Twijfel twijfel


Welk van de 2 soorten had t leukste gedrag, en zou ik de Mikrogeophagus altispinosus in een klein groepje kunnen houden... 3m en 5v... ?
Zou dit bestand kunnen werken?
Neon tetra 20x
Corydoras panda of knaacki 8 stuks
Mikrogeophagus altispinosus of een koppel of een harem 1m en 3v... of zelfs een groepje... 3m 5v?
En dan nog een ancistrus...
Ik hoor graag jullie meningen..

Mikrogeophagus altispinosus
 
Zou dit bestand kunnen werken?
Neon tetra 20x
Corydoras panda of knaacki 8 stuks
Mikrogeophagus altispinosus of een koppel of een harem 1m en 3v... of zelfs een groepje... 3m 5v?
En dan nog een ancistrus...
Ik hoor graag jullie meningen..

Mikrogeophagus altispinosus
In mijn ervaring is een 1.20 wat klein voor meerdere bolivian rams (m. alti's). Een paartje zou kunnen, maar als ze dan tot voortplanting over zouden gaan, kan dat problemen geven met de corydorassen. Ze zullen hun territorium feller verdedigen dan ooit.

Ik denk voor permanente huisvesting dat deze vissen beter groot kunnen zitten. Toen ik er 3 had in een 1.20, werd de onderdanigste van de 3 altijd weggedrukt naar een hoekje of in een hogere waterlaag. Toen ik er één weggaf, was er nog steeds wrijving tussen de overgebleven twee. Aan de ene kant is het dan interessant om te zien hoe ze elkaar aanvliegen ter verdediging van hun territorium (schijnaanvallen, soms mondklemmen)... aan de andere kant kun je je afvragen of het de dieren geen onnodige stress oplevert om constant geconfronteerd te worden met een 'indringer'. In het wild hebben ze dan nog uitwijkmogelijkheden....

Ik heb uiteindelijk nóg een bolivian ram weggegeven zodat er nog maar eentje overbleef. Dat leek (en lijkt) mij het beste in een 1.20. Of je moet dus een paartje hebben, en dat zij het rijk min of meer alleen hebben.

Verder heb ik ze zelf met een groep corydoras habrosus gehad, dit ging prima. Ik verwacht met de panda bij voldoende bodemruimte ook niet direct problemen.
 
In mijn ervaring is een 1.20 wat klein voor meerdere bolivian rams (m. alti's). Een paartje zou kunnen, maar als ze dan tot voortplanting over zouden gaan, kan dat problemen geven met de corydorassen. Ze zullen hun territorium feller verdedigen dan ooit.

Ik denk voor permanente huisvesting dat deze vissen beter groot kunnen zitten. Toen ik er 3 had in een 1.20, werd de onderdanigste van de 3 altijd weggedrukt naar een hoekje of in een hogere waterlaag. Toen ik er één weggaf, was er nog steeds wrijving tussen de overgebleven twee. Aan de ene kant is het dan interessant om te zien hoe ze elkaar aanvliegen ter verdediging van hun territorium (schijnaanvallen, soms mondklemmen)... aan de andere kant kun je je afvragen of het de dieren geen onnodige stress oplevert om constant geconfronteerd te worden met een 'indringer'. In het wild hebben ze dan nog uitwijkmogelijkheden....

Ik heb uiteindelijk nóg een bolivian ram weggegeven zodat er nog maar eentje overbleef. Dat leek (en lijkt) mij het beste in een 1.20. Of je moet dus een paartje hebben, en dat zij het rijk min of meer alleen hebben.

Verder heb ik ze zelf met een groep corydoras habrosus gehad, dit ging prima. Ik verwacht met de panda en één bolivian ram bij voldoende bodemruimte ook niet direct problemen.
Zijn ze echt echt bodem gebonden, of zwemmen ze ook regelmatig zeg 15-30cm meer naar boven...
zou ik er ook nog voor kunnen kiezen om 2 of 3 mannetjes te nemen?.. zonder vrouwtjes heb ik gelezen dat dit ook goed kan gaan omdat ze dan niks hebben om voor te vechten...
 
