Twinstar 30b met twinstar led dimmer


NoLimitH20

Active member
Lid geworden
21 maart 2023
Berichten
31
Leeftijd
30
Locatie
Ulft
Ik heb sinds kort de twinstar 30b met twinstar led dimmer deze heeft automatische zonsopgang en zonsondergang en 7 dimstanden, weet iemand misschien hoeveel deze dimt per stand ik kan dit namelijk nergens vinden hij gaat niet uit bij de laagste stand deze lamp is 679 lumen hoeveel zou ik deze moeten dimmen heb voornamelijk bucephalandras derin staan en Microsorum trident en bovenop phyllantus fluitans ik wil deze graag ook rood krijgen maar ze blijven groen met een klein beetje bruin rood aan de onderkant van het blad, kan iemand mij hierbij helpen wil namelijk niet teveel licht geven zodat ik weer algen krijg maar toch dat de bucephalandras goed groeien.
7E37D862-19BF-4CF4-B147-521387ABA17B.jpeg
 
phyllanthus fluitans krijg je het roodste door een nitraatbeperking en veel licht.

Hoeveel lumen heb je per liter. Of hoeveel liter is je bakje?
En als laatste heb je een Twinstar B-line II of de normale B-line?
 
phyllanthus fluitans krijg je het roodste door een nitraatbeperking en veel licht.

Hoeveel lumen heb je per liter. Of hoeveel liter is je bakje?
En als laatste heb je een Twinstar B-line II of de normale B-line?
bak is 30 liter maar zit niet helemaal vol denk zelf zon 28 liter, het is de twinstar 30b de normale met 679 lumen max ik gebruik de led dimmer ertussen deze heb ik nu 2 x gedimt deze gaat niet helemaal uit als ik hem 7x dim maar zou graag willen weten hoeveel deze dimt per stand en of ik hem nog lager moet zetten of toch hoger bedankt voor het reageren
 
Afgerond kom je op de 20 lumen per liter en zit je nog steeds in de categorie Easy Plants.
Ik denk zelf dat je niet hoef te dimmen. Mits je bemesting goed op orde is. dus; wat voeg toe toe aan plantenvoeding?
 
Afgerond kom je op de 20 lumen per liter en zit je nog steeds in de categorie Easy Plants.
Ik denk zelf dat je niet hoef te dimmen. Mits je bemesting goed op orde is. dus; wat voeg toe toe aan plantenvoeding?
Kan ik hem gewoon op 100% zetten is dat niet teveel van het goeie wil geen last van algen krijgen? Ik voeg planted box all in one planten voeding toe ene dag 1ml en andere dag 2ml om op die 9ml per week te komen 9ml werd mij geadviseerd door gilles van planted box dit doe ik elke dag samen met easy carbo 0.5ml moet ik misschien de planten voeding iets verhogen? C02 staat momenteel op 21-22 bellen per minuut op advies van jou moest ik rond de 20 gaan zitten zit ik hier nog steeds goed mee omdat ik nu 11 verschillende bucephalandras derin heb staan.
 
Algen worden alleen geactiveerd bij teveel licht en aangezien jouw licht niet sterk is zou 100% wel kunnen,

Aan je planten te zien draait je bak nog niet zolang dus zou je een paar weken op 75% kunnen draaien om het daarna te verhogen.
Goed onderhoud plegen, van de CO2 draaiknop afblijven, de nodige waterwissels uitvoeren en trouw je bemesting geven.
Dan kan dit uitgroeien tot een mooie bak
 
Algen worden alleen geactiveerd bij teveel licht en aangezien jouw licht niet sterk is zou 100% wel kunnen,

Aan je planten te zien draait je bak nog niet zolang dus zou je een paar weken op 75% kunnen draaien om het daarna te verhogen.
Goed onderhoud plegen, van de CO2 draaiknop afblijven, de nodige waterwissels uitvoeren en trouw je bemesting geven.
Dan kan dit uitgroeien tot een mooie bak
Bak zelf draait nu 4 maanden maar de plantjes staan der net in sommige paar weken langer heb dit gisteren allemaal zo gemaakt ben der zeer tevreden over. Van de c02 blijf ik ook vanaf zit de plantenvoeding ook goed of kan ik iets meer doseren? Is het beter om elke dag te doseren of een keer in de week wanneer ik de waterwissel doe, dan laat ik het licht zo staan en verhoog ik het na max over 2 weken.
 
Elke dag plantenvoeding heeft de voorkeur en hou je aan de aanbevolen hoeveelheid
Hoi cornelius ik heb dus lamp met een standje onhoog gezet ik krijg dus nu gelijk last van algen weer en een plant smelt me weg wat der een maand in staat die deed het dus hartstikke goed wat kan der aan de hand zijn? Ik zet de lamp weer terug op 2x gedimd dan maar langzaam groeien maar wel steady
 
Planten, alle planten vragen om een bepaalde lichtsterkte. Te vaak wordt deze relatie niet gelegd bij het kopen van planten noch bij de aankoop van verlichting. Het is daarom zaak voor je iets aanschaft je dit te realiseren. Nu is het slim om bij de aankoop van hardware overwaarde mee te nemen in je beslissing. Veelal ziet men een prachtige plant die men in de bak zet en blijkt deze iet aan te slaan omdat ze niet de lichtsterkte krijgt die ze vraagt. Zoals inderdaad rode planten die groen blijven. En moet dan weer iets bijgekocht worden. Verder moet er ook aan gedacht worden dat bij hoge lichtsterkte waardes, wat overigens iets anders is dan lichtduur (!), er vaak extra CO2 toevoegingen nodig zijn.
 
