Twee vraagjes over ringbandsnoekjes


M

MarlonnekeW

Guest
Gisteren heb ik mijn groep Pseudepiplatys annulatus uitgebreid met nog 2 exemplaren en nu vallen me twee dingen op, waarvan ik benieuwd ben of iemand me hier iets meer over kan vertellen.

Het valt me op dat mijn nieuwe man een andere tekening op de staart heeft dan mijn twee bestaande mannen. Mijn twee bestaande mannen hebben een rood middelste stuk van de staartvin, met daarnaast twee donkerblauwe strepen. Bij het nieuwe mannetje is het middenstuk veel meer oranje en zijn de strepen rood.
Bestaan er verschillende variaties van deze soort of verandert het staartpatroon als ze ouder worden?

Verder verbaas ik me een beetje over het gedrag van ��n van de vrouwtjes. Zij gaat regelmatig naast het nieuwe mannetje hangen (vaak in de stroming van het filter). Daarna zwemmen ze even naast elkaar, waarbij ze af en toe in elkaars richting bewegen om vervolgens weer hun eigen weg te vervolgen. Het lijkt een beetje op een soort imponeergedrag. Doen vrouwtjes dat ook of is het iets anders? Het is duidelijk een vrouwtje, maar wel de meest dominante vrouw. Verder reageert ze heel vriendelijk op het nieuwe mannetje; ze jaagt hem niet weg ofzo.

Alvast bedankt voor de extra info!
 
Mijn man is net als jou "oude" mannen dus. Misschien even op google kijken bij foto s.
 
Het valt me op dat er maar weinig foto's van mannen met donkerblauwe strepen zijn. De meeste hebben twee rode strepen naast het middelste gedeelte. De websites, die bij die foto's horen, zijn b.v. in het Russisch, dus dat schiet ook niet op ;).

Ik was vooral nieuwsgierig; ik vind ze allemaal super leuk ;).

Edit: ik kwam dit net tegen op Seriously fish "E. annulatus exhibits differences in colour pattern depending on population especially in the unpaired fins. The anal-fin may or may not have a red distal margin, for example, while in some forms the dorsal and anal fins are yellow."

Jammer dat er niet bijstaat welke kleur welke populatie is.
 

Terug
Bovenaan