Het zijn wel echt bodemdieren ja, die af en toe even komen kijken in de middenlaag. Zwemmen ze langere tijd hoger dan is er meestal iets niet in de haak. :)

Ik kan me voorstellen dat de aanwezigheid van een vrouwtje de gemoederen kan doen oplopen. Die van mij waren echter alledrie mannetjes. Tenzij ze homofiel* waren viel er niet direct iets te veroveren. :D

Met een grotere groep (bijv in dierenwinkelbakken) zie je een gedragsverandering in de zin van dat de territoriumverdediging ophoudt. Of tenminste daar lijkt het op.

Laat ik het al met al zo zeggen: nu ik weet hoe onrustig mijn bak was toen ik er meerdere had, zou ik het zelf niet meer doen. Ook nu ik die ene bolivian ram in een grotere bak heb zitten, laat ik hem liever alleen zitten. :)


* edit: ik heb voor de duidelijkheid absoluut niets tegen homo's hoor. XD Ik vond homofiel hier gewoon leuker klinken.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn wel echt bodemdieren ja, die af en toe even komen kijken in de middenlaag. Zwemmen ze langere tijd hoger dan is er meestal iets niet in de haak. :)

Ik kan me voorstellen dat de aanwezigheid van een vrouwtje de gemoederen kan doen oplopen. Die van mij waren echter alledrie mannetjes. Tenzij ze homofiel* waren viel er niet direct iets te veroveren. :D

Met een grotere groep (bijv in dierenwinkelbakken) zie je een gedragsverandering in de zin van dat de territoriumverdediging ophoudt. Of tenminste daar lijkt het op.

Laat ik het al met al zo zeggen: nu ik weet hoe onrustig mijn bak was toen ik er meerdere had, zou ik het zelf niet meer doen. Ook nu ik die ene bolivian ram in een grotere bak heb zitten, laat ik hem liever alleen zitten. :)


* edit: ik heb voor de duidelijkheid absoluut niets tegen homo's hoor. XD Ik vond homofiel hier gewoon leuker klinken.
Oke... zou bijvoorbeeld een bolivian ram ook met een koppel borellii kunnen... 1 vis on combinatie met de panda's in een 120cm vind ik wel een beetje weinig om t maar zo te zeggen.... je weet zeker dat je alleen maar mannen had??? Ik lees namelijk veel dat de bolivian ram zeeeer vredelievend zijn....
 
Jonge bolivian rams zijn nauwelijks te onderscheiden qua geslacht. Waren ze ook nog niet 100% toen ik ze samen had, ook al waren ze wel al op grootte. Maar kort na de scheiding bleken de twee dominantste sowieso mannetjes. De derde leek mij ook een mannetje. Maar die is --bij iemand anders-- niet lang genoeg blijven leven om dat met zekerheid te weten... Ik zou het wel gek vinden als juist een vrouwtje (een potentiële partner) weggepest werd? :)

Met andere dwergcichliden samen zetten, zeker een broedpaar, kan ook herrie in de bak geven.

Ik snap wel dat je een mooi gevulde onderlaag wilt. Het is maar net wat je wilt: wil je altijd leven in de brouwerij hebben (met het risico dat niet alle vissen helemaal happy zijn), of wil je harmonie. ;-) Je kan evt ook nog een andere soort toevoegen. Een groepje panda garra's zijn leuk om te hebben bijvoorbeeld. Voornamelijk op/rond de bodem te vinden maar die komen ook hoger. (Mijn habrosus waren een beetje bang van ze maar ze doen nauwelijks wat.) Andere optie is de kwi kwi, al zou je dan op termijn een grotere bak moeten nemen.

Ik lees namelijk veel dat de bolivian ram zeeeer vredelievend zijn....
Okee. Ja vergeleken met de echte moordenaars onder de vissen zijn ze zeker vredelievend. Haha valt ook weer mee... maar het zijn rauwdouwers.
 