Planten, alle planten vragen om een bepaalde lichtsterkte. Te vaak wordt deze relatie niet gelegd bij het kopen van planten noch bij de aankoop van verlichting. Het is daarom zaak voor je iets aanschaft je dit te realiseren. Nu is het slim om bij de aankoop van hardware overwaarde mee te nemen in je beslissing. Veelal ziet men een prachtige plant die men in de bak zet en blijkt deze iet aan te slaan omdat ze niet de lichtsterkte krijgt die ze vraagt. Zoals inderdaad rode planten die groen blijven. En moet dan weer iets bijgekocht worden. Verder moet er ook aan gedacht worden dat bij hoge lichtsterkte waardes, wat overigens iets anders is dan lichtduur (!), er vaak extra CO2 toevoegingen nodig zijn.
Ik heb der alleen bucephalandras instaan en paar andere planten CO2 voeg ik toe en planten voeding elke dag. Heb een twinstar 30b de normale die max 679lumen kan met twinstar led dimmer staat 8 uur per dag aan en heb een 30liter bak ik ben nog een beginner maar leer hier steeds meer.
 
Dat is idd niet de bedoeling. Goed dat je er op tijd bij bent en het licht weer heb teruggezet.

Als er een verandering plaatsvind in een bak zullen de planten zich hierop aan gaan aanpassen. Hoe klein ook die verandering ook mag zijn. Hoe groter de verandering des te groter de kans op een onbalans, en in dit geval dus algvorming.
Daarom is stabiliteit ook het toverwoord in de hobby. Als er dan toch een verandering moet gaan plaatsvinden moet dat heel geleidelijk plaatsvinden.
Als er een verandering plaatsvind en de planten zijn bv slecht van kwaliteit of in een eerdere aanpassing situatie zitten geeft dit altijd een trigger in algvorming.
En een slechte gezondheid van je planten hoeft niet altijd direct visueel zichtbaar zijn. Een plant kan ook verborgen gebreken hebben die pas na een aantal weken, of zelfs maanden,
pas zichtbaar worden. Dat word o.a. bepaald door de groeisnelheid en het soort plant.
Melting is ook vaak een signaal van een te plotselinge verandering waar sommige planten heftig op kunnen reageren, zoals in de vorm van melting.
Maar meestal hersteld een plant zich wel weer. Tenminste; als de omgevingscondities maar niet te snel achter elkaar plaatsvinden.
 
Dat is idd niet de bedoeling. Goed dat je er op tijd bij bent en het licht weer heb teruggezet.

Als er een verandering plaatsvind in een bak zullen de planten zich hierop aan gaan aanpassen. Hoe klein ook die verandering ook mag zijn. Hoe groter de verandering des te groter de kans op een onbalans, en in dit geval dus algvorming.
Daarom is stabiliteit ook het toverwoord in de hobby. Als er dan toch een verandering moet gaan plaatsvinden moet dat heel geleidelijk plaatsvinden.
Als er een verandering plaatsvind en de planten zijn bv slecht van kwaliteit of in een eerdere aanpassing situatie zitten geeft dit altijd een trigger in algvorming.
En een slechte gezondheid van je planten hoeft niet altijd direct visueel zichtbaar zijn. Een plant kan ook verborgen gebreken hebben die pas na een aantal weken, of zelfs maanden,
pas zichtbaar worden. Dat word o.a. bepaald door de groeisnelheid en het soort plant.
Melting is ook vaak een signaal van een te plotselinge verandering waar sommige planten heftig op kunnen reageren, zoals in de vorm van melting.
Maar meestal hersteld een plant zich wel weer. Tenminste; als de omgevingscondities maar niet te snel achter elkaar plaatsvinden.
Dankjewel voor je uitgebereide reactie deze bucephalandra deed het eerst heel goed maar nu begint nu dus te melten en der zit ook alg aan de onderkant van de plant terwijl die aan de kant met de meeste stroming staat erg jammer het gaat wel om een plantje van 30 euro 😞. Zou ik de slechte blaadjes deraf halen? Misschien dat het dan nog goed komt zit ook nog steeds te kloten met nitriet. Ik heb nu aardig wat planten derin staan 12 bucephalandras is me voeding dan nog steeds op orde? Zou je misschien een goed filter kunnen adviseren voor een 30 liter die wel goeie stroming heeft en regelbaar vind de dennerle hoekfilter maar niks de filtercartridge is nu alweer helemaal zwart ik ben bang dat hij het niet trekt hij staat nu vol uit op 150liter max de beta heeft hier geen last van omdat ik de uitstroom van links na rechts heb staan heb de aqauel turbo 500 gezien zou dit misschien wat zijn. Hartstikke bedankt weer. Het gaat om de licht groene plant rechts. Heb ik misschien teveel bewoners 1 beta 2 ottocinclus en 3 slakken 2 zebra en 1 neritina
 

Bijlagen

  • 00D7CC3C-3D31-466A-BAB7-94DC27ED1317.jpeg
    00D7CC3C-3D31-466A-BAB7-94DC27ED1317.jpeg
    237.8 KB · Weergaven: 48

Terug
Bovenaan