer regenwater gebruiken of een osmose-apparaat.

Zie ook dit topic ; http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 888&page=1
 

Terug
Bovenaan