Jonge bolivian rams zijn nauwelijks te onderscheiden qua geslacht. Waren ze ook nog niet 100% toen ik ze samen had, ook al waren ze wel al op grootte. Maar kort na de scheiding bleken de twee dominantste sowieso mannetjes. De derde leek mij ook een mannetje. Maar die is --bij iemand anders-- niet lang genoeg blijven leven om dat met zekerheid te weten... Ik zou het wel gek vinden als juist een vrouwtje (een potentiële partner) weggepest werd? :)

Met andere dwergcichliden samen zetten, zeker een broedpaar, kan ook herrie in de bak geven.

Ik snap wel dat je een mooi gevulde onderlaag wilt. Het is maar net wat je wilt: wil je altijd leven in de brouwerij hebben (met het risico dat niet alle vissen helemaal happy zijn), of wil je harmonie. ;-) Je kan evt ook nog een andere soort toevoegen. Een groepje panda garra's zijn leuk om te hebben bijvoorbeeld. Voornamelijk op/rond de bodem te vinden maar die komen ook hoger. (Mijn habrosus waren een beetje bang van ze maar ze doen nauwelijks wat.) Andere optie is de kwi kwi, al zou je dan op termijn een grotere bak moeten nemen.

Okee. Ja vergeleken met de echte moordenaars onder de vissen zijn ze zeker vredelievend. Haha valt ook weer mee... maar het zijn rauwdouwers.

Ik zoek eigenlijk iets leuks voor de middeblaag... of onder als dat past bij de panda's en de neons...
Vandaar dat ik dacht dat ik met de bolivian ram een schot in de roos had.
 
Welk van de volgende vissen zou de beste keuze zijn voor bij een school neons, en een groep corydoras panda...
Apistogramma borellii
Apistogramma agassizii
Laetacara curviceps
Mikrogeophagus altispinosus
Apistogramma cacatuoides
 
Curviceps door hun zwemlaag.

borellii is ook rustig.

maar je kan niet en corydora's en een groep cichliden nemen. de kans dat het fout gaat vergroot dan aanzienlijk.
of een groep cory en een koppel of een groep cichliden :)
 
Curviceps door hun zwemlaag.

borellii is ook rustig.

maar je kan niet en corydora's en een groep cichliden nemen. de kans dat het fout gaat vergroot dan aanzienlijk.
of een groep cory en een koppel of een groep cichliden :)
Een groep is idd niet de bedoeling, ivm de panda's... het idee is er een koppel bij te plaatsen...
En een koppel zou qua zwemlaag de curviceps zijn,omdat die meer tussen onder en midden zwemt? En de borellii omdat ze aardig rustig zijn....? (Zijn de Mikrogeophagus altispinosus dan erg verschillend qua gedrag?)
 
Tja... ik ben niet zo bekend met de altispinosus, maar een mooi koppel + groep corydora moet geen probleem vormen m.i.
wel goed dicht gaan bouwen, dus veel hardscape en planten.
 
Tja... ik ben niet zo bekend met de altispinosus, maar een mooi koppel + groep corydora moet geen probleem vormen m.i.
wel goed dicht gaan bouwen, dus veel hardscape en planten.
Ik wou idd aardig wat spiderwood en beplanting, maar ook wat steen en proberen nog veel ruimte over te laten voor de corys...
 
Ik had een koppel M. Altispinosus in mijn 80 cm bak gedaan. Dat ging jaren lang goed. Denk zo'n 2 jaar. En toen ineens was de koek op en werd het vrouwtje constant opgejaagd. Heb ze toen met pijn in mijn hart weggedaan naar iemand met een 120 bak. Ik weet niet of het daar beter ging eigenlijk. In het begin wel. Ben later het contact verloren.
Ik denk dat Laetacara dorsigera een betere keuze is dan de curviceps. Die laatste is wat drukker, dacht ik. Sowieso vind ik de Laetacara wel een stuk rustiger en vriendelijker dan de M. Altispinosus. Dus ik denk dat een koppel daarvan met de corydoras wel zou moeten kunnen.
 
Ik had een koppel M. Altispinosus in mijn 80 cm bak gedaan. Dat ging jaren lang goed. Denk zo'n 2 jaar. En toen ineens was de koek op en werd het vrouwtje constant opgejaagd. Heb ze toen met pijn in mijn hart weggedaan naar iemand met een 120 bak. Ik weet niet of het daar beter ging eigenlijk. In het begin wel. Ben later het contact verloren.
Ik denk dat Laetacara dorsigera een betere keuze is dan de curviceps. Die laatste is wat drukker, dacht ik. Sowieso vind ik de Laetacara wel een stuk rustiger en vriendelijker dan de M. Altispinosus. Dus ik denk dat een koppel daarvan met de corydoras wel zou moeten kunnen.
Bedankt voor t delen van je bevindingen... ik vind de altispinosus wel mooier dan de Laetacara, de laatst genoemde lijkt een beetje flets te ogen, of is dit totaal niet zo?
De Laetacara zwemmen ook wat hoger... dus hierdoor zullen de panda's wat meer rust hebben en de neons juist wat meer scholen?
 
@MsFelix heb je toevallig foto's van de laetacara's?
En klopt mijn redenering?
 
Als je de school Neons groter wilt hebben kun je ook nog aan de Simulans denken. Net wat kleiner en zien er vrijwel hetzelfde uit.

En als je het Z-A wilt houden zijn Sleutelgatcichliden misschien ook wel interessant. Gaat bij mij probleemloos samen met een flinke groep Corydoras en kunnen ook best wat koeler gehouden worden.
 
Als je de school Neons groter wilt hebben kun je ook nog aan de Simulans denken. Net wat kleiner en zien er vrijwel hetzelfde uit.

En als je het Z-A wilt houden zijn Sleutelgatcichliden misschien ook wel interessant. Gaat bij mij probleemloos samen met een flinke groep Corydoras en kunnen ook best wat koeler gehouden worden.
Neons worden toch ook niet echt groot.... denk dat er wel een stuk of 20 a 25 in een 120cm bak passen toch?
Sleutelgat heb ik naar gekeken maar zijn die kleuren ook niet wat minder in t oog springend ... en dan vooral bij de dames... het oog wil ook wat zeg ik altijd maar...
 
Neons worden ook niet zo groot idd, en de Simulans is ook minder kleurrijk en wordt gehouden op een lage Ph lees ik.
 
Neons worden ook niet zo groot idd, en de Simulans is ook minder kleurrijk en wordt gehouden op een lage Ph lees ik.

Hey beoogde bestand is dus...
Neons 20x
Corydoras panda 8-10?
Een ancistrus of een groepje otocinclus
En dan
Of de laetacara dorsigera, of curviceps koppel(deze ivm dat ze iets hoger zwemmen)
Of de apistogramma borelii koppel
Of M. Altispinosus koppel.
De laatste 2 genoemde omdat hier de kleuren denk ik mooier van zijn....
Wat zouden jullie doen?
 
Borrelii vind ik erg mooi.
En zelf zou ik de Ancistrus kiezen, Otocinclus zijn moeilijke eters lees ik veel.

Maar het is jouw keuze, en je hebt al diverse meningen kunnen lezen over de dwerg cichlide
 
Borrelii vind ik erg mooi.
En zelf zou ik de Ancistrus kiezen, Otocinclus zijn moeilijke eters lees ik veel.
Zitten de borelii niet te laag in de bak dat ze de pandas in t vaarwater zitten (of andersom)
 
en je hebt al diverse meningen kunnen lezen over de dwerg cichlide
Dit had ik nog toegevoegd aan mijn reactie, maar ik kan je niet zeggen of het goed of fout gaat.
 
Dit had ik nog toegevoegd aan mijn reactie, maar ik kan je niet zeggen of het goed of fout gaat.
Ik heb wel wat van verschillende cichlides gelezeb ja, maar nog niet het antwoord gekregen over de kleuren... borelii kleuren springen er op t internet uit, net zoals de altispinosus, is dit doordat de kleuren zijn aangepast?
Springen de kleuren van de ander genoemde er ook uit... want dit blijkt niet echt uit de plaatjes op tde internet....
 
Heb je ook al aan je bovenlaag gedacht? Je kan deze natuurlijk leeg laten, maar ook hiervoor zijn erg mooie visjes zoals bijv de diamant gourami(trichogaster leeri) dit is volgens mij een rustigere soort en miss ook wel de blauwe spat(richogaster trichopterus) maar misschien met ie wel iets groter. Maar dan twijfel ik of er op de bodem nog wel plek is voor een territoriaal visje(nog even van andere horen). Ook kan je natuurlijk voor een scholenvisje kiezen.
 
Heb je ook al aan je bovenlaag gedacht? Je kan deze natuurlijk leeg laten, maar ook hiervoor zijn erg mooie visjes zoals bijv de diamant gourami(trichogaster leeri) dit is volgens mij een rustigere soort en miss ook wel de blauwe spat(richogaster trichopterus) maar misschien met ie wel iets groter. Maar dan twijfel ik of er op de bodem nog wel plek is voor een territoriaal visje(nog even van andere horen). Ook kan je natuurlijk voor een scholenvisje kiezen.
Bedankt voor je reactie, bovenin wou ik t denk ik leeg laten, aangezien ik geen gourami fan ben... en bijvoorbeeld de bijlzalmen te druk vind als school want de neons wil ik met een flink aantal houden....
 
Dan houd je t idd lekker rustig!
 
het oog wil ook wat zeg ik altijd maar...
Snap dat je graag naar kleurrijke vissen kijkt maar vergeet gedrag/karakter niet. Sommige minder kleurrijke vissen zijn misschien qua gedrag wel heel leuk om naar te kijken. Gewoon algemene opmerking.
 
Snap dat je graag naar kleurrijke vissen kijkt maar vergeet gedrag/karakter niet. Sommige minder kleurrijke vissen zijn misschien qua gedrag wel heel leuk om naar te kijken. Gewoon algemene opmerking.
Begrijp ik maar met verschillende soorten zoals de panda's heb je zowieso wel leuk gedrag en ieder type vis heeft weer een ander leukniets... maar een prachtige kleur zou ik toch ook graag zien...
 
is dit doordat de kleuren zijn aangepast?
Er zitten altijd wel wat mooiere foto's tussen, maar met een goede belichting en gezonde vissen is dat ook haalbaar in je eigen bak.
Met name onder Led verlichting komen de kleuren zo mooi uit.
 
Er zitten altijd wel wat mooiere foto's tussen, maar met een goede belichting en gezonde vissen is dat ook haalbaar in je eigen bak.
Met name onder Led verlichting komen de kleuren zo mooi uit.
En van welke bedoel je dan?
 
En van welke bedoel je dan?
borelii kleuren springen er op t internet uit, net zoals de altispinosus, is dit doordat de kleuren zijn aangepast?
Over deze twee had je het zelf toch?

Maar vaak moet je ook niet uitgaan van de mooist mogelijke foto die je kan vinden, de andere vis die je bedoelt is wel wat fletser wat ik zo zie ja, dus dan zal ie het ook wel zijn.
Al zijn mijn potloodjes wel zo mooi als dat ik ze op internet heb gevonden, met name in de avond onder de Led verlichting.
 
De kleuren kunnen (iig bij de altispinosus) verder ook per nest en per individu wat verschillen. De ene vis heeft meerdere donkere vlekken en grijze + gele + oranje verkleuringen (naast het rood in o.a. de staart), terwijl de andere misschien géén vlekken heeft en veel fletser is. De eerste alti die ik kocht is er zo eentje. Qua kleur de "saaiste" die ik ooit gezien heb, heel egaal. Toch gekocht destijds, omdat ie de grootste en actiefste was in de bak. :) Die alti heb ik uiteindelijk ook gehouden.
 
Ik heb inmiddels een jmb community wit rood 4500k aan t eind van t jaar wil ik daar de jmb community wit blauw bij plaatsen... is t dan verstandig om ook hiervan de 4500k te pakken of toch beter de 8000k versie?
Om alle kleuren goed naar voren te halen?
 

Terug
Bovenaan